Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Elikkä kerätään tähän noita Nivan modifiointiin liittyviä juttuja korotuksesta, välityksistä, rengastuksesta jne.
Noita juttuja tuntuu olevan vähän ympäri foorumia ja kumminkin tiedontarve on kova jotenka koitetaan laittaa niitä tän otsikon alle!!! :D
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nivaan lukkoperä:
"Nivaan käy eteen ja taakse perusladan välitys ja tasauspyörästö.
Nivaan saa muokattua fiat 131/132:n palalukon(pienempi perä)
tai kilpurista kitkalukko niitä ilmoitellaan keltaisessapörssissä kilpa-auto osastolla.(talveksi taakse voi laittaa hitsilukon)" (RYSSA)
Nivan perävälitys ja takatukivarret:
"Vanhoissa Nivoissa 4.3 välitys,-84 ylöspäin 4.1 ja uusimmissa 3.9.
Takatukivarret samat perus ladassa kun nivassa(kannattaa vahvistaa maastoon)" (RYSSA)
http://www.nic.fi/~ladd/Clip_jiptuki.jpg <-vahvistetut tukivarret!
Nivan korotusjippoja:
Eteen mersun etujouset (123 mallit) 14 tai 15mm langalla, omat iskarit.
Taakse esim.Fiat 131 etujouset tai sitten vaneri/kumilaippoja jousen yläpäähän ja joko Nivan omat iskarit jolloin kannattaa iskarin alakiinnikkeitä nostaa tai sitten pitemmät iskarit joissa paljon ulosjoustoja.
Etupään pohjaamiskumeista puolet pois. Yläpallonivelen ja tukivarren väliin kumi- tai metallilaippoja 2-4cm saa lisää ulosjoustoo mutta ei välttämättä kelpaa leimalle.Panhard-tanko kannattaa pidentää tai tehdä säädettävä!!
http://www.webpark.sk/foto-niva/pred2.jpg <-korotuslaipat!
http://www.webpark.sk/foto-niva/pred1.jpg <-jousilautasen korotus!
http://www.webpark.sk/foto-niva/zad2.jpg <-takapään korotus!
http://www.nic.fi/~ladd/Clip_jipisk.jpg <-iskarin kiinnikkeet!
Vahvistusvinkkejä:
"Etuperään vaihdoin pinnapultit ne on tarkoitettu renkaan pinnapulteiksi.
Kuljettajan puoleinen moottorin korvake kannattaa vahvike hitsata ennestään pistehitsattu." (RYSSA)
Vaihdelaatikon kiinnitys kannattaa tehdä uusix, porata vanhat pultit pois, tehdä lattaraudasta kunnon aluslevy sisäpuolelle ja kiinnittää vahvoilla vaarnapulteilla!
Jakolaatikon välityksistä:
"Jämsänkoskella rs-auto tehnyt jakolaatikon välityksiä,ukolla piirustukset välityksistä.Arvi teki välityksen n~1200 mk rs-auto luultavasti puolet enemmän jos edes viitsii vaivautua.Arvi tekee 1,94 tai 1,78 välityksiä ottakaa tihein jos tilaatte,itsellä akseleilla 4,3 välitykset ei tarvii enään ajaa kytkimellä kivikossa ja kannokossa.Suosittelen.
Arvi Kauhajoella 040-5912766" (RYSSA)


Laitetaan vaik jotenkin tähän tyyliin :!:
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 27.12.2005 18:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nivan rengastuksesta:
Nivassa paljon käytetty rengaskoko on 235/75-15 (itsellänikin alla)
Nivan jako on 5x139.7 eli tolle jaolle sopivia 15-tuumasia vanteita löytyy esim.Suzuki SJ ja Vitara(Vitaran vanteissa vähemmän ofsettiä), vanhemmat jenkkimaasturit ja Daihatsu Rocky.
Nivan orkkisvanteelle 16" löytyy sillekin maastorenkaita mutta huonommin esim. lapikkaita saa 16-tuumasia mut niillä ei erkkikään aja tiellä.
Jos ei korota tai tee korimuutoksia mutta ajaa mettässä niin parempi rengas 205/75-15 ei ota kaariin kiinni.
Simppeli ja vielä hyvännäkönen muutos nivaan on leikata kaaret pois niin ei nappaa 235 renkaat kiinni.
Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
Takapään sisäänjouston rajoitus:
Takana pitää rajottaa sisään joustoja, paras tapa on pudottaa pohjaamiskumia tai vastaavasti laittaa jousilautasen päälle palikka jolloin kumi ottaa aiemmin kiinni.
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 27.12.2005 18:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kuva
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Laitappas tähän miten Nivaan voi lisätä ohjaustehostimen?
Eikös 235/75-15 rengaskoko ole vähän turhan suuri Nivalle? Ei varmaan suuntavakaus ole parhaimpia tuollaisilla tassuilla.

Omat on 195/70/15 ja auto on jo pariin kertaan spinnannut kadulla ihan suoraan ajaessa, kun renkaat ovat liian isot.

195/75/16, alkuperäisillä vanteilla ovat huomattavasti paremmat
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

235 ei todellakaan ole mikään liian iso vaan todella hyvä menee kuin juna eteenpäin,tieurat ei juurikaan tunnu eikä tarvi pelätä spinnauksia. Maastossa tosi hyvä rengas voi ajaa terävienkin kivien päältä huoletta kun pitää vähän matalat paineet. 195 ja 205 on kaikkein pahimmat hakeen noita uria tommosella nivan levysellä autolla mutta siihenkin auttaa kun laskee vähän rengaspaineita.
Mutta mitä tekee ohjaustehostimella?? Eihän niva semmosta tarvi, ei kadulla eikä maastossa!!

Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa menettää ton hyvän ohjaustuntuman niin ei muuta ku naapurista hakeen http://www.omega-inter.ru/tuning/?pos=693
tommosella se varmasti helpoiten käy!
Kuva
MAUKKA10

Viesti Kirjoittaja MAUKKA10 »

31x10,5-15 Nivassa passeli kumi jos mettässä meinaa johonkin päästä 8) saa myös pinnotettuja CR-renkaat OY Hamina
tosin 5cm laipat edessä ja takaa korotettu noin 15cm niin alkaa
tienpäällä ajo-ominaisuudet oleen kokolailla perseestä
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

TOVERI NIVA kirjoitti:235 ei todellakaan ole mikään liian iso vaan todella hyvä menee kuin juna eteenpäin,tieurat ei juurikaan tunnu eikä tarvi pelätä spinnauksia. Maastossa tosi hyvä rengas voi ajaa terävienkin kivien päältä huoletta kun pitää vähän matalat paineet. 195 ja 205 on kaikkein pahimmat hakeen noita uria tommosella nivan levysellä autolla mutta siihenkin auttaa kun laskee vähän rengaspaineita.
Mutta mitä tekee ohjaustehostimella?? Eihän niva semmosta tarvi, ei kadulla eikä maastossa!!

Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa menettää ton hyvän ohjaustuntuman niin ei muuta ku naapurista hakeen http://www.omega-inter.ru/tuning/?pos=693
tommosella se varmasti helpoiten käy!
Kummaa... :shock: Ei meinaa edes 195 levyiset renkaat kunnolla 16' vanteilla meinaa kääntyä auton alla. En millään voi uskoa 235 olevan tarkat ajettavat. Silloinhan auton alla on neljä tassua ja auto on yhtä leveä kuin pitkäkin. :lol: Ja nyt jo 195:set roiskii kaikki kurat auton kyljille, mites sitten leveämmillä?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Vielä tuosta ohjaustehostimesta... Miten tuon kaiken saa englanniksi tms.? En ole venäjän taitaja. :?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Esim. käyttämällä käännösrobottia:
http://www.translate.ru
tää sivu aukee venäjäx, sivun oikeesta reunasta klikkaa lontoox.
Vasemmassa reunassa on linkki: Translete WWW siihen syötat ton sivun osoitteen ja se kääntää sen LÄHES kokonaan!!
Että näin!

Tästä käännetyille sivuille:
Sivu englannix
Toimitus luvataan 48h:iin
Toi 24 700 ruplaa on yhtäkuin n.650€
Valuuttamuunnin löytyy:
http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Kuva
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Eikös takavedon kuulalaakeroidun ohjaussimpukan (Venäjältä) saa Nivaan kun laittaa Nivan sektorivarren? Olisi ainakin vähän köykäisempi...jos haluaa.

Takavetoon on saatavana erilaisia peränvälityksiä (ralli hommissa käyttävät). Ne saattaisivat sopia myös Nivaankin, myös etuperään. kellään tietoa? Hintaa vaan olisi tuplaten ja nopeapuolikin muuttuisi... Eikä hitaat välitykset muuttuisi niin paljon kuin jakolaatikkoa välittämällä. Myös vaihdelaatikkon pystyisi vaihtamaan toisenlaisilla välityksillä oleviin, mutta ei kai halvalla?

Mitenkä voimansiirto on kestänyt 31 tuuman renkaita? Onko kestävemmät vetoaksilat, etupään nivelet ja kytkin? Mistähän niitä saisi jos joskus joutuu vaihtamaan? Silloin voisi laittaa varoiksi kestävämmät... Minkälaisia kytkimiä vähän viritetyissä (ralli)autoissa käytetään? Ei siis missään hevosvoima hirmuissa...

Ladan kitkalukkoa myydään Suomessa muistaakseni hintaan 600e (http://www.rallysystems.com) ja Sergy kirjoitti että Venäjältä saa Torsen lukkon hintaan 500e (sis. hakukulut?)

http://www.Cros4wd.com ja ehkä myös http://www.offivaruste.com myy OMEn 30 mm korottavia jousia 77e/kpl. Aikaisemmat korotus vinkit taitaa olla halvempia...
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nivaan muuten saa oman kuulalaakeroidun apusimpukan. Sellaisia olen yhden toimittanutkin ja kuulemma hyvin toimii.
Lada rules
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Juu kyllä niitä saa nivaankin niitä kuulalaakeroituja ohjaussimpukoita!

Noita kaikkia muitakin osia(jouset,lukot) saa toki noista kaupoista mutta ne on ihan törkeen hintasia sen takia tätä aihetta tähän perustin että sais nivaa kehitettyä edullisesti.
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 25.2.2005 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nostetaas topiccia.

Ladakerholla erikoistunut alajaosta ircissä #Nivakerho
Sinne siis...
Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ihan vain tarkennuksena @ircnet?
Vauhdin tae - alamäki
RYSSA

nivan etupää

Viesti Kirjoittaja RYSSA »

:shock:Olkaa etupään korotuksessa maltillisia.itsellä mersunjouset (n.31,5 cm) ok,pohjaanlyöntikumista puolet pois(ulosjousto) ok.yläpällon ja ylätukivarren välissä 4cm laippa ei hyvä.mulla on ulosjoustoa liikaa nivelissä ei riitä liikevara meni just apparinpuolen sisempi tumppi poikki ja laakeri sököks ja hajotti etuperästä poskilaakerin kiinnityksen.
Vastaa Viestiin