nivaan pyöriä

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Hmm, tuota Malatestan Kobraa näyttäisi olevan Camskillsin sivuilla 195/80/16 kokoisenakin, tosin ei varastossa eikä toimituspäivää :(
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

KimmoH kirjoitti: Eli hakusassa olisi hyvät etenemisominaisuudet lumessa + pysähtyvyys jäätiköllä.
Nokian hakkapeliittat 195/75R16C + lumiketjut.
niiva

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja niiva »

Mulla on omassa nokian hakkapeliitta c2:set 205r16 koossa. Nuille renkaille etsiskelin kohtuu hintaisia lumiketjuja niin ei oikeen tahtonut löytää. Mistä porukka on ketjuja ostellut?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

niiva kirjoitti:Mulla on omassa nokian hakkapeliitta c2:set 205r16 koossa.
Mites korkeat muuten tuollaiset 205r16 C2:set on ?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tuossa kun rengaslaskureita aikani pyörittelin niin nyt näyttää siltä, että 215/70-16 koko voisi olla se optimaalisin koko vakio vehkeeseen. Tuo jää karvan verran 195/80-16 nakkia pienemmäksi, mikä tuntuu olevan se suurin suositeltava koko Nivaan.

Esim. Yokohamalta (G012) näyttäisi löytyvän tuota 215/70-16 kokoa n. 100€ kappale hintaan. Tuo voisi loppupelissä olla kuitenkin mukavampi daily driver rengas kuin kunnon nappulakumi.

Mites kumien koko muuten katsastuksessa menee, huomauttaako inssi 215/70-16 kumista Nivan alla ?

Muokataampa yön yli nukuttua, pyörittelin tuossa rengaslaskuria uudemman kerran ja meniköhän tämä nyt oikein, korjatkaa viisaammat. Otteessa kun suurin on 185/75-16 niin tuon tilalle jos tyrkkään 215/70-16 niin ympärysmitta kasvaa vähän reilu 3% eli vielä ollaan lain sallimissa rajoissa tai ainakin ilman muutoskatsastusta. Leveyskin kasvaa vain 30mm eli senkään puoleen ei tarvitisi konttorilla vierailla.
Igla

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja Igla »

Olen myymässä omaa nivaani ja siitä saattais jäädä ylimääräiseksi 205/80-16 saharat alkuperäisillä levitetyillä vanteilla. Renkailla ajettu ehkä tuhat kilometriä.
Eli jos KimmoH:ta renkaat kiinnostaa, niin katotaan nyt haluaako ostajaehdokas ne mukaan kauppaan vai ei, alustavasti ei.
Kolmellasadalla ne voin myydä vanteineen ja irrotettavat nastat kuuluun myös kauppaan.
Ovat suurimmat renkaat mitkä vakiossa mahtuu kunnolla pyörimään ja saa pitää alla ilman muutoskatsastusta...
nivatimppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23.8.2008 16:44

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja nivatimppa »

..Täällä olis kanssa kiinnostusta saharoista..
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Igla kirjoitti:Olen myymässä omaa nivaani ja siitä saattais jäädä ylimääräiseksi 205/80-16 saharat alkuperäisillä levitetyillä vanteilla. Renkailla ajettu ehkä tuhat kilometriä.
Eli jos KimmoH:ta renkaat kiinnostaa, niin katotaan nyt haluaako ostajaehdokas ne mukaan kauppaan vai ei, alustavasti ei.
Kolmellasadalla ne voin myydä vanteineen ja irrotettavat nastat kuuluun myös kauppaan.
Ovat suurimmat renkaat mitkä vakiossa mahtuu kunnolla pyörimään ja saa pitää alla ilman muutoskatsastusta...
Laitoin YV:tä.
Igla

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja Igla »

Nivan kauppa alustavasti sovittu ja renkaat kelpasivat uudelle omistajalle.
Arvelinkin, että halukkaita renkaan ostajia löytyy, mutta nyt kävi sitten näin.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Harmi :(

Meneekös muuten nuo Saharat ihan vakio vanteille vai vaatiiko levitetyt ?
Igla

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja Igla »

Siis menee vakiovanteille hyvin.
Vaatii vanteen levityksen ulospäin(keskiön siirron sisemmäksi vannetta) 10-15mm, ettei ota kiinni ääriasennoissa.
Spacerit helpompi ratkaisu kuin vanteenlevitys.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tänään tyrkkäsin 07 Nivan alle tuliterät Insa Turbo Dakarit, 205/80-16 kokoisina. Eli vakiovanteille ja hyvin mahtuu pyörimään. Takakulmasta hipoo hieman lokarin kulmaa kun ajaa auton oikein könölleen johonkin hunttaan niin että joustot ovat tapissaan. Normiajossa eivät raavi mihinkään.

Hämmästys oli suuri kun lähdin testiajolle, nuohan ovat paljon paremmat ajettavat kuin aikaisemmin alla olleet venäläiset 185/75-16 kumit. Tuolla työntelee helposti menemään sen mitä nopeusrajoitukset vain antavat myöten.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Testasimpa tuossa alle 215/80-15 nakkeja ja nämä olivat liian isot vaikka autoa on korotettu 50mm. Etulokareista pitäisi sipaista laikalla palat pois etuosasta, että mahtuisi kääntymään kunnolla :D

http://www.flickr.com/photos/kimmohamal ... hotostream
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kantsii aina myös huomioida mikä on renkaan todellinen halkaisija. 215/80-15 renkaalle laskennallinen halkasija olis 72,5cm. Ainakin pinnatuissa voi heittää aika paljonkin tuo.

235/75-15 Insa Dakar rengas on 75cm halkasijaltaan kun laskennallinen koko olis 73,3cm.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nivaan pyöriä

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Muutama kuukausi tuossa tuli ajeltua jokapäiväiset ajot Insa Turbo Dakar 205/80-16 kumeilla joten jaetaampa kokemuksia. Vaikka nuo vakiota miehekkäämmän näköiset ovatkin niin totuuden nimissä on sanottava, että kulku muuttui huomattavasti pirteämmäksi kun alle vaihtui talvinakit mitkä ovat 195/80-16 kokoa. Pitää nuo Insat nyt sahata loppuun saakka ensi kesänä mutta seuraavat päivittäisajelu kumit ovat maksimissaan 195/80-16 kokoluokkaa, toinen vaihtoehto on tietysti hankkia lisää vääntöä pellin alle :)
Vastaa Viestiin