samara lakkas starttaamasta
samara lakkas starttaamasta
ei sano mitään kun starttaa, ei napsu ei kuulu yhtääs mitään?
kun päivällä ajoin niin mielestäni haiskahti vähän joku käry kabinettiin.
keli loskainen ja märkä, mistä alkas tutkimaan?
kun päivällä ajoin niin mielestäni haiskahti vähän joku käry kabinettiin.
keli loskainen ja märkä, mistä alkas tutkimaan?
Re: samara lakkas starttaamasta
Ensin startin apureleeltä johto irti ja kokeilet siitä testilampulla( mielellään 21 wattinen) että tulee ohjaus, ellei niin virtalukon pohjassa vika, jos tulee niin tarkkista rele. Sitten testilamppu solenoidin johtoon , jos syttyy niin solenoidi rikki.
Re: samara lakkas starttaamasta
Mulla ei oo testilamppua vain yleismittari, täytyy tekasta tai käydä ostaan.pressa kirjoitti:Ensin startin apureleeltä johto irti ja kokeilet siitä testilampulla( mielellään 21 wattinen) että tulee ohjaus, ellei niin virtalukon pohjassa vika, jos tulee niin tarkkista rele. Sitten testilamppu solenoidin johtoon , jos syttyy niin solenoidi rikki.
Tuossa releessä on useampi liitin, mihinkä niistä lamppu tökätään? ( se kai on se rele mikä on yksinäinen moottoritilassa johdon nokassa)
Re: samara lakkas starttaamasta
Jos Ladan alkuoeräinen työvalo on tallella niin se on myös hyvä testilamppu. Yleismittari on huono laite vanhojen autojen sähkövikojen tutkimiseen. Yleismittari ei kuormita mitattaavaa piiriä ja siksi esimerkiksi hiuksen ohuen johdon päässä on täysi jännite 12,5V, mutta kun testilamppu laitetaan samaan paikkaan niin eipäs enää pala tai jos palaa niin himeästi ja jännite romahtaa johonkin 6 volttiin. Eli tässä kohtaa voi sitten sanoa ettei tänne tule virtaa vaikka jännite tulee. Releen nastat 85 , 86 on käämi eli toinen on maissa ja toiseen tulee ohjaus. Kärjet ovat 30 ja 87 eli toisessa suora sähkö ja toinen menee solenoidille. Laita auto vapaalle, käsijarru päälle, virrat päälle ja yhdistä johdolla navat 30 ja 87 niin pitäisi startata jos startti ja sen johdot ehjät.
- Metsälotja
- Viestit: 51
- Liittynyt: 1.7.2017 15:56
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: samara lakkas starttaamasta
Mulla teki kesällä pari kertaa tän, et ku ajoin vesisateella sopivasti lätäkköön, niin tuli käyntihäiriöitä. Ei meinannu pysyå käynnissä muuten ku ryyppy päällä. Sai vettä johonkin.. Jonkun ajan kuluttua palasi normaaliksi kun kuivui.
Edellinen omistaja varoittelikin tuosta
Jos käryä tuli eikä starttaa, arvaisin starttia et kärynny?
Edellinen omistaja varoittelikin tuosta
Jos käryä tuli eikä starttaa, arvaisin starttia et kärynny?
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta
Re: samara lakkas starttaamasta
Noniin nyt ollaan taas mystisillä vesillä.
Elikkäs mitottiin työkaverin kans startti ja se oli ok, myös virtalukon pohja oli ok, luulimme ensin relettä syypääksi mutta toisella releelläkään ei toiminut, mutta kaaviota tutkimalla tarjottiin releelle napaan johon tuli keltainen johto maata niin pärähti käyntiin MUTTA
seurasin keltaista johtoa sulakerasialle päin ja siellä oli ensin kahden apikoliiittimen väliin laitettu diodi josta matka jatkui sulakerasian alle rosvoliittimeen joka oli rosvottu punasesta johdosta jossa sininen raita.
Mittasin tämän diodin ja mielestäni se on kärähtänyt kun päästää virtaa läpi molemminpäin.
Eikä ongelmat siihen loppuneet, en tiedä liittyykö nämä nyt mitenkään toisiinsa mutta tänään ei auto pakkasella jaksanut kun wouwou, luulin että akku oli kaput mutta kun mittasimme laturin ei se puskenut virtaa.
Eli mikä tuo itseviritelty diodi johdon väliin on ja miksi releen maajohtoon on otettu rosvoliittimellä maa sulakerasian alta eikä suoraan pellissä olevasta maadoituspaikasta?
Tilasin jo uuden laturin, toivottasti tämä nyt oli vaan yhteensattuma eikä liity mitenkään toisiinsa.
Elikkäs mitottiin työkaverin kans startti ja se oli ok, myös virtalukon pohja oli ok, luulimme ensin relettä syypääksi mutta toisella releelläkään ei toiminut, mutta kaaviota tutkimalla tarjottiin releelle napaan johon tuli keltainen johto maata niin pärähti käyntiin MUTTA
seurasin keltaista johtoa sulakerasialle päin ja siellä oli ensin kahden apikoliiittimen väliin laitettu diodi josta matka jatkui sulakerasian alle rosvoliittimeen joka oli rosvottu punasesta johdosta jossa sininen raita.
Mittasin tämän diodin ja mielestäni se on kärähtänyt kun päästää virtaa läpi molemminpäin.
Eikä ongelmat siihen loppuneet, en tiedä liittyykö nämä nyt mitenkään toisiinsa mutta tänään ei auto pakkasella jaksanut kun wouwou, luulin että akku oli kaput mutta kun mittasimme laturin ei se puskenut virtaa.
Eli mikä tuo itseviritelty diodi johdon väliin on ja miksi releen maajohtoon on otettu rosvoliittimellä maa sulakerasian alta eikä suoraan pellissä olevasta maadoituspaikasta?
Tilasin jo uuden laturin, toivottasti tämä nyt oli vaan yhteensattuma eikä liity mitenkään toisiinsa.
Re: samara lakkas starttaamasta
Eli nyt saattaa olla (ei voi olla varma kun ei näe) niin että tuo on kaksoiskäynnistyksen esto kytkentä. Releen maadoitus tulee diodin kautta laturin käämiltä, eli kun laturi lataa niin silloin ei rele voi vetää.
Re: samara lakkas starttaamasta
pressa kirjoitti:Eli nyt saattaa olla (ei voi olla varma kun ei näe) niin että tuo on kaksoiskäynnistyksen esto kytkentä. Releen maadoitus tulee diodin kautta laturin käämiltä, eli kun laturi lataa niin silloin ei rele voi vetää.
Tuohan kuulostaisi järkevältä kyllä, eli oli miten oli tuo diodi oli sitä eli ei vaikuta laturiin kuitenkaan toimimisen kannalta.
Ihme vaan että laturin merkkivalo ei ole syttynyt, syttyy kylläavainta kääntämällä mutta sammuu käynnistyessä, ja kun laturilta irrottaa sen pienen johdon syttyy palamaan.
Sen muuten huomasin juuri että jos sen laturille menevän pikkujohdon nykäsee pois niin auto ei starttaa?
Re: samara lakkas starttaamasta
onko muuten laturille jossain sulake? jos on niin missä?
Re: samara lakkas starttaamasta
Laturi vaihdettu auto taas kunnossa...toistaiseksi