Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Ei auttanut CRC tai käytin aitoa amerikkalaista WD-40stä, ei se varmaan pahastunut Käänsin läpän asentoanturia, mut oli jo "tapissa".
Huomenna tulee uusi tyhjäkäyntimoottori ja sittenhän se selviää.
Huomenna tulee uusi tyhjäkäyntimoottori ja sittenhän se selviää.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu. Ei auttanut.
Tulpat valkoiset, eli laihalla käy. Vikavalo syttyy hetken ajamisen jälkeen. Diagnostiikkaan ei pääse kiinni, mut veikkaan että ilmoittaa liian laihasta seoksesta.
Kerrataas vielä
Auto käynnistyy ja kierrokset on alhaalla. Hetken käytyään kierrokset alkaa nousta hiljalleen sinne 2500-3000 kieppeille ja pysyy siellä ajamisenkin jälkeen.
Vaihdetut osat
- ilmamassa anturi (edellisen vian syy)
- tyhjäkäyntimoottori
- lambda
Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin
Jos olisi vuoto, nostaisi se heti kierrokset ylös? Tuntuu siltä, että kierrosten nousu on yhteydessä säätöarvoihin, koska kierrokset nousee 1000-2500 ajassa 10-15 sekuntia.
Nyt alkaa lyömään ylite.
Tulpat valkoiset, eli laihalla käy. Vikavalo syttyy hetken ajamisen jälkeen. Diagnostiikkaan ei pääse kiinni, mut veikkaan että ilmoittaa liian laihasta seoksesta.
Kerrataas vielä
Auto käynnistyy ja kierrokset on alhaalla. Hetken käytyään kierrokset alkaa nousta hiljalleen sinne 2500-3000 kieppeille ja pysyy siellä ajamisenkin jälkeen.
Vaihdetut osat
- ilmamassa anturi (edellisen vian syy)
- tyhjäkäyntimoottori
- lambda
Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin
Jos olisi vuoto, nostaisi se heti kierrokset ylös? Tuntuu siltä, että kierrosten nousu on yhteydessä säätöarvoihin, koska kierrokset nousee 1000-2500 ajassa 10-15 sekuntia.
Nyt alkaa lyömään ylite.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Voihan siinä joku paikka ehkä lämmetessään "elää"? Tulee mieleen päinvastainen tilanne veljen 110:ssä. Kylmänä kun se pisti käyntiin, niin pussutti pakosarjasta, mutta hetken käytyään ääni loppui. Pakosarja oli halki, mutta metallilevystä tehtynä se oli irrotettuna kuitenkin helppo hitsata.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Ohnan kaasuläppäkotelo kunnolla kiinni, ettei vuoda mistään siitä välistä? (jos kerran tk-säätimen painaminen muuttaa kierroksia).
Sulkeutuuhan kaasuläppä kunnolla? Eipä olisi ensimmäinen kerta kun tyhjäkäyntivikaa joku olisi yrittänyt korjata kaasuläpän rajoitinta "säätämällä".
Alipaineletkujen kunto? Erityisesti jarrutehostajan?
Saattaisi vetää jstain se vetää ilmaa ohi tk-säätimen niin paljon, että säätimen varat ei riitä. Minkälainen ilmamassa-anturi sinne tuli, onhan se varmasti toimiva?
Helpottaisi paljon jos sieltä saisi dataa ulos, niin näkisi mitä siellä tapahtuu.
Sulkeutuuhan kaasuläppä kunnolla? Eipä olisi ensimmäinen kerta kun tyhjäkäyntivikaa joku olisi yrittänyt korjata kaasuläpän rajoitinta "säätämällä".
Alipaineletkujen kunto? Erityisesti jarrutehostajan?
Saattaisi vetää jstain se vetää ilmaa ohi tk-säätimen niin paljon, että säätimen varat ei riitä. Minkälainen ilmamassa-anturi sinne tuli, onhan se varmasti toimiva?
Helpottaisi paljon jos sieltä saisi dataa ulos, niin näkisi mitä siellä tapahtuu.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
samarai kirjoitti:Voihan siinä joku paikka ehkä lämmetessään "elää"? Tulee mieleen päinvastainen tilanne veljen 110:ssä. Kylmänä kun se pisti käyntiin, niin pussutti pakosarjasta, mutta hetken käytyään ääni loppui. Pakosarja oli halki, mutta metallilevystä tehtynä se oli irrotettuna kuitenkin helppo hitsata.
Löysin kyllä imusarjan vasemmasta laidasta puutuvan mutterin, mutta se ei tilannetta muuttanut. Edelleenkin tämä korkea tyhjäkäynti ei ole siinä ennen sitä ilmamassa-anturin vikaantumista ollut. Paitti että se kävi jossain korjaamolla.
Ja Mushin vastaukseen, että kaasuläppäkotelon mutskut kiristin epäilyksenä vuodosta. Kaasuläppä painautuu päin stopparia. Kaasuläpän pelti on 90 asteen kulmassa. Edelleenkin syynä on laiha seos ja tämähän nostaa ne kierrokset, eli kierrosten nousu on seuraus.
Tyhjäkäyntimoottori tuli siis tänään uusi. Mutta sen tuossa tein, että nappasin tyhjäkäyntimoottorista piuhan irti ja mitään vaikutusta ei ollut.
Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Eli vaihtoehdot ovat jos keskitytään tyhjäkäyntimoottoriin
- Kartio päästää ylimääräistä ilmaa imusarjaan
- Tyhjäkäyntimoottori saa väärää signaalia kierroksista, mistäs moottori ottaa eculle kiekat?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Jos epäilet säädintä, ota säädin irti ja tuki koko imusarjan puoleinen kanava jollain sopivalla. Jos sen jälkeen ei käy tyhjää, niin vika löytyi, jos huutaa edelleen, niin vianhaku jatkuu muualta.
Kierroslukutieto tulee kampiakselin asentotunnistimelta, sitä ei ole syytä epäillä jos auto kerran käy.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
mush kirjoitti:Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Jos epäilet säädintä, ota säädin irti ja tuki koko imusarjan puoleinen kanava jollain sopivalla. Jos sen jälkeen ei käy tyhjää, niin vika löytyi, jos huutaa edelleen, niin vianhaku jatkuu muualta.
Kierroslukutieto tulee kampiakselin asentotunnistimelta, sitä ei ole syytä epäillä jos auto kerran käy.
Kiitoksia. Tässä tulee saman ilmakammioon, jossa säätimen kartio on, letku tankin höyrysäiliöltä. Mutta se onkin vain hieno kierrätysjärjestelmä jolla sinänsä ei ole merkitystä.
Säädin on uusi, joten oletan sen toimivan, mutta jos se ei tiivistä kunnolla kartioon niin sittenhän se nyppää ilmansa ohi läpän.
Mutta testataan.
Kiitokset.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Tänään testattu.
1. Käynnistinmoottori irti
2. Yritin käynnistää
3. Pörähti, mutta sammui samantien
4. Tungin paperitollon imusarjan reikään
5. Kävi hyvin vaikeasti ja alhaalla
6. Käynnin aikana otin paperitolloa pois ja käynti nousi.
7. Käynnistinmoottori paikalleen
8. Akun kenkä irti, vikakoodit veke
9. Auto käyntiin ja kävi normaalia tyhjäkäyntiä
JIPII JIPII
10. sammutin auton ja käynnistin uudelleen, kierrokset nousi 2,5 tonniin
11. Se mitä auton sisällä tapahtu.......ei tartte varmaan tarkemmin kertoa
Mitäs seuraavaks vois kokeilla?
Pitäiskö vaihtaa boxi tai jotain?? emää tiä
1. Käynnistinmoottori irti
2. Yritin käynnistää
3. Pörähti, mutta sammui samantien
4. Tungin paperitollon imusarjan reikään
5. Kävi hyvin vaikeasti ja alhaalla
6. Käynnin aikana otin paperitolloa pois ja käynti nousi.
7. Käynnistinmoottori paikalleen
8. Akun kenkä irti, vikakoodit veke
9. Auto käyntiin ja kävi normaalia tyhjäkäyntiä
JIPII JIPII
10. sammutin auton ja käynnistin uudelleen, kierrokset nousi 2,5 tonniin
11. Se mitä auton sisällä tapahtu.......ei tartte varmaan tarkemmin kertoa
Mitäs seuraavaks vois kokeilla?
Pitäiskö vaihtaa boxi tai jotain?? emää tiä
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?
Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?
Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Tuo pitääkin kokeilla, että nyppää piuhan irti ja tarkastelee käyntiä.mush kirjoitti:Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?
Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
Ilmamassamittarin johdon irroittamisella autoon palaa se sama vika josta se mulle tuli, eli käynti heijaa alhaalla yrittäen pysyä käynnissä. Uusi Boschilainen ja samalla numerolla kuin autossa jo oli paikalla.
Vika siis on, että se käy rikkaalla.
Eli moottori saa imussa normaalia enemmän ilmaa. Jos kaasuläppä on kiinni, ainut tyhjäkäyntiä säätävä härpäke on tk-mootori. Näin ollen ilmamassa-anturin antama väärä arvo korjaa kakkua eikä välttämättä tk-moottorin kierroksia.
Ei voi tietää.....meen nukkuun ja jos vaikka unet mulle kertois jotain.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Moro,
Ja taas hommat jatkuu. Eli nyt testattua.
En saanut autoa käymään alakierroksilla sitten millään. Otin johdon irti TK-säätimestä, mutta kun heittää virhekoodin päälle niin mielestäni käynti menee vähä jotenki oudoksi. Ja kun virheen ottaa pois niin johan hyrrää tasaseen, mutta korkealta.
Sellanen tuli mieleen, että kuuluuko imusarjan sisällä, siellä minne TK-säätimen kartio osuu, olla tiiviste? Nimittäin tässä on valurautapinta vastassa.
Sitä aattelin, että onko niin että TK-säädin ei vaan saa tiivistettyä sitä reikää oikealla tavalla "eli vuotaa".
Ja taas hommat jatkuu. Eli nyt testattua.
En saanut autoa käymään alakierroksilla sitten millään. Otin johdon irti TK-säätimestä, mutta kun heittää virhekoodin päälle niin mielestäni käynti menee vähä jotenki oudoksi. Ja kun virheen ottaa pois niin johan hyrrää tasaseen, mutta korkealta.
Sellanen tuli mieleen, että kuuluuko imusarjan sisällä, siellä minne TK-säätimen kartio osuu, olla tiiviste? Nimittäin tässä on valurautapinta vastassa.
Sitä aattelin, että onko niin että TK-säädin ei vaan saa tiivistettyä sitä reikää oikealla tavalla "eli vuotaa".
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
"Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin"
Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin"
Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
samarai kirjoitti:"Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin"
Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?
Ei oo vielä vaihdettu. Mutta ajatus alkaa kyllä lämpiään sille.
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdastaeewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Oisko saatavana räjäytyskuvaa moisesta kokoonpanosta?virtain kirjoitti:Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdastaeewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?