110 kytkin/vaihteisto
110 kytkin/vaihteisto
Mikähän mahtaa olla hajonnut 110 ladastani,
pakki ei toimi kunnolla pystyy varovasti luistattamaan
hyvin hitaasti mutta heti kun kytkin nousee liikaa niin
auto rysähtää, kun tämä tapahtuu kerran ei pakitus enää
onnistu lainkaan paukaus on melko kova hattu hylly lentää
välillä paikaltaan. Kytkin ei toimi muutenkaan niinkuin pitäisi
kun kytkintä nostaa se ottaa yhtäkkiä kiinni kytkimen luistatus
ei tahdo onnistua millään. vaihteetkaan eivät toimi kunnolla
ykkönen ei meinaa löytyä millään monesti menee kolmonen
ykkösen sijaan päälle. ongelmat alkoivat kun pakitin ja auto
paukahti ensimmäisen kerran. autolla on ajettu noin 90 000km
Anteeksi sekava viestini, en osaa vikaa oikein paremminkaan
kuvata toivottavasti joku tietää mistä on kysymys.
pakki ei toimi kunnolla pystyy varovasti luistattamaan
hyvin hitaasti mutta heti kun kytkin nousee liikaa niin
auto rysähtää, kun tämä tapahtuu kerran ei pakitus enää
onnistu lainkaan paukaus on melko kova hattu hylly lentää
välillä paikaltaan. Kytkin ei toimi muutenkaan niinkuin pitäisi
kun kytkintä nostaa se ottaa yhtäkkiä kiinni kytkimen luistatus
ei tahdo onnistua millään. vaihteetkaan eivät toimi kunnolla
ykkönen ei meinaa löytyä millään monesti menee kolmonen
ykkösen sijaan päälle. ongelmat alkoivat kun pakitin ja auto
paukahti ensimmäisen kerran. autolla on ajettu noin 90 000km
Anteeksi sekava viestini, en osaa vikaa oikein paremminkaan
kuvata toivottavasti joku tietää mistä on kysymys.
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Ilmeisesti vaihteensiirtäjä taittunut eli vaihde ei mene kunnolla päälle. Ensin kannattaisi säätää kepin liike siten että pakin saa helposti päälle eikä keppi painu reiteen. Mikäli et ole vielä jyrsinyt synkroja ja runnonut siirtäjää "solmuun" niin voit vielä säädöllä loodan pelastaa. Kytkin levystä saatta taas olla pintaa irti ja siksi ottaa kiinni nyppäämällä. Kytkimen huoltamiseksi pitää vaihteisto ottaa pois paikaltaan.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Terve!
Kannattaa tarkastaa myös peruutusvaihteen siirtohaarukan lukituskuula ja -jousi.
Ne ovat peruutusvalokytkimen alla olevan tulpan suojissa.
Jos esimerkiksi jousi on katki, saattaa peruutusvaihde pudota pois päältä ja kytkeytyä heti uudelleen, mikä voisi selittää kuvaamasi ilmiön peruutettaessa.
menestystä
SvS
Kannattaa tarkastaa myös peruutusvaihteen siirtohaarukan lukituskuula ja -jousi.
Ne ovat peruutusvalokytkimen alla olevan tulpan suojissa.
Jos esimerkiksi jousi on katki, saattaa peruutusvaihde pudota pois päältä ja kytkeytyä heti uudelleen, mikä voisi selittää kuvaamasi ilmiön peruutettaessa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Tervehdykset toivottelen.
Kuulostaa siltä, että vaihteisto remppa on edessä. Pakkipyörästä tai sivuakselilta mahdollisesti molemmista on hammas tai useampi murtunut. Rysäys johtuu siitä kun hampaat menevät vastakain ja aski jumiin. Tämä on se pahin mahdollisuus.
Kuulostaa siltä, että vaihteisto remppa on edessä. Pakkipyörästä tai sivuakselilta mahdollisesti molemmista on hammas tai useampi murtunut. Rysäys johtuu siitä kun hampaat menevät vastakain ja aski jumiin. Tämä on se pahin mahdollisuus.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Tervepä terve.
Laitetaanpa pohdintaa jatkeeksi: 111:sta on nyt kytkin remontoitu, ja luonnollisesti vaihteensiirtovivusto oli irti loodan päästä korjaustoimenpiteiden aikana. Kokoamispuuhien jälkeen kaikki on muuten ok mutta vaihdekaavio tuntuu olevan ikäänkuin liian "takana". Muuta käytännön vaivaa tästä ei ole kuin se että pakki ei kytkeydy. Eikä se nyt toki niin kuulu muutenkaan olla, en vielä tiedä pysyvätkö esim. kaikki vaihteet päällä ja niin edelleen.
Oletan että vaihdekepiltä laatikolle kulkevaa tankoa pitää siirtää booratulla tangolla eteenpäin, jotta vaihdekaavio siirtyy eteenpäin. Olisiko näin? Vai oliko aihetta käsitelty syvemmin toisaalla?
yt
I.A.
Laitetaanpa pohdintaa jatkeeksi: 111:sta on nyt kytkin remontoitu, ja luonnollisesti vaihteensiirtovivusto oli irti loodan päästä korjaustoimenpiteiden aikana. Kokoamispuuhien jälkeen kaikki on muuten ok mutta vaihdekaavio tuntuu olevan ikäänkuin liian "takana". Muuta käytännön vaivaa tästä ei ole kuin se että pakki ei kytkeydy. Eikä se nyt toki niin kuulu muutenkaan olla, en vielä tiedä pysyvätkö esim. kaikki vaihteet päällä ja niin edelleen.
Oletan että vaihdekepiltä laatikolle kulkevaa tankoa pitää siirtää booratulla tangolla eteenpäin, jotta vaihdekaavio siirtyy eteenpäin. Olisiko näin? Vai oliko aihetta käsitelty syvemmin toisaalla?
yt
I.A.
Re: 110 kytkin/vaihteisto
On näin, eli vaihde vapaalle, säätö löysälle, keppi oikeaan kohtaan ja säädön kiristys. Säätö on todella "pienestä kiinni" tyyppinen eli paljoa ei tarvitse liikuttaa.
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Joo Tarkka on.. Kaks hammasta sivussa niin ongelmia on. kannattaa myös kurkata vaihdekepin suojan alle että onko pakin estolevy ehjä..
Re: 110 kytkin/vaihteisto
Kiitos. Ja Tulpulle myös. Näin muistelinkin, mutta mielikuvat hupenee kun Nivalla ajelee..pressa kirjoitti:On näin, eli vaihde vapaalle, säätö löysälle, keppi oikeaan kohtaan ja säädön kiristys. Säätö on todella "pienestä kiinni" tyyppinen eli paljoa ei tarvitse liikuttaa.
Nyt se tuli kuntoon, estolevykin on ehjä. Tänään sitten katsastusasemalle yrittelemään, leima oli huvennut olemattomiin auton seisoessa. Kummasti paremmin sen vivuston toiminnan hahmottaa kun kurkkaa keskikonsolin alle.
Muokkaus: asfaltilla kävi ilmi, että kolmosvaihteella 60km nopeudessa ilmennyt väpätys/pompotus on nyt poissa. Eli kytkimen vaihto korjasi tuon. Auto on jälleen katsastettu ja liikenteessä.