samara lakkas starttaamasta

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

ei sano mitään kun starttaa, ei napsu ei kuulu yhtääs mitään?
kun päivällä ajoin niin mielestäni haiskahti vähän joku käry kabinettiin.
keli loskainen ja märkä, mistä alkas tutkimaan?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ensin startin apureleeltä johto irti ja kokeilet siitä testilampulla( mielellään 21 wattinen) että tulee ohjaus, ellei niin virtalukon pohjassa vika, jos tulee niin tarkkista rele. Sitten testilamppu solenoidin johtoon , jos syttyy niin solenoidi rikki.
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

pressa kirjoitti:Ensin startin apureleeltä johto irti ja kokeilet siitä testilampulla( mielellään 21 wattinen) että tulee ohjaus, ellei niin virtalukon pohjassa vika, jos tulee niin tarkkista rele. Sitten testilamppu solenoidin johtoon , jos syttyy niin solenoidi rikki.
Mulla ei oo testilamppua vain yleismittari, täytyy tekasta tai käydä ostaan.
Tuossa releessä on useampi liitin, mihinkä niistä lamppu tökätään? ( se kai on se rele mikä on yksinäinen moottoritilassa johdon nokassa)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos Ladan alkuoeräinen työvalo on tallella niin se on myös hyvä testilamppu. Yleismittari on huono laite vanhojen autojen sähkövikojen tutkimiseen. Yleismittari ei kuormita mitattaavaa piiriä ja siksi esimerkiksi hiuksen ohuen johdon päässä on täysi jännite 12,5V, mutta kun testilamppu laitetaan samaan paikkaan niin eipäs enää pala tai jos palaa niin himeästi ja jännite romahtaa johonkin 6 volttiin. Eli tässä kohtaa voi sitten sanoa ettei tänne tule virtaa vaikka jännite tulee. Releen nastat 85 , 86 on käämi eli toinen on maissa ja toiseen tulee ohjaus. Kärjet ovat 30 ja 87 eli toisessa suora sähkö ja toinen menee solenoidille. Laita auto vapaalle, käsijarru päälle, virrat päälle ja yhdistä johdolla navat 30 ja 87 niin pitäisi startata jos startti ja sen johdot ehjät.
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Mulla teki kesällä pari kertaa tän, et ku ajoin vesisateella sopivasti lätäkköön, niin tuli käyntihäiriöitä. Ei meinannu pysyå käynnissä muuten ku ryyppy päällä. Sai vettä johonkin.. Jonkun ajan kuluttua palasi normaaliksi kun kuivui.
Edellinen omistaja varoittelikin tuosta :)
Jos käryä tuli eikä starttaa, arvaisin starttia et kärynny?
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Noniin nyt ollaan taas mystisillä vesillä.
Elikkäs mitottiin työkaverin kans startti ja se oli ok, myös virtalukon pohja oli ok, luulimme ensin relettä syypääksi mutta toisella releelläkään ei toiminut, mutta kaaviota tutkimalla tarjottiin releelle napaan johon tuli keltainen johto maata niin pärähti käyntiin MUTTA
seurasin keltaista johtoa sulakerasialle päin ja siellä oli ensin kahden apikoliiittimen väliin laitettu diodi josta matka jatkui sulakerasian alle rosvoliittimeen joka oli rosvottu punasesta johdosta jossa sininen raita.
Mittasin tämän diodin ja mielestäni se on kärähtänyt kun päästää virtaa läpi molemminpäin.

Eikä ongelmat siihen loppuneet, en tiedä liittyykö nämä nyt mitenkään toisiinsa mutta tänään ei auto pakkasella jaksanut kun wouwou, luulin että akku oli kaput mutta kun mittasimme laturin ei se puskenut virtaa.

Eli mikä tuo itseviritelty diodi johdon väliin on ja miksi releen maajohtoon on otettu rosvoliittimellä maa sulakerasian alta eikä suoraan pellissä olevasta maadoituspaikasta?

Tilasin jo uuden laturin, toivottasti tämä nyt oli vaan yhteensattuma eikä liity mitenkään toisiinsa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli nyt saattaa olla (ei voi olla varma kun ei näe) niin että tuo on kaksoiskäynnistyksen esto kytkentä. Releen maadoitus tulee diodin kautta laturin käämiltä, eli kun laturi lataa niin silloin ei rele voi vetää.
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

pressa kirjoitti:Eli nyt saattaa olla (ei voi olla varma kun ei näe) niin että tuo on kaksoiskäynnistyksen esto kytkentä. Releen maadoitus tulee diodin kautta laturin käämiltä, eli kun laturi lataa niin silloin ei rele voi vetää.

Tuohan kuulostaisi järkevältä kyllä, eli oli miten oli tuo diodi oli sitä eli ei vaikuta laturiin kuitenkaan toimimisen kannalta.
Ihme vaan että laturin merkkivalo ei ole syttynyt, syttyy kylläavainta kääntämällä mutta sammuu käynnistyessä, ja kun laturilta irrottaa sen pienen johdon syttyy palamaan.
Sen muuten huomasin juuri että jos sen laturille menevän pikkujohdon nykäsee pois niin auto ei starttaa?
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

onko muuten laturille jossain sulake? jos on niin missä?
mahannus
Viestit: 156
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: samara lakkas starttaamasta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Laturi vaihdettu auto taas kunnossa...toistaiseksi
Vastaa Viestiin