Epätaasaisien tien tunnistin
Epätaasaisien tien tunnistin
Moikka.
Samaran (vm. 2002, 1,5i) obd-koodeissa on semmoinen kuin "Epätasaisen tien tunnistin". Kyseessä on ilmeisesti jokin anturi, joka mittaa tärinää tms. Vai olenko vallan erehtynyt?
Moottorin vikavalo nimittäin rupeaa palamaan pelkästään tästä virheilmoituksesta, ja olisi kiva tietää, että mistä on kyse ja miten sen anturin (?) saisi vaihdettua
Olisikos kellään tietoa teemasta? Jos auttaa niin voin kaivaa koodinkin, mutta tuolla nimellä se siis vikakoodikirjassa esiintyy.
Samaran (vm. 2002, 1,5i) obd-koodeissa on semmoinen kuin "Epätasaisen tien tunnistin". Kyseessä on ilmeisesti jokin anturi, joka mittaa tärinää tms. Vai olenko vallan erehtynyt?
Moottorin vikavalo nimittäin rupeaa palamaan pelkästään tästä virheilmoituksesta, ja olisi kiva tietää, että mistä on kyse ja miten sen anturin (?) saisi vaihdettua
Olisikos kellään tietoa teemasta? Jos auttaa niin voin kaivaa koodinkin, mutta tuolla nimellä se siis vikakoodikirjassa esiintyy.
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Löysin aiemmista ketjuista hyvän vastauksen, mutta siihen siis vielä liittyy kysymykseni alla:
"Terve!
Moottorin OBD II -vikadiagnoosijärjestelmä haistelee eri sylinterien palamis- ja sytytyskatkoja, jotka saattaisivat päästää palamatonta polttoainetta katalysaattoriin ja edelleen ympäristöön.
Kyseinen "haistelu" tapahtuu tarkkailemalla moottorin käynnin tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Tieto viallisesta sylinteristä saadaan, kun tiedetään nokka-akselin asema.
Epätasainen tie, erityisesti mainitsemasi tuuhatukkaisen poliisipäällikön laineellinen hiuksisto, voi aikaansaada samankaltaisen moottorin hetkellisen käyntinopeuden vaihtelun kuin sytytyskatkot.
Epätasaisen tien anturin tarkoitus on poistaa palamiskatkojen valvonta käytöstä tilapäisesti, jolloin vältetään väärät palamiskatkoilmoitukset."
----> ELI OLISIKO TÄMÄ SIIS NIIN, ETTÄ KUN VAIHTAA KAMPIAKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN NIIN SE KORJAISI ONGELMAN?
"Terve!
Moottorin OBD II -vikadiagnoosijärjestelmä haistelee eri sylinterien palamis- ja sytytyskatkoja, jotka saattaisivat päästää palamatonta polttoainetta katalysaattoriin ja edelleen ympäristöön.
Kyseinen "haistelu" tapahtuu tarkkailemalla moottorin käynnin tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Tieto viallisesta sylinteristä saadaan, kun tiedetään nokka-akselin asema.
Epätasainen tie, erityisesti mainitsemasi tuuhatukkaisen poliisipäällikön laineellinen hiuksisto, voi aikaansaada samankaltaisen moottorin hetkellisen käyntinopeuden vaihtelun kuin sytytyskatkot.
Epätasaisen tien anturin tarkoitus on poistaa palamiskatkojen valvonta käytöstä tilapäisesti, jolloin vältetään väärät palamiskatkoilmoitukset."
----> ELI OLISIKO TÄMÄ SIIS NIIN, ETTÄ KUN VAIHTAA KAMPIAKSELIN ASENTOTUNNISTIMEN NIIN SE KORJAISI ONGELMAN?
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Vielä yksi lisäys niin on tullut kaikki kirjoitetuksi.
Aiemmin motin vikavalo syttyi kahdesta syystä (ilmoitukset pääosin samaan aikaan) eli nokka-akselin asentotunnistimen ja tämän epäasaisen tien tunnistimen ilmoituksista. Vaihdoin nokka-akselin tunnistimen, joten se ei enää hälytä. Nyt siis ilmoitus tulee vain tästä epätasaisen tien tunnistimesta.
Aiemmin motin vikavalo syttyi kahdesta syystä (ilmoitukset pääosin samaan aikaan) eli nokka-akselin asentotunnistimen ja tämän epäasaisen tien tunnistimen ilmoituksista. Vaihdoin nokka-akselin tunnistimen, joten se ei enää hälytä. Nyt siis ilmoitus tulee vain tästä epätasaisen tien tunnistimesta.
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Ongelman luonne riippuu paljon mikä kolmesta kyseisen anturin vikakoodista tulee:
P1606 Rough Road Sensor, Malfunction
P1616 Rough Road Sensor, Signal Low
P1617 Rough Road Sensor, Signal High
Anturi on ainakin 110:ssä (en ole varma missä on näin tuoreessa Samarassa) kuljettajanpuoleisessa iskaritornissa konehuoneen puolella. Pietsosähköinen anturi, joka mittaa tärinää.
P1606 Rough Road Sensor, Malfunction
P1616 Rough Road Sensor, Signal Low
P1617 Rough Road Sensor, Signal High
Anturi on ainakin 110:ssä (en ole varma missä on näin tuoreessa Samarassa) kuljettajanpuoleisessa iskaritornissa konehuoneen puolella. Pietsosähköinen anturi, joka mittaa tärinää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 30.7.2015 19:09
- Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Nyt keksittiin tuonkin hilun käyttötarkoitus ihmetellytkin mikä osa se oli.
Kaveri erehtyi jo häiriönpoistajaksi ehdottelemaan
Kaveri erehtyi jo häiriönpoistajaksi ehdottelemaan
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Joo. Näin on. Katsompa tarkan koodin, kun ensi kerran ilmoittaa itsestään.
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Kyllä se koodin on korkean signaalin koodi eli P1617.
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Liittimessä kun on sopivasti märkää niin plussajohdosta vuotaa signaalijohtimeen eli liiittimen tarkistus sekä tietysti johdon tarkistus.
Re: Epätaasaisien tien tunnistin
Joo. Näistä lähdetään. Ja jos ei auta, niin ManseMotorsista saattais löytää käytetyn 30 e:llä. Uusi - ei kuulu normivalikoimaan - maksais 70 e, mikä on anturista aika kova hinta.