Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Olipas taas kiire päivä... Töistäkään ei päässyt aikaisemmin karkaamaan ja sitten olikin jo seittemältä joukkueen keilatreenit odottamassa. Kuten kuvasta näkyy niin valokuvaa otettaessa tullut hiukka hosuttua ja kuva ei ole terävä:

Kuva

Näillä Nokian kalikoilla joilla olen kaikki projektikuvat ottanut pitäis malttaa pitää pitää riittävän kauan paikoillaan että saa hyviä kuvia... Mutta kaikesta kiireestä, hopusta ja ties mistä huolimatta sain sentään etuperän ja vetarit niputettua.

Etuperää kootessa kuskinpuolen sisävetarikin meinasi alkaa **ttuilemaan kun Weber merkkinen vetari oli pirun jäykkä sen sisään/ulos liukunsa kanssa. Toisella puolella ihan samanmerkkinen vetari ja se liukui tosi helposti. Toi kuskin puolen vetari sitten notkistui jonnin verran kun aikansa veivasi vetaria ylös-alas-oikeelle-vasemmalle ja välillä koitti riuhtoa ja nylkyttää sitä liukua ees taas. Tuossa ylös-alas-sivuille heiluteltaessa lähellä ääriasentoa aina napsahti oikein jonkun pykälän yli, eli jotain pientä koneistuspuutetta tms... Tulipa kyseinen nivel kertaalleen jopa purettuakin, mutta ei siellä mitään rököjä tai nöölejä missään ollut. Mutta nyt siis liikkuu riittävästi että uskaltaa laittaa paikoilleen ja käytössä varmasti häviää loppu ylimääräinen jäykkyys.

Jos vaikka huomenna saisi sitten taka-akselin nippuun... Mutta sen näkee huomenna miten kiirusta pitelee. Lauantaina ois Lahdessa valtakunnansarjan eka kierros ja sitä varten tarttee aikaa uhrata tuolle keilausharrastuksellekin harjoittelun merkeissä.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Juu, ei kannata ressata sen enempiä näitten projektien kanssa.
Et ole velvoitettu pitämään päiväkirjaa tänne tekemisistäsi, mutta niin minä kuin moni (kymmen?) muutakin on kiinnostunut seuraamaan tämän, kerrankin asiallisen, prokkiksen edistymistä :)

Ite oon väsänny yhtä kotteroa lähes päivälleen 2 vuotta ja enää puuttuu kesärenkaat katsastusta varten :shock: + kymmenen pientä muuta asiaa... :lol:

Hiljaa hyvä tulee?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jaccez
Viestit: 536
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

Juu tosiaankin mukava lukee tätä kun on asiallista tekstiä kera kuvien. 8)
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kiitoksia kommenteista. :)

Paljon kivempihän näitä puuhailujakin on tänne dokumentoida kun huomaa että tätä käydään lukemassa ja ihmettelemässä. Tarkoituksena on luoda mahdollisimman kattava projektidokumentaatio kun se tulee aikalailla kaupantekijäisinä samalla kun tuossa puuhaa. Kivahan tässä on aina tekemisiään kertoilla, varsinkin kun ees suunnilleen menee hommat kohilleen eikä kauheesti ole tullut sutta ja sekundaa. 8)

Noh tänään tuli sitten niputettua taka-akseli. Isä olikin sitä jo aloitellut ja laittanut jarrukilvet ja vetarit paikoilleen. Yhdessä siinä sitten tussattiin noita jarruja kuosiinsa:

Kuva

Kuva

Mutta kylläpä saikin taistella oikean jarrun kanssa... Kuskin puoli meni kivasti ja säädötkin sai pelaamaan melko pienellä taistelulla. Apparin puoli sen sijaan olikin paljon hankalempi... Ainoa ero vaihdetuissa osissa oli se että apparin puolelle laitettiin uusi jarrusylinteri, sillä kuskin puolella oli pari kk. ajossa ollut. Muuten vaihdettiin molemmin puolin jarrukengät ja kiinnityssatsit sekä puhdistettiin kaikki loput osat kunnolla. Rummut ajelin porakoneen teräsharjalaikalla sisältäkin täysin kiiltäviksi, kun oli vähän ruostetta jo keräillyt.

Ongelmana tuolla apparin puolella oli se ettei millään saanut säätäneeksi kenkiä riittävän "pienelle". Kun säätöjen puoleen oli jo millin varaa kummallakin puolella, niin sylinteri ei enää mennyt sisemmäksi, vaan toiselta puolen kun painoi, niin toinen tuli jo ulos... Kengät oli varmasti oikeilla paikoillaan ja kaikki oikein kiinni. Tarkastin oikein ohjekirjasta ja moneen kertaan. Mutta ei vaan saanut kenkiä säädettyä tarpeeksi sisään kun ei sylkystä vaan löytynyt varoja sisälle päin. "Pienellä" väkivallalla rummun sai kyllä paikoilleen, mutta sitten sitä ei kyllä pyörittänyt metrin rautatangollakaan. Ratkaisin ongelman niin että kengät pois paikoiltaan ja vingulla ajelin kenkin sylkkyä vasten ottavista pinnoista aavistuksen pois ja sama myös alapuolelta. Tämän jälkeen saikin jo rummun paikoilleen ja sitten jaksoikin käsineen tämän jälkeen pyöritellä, vaikkei se yhtä herkkä ollut kuin kuskin puoli. Mutta eiköhän toikin tosta nyt käytössä notkistune sitten.

En tiedä teenkö liian hätäistä johtopäätöstä, mutta ilmeisesti ei ole tarkoitettu että "kahta kuluvaa osaa" vaihdetaan yhtä aikaa. Kuskin puolella kun sylkky oli ollut pari kk. ajossa, niin kengät mahtui paikoilleen... apparin puolella kun oli neitseellinen sylkky joka ei ollut yhtään käytössä hioutunut, niin eipä mahtunutkaan. Eli hätäisesti yleistäen jos teet Nivaan jarruremonttia, niin vaihda yksi osa kerrallaan ja ajele hetki ennen seuraavan vaihtamista. Menee paljon helpommin. Tai sitten miulla oli vaan henkilökohtainen ongelma tämän kanssa.

Huomenna jos taas saisi jotain aikaan että rojekti etenisi... Pakkohan tätä on koittaa puuhata tai muuten ei valmistu koskaan kun tässä roktissa hommaa piisaa ihan tarpeeksi kummiskin. Mutta ihan kivaa on ollut ja positiivinen fiilinki edelleen. Kyllähän noi kaikki paikoilleen istuu kun aikansa työstää. Perjantaina en tiedä ehdinkö pajalle vai en, mutta aivan varmaa etten lauantaina ehdi, kun pitää sinne Lahteen lähteä keilailemaan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Taka-akselissa ois nyt tukivarret paikoillaan:

Kuva

Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoimaan tukivarsien kiristämisestä, niin isä ehti jo tiukkaamaan ne... Eli ennen asennusta tarttee löysätä kun noi tukivarrethan pitää kiristää vasta ihan lopuksi. Ja ettei ollut myös niin että auton paino piti olla akselin päällä, mutta tarttee vielä tarkastaa.

Väsäilin myös ilmastoinnin lauhduttimen kiinnitykset alaosalta loppuun:

Kuva

Vielä puuttuu syylärin alapään kiinnitysreijät, mutta kyllä nekin sinne vielä kairataan. Ja toki lauhduttimen + syylärin yläpään kiinnitykset.... Kun noi ois tehty, niin vois alkaa niputtamaan keulaa kokoon. Toki taka-akselin saa kanssa jo ruuvailla paikoilleen. Huomaa että sekä lauhdutin ja syyläri asennetaan apparin laitaan kuten Nivassa orkkiksenakin syyläri on. Moottori kun tulee kanssa kyseiseen laitaan, niin sattuu toi flektin paikkakin sitten kivasti. Tuossa OM601 koneessahan on magneettikytkimellä flekti ja toinen sähköinen flekti lauhduttimessa. Toi lauhdutin on hiukkasen saanut penaltyä jossain aikojen saatossa, mutta ainakin siellä oli aineet kestäneet sisällä... Ei olla vielä päätetty lopullisesti tuleeko toi lauhdutin takas vai uusi. Tässä vielä kuva edestä päin lauhduttimesta:

Kuva
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tosta kuva heti ensi alkuun että voi kuvitella miltä perän kokoonpano näyttää kun on paikoilleen asennettu:

Kuva

Varsinainen tehty työ rajoittui syylärin alapään kiinnitysreikien tekoon:

Kuva

Ja huomenna en itse pajalle pääsekään puuhaamaan kun päivä menee Lahdessa valtakunnan sarjaa heitellessä, alkaen 11:00 ja päättynee joskus neljän-viiden tienoilla. Tämän linkin takaa lohko 2:sta pitäisi huomenna löytyä tuloksia ja toki voitte iltarukouksissa Imatran KooTeeKoota muistaa: :)
http://tulokset.keilailu.fi/valtakunnan ... erie_id=40
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Elikkäs lauantaina oli pajalla hissukkaa, kun olin keilailemassa Lahdessa. Pelasin sitten koko joukkueen huonoimmalla keskiarvolla, joten eipä voi olla henk.koht. tulokseen tyytyväinen kun oli melkein aloittelijatason suoritus. Joukkueenakaan ei kyllä hirveen hyvin pelattu ja viidestä pelistä vain kaksi voitettiin. Noh, kuukauden päästä onkin kotikierros ja siihen mennessä täytyy saada tuloskunto taas kohilleen...

Mutta takaisin topikkiin ja päivän pajoitukseen:

Kuva

Eli taka-akseli olisi nyt pultattu kiinni. Laiteltiin uudet yläjousilautasen gummit jotka oli noin 1cm paksummat kuin entiset, joten nyt tääkin on virallisesti "korotettu". :P

Jarruputket täytyy vielä tehä uudet kun noi mitkä nyt on kiinni ei oikein istu silleen kuin ois tarkoitus... Mutta seuraavana varmaan keulan ripustusten kimppuun.

Niin ja jos jollakulla on hyvä ohje miten säätää toi painon mukaan säätyvä jarruvena, niin saa esittää... 1700i manuskasta katselin sen säätöä, mutta kun ei äkkiseltään avautunut, niin tuumasin etten jaksa kuluttaa aikaani sen opiskeluun juuri silloin kun oli muutakin puuhaa auton parissa. Jos vaikka täältä saisi helpommin neuvot jossa ei tarvita erikoistyökaluja säätöön. :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei tossa mitään erikoistyökalua tartte, rullamitta ja kaksi silmää riittää, yhdelläkin toki pärjää. Nivassa, kuin myös takavedossa säädin säädetään irrottamalla säätimen vipu tuosta akselista ylösnousevasta lyhyestä vivusta ja mittaamalla vivun pään ja runkoaisan välinen etäisyys. Tämä etäisyys on se kohta jossa säätimen vipu koskettaa kevyesti paineensäätimen männän päätä. Tarvittaessa löysätään säätimen pultit ja väännetään säädintä haluttuun suuntaan.

Nivassa tuo mitta on 150 mm±5mm.

http://www.ladaparts.ru/niva/docs/1600_6.pdf

Kato tuosta sivu 5/128 jos ei selkiä. Mitta on siis runkoaisan pohjan tasalle.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jokari kirjoitti:Ei tossa mitään erikoistyökalua tartte, rullamitta ja kaksi silmää riittää, yhdelläkin toki pärjää. Nivassa, kuin myös takavedossa säädin säädetään irrottamalla säätimen vipu tuosta akselista ylösnousevasta lyhyestä vivusta ja mittaamalla vivun pään ja runkoaisan välinen etäisyys. Tämä etäisyys on se kohta jossa säätimen vipu koskettaa kevyesti paineensäätimen männän päätä. Tarvittaessa löysätään säätimen pultit ja väännetään säädintä haluttuun suuntaan.

Nivassa tuo mitta on 150 mm±5mm.

http://www.ladaparts.ru/niva/docs/1600_6.pdf

Kato tuosta sivu 5/128 jos ei selkiä. Mitta on siis runkoaisan pohjan tasalle.
Pitääkös auton olla silloin pyörillään, vai saako olla perä ylhäällä?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Perä ylhäällä ja akseli täydessä ulosjoustossa, on muuten vähän ikävässä pinteessä tuo vipu...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jotenkin tää vaan meinaa olla hankala mieltää. :?

Noh, siis 15cm jarrun säätövivusta ylhäällä korissa poikittain menevän palkin juureen lienee oikea mittauspaikka. Mikäli se näin tehdään, niin sittenhän sillä ei ole väliä onko akseli täysissä joustoissa vai ei... Mutta nyt jos koppaa on korotettu paksummilla jousen ylägummeilla 1cm, niin sehän pitänee ottaa sitten huomioon tuota vipua säädettäessä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei tota ole kyllä vaikea mieltää edes minun vähäjärkisen :lol:

Ite olen mitannut tuon takavedossa täydessä ulosjoustossa siksi koska auto maassa/pukit akselin alla tuo vipu on jännityksessä ja pirun vaikea saada takaisin paikalleen ja akselikin tulee ikävästi tielle. Lopputuloksen kannalta on toki sama missä asennossa tuo mitataan kunhan tuo mainittu etäisyys täytyy.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

No enköhän mie nyt hiffaa miten toi vena säädetään. Tahon vaan olla mahollisimman varma näistä asioista että menisi mieluummin kerralla oikein kuin että tarttee alkaa ihmettelemään ja etsimään että missä vika. Tää on kummiskin niin heleppo kysellä, senkus vaan koneen ääressä istuu ja naputtaa. :D

Töissä meni sen verran aikaa että pajalla ei paljoa taas kerinny, mutta jarruputket sentään sai tehneeksi:

Kuva

Alkuperäiset kiinnitysrämpsäkkeet on ainakin hyödynnetty, en sitten tiedä menikö noi putket ennen tuota reittiä vai ei kun en itse niitä irroittanut... Mutta luulisi että noi putket on paremmassa turvassa akselin takapuolella kuin etupuolella.

Jos vaikka huomenna sitten säätäisi tuon jarruvenan ja alkaisi niputtamaan eturipustuksia loppuun...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Apparin puolella ois eturipustukset kasassa:

Kuva

Kuskin puoli vielä oottelee asennusta. Kunhan on molemmat kulmat kunnossa, niin sitten vielä vakaajatanko paikoilleen ennen kuin tämän tekniikan jumppaamisen osalta täytyykin jäädä odottelemaan tehostetun simpukan saamista. Onneksi sitä on paljon muutakin puuhaa tämän rojektin kimpussa, niin eipä kyllä peukkuja tarttee pyöritellä. Pihassa seisoo myös erään työkaverin farkku Sierra odottamassa pientä pakoputki fiksausta, taka iskarien vaihtoa ja sulakeboksin ropaamista pitkien valojen osalta... Eli puuhaa kyllä riittää pajalla. :)

Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoida napamutterin kiertymislukon loveamattomuutta, niin se on vielä vaiheessa ja tarkoituksella löysällä. Pyrin mainitsemaan kaikki tälläiset seikat ja aina jos joku keksii kuvista virheitä tms. niin kertokaa toki. ;)
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Nivaan ei tänään juuri muuta ehtinyt kuin ruuvata takapyörät paikoilleen... Aika meni tallia ja pihaa siivotessa kun tehtiin isän kanssa romisreissu. Vietiin kaikki jätemetallisilsu pois jota tulikin peräkärrillinen.... Takaisin päin tuliaisina tuotiin 60mm mustaa putkea 14m josta värkätään aikanaan karjapuskureita sun muuta.

Lisäksi tuli vaihdettua tallin pihassa seisovaan farkkusierraan takaiskarit ja korjattua pakoputki. Löysin myös pitkien valojen toimimattomuuden syyn kun purin sulakeboksin auki. Siellä oli pitkien releen kanta sulanut sisältä, mutta siitä ovelasti että päällepäin ei näyttänyt yhtään sulaneelta. Tarttee huomenna iskeä siihen uusi relesokkeli, niin sitten olisi toi Sierrakin taas nipussa ja pääsee keskittymään projektiin. :)
Vastaa Viestiin