Samran jäähdyttimen puhallin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
jukuot

Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja jukuot »

1995 mallin Samara 1500 ja jäähdyttimen puhallin pyörii kokoajan, kun moottorin lämpötila on yli 60 astetta. Mitattu infrapunamittarilla, mittari näyttää jo 90 astetta. Ohjaako moottorinohjainlaite puhallinta ja minkä anturin mukaan???? Jäähdyttimessä, missä ennen oli termostaattikytkin on nyt vain tulppa??
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottorinohjainyksikkö ohjaa myös jäähdytyspuhallinta.

Anturina toimii termostaattikotelossa oleva anturi. Katso Usein kysytyt kysymykset -osiosta aihe "Ruiskusamaran anturit".

Veikkaisin, että kyseinen anturi on tullut tiensä päähän.

Anturi on helppo vaihtaa. Jäähdytinnestettä ei tule ulos. Avaa paisuntasäiliön tulppa, jotta jäähdytysjärjestelmän paine poistuu.

Täydennän tätä viestiä myöhemmin (luultavasti 11.4.) ja kerron, mikä anturi - alkuperäisen ohella - sopii.

TÄYDENNYS 12.4:

Eipä löytynyt tietokoneen muistista tietoa siitä, mikä anturi sopii alkuperäisen tilalle. Palaan asiaan, jos tieto löytyy.

Lada-Jussin seuraavaan viestiin kommenttina, että Check Engine -valo (MI-valo) ei syty, jos anturin antama lämpötilatieto on uskottava, vaikka tieto sinällään olisikin väärä. GM-Samarasta en tiedä, mutta uudemmissa Bosch MP7.0 -järjestelmissä valo syttyy, jos anturi väittää nesteen olevan kylmempää kuin -42 degC tai kuumempaa kuin +135 degC.


Uskoisin, että autotarvikeliikkeistä löytyy, vanha mukaan malliksi.

menestystä

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 12.4.2008 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

lähes poikkeuksetta ton anturin toimintahäiriö esiintyy myös check engine valon palamisena ja käynnistymisvaikeuksina. onkin yleensä ainut vika mistä GM:ssä toi valo herjaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
jukuot

Re: Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja jukuot »

Ja lämpömittariko toimii myös saman anturin ja moottorinohjaimen kautta??
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Juuri niin. Muuta lämpötilatietoa ei moottorista tule (paitsi imuilman lt-tieto, mutta se on eri juttu.)

Itse anturi näyttää siis tältä:

Kuva

Anturin resistanssi eri lämpötiloissa (Ohmia):

+100 C - 177 ohm*90-241*80-332*70-467*60-667*50-973*45-1188*40-1459*30-2238*25-2796*20-3520*15-4450*10-5670*5-7280*0-9420*-5-12300*-10-16180*-15-21450*-20-28680 -30-52700*-40-100700


Jutunkerrontana: Omassa taannoisessa GM-Samarassa m/1995 kimahti nesteen lt-anturi kolme vuotta sitten talvella. Kun -20 asteessa laittoi virran päälle, käynnistyi jäädyttimen puhallin heti ja lt-mittari heilahti +130:een. Moottori oli melko hankala käynnistää, kun mitään kylmärikastusta ei tullut, eikä se ajettavuuskaan moottorin vihdoin käynnistytttyä niin kaksinen ollut :wink:

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samran jäähdyttimen puhallin

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Jutunkerrontana: Omassa taannoisessa GM-Samarassa m/1995 kimahti nesteen lt-anturi kolme vuotta sitten talvella. Kun -20 asteessa laittoi virran päälle, käynnistyi jäädyttimen puhallin heti ja lt-mittari heilahti +130:een. Moottori oli melko hankala käynnistää, kun mitään kylmärikastusta ei tullut, eikä se ajettavuuskaan moottorin vihdoin käynnistytttyä niin kaksinen ollut :wink:

SvS
Tosta omasta myös 95 GM Samarasta meni aikoinaan toi anturi aivan samoilla oireilla. Tästä 96 mallista meni myös anturi pari vuotta sitten, mutta silloin ei se puhallin lähtenyt jostain syystä heti käyntiin, mutta muuten oireet oli samat -vaikea käynnistää ja käynnistyttyään kuin kolmella pytyllä. Ainoa anturi minkä olen tohon 11vuoden (120tkm) aikana joutunut uusimaan! Lambdakin olisi pitänyt vaihtaa 90tkm. kohdalla, mutta ei kai siitä haittaa ole jos kerran arvot on kunnossa. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin