Lada 110 vm00 päästöt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

lada 1200s kirjoitti:Se on toi 0,30 kierroksilla, tyhjäkäynnillä 0,50.
Eikös 2000 vuosmallin autoissa se ole 0,35? Ei jaksa tarkistaa mistään.. :lol:
Mulla vaan on ollu sellanen käsitys että eobd autoissa se on 0,30 kierroksilla, niissähän ei päästöjä joutokäynnillä mitata ollenkaan mikäli eobd mittaus onnistuu.

Ensin kannattaa silti tuo korjaus aloittaa siitä että paikkaa eli vaihtaa pakoputken vuotavan osan. Sen jälkeen alkaa tutkimaan mistä johtuu päästöjen heittäminen. Veikkaisin jotain pientä anturivikaa. :roll:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Marko_r

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja Marko_r »

Tutkin tänään kokoputken mutta vuotoa ei löytynyt mistään ja ihan terveeltä auto muutenkin näyttää joka paikasta,ajettukin vasta 70thk että olisko se lambda kuitenkin syyllinen? mitähän se mahtaa maksaa ja saako sen vaihdettua helposti?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Se vika voi olla lambda anturissa mikäli se vuotaa ilmaa läpi pakoputkeen.
Happea noissa pakokaasuissa jokatapauksessa on reilusti. Jostain se sinne pääsee. Nyt olisi kaikkein viisainta tutkia testerillä tuo auto. Miltä näyttää etulambdan signaali, tai takalambdan..

Uskaltaisin melkein lyödä vetoa että vika ei ole lambda anturissa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Missäpäin suomea tämä 110 potilas vaikuttaa?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ai se olikin vasta tuon verran ajettu. Mä olin katsovinani jostain, että yli satkun.
Laita ne vikakoodit tosiaan ensin lukuun, kun se sitä valoakin poltteli.
Ei sitä lambda-anturia turhaan vaihda noilla kilometreilla, mutta se alkaa yleensä kypsymään vasta vähän myöhemmin.

Happi voi pompata jo ihan pelkästään siitä, että katsissa on ollut imuri päällä.
Se takia ne konttorin arvot ovat välillä vähän kummallisia, vaikka auto toimisi ihan ok.

Tuossa kyllä on vikaakin, kun muutkin arvot ovat poskellaan, mutta kyllä se happi luultavasti asettuu, kun saa CO:on alas.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Se vika voi olla lambda anturissa mikäli se vuotaa ilmaa läpi pakoputkeen.

Uskaltaisin melkein lyödä vetoa että vika ei ole lambda anturissa.
Päätä jo... :lol:
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

audiq kirjoitti:
larssi21074 kirjoitti:Se vika voi olla lambda anturissa mikäli se vuotaa ilmaa läpi pakoputkeen.

Uskaltaisin melkein lyödä vetoa että vika ei ole lambda anturissa.
Päätä jo... :lol:
Vika ei ole lambda anturissa. 8)

se ei selitä happea pakokaasuissa eikä noin korkeaa co-arvoa korkeemmilla kierroksilla, jos putkessa ei olisi "ilmaa" laimentamassa pakokaasuja niin tuo co-pitoisuus olisi suurempi. en ihan heti keksi miten häkää vois olla vähemmän jos happea ois vähemmän.. JA jos lambdassa on vika niin mi-valo palaa kokoajan eikä syty vain hetkellisesti.

Onkos muuten se pakoputken joustoliitos tarkastettu? Ei kyllä pitäis noin vähällä ajolla hajota.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:en ihan heti keksi miten häkää vois olla vähemmän jos happea ois vähemmän..

Jos tuo oli mulle, niin lähinnä meinasin, että tuo happi voi johtua mittauksestakin, että keskittyy nyt vaan siihen korkean CO:on syyn etsimiseen. Syy korkeaan happiarvoonkin luultavasti selviää siinä samalla.
larssi21074 kirjoitti:Ja jos lambdassa on vika niin mi-valo palaa kokoajan eikä syty vain hetkellisesti.
Onko tuo jo kahdella anturilla? Jos on sitten se voi olla herkempi, mutta yhdellä anturilla olevissa saa ainakin olla anturi tosi vainaa ennen kuin valo syttyy.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ollaan erilainen nuori ja sanotaan, että tuo käy laihalla ja siitä johtuu sekä CO, että happi. Eli polttaa huonosti. Skoopilla on suht kiva katsoa lambdan antama signaali, tuolla saa varmuuden, että on kunnossa. Perinteinen imupuolen vuoto voisi aiheuttaa jotain tuon suuntaista. Tosin en näin uusista vehkeistä oikein osaa sanoa. Pakoputken saa tarkastettua aika helposti kun kaveri painaa rukkasen putken suulle ja itse tutkii auton alta vuotaako. Sitten kunnon vedättämistä, että saa varmasti systeemit lämpöiseksi/putsaantumaan ja sitten mittailuun/testeriin. Testerin lisänä tutkisin nuo lambdat skoopilla... Pelaahan termari, että koneen lämmöt on kohdillaan eikä liian kylmä. Kansipahvin tihkuminen voi myös nostaa häkää, eihän hukkaa nestettä?

Näissä yleensä auttaa looginen ja järjestelmällinen tutkinta. Ei pidä summassa lähteä vaihtelemaan osia.

Muista sitten raportoida mikä oli vika, jos tuo saadaan kuntoon!
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Itsellä myös kävi mielessä imupuolen vuoto mutta jos olisi niin pahasti laihalla että sen takia on noin paljon jäännöshappea pakokaasuissa niin luulis että kone käy todella huonosti ja pitäisi kyllä mi-valon vilkkua ja palaa kokoajan sytytyskatkoksien yms takia.
Nythän moottori toimii ilmeisesti hyvin eikä toiminnassa ole mitään erikoista? Näin asian ymmärsin.

Ja en viitsis käydä lambdoja mittaamaan oskilloskoopilla kun testeristä näkee lambdankin jännitteen paljon helpommin kuin oskilloskoopilla.

Mutta jos tuo testerissä käyttö on ongelma esim nuukuuden takia niin silloin ei voi muuta sanoa kuin että onnea voittajille! :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Marko_r

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja Marko_r »

Nyt auto meni katsastuksesta läpitte kun sitä käytettiin korjaajalla,korjaaja tuumasi että ei sielä paljon mikään ollut ja 40e se siitä otti mutta ei suostunut kertomaan mikä oli vikana puolipäivää auto oli korjaamolla.päästöt siitä mitattiin sielä ja sen mukaan olisi nyt kunnossa olisikohan sitten ottanut toisesta autosta vai tehnyt oikeasti jotain pientä sille jotta ne on nyt kunnossa kun viasta ei nyt sitten tiedä? mutta pää asia että auto on nyt leimassa taas vuoden päivät...
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja pressa »

Marko_r kirjoitti:korjaaja tuumasi että ei sielä paljon mikään ollut
mutta ei suostunut kertomaan mikä oli vikana...
vähän haisee filungilta, kyllä asiakkaalle pitää kertoa mistä laskutetaan.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Aika edukkaasti pääsi, vaikka ei paljon mitää ollutkaan. :)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

larssi21074 kirjoitti:Ja en viitsis käydä lambdoja mittaamaan oskilloskoopilla kun testeristä näkee lambdankin jännitteen paljon helpommin kuin oskilloskoopilla.
En noista testereistä kovin tiedä, mutta suhtaudun aina varauksella jonkin tietokoneen kautta saatuun tietoon. Suora mittaus piuhasta kun kertoo ihan oikean signaalin. Toisekseen noita pieniä digiskooppeja löytyy vähän joka pajalta ja käyrät on aina kivoja :D Testeri sitten monasti onkin paljon kauempana.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lada 110 vm00 päästöt

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mutta kun tunkee neuloja tai muuta johdoista läpi niin ei tee hyvää johoille! Testerillä arvon saa ilman johtojen puhkaisua helposti! :D

Joskus kun onnistuu tekemään johdon kuoreen reiän sopivan arkaan kohtaan niin se imee siitä suolavettä kapillaari ilmiön avulla pitkään matkaan! olnpa nähnyt sellaisenkin tapauksen että oli pieni reikä hankautunut johtosarjan kuoreen ja yhteen johtoon karvoihin asti. Siitä se oli imenyt vettä pikkuhiljaa koko ohjainlaitteen täyteen vettä! Liitin oli suojattu hyvin päältäpäin mutta kukaan ei älynny tarkistaa että vesi olikin tullu johtosarjaa pitkin konehuoneesta auton kojelaudan alle johtosarjaa pitkin! :lol:

..ja testereistä ylleensä löytyy myös se skooppikuva! :) Ja käyrät on kivoja mutta vaikeita tavallisen kuolevaisen tulkita, esim aikaskaalaus saattaa näyttää oskilloskoopissa hyvälle lambda arvon vaihtelun välistä mutta jos ei muista tarkistaa että kuinka hitaasti se oikeasti vaihteleekaan, pelkkä kuvaajan muoto ei kerro kaikkea..
Testeri osaa jopa itse laskea tietyllä jännitevälillä tapahtuvan vaihtelun ajan! Ei tarvitse itse sitä skooppikuvasta alkaa laskemaan. :) Taidan mennä naimisiin tuon ladan testerin kanssa, se on minulle niin rakas kun sitä on oppinu käyttämään. :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin