Samaran kojelaudan irrotus
Samaran kojelaudan irrotus
Matatakojelautaisestahan se lähtee yläreunasta tempaisemalla.Joku neuvoi täällä samaa keinoa korkeampaankin malliin. Kun en päässyt sen tietokoneen johtojen kanssa käsiksi siihen varsinaiseen tietokoneen liittimeen, joka lienee radion käytössä, niin ajattelin ottaa sen kojelaudan yläosan pois ja katsoa sieltä kautta. Yritin kaikilla sorkkarautaa oienemmillä työkaluilla ja rystyset verillä sitä yläreunaa irti, mutta ei vain irronnut. Netissä oli joku venäjänkielinen kuvallinen ohje, jonka mukaan radion takana olisi kiinnitysruuvi, ja sen jälkeen pitäisi sieltä alareunasta painaa muoviläpysköitä ylöspäin. Nyt kun vielä tietäisi miten sen radion saisi pois tieltä. Sellainenkin tuli mieleen, että plussa- ja miinusjohdot voisi varmaankin ryöstää siitä ihan vierestä tupakansytyttimeltä ja sen virtapäälläplussan vaikka lämppärinpuhaltimen katkaisjasta. Sille valkoiselle tietsikanjohdolle minulla on jo paikka tiedossa ja sen lämpötila-anturin ajattelin vetää oventiivisteen alta repsikanoven ja karmin väliin saranan alapuolelle.
On muuten noissa BK-kuustoistaisen asennusohjeissa ja täällä topoiceissn jonkin verran ristiriitaisuuksia, varsinkin liittimien ja pistokkeiden nimityksissä. Kun kaikki mahdolliet paikat vertailin, osaan nyt homman teoriassa. Enää tarvitsisi osata käytännössä.
On muuten noissa BK-kuustoistaisen asennusohjeissa ja täällä topoiceissn jonkin verran ristiriitaisuuksia, varsinkin liittimien ja pistokkeiden nimityksissä. Kun kaikki mahdolliet paikat vertailin, osaan nyt homman teoriassa. Enää tarvitsisi osata käytännössä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran kojelaudan irrotus
jossain toisessa aiheessa mulla oli kuvia siitä miten se mittaristonkehys systeemi lähtee irti, sen irrotuksen jälkeen pääsee jo käsiksi aika syvälle.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Joo sinulta se olikin se yllämainittu neuvo ja hyvä kuvakin irtonaisesta kehyksestä, mutta ei se sieltä ylreunasta käsin irtoa. Jos joku on lähiaikoina irrotellut, niin kertokoon. Ja miten hitossa sen radinn saa pois, jotta siihen mahdolliseen ruuviin pääsee käsiksi. Etulevyn alta ei ainakaan minulle valaistunut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Mahdollisesti se radio irrotus vaatii "erikoisavaimet", mitkä tökätään sille tarkoitettuihin reikiin. Itsellä tuli tällaiset "celsus-väkäset" mukaan Pioneer-radioon:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi
voi tietysti yrittää jollain vastaavalla "naulalla" saada lukituksen irti, jos se sellainen kiinnitysmalli on.
Riippuu paljon merkistä toi kiinnityssysteemi, esim. Panasonicissa oli joku aivan toisenlainen "ruuvipeltisysteemi". Ohjekirjastahan toi selviäisi mutta jos ei sitä ole kannattaa esim. yrittää vaikka kooklettaa "merkillä+relase+keys"
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi
voi tietysti yrittää jollain vastaavalla "naulalla" saada lukituksen irti, jos se sellainen kiinnitysmalli on.
Riippuu paljon merkistä toi kiinnityssysteemi, esim. Panasonicissa oli joku aivan toisenlainen "ruuvipeltisysteemi". Ohjekirjastahan toi selviäisi mutta jos ei sitä ole kannattaa esim. yrittää vaikka kooklettaa "merkillä+relase+keys"
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Kyllä Samaran mukana tuli Blaupunktin soittimen ohjekirja. Täytyy tutkia siitä- Äkkiä katsoen en läytänyt sieltä etulevyn takaa oikein mitään irrotussysteemiä. Tuskin siinä ainakaan tuollaista avainsysteemiä on, koska auton mukana tuli kaikki mahdolliset ohjekirjat ja kuitit ja muut nippelit. Saattaa siinä olla joku rautalankakoukkuviritys, tosin semmoista koukkua en ainakaan vielä ole lpytänyt.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Jos tarkoitat et radio olisi kiinni sillä "takapultilla" niin en usko et koetaulun sais irti. Myöskin minun veikkaus on et siinä soittimessa on joku lukitus jonka saa auki etukautta. Ainakin kaikissa minun laittamissa soittimissa (ollu ainakin 20 erilaista) on jokaisessa ollu mukana jonkinlainen soittimen irrotus työkalu. Kuten joku jo kirjoittikin niin vaihtelee soittimen merkin ja mallin mukaan aika paljon. Ainakin minä sain niillä Jussin ohjeilla koelaudan yläosan irti, piti irroittaa se soitin, tuhkakuppi pois ja 2 ruuvia, lämmpärin kohdalla siel sivuilla. Sit nipsut ja klipsut auki ja yläosa irti.
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Tuolta Samarain linkistä ja soittimen tyyppimerkinnällä loytyi hyvä kuva niistä hilavitkuttimista. Polkupyörän pinnasta ne köyhällä patentilla syntyivät ja radio irtosi helposti. Radio oli tietenkin kytketty repostelemalla se pistoke, johon tietokone olisi käynyt suoraan. Sieltä ryöstäen virta kuitenkin loytyi, vähän ahdas paikka se oli.
Kojelautaa ei siis tarvinnut vielä irrottaa, kesämmällä pitänee uusia jokunen mittarivalon polttimo. Se kojelauta irtoaa siis painamalla alareunan kahta muoviklipsiä meisselillä ylöspäin. Ensin täytyy irrottaa suoraan radion takana oleva ruuvi. Se BK-16:n valkoinen johto tulee OBD-pistorasian reikään, eli ylärivin toiseen reikään oikealta. Helpoin paikka ulkolämpötilan anturille on repsikan oven karmi yläsaranan alapuolella.
Ja vielä ne kojelaudasta tulevat virtajohdot: punainen plussa, musta maa ja sininen virtalukolta tuleva plussa.
Tämä kaikki korkeakojetauluiseen Samaraan, jossa uudemman mallinen diagnostiikkapistoke OBD 2
Kojelautaa ei siis tarvinnut vielä irrottaa, kesämmällä pitänee uusia jokunen mittarivalon polttimo. Se kojelauta irtoaa siis painamalla alareunan kahta muoviklipsiä meisselillä ylöspäin. Ensin täytyy irrottaa suoraan radion takana oleva ruuvi. Se BK-16:n valkoinen johto tulee OBD-pistorasian reikään, eli ylärivin toiseen reikään oikealta. Helpoin paikka ulkolämpötilan anturille on repsikan oven karmi yläsaranan alapuolella.
Ja vielä ne kojelaudasta tulevat virtajohdot: punainen plussa, musta maa ja sininen virtalukolta tuleva plussa.
Tämä kaikki korkeakojetauluiseen Samaraan, jossa uudemman mallinen diagnostiikkapistoke OBD 2
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran kojelaudan irrotus
Enkös sanonutkin et asennus on yllättävänkin helppoaPavlovits kirjoitti:Tuolta Samarain linkistä ja soittimen tyyppimerkinnällä loytyi hyvä kuva niistä hilavitkuttimista. Polkupyörän pinnasta ne köyhällä patentilla syntyivät ja radio irtosi helposti. Radio oli tietenkin kytketty repostelemalla se pistoke, johon tietokone olisi käynyt suoraan. Sieltä ryöstäen virta kuitenkin loytyi, vähän ahdas paikka se oli.
Kojelautaa ei siis tarvinnut vielä irrottaa, kesämmällä pitänee uusia jokunen mittarivalon polttimo. Se kojelauta irtoaa siis painamalla alareunan kahta muoviklipsiä meisselillä ylöspäin. Ensin täytyy irrottaa suoraan radion takana oleva ruuvi. Se BK-16:n valkoinen johto tulee OBD-pistorasian reikään, eli ylärivin toiseen reikään oikealta. Helpoin paikka ulkolämpötilan anturille on repsikan oven karmi yläsaranan alapuolella.
Ja vielä ne kojelaudasta tulevat virtajohdot: punainen plussa, musta maa ja sininen virtalukolta tuleva plussa.
Tämä kaikki korkeakojetauluiseen Samaraan, jossa uudemman mallinen diagnostiikkapistoke OBD 2