110, vilkut ja mittarit
110, vilkut ja mittarit
Lada 110:
Kesken ajoa sammuivat mittarin valot eivätkä vilkut toimineet. Kun auto oli pysäytetty ja hetken kuluttua käynnistettiin uudelleen, kyseiset laitteet toimivat kunnolla.
Auto vietiin jälleenmyyjän takuuhuoltoon. Siellä tutkittiin ja käsiteltiin lukkopohjaa. Korjauksen jälkeen vika ensi näkemältä tuntui poistuneen. (Huoltopaikka ei ollut ostopaikka ja olosuhteista se oli aivan eri puolella maata kuin auton tavanomainen sijaintapaikkakin.)
Lähes välittömästi ilmeni kuitenkin saman vian järjestyksessä toinen versio: tällä kertaa mittarin valot ja nopeusmittari sammuivat, heti kun vilkku kytkettiin, mutta vilkku ei kuitenkaan toiminut. Kun vilkku palautettiin lepoasentoonsa, mittarin valot palautuivat.
Sen jälkeen tuli kyseisen vian kolmas versio: jo liikkeelle lähdettäessä kyseiset mittarien valot enempää kuin vilkutkaan eivät toimineet.
Auto on siis nyt epäluotettava ajopeli.
Ensimmäinen kysymys olisi: Mistä voisi olla kyse? Sulakkeitakaan ei liene palanut. Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista ongelmaa?
Mainittu ensimmäinen huoltokerta kyseisen vian johdosta muutama viikko sitten sisältyi vielä takuuhuoltoon. Takuuaika on nyttemmin umpeutunut.
Toinen kysymys olisikin: Kuuluuko tämä edelleen takuuhuollon piiriin. Kysehän on viasta, jota (takuu)korjauksessa aivan ilmeisesti ei onnistuttu poistamaan.
Voisin kysyä asiaa myös Suomi-24:n Lada-palstalla, mutta sieltä saisi epäilemättä myös joukon asiattomia vastauksia. Siksi on paras pitää kysymys - ja toivottavat vastauksetkin - täällä omassa piirissä.
Kesken ajoa sammuivat mittarin valot eivätkä vilkut toimineet. Kun auto oli pysäytetty ja hetken kuluttua käynnistettiin uudelleen, kyseiset laitteet toimivat kunnolla.
Auto vietiin jälleenmyyjän takuuhuoltoon. Siellä tutkittiin ja käsiteltiin lukkopohjaa. Korjauksen jälkeen vika ensi näkemältä tuntui poistuneen. (Huoltopaikka ei ollut ostopaikka ja olosuhteista se oli aivan eri puolella maata kuin auton tavanomainen sijaintapaikkakin.)
Lähes välittömästi ilmeni kuitenkin saman vian järjestyksessä toinen versio: tällä kertaa mittarin valot ja nopeusmittari sammuivat, heti kun vilkku kytkettiin, mutta vilkku ei kuitenkaan toiminut. Kun vilkku palautettiin lepoasentoonsa, mittarin valot palautuivat.
Sen jälkeen tuli kyseisen vian kolmas versio: jo liikkeelle lähdettäessä kyseiset mittarien valot enempää kuin vilkutkaan eivät toimineet.
Auto on siis nyt epäluotettava ajopeli.
Ensimmäinen kysymys olisi: Mistä voisi olla kyse? Sulakkeitakaan ei liene palanut. Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista ongelmaa?
Mainittu ensimmäinen huoltokerta kyseisen vian johdosta muutama viikko sitten sisältyi vielä takuuhuoltoon. Takuuaika on nyttemmin umpeutunut.
Toinen kysymys olisikin: Kuuluuko tämä edelleen takuuhuollon piiriin. Kysehän on viasta, jota (takuu)korjauksessa aivan ilmeisesti ei onnistuttu poistamaan.
Voisin kysyä asiaa myös Suomi-24:n Lada-palstalla, mutta sieltä saisi epäilemättä myös joukon asiattomia vastauksia. Siksi on paras pitää kysymys - ja toivottavat vastauksetkin - täällä omassa piirissä.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Takuuasioista
Takuuhan on "palvelu" minkä auton myyjä tarjoaa/antaa myymästään tuottestaan.
Lain mukaan tuotteen myyjä on edelleen vastuussa myymänsä tuotteen odottamattomista vioista. Kuvailemasi vikatyyppi voisi olla kategoriassa viat myyjän vastuulla.
Esim vaihteiston hajoaminen 1,5 vuotta vanhassa Ladassa ei olisi "normaalia" kulumista.
Mutta valmistaudu taisteluun. Autoliikkeet eivät; ainakin Delta-autot, eivät tunne lakia ja eivät noudata sitä!
Alelkirjoittaneen uusi 1110 jäi tielle takuuvian seurauksena. Myyjän pitäisi vastata kaikista kustannuksista. Auton hinauskustannukset menivät kuitenkin auton kaskosta.
http://www.kuluttjavirasto.fi on hyvä kohde asian perusteiden tutkailemiseen.
Lain mukaan tuotteen myyjä on edelleen vastuussa myymänsä tuotteen odottamattomista vioista. Kuvailemasi vikatyyppi voisi olla kategoriassa viat myyjän vastuulla.
Esim vaihteiston hajoaminen 1,5 vuotta vanhassa Ladassa ei olisi "normaalia" kulumista.
Mutta valmistaudu taisteluun. Autoliikkeet eivät; ainakin Delta-autot, eivät tunne lakia ja eivät noudata sitä!
Alelkirjoittaneen uusi 1110 jäi tielle takuuvian seurauksena. Myyjän pitäisi vastata kaikista kustannuksista. Auton hinauskustannukset menivät kuitenkin auton kaskosta.
http://www.kuluttjavirasto.fi on hyvä kohde asian perusteiden tutkailemiseen.
vilkkuviat
Voi olla, että nyt menee ihan ohi kysymyksestä, mutta:
mun autossa (111 farkku -00 ajettu 30 000) on tällä hetkellä sellainen vika, että kun jarrua painaa, vasen takavilkku palaa koko ajan, ei siis vilku. Jos ei jarruta, vilkku toimii normaalisti. Viisaammat ovat sanoneet, että on maadoitusvika. En ole vielä jaksanut tehdä asialle mitään. Sama vika on ollut aiemmin ja silloin se meni itsekseen ohi...
mun autossa (111 farkku -00 ajettu 30 000) on tällä hetkellä sellainen vika, että kun jarrua painaa, vasen takavilkku palaa koko ajan, ei siis vilku. Jos ei jarruta, vilkku toimii normaalisti. Viisaammat ovat sanoneet, että on maadoitusvika. En ole vielä jaksanut tehdä asialle mitään. Sama vika on ollut aiemmin ja silloin se meni itsekseen ohi...
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Oheisen linkin takana on kaikki oleellinen kuluttajansuojasta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3742
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3742
Vekulle vilkusta sekä Ladamasterille
Vekku, eri asiasta on kyse, mutta palaisin mainitsemaasi vilkun ongelmaan:
Eihän ongelmassasi vain ole kyse ole siitä, että kyseisen puolen jarruvalon lamppu on palanut ja järjestelmä on siirtänyt sen tehtävän vilkulle?
Kiitokset myös Ladamasterille kuluttajasuojan osoitteesta, joka kannattaa tallettaa.
Eihän ongelmassasi vain ole kyse ole siitä, että kyseisen puolen jarruvalon lamppu on palanut ja järjestelmä on siirtänyt sen tehtävän vilkulle?
Kiitokset myös Ladamasterille kuluttajasuojan osoitteesta, joka kannattaa tallettaa.
Joo ei,
eli kyllä jarruvalo palaa normaalisti.
Mutta valo-ongelmia oli mullakin ihan alkuaikoina;
mittarivalot lakkas toimimasta ja vilkut hävis kesken ajon, mutta Deltassa ne sai korjattua, eikä ne ongelmat ole uusineet. Nämä nykyiset vilkkuongelmanihan ovat vissiin ihan helppoja juttuja. Yhdessä vaiheessa vilkku ei toiminut ollenkaan, mutta alkoi taas toimia, kun pamautin sitä kämmenellä Seuraavan korjauksen saa mies tehdä.
eli kyllä jarruvalo palaa normaalisti.
Mutta valo-ongelmia oli mullakin ihan alkuaikoina;
mittarivalot lakkas toimimasta ja vilkut hävis kesken ajon, mutta Deltassa ne sai korjattua, eikä ne ongelmat ole uusineet. Nämä nykyiset vilkkuongelmanihan ovat vissiin ihan helppoja juttuja. Yhdessä vaiheessa vilkku ei toiminut ollenkaan, mutta alkoi taas toimia, kun pamautin sitä kämmenellä Seuraavan korjauksen saa mies tehdä.
Vaikuttaisi maadoitushäiriöltä.
Kun useampia laitteita on maadoitettu samalla johtimella voi tapahtua seuraavaa:
-laiteet toimivat huonosti,tai eivät toimi ollenkaan kun maadoituskontakti on heikko.
-jos jokin kuormituskohde,esim lamppu on löysällä ja kädellä lyö esim.takavalaisin ryhmää saattaa kyseinen vika poistua lampun saatua kontaktin.
-jos esim takavalo ja vilkku on saman maadoituspisteen takana voi löysän yhteisen maadoituksen takia takavalo himmentyä silloin kun vilkku sytyy ja taas kirkastua silloin kun vilkku sammuu.
Jos auton päämaadoiutuskaapeleiden kontakteissa on löysää:
-akku-runko kaapelissa,niin kaikissa sähkölaitteissa voi olla häiriöitä.Käynnistyminen,käynti jopa lataus voi olla puutteellisia-
-runko-moottori kaapelissa,niin paluuvirta voi palata käytössä olevien sähkölaitteiden kautta sekoittaen koko sähköjärjestelmän.Vika ilmenee häilyvinä ,tilanteen mukaan muuttuvina vikoina,joissa ei ole mitään logiikkaa.Jos paluuvirta kiertää esim liian pienipokkipintaisen kontaktin kautta jopa palovaara on olemassa.
Lada 110:ssa sulake numero 1 on tarkoitettu rekisterikilven-,mittariston-,seisontavalojen merkki-,matkatavaratlilan- ja vasemman suuntavalolle.
-laiteet toimivat huonosti,tai eivät toimi ollenkaan kun maadoituskontakti on heikko.
-jos jokin kuormituskohde,esim lamppu on löysällä ja kädellä lyö esim.takavalaisin ryhmää saattaa kyseinen vika poistua lampun saatua kontaktin.
-jos esim takavalo ja vilkku on saman maadoituspisteen takana voi löysän yhteisen maadoituksen takia takavalo himmentyä silloin kun vilkku sytyy ja taas kirkastua silloin kun vilkku sammuu.
Jos auton päämaadoiutuskaapeleiden kontakteissa on löysää:
-akku-runko kaapelissa,niin kaikissa sähkölaitteissa voi olla häiriöitä.Käynnistyminen,käynti jopa lataus voi olla puutteellisia-
-runko-moottori kaapelissa,niin paluuvirta voi palata käytössä olevien sähkölaitteiden kautta sekoittaen koko sähköjärjestelmän.Vika ilmenee häilyvinä ,tilanteen mukaan muuttuvina vikoina,joissa ei ole mitään logiikkaa.Jos paluuvirta kiertää esim liian pienipokkipintaisen kontaktin kautta jopa palovaara on olemassa.
Lada 110:ssa sulake numero 1 on tarkoitettu rekisterikilven-,mittariston-,seisontavalojen merkki-,matkatavaratlilan- ja vasemman suuntavalolle.
mittarivalot
Itselläni on ollut juuri sama ongelma kuin Vekulla, nimittäin mittarivalojen ja vilkkujen sammuminen.
Tapauksessani korjauksen jälkeen kävi pian kuitenkin niin, että vilkut eivät toimineet, ja kun ne kytkettiin, mittarivalot sammuivat. Tämä ongelma on parhaillaan huollon tutkittavana.
Tapauksessani korjauksen jälkeen kävi pian kuitenkin niin, että vilkut eivät toimineet, ja kun ne kytkettiin, mittarivalot sammuivat. Tämä ongelma on parhaillaan huollon tutkittavana.
Mun vilkku tuli eilen korjatuksi (ainakin toistaiseksi toimii)
Umpioon menevä johto tuntui kireältä (liian lyhyeltä). Sitä vähän veti löysemmäksi, ettei tunnu viulunkieleltä ja vilkku toimii taas normaalisti. Ilmeisesti kireys häiritsi kosketusta. Onneksi ei tarvinnut tosta hommasta maksaa kellekään korjaamon miehelle.
Umpioon menevä johto tuntui kireältä (liian lyhyeltä). Sitä vähän veti löysemmäksi, ettei tunnu viulunkieleltä ja vilkku toimii taas normaalisti. Ilmeisesti kireys häiritsi kosketusta. Onneksi ei tarvinnut tosta hommasta maksaa kellekään korjaamon miehelle.
neljäs kerta
Alussa mainittua vikaa, samaa kuin Vekulla, korjattiin huollossa (jälleenmyyjän, Länsi-Suomessa) juuri kolmatta kertaa. Piti olla kunnossa, ajettiin ensimmäiseen kadunkulmaan ja kun vilkku pantiin päälle, kojelaudan valot sammuivat ja vilkku ei toiminut. Menee kyllä takuuseen.
Ei muuta kuin auto takaisin huoltoon, ja siinä viikonlopun ajot jäivät ajamatta. Alkaa vähitellen harmittaa. Ladanhan piti olla yksinkertainen. - Katsotaan mitä neljäs korjauskerta sanoo.
Ei muuta kuin auto takaisin huoltoon, ja siinä viikonlopun ajot jäivät ajamatta. Alkaa vähitellen harmittaa. Ladanhan piti olla yksinkertainen. - Katsotaan mitä neljäs korjauskerta sanoo.
no voihan helvetti
Kun mulla oli kaikkia sähkövikoja alussa (vilkut, mittarinvalot sammu, varotusvalot vilkku omiaan, sähköikkuna jämähtää auki vesisateessa, keskuslukitus ei toimi), niin teki mieli ajaa auto naapurin pihaan ja jättää sinne, mutta kun niistä suurimmista ongelmista on päästy, niin kyllä sitä jo on tyytyväinen Ladan omistaja.
Kun mulla oli kaikkia sähkövikoja alussa (vilkut, mittarinvalot sammu, varotusvalot vilkku omiaan, sähköikkuna jämähtää auki vesisateessa, keskuslukitus ei toimi), niin teki mieli ajaa auto naapurin pihaan ja jättää sinne, mutta kun niistä suurimmista ongelmista on päästy, niin kyllä sitä jo on tyytyväinen Ladan omistaja.
hyvä toteamus
Ainakin tuo Vekun lopputoteamus Ladasta sietää painaa mieleen.
liitos vikana
Lopputulos: Jokin liitos oli luultavasti heikko, johtoja oli heiluteltu.
Toiminut taas, vaikeaa sanoa, kuinka kauan.
Kaipa tuohon olisi itsekin pystynyt.
Toiminut taas, vaikeaa sanoa, kuinka kauan.
Kaipa tuohon olisi itsekin pystynyt.