Jäin moottoritielle.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Jäin moottoritielle.
Viime sunnuntaina Lohjan jälkeen moottoritiellä Ladani 111 ja 1.6 8 valve hyytyi tien poskeen. Odotin hetken ja yritin käynnistää, ei käynnisty. Hinausauto kuljetti Salon ABC:n pihaan. Tänään hain Trailerilla Ladan pois.
Tulevana lauantaina aloitan tutkimisen, jos jakohihna ok ja kipinä tulee tulpalle, mitä muita tarkistuksia suosittelisitte?
Tulevana lauantaina aloitan tutkimisen, jos jakohihna ok ja kipinä tulee tulpalle, mitä muita tarkistuksia suosittelisitte?
Re: Jäin moottoritielle.
Käännä virta-avainta, mutta älä käynnistä. Kuuntele, lähteekö bensapumppu päälle ja sammuuko hetken kuluttua releen naksahdukseen eli toimii. Sen bensapumppu hajosi täysin yllättäen viime talvena pihaan ja vaihdettiin. Ettei olis susipumppu, kun varaosien laatu heittelee. Vikakoodit olisi hieno lukea, vaan siihen Pietarista tuomani BK-40 hajosi samaisena viime talvena ja korvasin sen alkup.kellolla.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Jäin moottoritielle.
Pystyikös näissä bensan paineen tarkistamaan suutintukin päästä? Ja tuolla myydään osiolla https://ladakerho.fi//ladaboard/viewforum.php?f=5 näytti olevan BK-40 myynnissä.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Kiitos. Vein ja jätin Ladani TL Koskelle tutun maatalon piha-alueelle, kun traileri oli sieltä läheltä. Mahdollista on mennä tänään käymään ja kuunnella lähteekö bensapumppu päälle. Informoin asiasta.
Re: Jäin moottoritielle.
Hyytyikö kone laakista, vai pätkien tms?
Bensanpainetta se tarvitsee ja kampiakselin asentotunnistimen signaalin, niin pitäisi osoittaa elon merkkejä, jos ei ole mitään "oikeasti" rikki.
Eli asentotunnistimen johdot ja itse anturin kunnolla paikallaan olo kannattaa katsoa myös. Sijaitsee siellä öljyfiltterin läheisyydessä hihnapyörällä.
Jakohihnavaurio tietysti kannattaa sulkea pois, usein sen jo korvallakin kuulee jos starttausääni muuttuu erilaiseksi.
Hakuammunnaksi ja arvailuiksi menee, mutta jos sähköjä puuttuu esim bensapumpulta ja muilta ruiskuun liittyviltä osilta, kannattaa ainakin tarkistaa se akun plus-kengältä lähtevä ohuempi johto ja ruiskun releet keskikonsolista.
Bensanpainetta se tarvitsee ja kampiakselin asentotunnistimen signaalin, niin pitäisi osoittaa elon merkkejä, jos ei ole mitään "oikeasti" rikki.
Eli asentotunnistimen johdot ja itse anturin kunnolla paikallaan olo kannattaa katsoa myös. Sijaitsee siellä öljyfiltterin läheisyydessä hihnapyörällä.
Jakohihnavaurio tietysti kannattaa sulkea pois, usein sen jo korvallakin kuulee jos starttausääni muuttuu erilaiseksi.
Hakuammunnaksi ja arvailuiksi menee, mutta jos sähköjä puuttuu esim bensapumpulta ja muilta ruiskuun liittyviltä osilta, kannattaa ainakin tarkistaa se akun plus-kengältä lähtevä ohuempi johto ja ruiskun releet keskikonsolista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Sorry on ollut paljon ohjelmaa.
Hyytyi ihan ilman minkäänlaista oiretta. Huomenna aamupäivällä pääsen käymään ja jos bensapumppu ei toimi, niin sopiiko -00 mallisen Samaran pumppu? Kun sellanen vekotin on tuossa pihalla.
Hyytyi ihan ilman minkäänlaista oiretta. Huomenna aamupäivällä pääsen käymään ja jos bensapumppu ei toimi, niin sopiiko -00 mallisen Samaran pumppu? Kun sellanen vekotin on tuossa pihalla.
Re: Jäin moottoritielle.
Lyhyesti: Ei sovi Samaran pumppu.
Pitkästi: Pelkkä pumppu on lähestulkoon samanlainen, jos sen kaivaa esille sieltä muovikehikostaan. Ja hätätilanteessa voi käyttääkin, mutta Samaran pumppu on tarkoitettu matalammalle paineelle ja ei välttämättä jaksa nostaa painetta tarpeeksi ylös.
Koko pumppuastelma ei sovi, koska polttoainelinjojen liitäntä on erilainen.
Pitkästi: Pelkkä pumppu on lähestulkoon samanlainen, jos sen kaivaa esille sieltä muovikehikostaan. Ja hätätilanteessa voi käyttääkin, mutta Samaran pumppu on tarkoitettu matalammalle paineelle ja ei välttämättä jaksa nostaa painetta tarpeeksi ylös.
Koko pumppuastelma ei sovi, koska polttoainelinjojen liitäntä on erilainen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Nostin Ladan takapenkin istuinosat ylös, jotta voi jotain kuulla. Laitoin virrat päälle, ei kuulu mitään. Tein 4 kertaa ja aina lyhyt tauko kokeilujen välillä, ei mitään ääntä mistään.
Toisesta autosta oli apukaapelit kytketty, jotta virtaa ainakin on riittävästi. Suoritin lopuksi pari lyhyttä starttausta ja moottori pyörii normaali nopeutta ja ei tapahtunut mitään.
Mitä sanotte?
Toisesta autosta oli apukaapelit kytketty, jotta virtaa ainakin on riittävästi. Suoritin lopuksi pari lyhyttä starttausta ja moottori pyörii normaali nopeutta ja ei tapahtunut mitään.
Mitä sanotte?
Re: Jäin moottoritielle.
Ekalla yrittämällä pumpun äänen pitäisi kuulua selkeästi, mutta sen jälkeen siellä pitäisi paine oleman ja pumppu ei ääntele, jos koitat heti uudelleen. En muista, oliko siinä ruiskutukin päässä pieni venttiili. Jos näin on, sitä painamalla pitäisi tulle bensaa paineella hieman ulos. Jos tätä ei tapahdu, pumppu ei ole pyörinyt ja tehnyt painetta. Joko sieltä on voinut mennä bensapumpun rele tai sitten se vuosi sitten vaihdettu pumppu on kosahtanut, mikä ei valitettavasti olisi Ladan varaosien nykylaadulla mitenkään harvinaista. Harmi, olin juuri viikonloppuna Murmanskissa, olisin voinut tuoda pumpun. Samaran ja 111:n pumppujen rungot ovat erilaisia. Mulla on Motonetista ostettu uusi 110-sarjaan sopiva pumpun moottori, mutta niissä on eroja, joten en uskalla vääntää siitä kauppaa, ennenkuin "rikkinäisen" pumpun irroitta ja katsoo onko samanlainen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Unohdin mainita, että ennenvirtoja päälle laittoa muistin kyllä kuitata ajoneston. Torstaina kerkiän uudestaan käymään ja kun laittaa virran päälle, niin eikö pumpulle tule ainakin hetkisen virtaa.? Missäpäin on pumpun rele? Onko kaikissa 110 sarjalaisissa samanlainen pumppu? Mahdollisesti jollain voisi olla käytetty orkkispumppukin myytävänä.
Re: Jäin moottoritielle.
Releenhän voi ohittaa hyppylangalla OBD-liittimessä. Siihen tulee harmaa johto liittimeen nro 11, joka menee pumpulle. Liittimen napaan nro 16 tulee punainen johto +12v. Nämä kun yhdistää niin pumppu saa virtaa huolimatta releestä.
Rele löytyy sieltä keskikonsolin sisältä, kun pelkääjän jalkatilasta irrottaa sen sivupanelin.
Pumppu on 110:ssä vaihtunut ruiskun vaihtuessa MP7.0:sta M7.9.7:aan. Oikeastaan Bosch-Samarassa on sama pumppu kuin vanhemmassa 110:ssä, mutta sinulla on tuo uudempi malli. Vanhemmassa työpaine noin 3bar, uudemmassa noin 4bar. Autoosi oikea pumppu pitäisi löytyä Boschin numerolla 0 580 454 035.
Minulla on tuossa sinisessä edelleen Bilteman 52260 pumppu, joka on myös 3bar tarkoitettu, mutta näyttää pystyvän korkeampaankin ja on jo kestänytkin aika hyvin. On tosin aavistuksen liian lihava tuohon uudempaan pumpun kehikkoon, eli vähän joutuu tätäkin askartelemaan, mutta paljosta ei ole kiinni: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000033934/
Suutintukin päässä on tosiaan mustan korkin alla venttiili, josta paineen olemassaolon voi todeta.
Rele löytyy sieltä keskikonsolin sisältä, kun pelkääjän jalkatilasta irrottaa sen sivupanelin.
Pumppu on 110:ssä vaihtunut ruiskun vaihtuessa MP7.0:sta M7.9.7:aan. Oikeastaan Bosch-Samarassa on sama pumppu kuin vanhemmassa 110:ssä, mutta sinulla on tuo uudempi malli. Vanhemmassa työpaine noin 3bar, uudemmassa noin 4bar. Autoosi oikea pumppu pitäisi löytyä Boschin numerolla 0 580 454 035.
Minulla on tuossa sinisessä edelleen Bilteman 52260 pumppu, joka on myös 3bar tarkoitettu, mutta näyttää pystyvän korkeampaankin ja on jo kestänytkin aika hyvin. On tosin aavistuksen liian lihava tuohon uudempaan pumpun kehikkoon, eli vähän joutuu tätäkin askartelemaan, mutta paljosta ei ole kiinni: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000033934/
Suutintukin päässä on tosiaan mustan korkin alla venttiili, josta paineen olemassaolon voi todeta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Jäin moottoritielle.
Tuli mieleen "moottoritielle hyytymisestä" kun veli kertoi joskus, että olleensa jossain Turun moottoritie/ Kehä III Bembölen tienoilla, niin 110 alkoi yhtäkkiä hyytyä kokonaan, mutta oli onnekseen pitkässä alamäessä ja pidettyään kaasupoljinta pohjassa, lopulta pakoputkesta pölähti laaja "hiekkapilvi" ja auto kävi taas moitteetta. Ilmeisesti tukkoon mennyt katti antautui näin onnekkaasti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Olin viimeviikonlopun Pirkkalan lennostossa ja nyt sen verran ollut kylmää, että en ole mennyt Ladan luokse. Toiseksi Ladani seisoo konehallin päässä ja lähin pistorasia 100m päässä. Kun on toinen auto käytössä, niin ei ole niin kiire.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Tänään menin Ladani luokse ja otin pensapumppupaketin pois. Huommenna testaan toimiiko pumppu.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Jäin moottoritielle.
Pumppu ei toimi. Hyväpuoli siinä mielessä, että vika pumpussa, eikä jossain johdoissa yms. Mistä uusi pumppu?Lada Scandinavia kirjoitti:Tänään menin Ladani luokse ja otin pensapumppupaketin pois. Huommenna testaan toimiiko pumppu.