Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

Ei auttanut CRC tai käytin aitoa amerikkalaista WD-40stä, ei se varmaan pahastunut ;) Käänsin läpän asentoanturia, mut oli jo "tapissa".

Huomenna tulee uusi tyhjäkäyntimoottori ja sittenhän se selviää.
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu. Ei auttanut.

Tulpat valkoiset, eli laihalla käy. Vikavalo syttyy hetken ajamisen jälkeen. Diagnostiikkaan ei pääse kiinni, mut veikkaan että ilmoittaa liian laihasta seoksesta.

Kerrataas vielä

Auto käynnistyy ja kierrokset on alhaalla. Hetken käytyään kierrokset alkaa nousta hiljalleen sinne 2500-3000 kieppeille ja pysyy siellä ajamisenkin jälkeen.

Vaihdetut osat
- ilmamassa anturi (edellisen vian syy)
- tyhjäkäyntimoottori
- lambda

Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin

Jos olisi vuoto, nostaisi se heti kierrokset ylös? Tuntuu siltä, että kierrosten nousu on yhteydessä säätöarvoihin, koska kierrokset nousee 1000-2500 ajassa 10-15 sekuntia.

Nyt alkaa lyömään ylite.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja samarai »

Voihan siinä joku paikka ehkä lämmetessään "elää"? Tulee mieleen päinvastainen tilanne veljen 110:ssä. Kylmänä kun se pisti käyntiin, niin pussutti pakosarjasta, mutta hetken käytyään ääni loppui. Pakosarja oli halki, mutta metallilevystä tehtynä se oli irrotettuna kuitenkin helppo hitsata.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja mush »

Ohnan kaasuläppäkotelo kunnolla kiinni, ettei vuoda mistään siitä välistä? (jos kerran tk-säätimen painaminen muuttaa kierroksia).

Sulkeutuuhan kaasuläppä kunnolla? Eipä olisi ensimmäinen kerta kun tyhjäkäyntivikaa joku olisi yrittänyt korjata kaasuläpän rajoitinta "säätämällä".

Alipaineletkujen kunto? Erityisesti jarrutehostajan?

Saattaisi vetää jstain se vetää ilmaa ohi tk-säätimen niin paljon, että säätimen varat ei riitä. Minkälainen ilmamassa-anturi sinne tuli, onhan se varmasti toimiva?

Helpottaisi paljon jos sieltä saisi dataa ulos, niin näkisi mitä siellä tapahtuu.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

samarai kirjoitti:Voihan siinä joku paikka ehkä lämmetessään "elää"? Tulee mieleen päinvastainen tilanne veljen 110:ssä. Kylmänä kun se pisti käyntiin, niin pussutti pakosarjasta, mutta hetken käytyään ääni loppui. Pakosarja oli halki, mutta metallilevystä tehtynä se oli irrotettuna kuitenkin helppo hitsata.

Löysin kyllä imusarjan vasemmasta laidasta puutuvan mutterin, mutta se ei tilannetta muuttanut. Edelleenkin tämä korkea tyhjäkäynti ei ole siinä ennen sitä ilmamassa-anturin vikaantumista ollut. Paitti että se kävi jossain korjaamolla.


Ja Mushin vastaukseen, että kaasuläppäkotelon mutskut kiristin epäilyksenä vuodosta. Kaasuläppä painautuu päin stopparia. Kaasuläpän pelti on 90 asteen kulmassa. Edelleenkin syynä on laiha seos ja tämähän nostaa ne kierrokset, eli kierrosten nousu on seuraus.
Tyhjäkäyntimoottori tuli siis tänään uusi. Mutta sen tuossa tein, että nappasin tyhjäkäyntimoottorista piuhan irti ja mitään vaikutusta ei ollut.

Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?

Eli vaihtoehdot ovat jos keskitytään tyhjäkäyntimoottoriin
- Kartio päästää ylimääräistä ilmaa imusarjaan
- Tyhjäkäyntimoottori saa väärää signaalia kierroksista, mistäs moottori ottaa eculle kiekat?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja mush »

eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.

Jos epäilet säädintä, ota säädin irti ja tuki koko imusarjan puoleinen kanava jollain sopivalla. Jos sen jälkeen ei käy tyhjää, niin vika löytyi, jos huutaa edelleen, niin vianhaku jatkuu muualta.

Kuva

Kierroslukutieto tulee kampiakselin asentotunnistimelta, sitä ei ole syytä epäillä jos auto kerran käy.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

mush kirjoitti:
eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.

Jos epäilet säädintä, ota säädin irti ja tuki koko imusarjan puoleinen kanava jollain sopivalla. Jos sen jälkeen ei käy tyhjää, niin vika löytyi, jos huutaa edelleen, niin vianhaku jatkuu muualta.

Kuva

Kierroslukutieto tulee kampiakselin asentotunnistimelta, sitä ei ole syytä epäillä jos auto kerran käy.

Kiitoksia. Tässä tulee saman ilmakammioon, jossa säätimen kartio on, letku tankin höyrysäiliöltä. Mutta se onkin vain hieno kierrätysjärjestelmä jolla sinänsä ei ole merkitystä.

Säädin on uusi, joten oletan sen toimivan, mutta jos se ei tiivistä kunnolla kartioon niin sittenhän se nyppää ilmansa ohi läpän.

Mutta testataan.

Kiitokset.
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

Tänään testattu.

1. Käynnistinmoottori irti
2. Yritin käynnistää
3. Pörähti, mutta sammui samantien
4. Tungin paperitollon imusarjan reikään
5. Kävi hyvin vaikeasti ja alhaalla
6. Käynnin aikana otin paperitolloa pois ja käynti nousi.
7. Käynnistinmoottori paikalleen
8. Akun kenkä irti, vikakoodit veke
9. Auto käyntiin ja kävi normaalia tyhjäkäyntiä

JIPII JIPII
10. sammutin auton ja käynnistin uudelleen, kierrokset nousi 2,5 tonniin

11. Se mitä auton sisällä tapahtu.......ei tartte varmaan tarkemmin kertoa

Mitäs seuraavaks vois kokeilla?

Pitäiskö vaihtaa boxi tai jotain?? emää tiä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja mush »

Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?

Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

mush kirjoitti:Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?

Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
Tuo pitääkin kokeilla, että nyppää piuhan irti ja tarkastelee käyntiä.
Ilmamassamittarin johdon irroittamisella autoon palaa se sama vika josta se mulle tuli, eli käynti heijaa alhaalla yrittäen pysyä käynnissä. Uusi Boschilainen ja samalla numerolla kuin autossa jo oli paikalla.

Vika siis on, että se käy rikkaalla.

Eli moottori saa imussa normaalia enemmän ilmaa. Jos kaasuläppä on kiinni, ainut tyhjäkäyntiä säätävä härpäke on tk-mootori. Näin ollen ilmamassa-anturin antama väärä arvo korjaa kakkua eikä välttämättä tk-moottorin kierroksia.

Ei voi tietää.....meen nukkuun ja jos vaikka unet mulle kertois jotain.

:lol:
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

Moro,

Ja taas hommat jatkuu. Eli nyt testattua.

En saanut autoa käymään alakierroksilla sitten millään. Otin johdon irti TK-säätimestä, mutta kun heittää virhekoodin päälle niin mielestäni käynti menee vähä jotenki oudoksi. Ja kun virheen ottaa pois niin johan hyrrää tasaseen, mutta korkealta.

Sellanen tuli mieleen, että kuuluuko imusarjan sisällä, siellä minne TK-säätimen kartio osuu, olla tiiviste? Nimittäin tässä on valurautapinta vastassa.

Sitä aattelin, että onko niin että TK-säädin ei vaan saa tiivistettyä sitä reikää oikealla tavalla "eli vuotaa".
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja samarai »

"Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin
"

Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

samarai kirjoitti:"Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin
"

Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?

Ei oo vielä vaihdettu. Mutta ajatus alkaa kyllä lämpiään sille.

Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
virtain
Viestit: 1114
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja virtain »

eewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdasta :?
eewee

Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle

Viesti Kirjoittaja eewee »

virtain kirjoitti:
eewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdasta :?
Oisko saatavana räjäytyskuvaa moisesta kokoonpanosta?
Vastaa Viestiin