Epätasaisen tien tunnistin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Epätasaisen tien tunnistin

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitä se digiboksi tekee jos tuommoinen tunnistin kertoo, että nyt mennään nimismiehen kiharoissa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Epätasaisen tien tunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottorin OBD II -vikadiagnoosijärjestelmä haistelee eri sylinterien palamis- ja sytytyskatkoja, jotka saattaisivat päästää palamatonta polttoainetta katalysaattoriin ja edelleen ympäristöön.

Kyseinen "haistelu" tapahtuu tarkkailemalla moottorin käynnin tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Tieto viallisesta sylinteristä saadaan, kun tiedetään nokka-akselin asema.

Epätasainen tie, erityisesti mainitsemasi tuuhatukkaisen poliisipäällikön laineellinen hiuksisto, voi aikaansaada samankaltaisen moottorin hetkellisen käyntinopeuden vaihtelun kuin sytytyskatkot.

Epätasaisen tien anturin tarkoitus on poistaa palamiskatkojen valvonta käytöstä tilapäisesti, jolloin vältetään väärät palamiskatkoilmoitukset.

***

Usein esiintyvä luulo on, että epätasaisen tien anturin tehtävä olisi tilapäisesti poistaa nakutustunnistus toiminnasta. Näin asia ei kuitenkaan ole.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Epätasaisen tien tunnistin

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kiitos vastauksesta. Voisiko noilla kahdella tunnistimella olla kuitenkin jonkunlaisia kytköksiä, kun minulle tuli vikakoodit molemmista em.tunnistimista?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Epätasaisen tien tunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Molemmat anturit haistelevat kiihtyvyyttä, joten on tietysti mahdollista, että molemmat antaisivat samanaikaisesti signaalin, joka ei ohjausyksikön mielestä ole uskottava ja joka aiheutuisi jostain poikkeuksellisesta tärähdyksestä tms.

Muuta yhteyttä nakutus- ja epätasaisen tien anturilla ei tietääkseni ole.

Tarkistaisin molempien liittimen ja kiinnityksen, nollaisin vikakoodit ja seuraisin, toistuuko ilmiö.

Onhan moottorin kiinnitys kunnossa?

Nakutustunnistimen kiristysmomentti 15...20 Nm.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin