Viiksen vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Nonniin. Nyt sitten pitäisi saada uusioviiksi (pyyhkijöiden) paikalleen. Kuinka ratti irrotetaan? Sen alapuolella näyttäisi olevan 1 reikä, jonka pohjalla eli tässä tapauksessa katossa taitaa olla ruuvi. Lisäksi on kaksi pienempää kuilua, joiden katon salaisuuksista ei ole aavistustakaan. Availenko siis näitä onkaloruuveja ja sittenkö ratti jää käteen? Entä mitä sitten? Apua! Tässä käy oletettavasti niin, että jos saan viiksen vaihdettua ja kaikki osat takaisin paikoilleen, niin ensi kerran toimenpiteen suorittamisen jälkeen ajaessani ratti jää vauhdissa käteen, niin kuin enolla (moottori)veneessä ja ruumiita tulee...

PS. En ole idiootti, olen vain nainen.

Lada 110/111 vm. 2000.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko ratin irroitus välttämätön? en koskaan 110:n ole vaihtanut mutta samaraan muistaakseni vaihtui ratti paikallaan ja niissä kai aika samat vivustot?

eikös ratin koristelista jossa lukee lada lähde pois käsin ja sen alla on ruuvit jotka kiinnittää äänimerkkin painikkeen rattiin ja kun se on ruuvattu pois, niin sitten se iso mutteri ohjausakselin päästä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Voi karmeeta, hui hirveetä. Täytynee kokeilla sitä listaa josko sen pois saisi että mitä sieltä alta löytyy. Entäs sitten?
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Ei viiksikytkimen vaihdossa mitään ohjauspyörää irroteta, vaan ratin alla oleva muovisuoja, joka on viidellä ristipääruuvilla kiinni. Kun ruuvit on irti, niin nostetaan ylempi muovisuoja myös pois. Sitten päässään painamaan viiksikytkimen kahta pikaliitintä, ja vedetään kytkin pois. Sen jälkeen vain nykäistään viiksikytkin sokeripalasta pois. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä, ja katso, että virtalukon ympärillä oleva kumi tulee muovisuojien väliin kunnolla.
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

ratissa olevan listan alta pitäisi löytyä kaksi tai kolem ruuvia jolla keskiö/äänimerkki kiinni. Irrotat sen ja sen alla on ratin akseli ja siinä iso mutteri joka pitää ratin paikallaan. Löyhdytä mutteria ja kiskaise rattia irti pooreilta. Älä missään tapauksessa irrota mutteria ensin, jos akselilla ei ole mutteria kun riuhtaiset ratista, on otsassa ratin kuva.
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

APUA! Siis irrotanko ratin vai en? Nyt pitäisi tuonne auton luo kömpiä homma hoitamaan.
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Riippuuko se, että täytyykö ratti irrottaa vai ei siitä, kumpaa viikseä vaihdan? Nyt on kyse siis pyyhkijöiden viiksestä. Mitä työkaluja tarviin? Saanko ratin yms. osat varmasti kunnolla takaisin?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Tupolev kirjoitti:Ei viiksikytkimen vaihdossa mitään ohjauspyörää irroteta, vaan ratin alla oleva muovisuoja, joka on viidellä ristipääruuvilla kiinni. Kun ruuvit on irti, niin nostetaan ylempi muovisuoja myös pois. Sitten päässään painamaan viiksikytkimen kahta pikaliitintä, ja vedetään kytkin pois. Sen jälkeen vain nykäistään viiksikytkin sokeripalasta pois. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä, ja katso, että virtalukon ympärillä oleva kumi tulee muovisuojien väliin kunnolla.
mielestäni se menisi näin kun tupolev asian ilmaisi, näin se kävi Samarassa ja uskoisin että 110:ssä on sama
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Jasso ja homma bueno. Ruuveja oli kuusi. Kumisuojus saattoi jäädä vähän vinksalleen, väliäkö tuolla? Vai? Kumma juttu, kun tuossa ylemmässä muovikotelossa oli neljä ruuvin paikkaa, muttei ruuveja lainkaan. Säästö se on pienikin säästö. Nyt on siis viiksi vaihdettu ja hyvin pelaa, muttei silti lakannut pyyhkijäsulakevaiva. Eli sulake paloi heti kun pyyhkijät liikahtivat 5 cm. Mutta ainakin nyt on ehjä viiksi ja vaihtokin sujui suhteellisen helposti. Vauriot jäivät hyvin pieniksi eli kaksi kuraantunutta oikean puolen housunpolvea. :D

Kiitoksia kaikille neuvojille ja viiksikauppiaalle!
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Olisiko sulakkeen polttaja itse moottori sitten...
Tai maadoittava virtajohto..
voisin veikata moottoria jos pyyhkimet kuitenkin kerkeävät vähän liikahtamaan ensin,olisiko ankkuri sökö tjsp :roll:
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Viiksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Moottorihan tuo oli, sen tänään vaihtoi ammattilainen ja nyt elämä siltä osin hymyilee. Varsinkin kun aurinkokin paistaa. 8)
Vastaa Viestiin