Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
wert

Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja wert »

Moi!
Missähän mahtaisi olla vika, kun lämmityslaite toimii vain
1 ja 2 asennoissa, mutta ei kolmosella??
Käsittääkseni se kolmosnopeus on suora (ei mene vastuksien läpi)
Voisiko vika olla katkaisimessa sillä lämmityslaitteen moottori on juuri vaihdettu, mutta vika ei korjaantunut.
Onko kellään ollut samanlaista vikaa?
Olisin tosi kiitollinen vastauksista.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Vika lienee siinä säätöyksikössä jossa on lämmönsäätö ja ja puhaltimen kytkin.
Mutta ennenkuulumatonta ja uskomatonta että kolmosella ei toimi lämmityslaite!? :shock:
Jostain syystä se kääntää siis lämmönohjausläpän kiinni kun puhaltimen laittaa kolmoselle! Mutta miksi? Puhaltimen ja lämmönsäädön ei pitäis olla mitenkään keskenään tekemisissä paitsi automaatti asento. Joku ihme juttu tuossa nyt kuitenkin täytyy olla.

En kyllä ole vastaavasta kuullu mutta kannattaa varmaan kokeilla toisella puhallinkatkaisi-lämmönsäätö yksiköllä?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Wert, ilmeisesti tarkoitat, että puhallin ei toimi 3-nopeudella.

Kytkentäkaaviosta katsellen näyttää siltä, että kuvaamasi vika on mahdollinen.

Puhaltimen moottorilta lähtee kaksi johdinta: musta maahan ja sini-musta, joka päättyy liittimeen. Kyseisestä liittimestä lähtee kaksi punaista johdinta, toinen etuvastukselle (jolla aikaansaadaan 1- ja 2-nopeus) ja toinen liitinriman (tms) kautta kohti puhaltimen kytkintä.

Jos tämä jälkimmäinen johdinyhteys on poikki, ei 3-nopeus toimi, vaikka 1- ja 2-nopeus toimivatkin.

Kokeilisin yhdistää puhaltimen kytkimen navan 1 (punainen johdin) suoraan puhaltimen moottorin sini-mustaan johtimeen. Jos moottori tällöin toimii suurimmalla nopeudella, on vika edellämainitussa.

Sytytysvirran täytyy tietysti olla kytkettynä ja puhallinkytkimen asennossa 3.

En ole koskaan tutkinut asiaa muutoin kuin kytkentäkaaviosta, joten tämän enempää en osaa asiasta sanoa.

menestystä lämmitykseen

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kysymyksessä lukee kylläkin selvästi että LÄMMITYSLAITE ei toimi suurimmalla nopeudella. Eli puhaltaa kylmää suurimmalla nopeudella.

Jos lämmityslaitteen puhallin ei toimi kolmos nopeudella niin eikai kukaan sano että lämmityslaite ei toimi. :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
wert

Re: Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja wert »

Hieman tarkennusta viestiin :D
Tarkoitin, että lämmityslaitteen moottori ei pyöri ollenkaan
3 nopeudella.Vaimo käytti sen kerran korjauttamassa, mutta
se ei toiminut kuin vähän aikaa.
Korjaamossa puhuivat jostain läpästä, mikä kääntyy jotenkin jonkun eteen :(
Sanoivat, että se on helppo kääntää itsekin oikeaan asentoon (vaimo ei muistanut enempää)
En voi kysyä sieltä korjaamolta kun omistaja jäi eläkkeelle ja lopetti korjaamon.
Tietäisikö joku tarkemmin asiasta?
Kiitoksia tähänastisista neuvoista.
Scherzo

Re: Lada 110:nen lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Scherzo »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Puhaltimen moottorilta lähtee kaksi johdinta: musta maahan ja sini-musta, joka päättyy liittimeen. Kyseisestä liittimestä lähtee kaksi punaista johdinta, toinen etuvastukselle (jolla aikaansaadaan 1- ja 2-nopeus) ja toinen liitinriman (tms) kautta kohti puhaltimen kytkintä.

Jos tämä jälkimmäinen johdinyhteys on poikki, ei 3-nopeus toimi, vaikka 1- ja 2-nopeus toimivatkin.

Kokeilisin yhdistää puhaltimen kytkimen navan 1 (punainen johdin) suoraan puhaltimen moottorin sini-mustaan johtimeen. Jos moottori tällöin toimii suurimmalla nopeudella, on vika edellämainitussa.

Sytytysvirran täytyy tietysti olla kytkettynä ja puhallinkytkimen asennossa 3.

En ole koskaan tutkinut asiaa muutoin kuin kytkentäkaaviosta, joten tämän enempää en osaa asiasta sanoa.

SvS
Mitäs kautta näihin piuhoihin pääsee käsiksi. Itselläni on 16V STW vm 2000, jonka lämmityslaitteen puhallin lakkasi yllättäen eilen toimimasta. Illempana se puhisi jälleen, mutta tänään. Tai sitten tuo läppä.

Kertokaapa tarkemmin, jotta voisin kokeilla.
Vastaa Viestiin