Samaran lämmityslaite ongelma.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Joskus suunnittelin, kun oli oikein kylmiä talvi ilmoja, Samaraan tuloilman esilämmitystä. Ajattelin sen olevan suhteellisen helpon toteuttaa. Otetaan moottoripyörän puhdas varmaankin uusi öljynjäähdytin. Kiinnitetään se raitisilman kopan aukkoon tai vähän sen sisäpuolelle. Tehdään läpiviennit ainakin tulipeltiin.

Kaasuläppäkotelosta otetaan kuuma neste sisään ja paluuletku varmaankin kaasuläppäkotelon paluuputkeen. Tuloletkuun sitten vielä mahdollisesti venttiili jolla esilämmitys voidaan tarvittaessa poistaa.

Koska esilämmityskenno on moottoria korkeammalla, kuumin jäähdytysneste nousee aina sinne. Ajattelin lopuksi tällaisen ratkaisun tekevän auton matkustamosta liian kuuman. Jossain lapissa se voisi olla hyväkin ratkaisu.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Lada Scandinavia kirjoitti: Jos avaan keskisuulakkeen luukkua, niin sieltä tulee yhtä lämmintä, kuin jalkatilaan.
Ratkaisu. Teen itse kanavat keskisuulakkeesta tuulilasille, kojetaulua tarvii kyllä vähän muokata.
Jos keskimmäisistä ilmakanavista puhaltaa hyvin lämmintä, niin kyllä sitä sitten pitäsi riittää tuulilasille myös. Ennenkuin laitat sahan soimaan, niin tarkasta vielä ettei se lämmin ilma karkaa johonkin kojetaulun uumeniin. Itse ihmettelin, kun auton radio kuumeni kättä polttavaksi ajossa. Syynä oli keskimmäisen ilmakanavan ja ilmasuulakkeiden välissä ollut noin sentin rako. Kun keskimmäiset ilmasuulakkeet olivat kiinni, niin lämmin ilma lämmitti lähinnä radiota ja kojelautaa.

En tiedä että puuttuiko välistä joku osa, vai oliko kysessä vaan vähän suurempi toleranssi. Pikakorjauksena tukin koko keskimmäisen ilmakanavan, ilman virtaus ja lämpötila tuulilasille paranivat kertaheitolla. Tässä tapauksessa oli kyseessä siis korkea kojetaulu.
Joen musikka
Viestit: 1933
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Otin tilapäiskäyttöön 2109/-03.Sama juttu,tuulilasille ja sivulle tulee pelkkää kylmää.Öllölässä yöllä -22celsiusta.Oletan 8-läpän jumittavan.Siis lämpövipu liikuttaa ymmärtääkseni läppää joko kennon kautta tai sitten ei.Luultavasti yritän rassata yläkautta läppää ylös tai sitten pitää sukeltaa jalkatilaan.(surkea vaihtoehto) :(
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Köyhiä patentteja sivu 106 on Samaran Lämppärin Viritys ohjeita... Tallesa on myös Sammun Lämppärin laitteisto jos kysyttävää on.niin voi muistin virkistykseksi katella jos tarvetta ohjeille on.
Joen musikka
Viestit: 1933
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Sovelsin hieman "patentteja". Tulos on vähintäänkin välttävä. :)
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samaran lämmityslaite ongelma.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Huva että edes vähän muutosta.
Vastaa Viestiin