Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada Scandinavia kirjoitti: Mitä ohjekirja tai valmistaja suosittelee, niin sitä öljyä pitää käyttää.
Yleissääntö.
Parempaan saa aina vaihtaa. Ohjekirja ei tunne auton valmistumisen jälkeen tulleita uusi luokituksia.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ei se, että öljypurkissa paljon kirjaimia tee sitä välttämättä parempaa.
Nykyään muotia, että jos öljypurkissa syntetic teksti ja 5w40/50, niin sitä luullaan huippu hyväksi.
Mun tapauksessa ei kalliilla ja hienon värisellä ja paljon luokitus kirjaimilla oleva öljypurkki ollutkaan hyvää, vaan kone alkoi nakuttaa.
Siis TB Gold.
Tarkoitan käyttöohjekirjan suositusta siten, että jos käyttöohjekirja suosittelee 10W40 mineraaliöljyä, niin miksi laittaa jotain muuta. Esim. synt. 5W50.
Toki suosittelen laittaa laadukasta öljyä mutta mitä laittaa ja kuka kaverin tuttu Datsuni kuski ehdottaa öljymerkkiä.
Ajoneuvon merkkiliike kyllä opastaa öljyn valinnassa, siis mikä käy.
Tämä öljy asia on tietty vaikea asia siinä määrin, että ainoaa oikeaa öljyä ei ole.
Mutta jos öljynvaihdon jälkeen alkaa kone ääntelemään, niin silloin pitää asiaan puuttua, sanoi/suositteli, sitten merkkiliike tai kylän kaverit mitä hyvänsä.
Öljymerkkejä. Motox, Pyroil,Formula yms, tarvike kauppa täynnä.
Mobil voitelee oikein :D
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada Scandinavia kirjoitti: Mun tapauksessa ei kalliilla ja hienon värisellä ja paljon luokitus kirjaimilla oleva öljypurkki ollutkaan hyvää, vaan kone alkoi nakuttaa.
Siis TB Gold.
Koneessa on sitten jokin vika, joka vielä toistaiseksi vaikenee erilaisella öljyllä. Ei ehjä kone naputtele, jos öljy on edes jotenkin kelvollista. TB:een Gold ei mitään huippuöljyä ole, mutta varmasti ominaisuuksiltaan ihan hintansa arvoista ja Ladan moottorin pitäisi käydä sillä nätistä.
Lada Scandinavia kirjoitti:Tarkoitan käyttöohjekirjan suositusta siten, että jos käyttöohjekirja suosittelee 10W40 mineraaliöljyä, niin miksi laittaa jotain muuta. Esim. synt. 5W50.
No vaikka ihan sen takia, että se voitelee paremmin, pitää moottorin puhtaampana, moottori kuluttaa sillä vähemmän polttoainetta ja jne. Ne luokitukset on tosiaan minimivaatimuksia, ihan turha niitä tuijottaa.
Ladassakin varmaan minimi jokin SF API-luokituksen öljy, joka ei kyllä pärjää missään ominaisuuksissaan uudemmille synteettisille.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Lada Scandinavia kirjoitti:Yksi korjaamo löytyy meitin kylän korjaamo.
Turusta ajetaan 10 tietä pitkin ja loukinaisten Nesteen jälkeen, kun tulee alamäki, niin oik, puolella on autokorjaamo, aivan tien vieressä.
Paaaljon autoja pihalla.
Onkos kokemusta korjaamosta noin käytännössä? Eli tuntevatko Ladoja, onko halpa, luotettava ja peräti vielä hyväkin?

Tuo että jossain Nesteen jälkeen on korjaamo kertoo tietysti jotain, mutta pitäisi olla mieluusti enemmän tietoa korjaamosta pelkän olemassaolon lisäksi, varsikin jos sinne pitäisi sitten puolitoimivalla autolla päätyä...

Ja edelleen muut vinkit korjaajista tai korjaamoista todellakin tervetulleita, ja aina parempi jos Turusta löytyisi niin pääsee jotenkin kotiinkin jos samaran jonnekin tutkittavaksi antaa, atsteekki kun on ainoa auto. Yksi mahdollisuus tosiaan on että vien vaan summassa "jonnekin lähelle", mutta sellaisesta on huonoja kokemuksia muista kaupungeista.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Hyvä korjaamo.
Tuntitaksa 38e.
Siellä korjataan kaikki merkit ja osataan korjata kaikkea.
Korjattu myös Ladoja.
Asentaja todella pätevä, vaikka ei ole Suomalainen.
Edellispäivänä kun kävin, niin asentaja oli purannut nelivetoisen pakkettiauton vaihdelaatikon. Laatikossa ei ykkönen pysynyt päällä.
Auton saa työnalle, yleensä 1-2 päivän sisällä.
Soita korjaamon omistajalle. 0400292710.
Korjaamolta Seppo heittää sinut kotiin ja hakee myös 15e.
Hauska tapaus kerran korjaamolla.
Vein vaimon auton sinne termostaatin vaihtoa varten.
Omistaja (Vexi) sanoi, että kunnes asentaja vapautuu, niin ota jäähdytysnesteet pois ja yms. tulee halvemmaksi.
No tunti siinä vierähti ja kohta olin itse ottanut termostaatin pois ja vaihtanut uuden tilalle.
Kerkesin itse tekemään työn ja kysyin mitä olen velkaa, niin Vexi sanoi, että taitaa korjaamo olla sinulle velkaa. :lol:
Tää kertoo, että on mukava korjaamo ja kaikesta voi neuvotella.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

No tuo kyllä kuulosti jo senverran hyvältä, että uskalsin soitella ja pitänee tuossa ensi viikolla viedä samaraa näytille, niin voivat vähän tutkia millaista vikaa löytyy. Kiitoksia todellakin lisätedoista, auttaa sekin eteenpäin kun noinkin paljon uskallat korjaamoa suositella.

Sekin on aina hyvä tieto että asentaja osaa asiansa. Pahimmillaan joskus Oulussa törmännyt paikkaan jossa teetetään amiksen harjoittelijoilla hommat ja jälki on sitten sen mukaista...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Käytin tänään tuolla Lada Scandinavian mainostamalla korjaamolla. Puristusmittaria ei asentaja siellä käyttänyt, mutta aikansa noita huohotusletkuja ja ilman liikkumista niissä tutkiskeltuaan sanoi että paineet karkaa ohi... Käytännössä siis arvelivat että olisi joko männänrengas mennyt tai reikä männässä, sanoivat myös että heillä tulisi maksamaan yli viidensadan tollainen remppa ja olivat suoraan sitä mieltä ettei kannata.

Ihmettelivät kyllä että käy noinkin nätisti kaikesta huolimatta, ihmettelen sitä vähän minäkin kun tuntuu yllättävän hyvin käyvän öljyn syytämisestä putsariin huolimatta (tuntuu syytävän sitä varsinkin aina jossain kahdeksankympin tai yli nopeuksissa), mutta en toisaalta ole mikään asiantuntija tuollaisessa.

Jos en mitään puoli-ilmaista paikkaa keksi missä ton korjauttaa (tai vaihtaa moottori, mistä nyt sellaisen edes sitten saisi), niin pitää harkita ton korjaamon väen ehdotusta myydä Syyrialaisille toi (mikäli heille kelpaa). Erittäin paskamainen homma vaan, kun näin uudella paikkakunnalla ei vielä ole duunia ja just alkaa vasta muutosta selviämään.

Sinänsä ikävää kun ei toi vielä pahasti ole ruostunut ja muutenkin olisi mun käyttöön kelpo peli. Se vaan että jos alkaa meneen atsteekkiin huoltoihin enemmän kuin auton arvo niin hölmön hommaahan se on...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

varmaa axteekki vedelly liikaa ilmoja ja sulanu mäntä, eikös se ole noissa ihan perus juttuu.... kyl iteki takavedolla ajelin ihan kivasti vaikka yhestä sylinteristä oli paineet poissa, ei noi ladat yhtä sylinteriä kaipaa, mutta päästöistä voi olla vaikeempi saada lämpi, varsinkin vähäpäästöpeliä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Jos mäntä palannut tais vastaavaa, että pitäisi räjäyttää kone osiksi ja siihen ei oikein ole aikaa, tiloja tai osaamista niin suosittelen että etsii jostain toisen saranan koneen ja vaihtaa ne päittäin. Koneenvaihto ei ole niin paha kikka miltä kuulostaa, kunhan vaan on laitteet nostaa kone pois ja paikalleen.

Ehkä jopa hyvällä lykyllä voisi löytyä saranan kone joka on jo ruisku, niin pääsisi asteekki ongelmista eroon. Siinä toki voisi jo olla vähän enemmän kikkailemista sähköjen kanssa jne.

Tämä on siis minun ehdotus :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Njuu onhan toi koneen vaihto vielä yksi mahdollisuus, pitäisi vaan löytyä moottori ja paikka missä vaihtaa (+ joku vaihtoavuksi kun taitaa olla yksin hankalampi homma), tiedän kyllä että koko koneen vaihto lienee aika pieni homma verrattuna moottoriremppaan minkä toi nykyinen kone vaatisi... Olikos noissa vähäpäästöisten kanssa myös jotain lisäsäädöksiä moottorin vaihtoon liittyen? Joskus ainakin muistan kuulleeni että vaihtomoottorin pitäisi olla uudemmasta peräisin...

Se myös epäilyttää että onkohan katalysaattorikin missä kunnossa kun on polttanu varmaan aikalailla öljyäkin bensan seassa viimeaikoina.

Harkita täytyy, ja päättää sitten tässä jotain jos vaihtoehtoja ilmaantuu. Kyllähän tuollakin pieniä ajoja näin toistaiseksi hoitaa vaikka öljyä syökin, kun ei oikein ole varaa muuhunkaan...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. vaihtomoottoria saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Olin tänään korjaamolla ja irrottamassa Ladastani vaihelaatikkoa.(kytkinremont)
Kertoilivat, että olit käynyt siellä ja Samaran kone puhaltaa kovin.
Toinen kone ja tai kokonaan toinen ehjä Samara.
Nyt mietintää ja laskelmia.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Nostellaas taas, kun tuo Samara vielä mulla parkkiruudussa seisoo. Eli moottoria ja/tai paikkaa missä rempata (ja remppa-apua) saa edelleen tarjota, itse olen varsin kokematon noin isojen remppojen suhteen mutta intoa ja aikaa kyllä riittäisi, rahaa, hienompia työkaluja tai tiloja ei... Kesäpyörät tuli jo alle heitettyä, ja senverran on ajellut ettei ala horsmaa pukkaan.

Kunto ei ole muuttunut mihinkään, tosin kuuttakymppiä tai alle tullut tuolla viimeaikoina ajettua, jolloin öljyä ei pahemmin putsarinkoppaan nakkele.

On toi sikahinnalla nettiautossakin myynnissä jos joku haluaa ostaa :lol:

Ei vaan lähinnä joku hinta piti sinne heittää, toistaiseksi kun katsatuskin vasta heinäkuun lopulla ja rahatilanne heikko, niin koettanut miettiä mitä pirua ton kanssa tekee... Jos joku haluaa tosta laitettavan niin saa myös tarjota vaihtoa johonkin toimivaan menopeliin jossa reilusti ajoaikaa, muita vaatimuksia ei juuri ole.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja jta »

Eikö nyt kumminkin kannattaisi puristuspaine mittaus ja tarvittaessa ohivuoto mittaus tehdä niin saisi aika hyvän varmuuden että missä vika on. Jos oikein ymmärsin tästä topicista niin noita mittauksia ei ole tehty muutenkuin huohottimen ilmavirtauksia ihmettelemällä. Aika huono pelkästään tuon perusteella arvioida koneen kuntoa. Nuokun teetättäis niin vasta sen jälkiin alkaa miettiin että mitä sen kans tekee.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

jta kirjoitti:Eikö nyt kumminkin kannattaisi puristuspaine mittaus ja tarvittaessa ohivuoto mittaus tehdä niin saisi aika hyvän varmuuden että missä vika on. Jos oikein ymmärsin tästä topicista niin noita mittauksia ei ole tehty muutenkuin huohottimen ilmavirtauksia ihmettelemällä. Aika huono pelkästään tuon perusteella arvioida koneen kuntoa. Nuokun teetättäis niin vasta sen jälkiin alkaa miettiin että mitä sen kans tekee.
Jos perustelet minkä hyödyn mittauksista saan, niin saatan vaikka käydä teettämässäkin. Sillä kun ei ole ikävä kyllä mulle kovinkaan paljoa merkitystä tietää täsmällinen vika, jos ei samalla keksi missä se kohtuuhintaan korjauttaa tai korjata, kun en ainakaan omilla taidoillani kehdanne heittää konetta levälleen tossa parkkipaikalla. Vai onko sulla ajatuksena että tämä kuvailtu ongelma voisikin olla jotain suht halvalla korjaamossa korjautettavaa? Itse en tosiaankaan tuollaisista moottorin vioista tiedä mitään, näin suoraan sanottuna...

Tosiaan kerrostalossa asun, mitään mittareita en omista enkä tunne paikkakunnalta ketään autoihmisiä...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja jta »

Sitä mä vaan ajan takaa noilla mittauksilla että tietää suunnilleen mistä lähtee vikaa metästään. Kun kohtuu suurikaan huohotus ei välttämättä ole kone vian merkki. Itelläin nimittäin on aika kovaa tuo huohotus koneessa mutta puristuspaineet on normaaleissa arvoissa. Ja onko varmaa että se kone polttaa öljyt ettei se vaan vuoda niitä jostain ulos? Venttiilivarren kumit jos on mennyt oikeinkin huonoiksi tai jopa rikkoontuneet niin sitä kauttakin saattaa melko paljon öljyä kadota. Puristuspaine mittauksella saataisiin tieto että jos ei paineet ole kohillaan ja ohivuotomittauksella saataisiin että vuotaako minne. Jos se kampikammioon vuotaa niin silloin vasta koneen vaihdon suosittelisin. Jos selviäis pelkästään tuolla venttilinvarren kumienkin vaihdolla niin se vielä ois suhteellisen halpa korjaus. Eli nuo kumminkin kertois jo että onko isompia vikoja. Nuo mittaukset kuitenkaan ei niin arvokkaita ole etteikö niitä kannattais teetättää. Ja paikalliset ammattikouluthan tekee edukkaasti noita mittauksia. Eli jos ei paineissa vikaa ole niin lähtisin tuolta venttiiliosastolta vikaa hakeen. Toivottavasti nyt tästä jotain selvää sait.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin