Kytkinpolkimen liikkeen säätö

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Kytkinpolkimen liikkeen säätö

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Samaran ohjekirjassa sanotaan jotain sellaista että kytkinpolkimen liikkumavara on oltava
125-130 mm ja enintään 160 mm. Mistä tuo liikkumavara tarkkaan ottaen mitataan?

Tarkoittaako se että kytkinpolkimen kumiläpyskän (tarkkaan ottaen sen keskikohdan), jota kengänpohja koskettaa, pitää liikkua edestakaisin tuo mainittu mitta?

Itse säätöhän on periaatteessa helppoa, vaikkakin hieman hankalaa, kahdella 17 mm kiintoavaimella.
Voitto
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kytkinpolkimen liikkeen säätö

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Sitähän se juuri tarkoittaa.

Eli polkimen ylimmän ja alimman asennon väliä poljinkumista mitaten.

Kun autoon asennetaan uusi kytkin, olisi vaijeri säädettävä niin, että liikematka on se 125...130 mm.

Kun kytkinlevy kuluu, nousee poljin ylemmäksi. Kun liikevara on kasvanut 160 mm:iin, voi arvioida, että olisi levyn vaihtoaika käsillä.

Huom! Jos uuden kytkimen liikematka säädetään liian suureksi, on vaara, että 1) kytkimen tähtijousi ottaa levyyn kiinni 2) tähtijousi murtuu ajan mittaan aineen väsymisen takia (liian suuri liikematka)

***

Hyvää voitonpäivää, taitaa olla tänään 9.5.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin