Nopeusanturien erot GM / Bosch

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Muistanko väärin vai onko molemmat nopeusanturit 6 pulssisia? 110:ssä on ainakin 6 pulssisia nuo anturit mutta mitenkäs gm ruiskusamarassa? Mulla ois jääny sellanen mielikuva että gm-versio olis samarassa 12 pulssinen ja 110:ssä 6 pulssinen.
Ja eikös 1700i:n anturi ole sama kuin gm samarassa?

Ja sellainen juttu että onko GM-samaraa ollu korkeella kojelaudalla? Ilmeisesti ei. Mutta jos on ollut niin silloin gm-ohjainlaitteesta pitäisi löytyä ulosotto kierroslukumittarille? Ja luulis että se on siellä joka tapauksessa.

Kysymys kuuluukin että mikäköhän nasta se on? Kai joku on kierroslukumittarin laittanu gm-ruiskuiseen samaraan?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

En osaa valitettavasti suoraan vastata kysymyksiisi, mutta toivottavasti seuraavista tiedoista olisi apua:

Janvier 4.1. -ohjausyksiköllä varustettu 2111-moottorinen järjestelmä antaa venäjänkielisen korjausoppaan mukaan 6004 nopeusimpulssia kilometrillä Samarassa ja 211X:ssä.

Bosch 7.0 -ohjaimella samoin (sekä venään- että saksankielinen opus ilmoittavat pulssimääräksi 6/metri).

GM-yksipisteruisku-Nivassa impulssimäärä on 1242/km.

GM-Samarasta minulla ei ole valitettavasti tietoa.

Palaan asiaan, jos tieto lisii.

Seuraavalta sivulta voi ladata taulukon, josta myös voisi olla apua:

http://avto-remont.com/php/downloads.php?ids=7

Nopeusanturihan on venäjäksi "Датчик скорости".

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

minulla on muistikuva että 1700i:ssä oli eri impulssit kuin Samara/110 gm sekä bosch, Eli Samaran ja 110:n nopeusanturit käy toisiinsa, jos vaan liitokset sopii.

GM ruisku vaihtui Boschiin 2000 ja vuodesta 1996 on Sedanissa ollut korkeaa kojetaulua ja 5-ovisessa vuodesta 1998. GM ruiskunohjaimelta lähtee kojetaululle johtosarja, jonka valkea liitin on lämppärin lootan sivulla jossain, siihen tulee valkoinen johto joka jatkuu kierroslukumittarille niissä malleissa joissa se on (korkea kojetaulu), mutta vanhan kojetaulun kanssa valkoisesta johdosta ei lähde mitään jatkoa mittaristolle. olen myöskin kokeillut uudempaa systeemiä vanhaan ja kierroslukumittari toimi tuolla tavoin asennettuna.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Näyttäisi siltä, että Janvier 4.1:ssä käyntinopeusmittarin pulssi lähtisi vaaleanpunaiselta 24-napaiselta liittimeltä navasta B2. Valkoinen johdin. Johdin jatkaa matkaansa mittariston liittimelle napaan 15, jos ymmärrän lukemani kaavion oikein.

Hämärän muistikuvani mukaan GM ja Janvier 4.1 olisivat samankaltaiset.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kiitos molemmille neuvoista! :D

Pitääkin tutkailla niitä nopeusantureita ja tehdä jonkinlainen yhteenveto.. Muullahan tässä ei ole väliä kuin että onko samaran ja 110:n antureissa sama "välitys". Tarkoituksena yhdistää samara ja 110.. :lol:
Toivotaan että pulssi määrä on molemmissa sama.

Mutta mulla oli sellainen käsitys että 1700i:n anturi olis samanlainen kuin gm-samaran koska mulla on 1700i:ssä gm samaran ajotietokone ja nopeus näyttää justiinsa oikein. Mutta kun pulssimäärä onkin suhteessa ajettuun matkaan eikä anturin kierroksiin kuten kuvittelin. Eli ei välttämättä ole anturit samanlaisia mutta antavat saman pulssimäärän samassa nopeudessa.

Pitääkin sitä kierroslukumittarin signaalijohtoa etsiä sieltä liittimeltä. Onneksi on muutama ruisku johtosarjoineen irrallaan niin eiköhän se löydy. Olis tuonu vähän hankaluutta jos sitä ei olis ollutkaan..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eipä kestä kiittää, toivottavasti homma selviää.

***

1700i:n ja monipisteruiskun anturit ei välttämättä samoja, sillä "nopeustietohan" kulkee reittiä anturi > moottoriaivo > nopeusmittari ja toisaalta anturi > moottoriaivo > ajotietokone. Eli anturin syöttämä pulssimäärä/kilometri ei ole ratkaiseva, vaan moottoriaivon edelleen lähettämä tieto kohti nopeusmittaria ja ajotietokonetta.

Joka tapauksessa Niva-yksipisteruiskun korjaamokäsikirja tiesi selvästi anturin pulssimääräksi sen 1242/km.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tuossa 1700i ladan tapauksessa otin ajotietokoneelle signaalin suoraan nopeusanturin signaalikarvasta ennen moottorin ohjainlaitetta eli sillä perusteella anturin pulssit ovat samat kuin samarassa, suhteessa kuljettuun matkaan.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nopeusanturien erot GM / Bosch

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve vielä!

Varmistui, että moottorinohjausyksiköiden "Tammikuu 4/4.1":n ja GM ISFI-2S:n kytkennät ovat samat.

Ks. esimerkiksi: http://www.chiptuner.ru/content/pin2/

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin