pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jokkeri

pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Tarkoitus olisi siis tehdä itse peltisarja 1500cc koneen jatkoksi niin voisiko joku antaa mitat millä saa aikaiseksi toimivan joka antaa kunnolla potkua. Kokemusta on turbo sarjoista mutta tämä vapari sarjojen teko siis ihan uutta.

Koneen muut muutokset:

-Vakio alakerta uusilla laakereilla ja männänrenkailla.
-Kannen palotilat ja kanavat hyvin muotoiltuna ja portattuina. Vakio venttiilit saavat myös pientä ehostusta
-10:1 puristukset tai hieman isommat riippuen miten palotilojen muokkauksen jälkeen lohkosta saa tavaraa pois.
-todennäköisesti 268/11.40mm virinokka.
-2" putkisto vapaavirtaus änkkärillä, suurteho puola, kärjetön sytkä ja imusarjan kohdistus.
-32/36 DVG vapaavirtaus suodattimella.
-Perus huollot kuten tulpat yms.

Tarkotus olisi siis yli 100hv päästä.

Olen saanut nämä pääteltyä hakutoiminnolla:

-varsinaiseen pakoputkeen 2" olisi varsin toimiva putkikoko.
-4-1 sarja on enemmän yläkierros tehoon ja 4-2-1 on "parempi" koko kierrosalueella.

Itse en ole varsinaisia mittoja tai pituuksia oikein löytänyt joten linkki sellaiseen keskusteluun käy kanssa. kumpi tahansa käy joten jos joku kertoisi millä putkipaksuuksilla pitäisi tehdä sekä pituudet eri osan putkille.

Kotoa löytyisi materiaalina 33mm sisämitalla olevia käyriä ja putkia joten kävi mielessä 4-2-1 sarja joka olisi 33mm-40mm-50mm putkilla. Nämä täysin arvauksia joten korjatkaa jos tuntuu huonoilta putkipaksuuksilta

Eräästä netti laskurista koitin pistää ladan tietoja ja se antoi että 4-1 sarja pitäisi olla 40-45cm pitkillä putkilla ennen kollektoria. Tuo tuntuu kuvia katsellessa hieman lyhyeltä joten neuvokaa jos tiedätte.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja START »

4-2-1 ei ole niin tarkka mitotuksesta, eikä parasta hyötyäkään saavuteta. sehän lähinnä vaan ohjaa kaasut pois koneesta ilman suurempia pullonkauloja. tollaseen koneeseen kyllä ihan soveltuva. niitä laskureita on monenlaisia, kyllä niistä ainakin suuntaa saa
4-1 olis järkevä tehä niin että sitä kollektorin paikkaa voi muuttaa helposti. ja vaatii käytännössä tulipellin laikkaamista isolla kädellä, että saa putket taipumaan ja niputettua järkevästi. rallimiehet joskus puhunut lähemmäs metrin mittasesta sarjasta.
niitä varsinaisia mittoja voi joku viisaampi kertoa, itse lähinnä mutupohjalla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

700mm-1000mm on aina löytynyt sopiva. mulla on tarkka laskuri mutta vaatii aika paljon tietoa moottorista mihin se tulee ja dynossa sitte säädän pituudet kohileen.
R1 mallisella pakosarjalla saa molempien pakosarjojen hyödyn.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Jokkeri

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Tänään juu pääsin katselemaan tuota tilaa tarkemmin ja aika naftia on jos ei haluasi sitä peltiä leikellä. Täytyy hieman suunnitella ja tähdätä sitten vaikka 800-1000mm pituiseen mutta jos menee todella vaikeaksi niin jos sinne sitten vääntää sen 4-2-1 ja suunnittelee paremmalla ajalla pitemmän.

Jos tuollaista 4-1 tekee niin onko tuollainen 37mm sisämitalla oleva motonet rööri ihan liian isoa primääri putkiin? löytyisi oikein paksu seinämäistä 33mm sisämitalla mutta tuolla tulisi painoa aika hyvin sarjalle.

Onko tuo vakio 4-2-1 sarja myös ihan turha härpäke? Koitin foorumilta jotain kaivaa niin kirjoitteliko joku jossain, että ei sekään mikään maailman huonoin ole.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja START »

no ei kai se huonoin ole, olen nähny kamalampiakin.
kyllä se 37mm äkkiseltään kuulostaa isolta.
itse tein joskus 4-2-1 ja siinä oli muistaakseni 35mm ekat putket ja olisko joku 39 ollu seuraavaks. aika taivuttelu oli tulla kahella ohjauslaitteiden ohi. luulen että vieläkin pinempää olis voinu olla, jos olis ollut putkikokoja ja taivutus koneen lestejä. venäjän sarjathan on yleensä paljon lyhempiä, taitavat tulla yhellä ohjaus vehkeitten ohi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

START kirjoitti:venäjän sarjathan on yleensä paljon lyhempiä, taitavat tulla yhellä ohjaus vehkeitten ohi
4,2,1 sarja ei tule!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja START »

toktornivako kirjoitti:
START kirjoitti:venäjän sarjathan on yleensä paljon lyhempiä, taitavat tulla yhellä ohjaus vehkeitten ohi
4,2,1 sarja ei tule!
ai. no ahdasta jokatapauksessa on
tollaseen kokoonpanoon se venäjän sarja olis kyllä hyvä. rajummalla nokalla siitä "pulssisarjasta" vasta enempi on hyötyä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: pakosarjan tekoon mitat? Apuja?

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Älkää peljätkö leikata koriin tarvittavaa tilaa ;)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin