Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kuvassa näkyy kuminen O-rengas rungon tiivisteenä, eihän sinne kartioon mitään tule.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
OK.
Tuo o-rengas asia on selkee. Aattelinkin, että onko tuon kartion vastakappaleen puolella jotain tiivistettä, jotta välys pienee ja ilmansaanti vähenee.
Olisiko siitä imusarjakokoonpanosta jokatapauksessa räjäytyskuvaa vielä jossain nähtävillä? En tunnu löytävän millään oikeaa kuvatusta.
Otinkin tuossa pientä oppia kaasuläpän asentoanturin mittaamisesta. Mittaan sen toimivuuden niin saa varmistuksen sen kunnosta.
Tuo o-rengas asia on selkee. Aattelinkin, että onko tuon kartion vastakappaleen puolella jotain tiivistettä, jotta välys pienee ja ilmansaanti vähenee.
Olisiko siitä imusarjakokoonpanosta jokatapauksessa räjäytyskuvaa vielä jossain nähtävillä? En tunnu löytävän millään oikeaa kuvatusta.
Otinkin tuossa pientä oppia kaasuläpän asentoanturin mittaamisesta. Mittaan sen toimivuuden niin saa varmistuksen sen kunnosta.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Onnistuin pullauttamaan TK-säätimen akselin ulos. Sain sen sisään kikkailemalla startin kanssa. Tukko imusarjaan ja poitsu starttaamaan ja kun ei käynyt tyhjäkäyntiä niin TK-säädin veti akelia sisään sen puolmilliä kerrallaan ja sopivassa kohtaa piuha irti niin akseli jäi sisään.mush kirjoitti:Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?
Tämän jälkeen jäi vikavalo palamaan välissä irroitetusta TK-säätimestä.
Tuikkasin TK-säätimen kiinni ja auto käyntiin. Kierrokset 1200-1300 luokkaa. Melko ok.
Nollasin vikakoodit ja käynnistin, kierrokset pomppas sinne 2200 luokkaa.
Havaittua
TK-säätimen ollessa vikatilassa, se ei säädä sitä lainkaan.
Vikakoodit kun poistaa ja kytkee virran, TK-säädin syöttää akselin ulos, eli sulkee ilmakanavan. Hakee siis oman nollapisteen josta säätöä aletaan jatkossa tekemään.
Tämä kärry antaa jostain TK-säätimelle virheellistä tietoa, koska vikakoodien poiston jälkeen kierrokset nousee. Manuaalisesti säädettynä kierrokset ok. Eli vika ei ole TK-säätimessä.
Jos taas imusarjan tukkii (TK-säädin ei ole kiinni), auto ei käy lainkaan tyhjäkäyntiä. Kaasuläppää avaamalla käy kyllä, mutta huonosti.
Eli vika vaikuttaa olevan nyt aivan jossain muualla kuin näissä laitteissa. TK-säädin saa jostain kumman syystä tiedon siitä, että auto ei käy tyhjäkäyntiä ja avaa kanavaa. ja kierrokset onkin siellä 2500 hujakoilla.
Mistä TK-säädin voi saada virheellisen tiedon??
Löysin tuollaisen sivun.
https://www.wikihow.com/Check-an-Idle-Air-Control-Valve
Eli voisiko tässä olla kysymys siitä, että ECUlle tulisi tehdä korjaus tyhjäkäynnin säädöstä??
Ja heti perään vielä kysymys, onko Tampereen-Valkeakosken huudeilla ketään lada perttiä joka pääsis kiinni tuon härvelin diagnostiikkaan?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Edelleen se ilmamassa-anturi (MAF). Toinen mikä tuli mieleen, että eihän kaasuläpän ja MAF:n välissä ole ilmavuotoja. Kokeile testimielessä myös tukkia se huohotinletku, joka tulee siihen paksun mustan ilmaletkun kylkeen. Vahvin epäilyni on, että joko ilmamäärä mitataan väärin, tai jostain pääsee mittaamatonta ilmaa moottoriin.eewee kirjoitti:Mistä TK-säädin voi saada virheellisen tiedon??
Bosch oppii kyllä itse tavoille jos kaikki on kunnossa, ei välttämättä heti, mutta jonkin ajan kuluttua.eewee kirjoitti:Eli voisiko tässä olla kysymys siitä, että ECUlle tulisi tehdä korjaus tyhjäkäynnin säädöstä??
Mansemotors?eewee kirjoitti:Ja heti perään vielä kysymys, onko Tampereen-Valkeakosken huudeilla ketään lada perttiä joka pääsis kiinni tuon härvelin diagnostiikkaan?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kiitoksia Mush!
Vuodon olen tarkastanut myös WD-40llä ja ei vuotoa havaittavissa. Voiko kampiakselin asentotunnistin olla siten särki, että se ei lue kaikkea tietoa? Ja ecu luulee koneen käyvän hiljempaa kuin oikeasti käy?
Kuinka paljon pitää ajaa, että BOSCH äkkää koneen käyvän liian laihalla?
Vuodon olen tarkastanut myös WD-40llä ja ei vuotoa havaittavissa. Voiko kampiakselin asentotunnistin olla siten särki, että se ei lue kaikkea tietoa? Ja ecu luulee koneen käyvän hiljempaa kuin oikeasti käy?
Kuinka paljon pitää ajaa, että BOSCH äkkää koneen käyvän liian laihalla?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kampiakselin asentotunnistin vaikuttaisi myös sytytykseen ja käynti olisi sen mukaista jos siellä olisi vikaa.
Pisin mitä itselle on kohdalle tapahtunut Boschin oppimiskäyrää koskien, oli noin 6-7km sekalaista taajama-ajoa, ennen kuin oppi käymään minkäänlaista tyhjää. Tässä oli tilanne toisin päin, tyhjää ei käynyt alussa ollenkaan, vaan sammui siihen paikkaan kun kaasun päästi. Sama ruisku oli kyseessä MP 7.0.
Tällä tosin ei ole laihalla käymisen kanssa oikeastaan tekemistä, vaan että ruisku oppii uudelleelleen asetukset jolla se käy mm. tyhjää. Laihalla käyminen pitäisi korjaantua saman tien kun lambda-anturi lämpenee ja ruisku siirtyy "closed loop" tilaan, eli käytännössä muutamien minuuttien kuluessa käynnistyksestä.
Polttoaineen paineesta, vuotavista suuttimista, ym. siltä suunnalta voisi myös vikaa hakea, mutten itse pitäisi tällaista vikaa tässä vaiheessa erityisen todennäköisenä.
Pisin mitä itselle on kohdalle tapahtunut Boschin oppimiskäyrää koskien, oli noin 6-7km sekalaista taajama-ajoa, ennen kuin oppi käymään minkäänlaista tyhjää. Tässä oli tilanne toisin päin, tyhjää ei käynyt alussa ollenkaan, vaan sammui siihen paikkaan kun kaasun päästi. Sama ruisku oli kyseessä MP 7.0.
Tällä tosin ei ole laihalla käymisen kanssa oikeastaan tekemistä, vaan että ruisku oppii uudelleelleen asetukset jolla se käy mm. tyhjää. Laihalla käyminen pitäisi korjaantua saman tien kun lambda-anturi lämpenee ja ruisku siirtyy "closed loop" tilaan, eli käytännössä muutamien minuuttien kuluessa käynnistyksestä.
Polttoaineen paineesta, vuotavista suuttimista, ym. siltä suunnalta voisi myös vikaa hakea, mutten itse pitäisi tällaista vikaa tässä vaiheessa erityisen todennäköisenä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Jaahas. Nyt kävi sitten niin, että käynnistin auton ja kävi tyhjäkäyntiä siellä 1300 huiteilla. Sitten lopetti tyhjäkäyntinsä kokonaan. Lähdin silti testikierrokselle noin 7 km lenkki. Vikavalo syttyi siinä kilsan paikkeilla. Eikä käynyt tyhjäkäyntiä lainkaan.
Pihaan parkkiin. TK-moottorin anturin johto irti, yritin käyntiin, ei lähtenyt. Vikakoodit veke ja kierrokset oli siellä 2500 huiteilla.
Uusi lenkki ja vikavalo syttyi kilsan kohdalla ja kierrokset koko ajan 2500-3000.
Kyllä tää vaan täytyy saada johonkin diaknostiikkaan kiinni.
Mulla OPEL/DAEWOO OBD2 adapteri ja ELM WIFI mokkula.
Kokeillu Iphonea ja androidia sekä kahta kiinteää lukijaa ja mikään ei tunnista tätä. Oiskohan nyt adapterissa vikaa?
Pihaan parkkiin. TK-moottorin anturin johto irti, yritin käyntiin, ei lähtenyt. Vikakoodit veke ja kierrokset oli siellä 2500 huiteilla.
Uusi lenkki ja vikavalo syttyi kilsan kohdalla ja kierrokset koko ajan 2500-3000.
Kyllä tää vaan täytyy saada johonkin diaknostiikkaan kiinni.
Mulla OPEL/DAEWOO OBD2 adapteri ja ELM WIFI mokkula.
Kokeillu Iphonea ja androidia sekä kahta kiinteää lukijaa ja mikään ei tunnista tätä. Oiskohan nyt adapterissa vikaa?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Tuo Euro-2 on tosi hankala tapaus lukijoille, mutta ei pitäisi olla mahdoton.
Uudemmatkaan ei tottele kaikkia adaptereja ja softia mutkattomasti, mutta niihin kuitenkin saa yhteyden helpommin. BK-10 tai vastaava ajotietokone ei ole huono hankinta tuohon vehkeeseen, jos vain sellaisen jostain kohtuudella löytää.
Minulla on halpa kiinalainen ELM327 Bluetooth purkki ja sen kanssa parhaiten Androidissa on toiminut OBD Car Doctor niminen appi. Toiset yhdistää silloin tällöin, jotkut vain kerran kun käynnistää laitteen puhtaalta pöydältä ja toiset ei toimi ollenkaan. Ja minulla on vain Euro-3 ja Euro-4 vehkeitä, jotka ovat sillä "oikealla" OBD-liittimellä.
Tuollaisesta adapterista ei ole kokemusta, en tiedä onko sopiva. Irtojohdoillakin voi kokeilla, ei siinä montaa johtoa tarvitse: K- ja L-linjat, +12v ja maa.
Uudemmatkaan ei tottele kaikkia adaptereja ja softia mutkattomasti, mutta niihin kuitenkin saa yhteyden helpommin. BK-10 tai vastaava ajotietokone ei ole huono hankinta tuohon vehkeeseen, jos vain sellaisen jostain kohtuudella löytää.
Minulla on halpa kiinalainen ELM327 Bluetooth purkki ja sen kanssa parhaiten Androidissa on toiminut OBD Car Doctor niminen appi. Toiset yhdistää silloin tällöin, jotkut vain kerran kun käynnistää laitteen puhtaalta pöydältä ja toiset ei toimi ollenkaan. Ja minulla on vain Euro-3 ja Euro-4 vehkeitä, jotka ovat sillä "oikealla" OBD-liittimellä.
Tuollaisesta adapterista ei ole kokemusta, en tiedä onko sopiva. Irtojohdoillakin voi kokeilla, ei siinä montaa johtoa tarvitse: K- ja L-linjat, +12v ja maa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
No niin, nyt tilanne tämä.
Diagnostiikkaan en päässyt vielä kiinni, mutta.
Ajoin autolla eilen ja kun parkkiin sen laitoin kiekat oli siellä 2500-3000 rpm ja vikavalo paloi.
Nyt käynnistin auton ja auto kävi 1200 ja tämän jälkeen tippui 1000 tai jopa alle hivenen.
Vikavalo paloi edelleen. Kävin 7 kilsan lenkin ja kiihdytyksessä tuntui nykivän/tökkivän, mutta kierrokset pysyi varsin normaalina.
Ajoin pihaan. Sammutin ja käynnistin. Kierrokset pomppas 2500-3000 rpm lukemmiin.
Tyhjensin koodit ja käynnistin. Kierrokset 1200 luokkaa ja alkoi nousta ylös.
tyhjensin koodit uudelleen ja käynnistin, näpsästi irroitin TK-säätimen johdon ja kierrokset pysyivät 1500 luokassa.
Eli.
Vuotoa ei ole, vaan kierrokset nousee TK-säätimen liiallisesta aukenemisesta.
Voisiko kuitenkin olla tuo lämpötila-anturi?
Diagnostiikkaan en päässyt vielä kiinni, mutta.
Ajoin autolla eilen ja kun parkkiin sen laitoin kiekat oli siellä 2500-3000 rpm ja vikavalo paloi.
Nyt käynnistin auton ja auto kävi 1200 ja tämän jälkeen tippui 1000 tai jopa alle hivenen.
Vikavalo paloi edelleen. Kävin 7 kilsan lenkin ja kiihdytyksessä tuntui nykivän/tökkivän, mutta kierrokset pysyi varsin normaalina.
Ajoin pihaan. Sammutin ja käynnistin. Kierrokset pomppas 2500-3000 rpm lukemmiin.
Tyhjensin koodit ja käynnistin. Kierrokset 1200 luokkaa ja alkoi nousta ylös.
tyhjensin koodit uudelleen ja käynnistin, näpsästi irroitin TK-säätimen johdon ja kierrokset pysyivät 1500 luokassa.
Eli.
Vuotoa ei ole, vaan kierrokset nousee TK-säätimen liiallisesta aukenemisesta.
Voisiko kuitenkin olla tuo lämpötila-anturi?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Moi,
Noilla oireilla ei minusta ole lämpötilan anturissa vikaa. Lämpötilan anturin oireita ovat huono käynnistyvyys, huonohko tyhjäkäynti, voiman puutetta. Moottori keittää koska puhallin ei ala toimia. Ja lopulta mustaa pakokaasu pakoputkesta.
Noilla oireilla ei minusta ole lämpötilan anturissa vikaa. Lämpötilan anturin oireita ovat huono käynnistyvyys, huonohko tyhjäkäynti, voiman puutetta. Moottori keittää koska puhallin ei ala toimia. Ja lopulta mustaa pakokaasu pakoputkesta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Jaahas. Onkohan ECU saanu damagee??
Tänään tapahtunutta.
Vaihdoin lämpötila-antrin, justi in case.
Auto kylmä ja käynnistin.
Ei käynyt lainkaan tyhjä käyntiä.
Testiajolle, vikavalo syttyi noin kilsan kohdalla.
Auto parkkiin akunkenkä irti vikakoodien nollaus
Vikavalo sammu ja auto kävi normisti
JIPII
Auto kuumaksi testiajossa
Pihaan parkkiin
Sammutus ja käynnistys
Ja kierrokset 2500
WTF??
Tänään tapahtunutta.
Vaihdoin lämpötila-antrin, justi in case.
Auto kylmä ja käynnistin.
Ei käynyt lainkaan tyhjä käyntiä.
Testiajolle, vikavalo syttyi noin kilsan kohdalla.
Auto parkkiin akunkenkä irti vikakoodien nollaus
Vikavalo sammu ja auto kävi normisti
JIPII
Auto kuumaksi testiajossa
Pihaan parkkiin
Sammutus ja käynnistys
Ja kierrokset 2500
WTF??
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kaara pääsi boschin testeriin. Yhteys ecuun saadaan mutta sitten ei tapahdukkaan mitään, menee juntturaan.
Ecu on Bosch mp 7.0.
Mitä muita numeroita tästä täytyy saada esille, jotta löytää vastaavan?
Ecu on Bosch mp 7.0.
Mitä muita numeroita tästä täytyy saada esille, jotta löytää vastaavan?
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Mikä menee juntturaan, boksi vai lukija?
Jos ohjaimen meinaat vaihtaa, niin tarvitset myös ajoneston boksin ja pampulat samaa sarjaa ohjaimen kanssa. Varaosanumero löytyy siitä boksin tarrasta -> 2111-1411020-?? Kaksi viimeistä numeroa riippuu nyt pitkälti siitä minkä ikäinen tämä auto oli.
110:stä löytyy samaa boksia 8v-versioissa.
Jos ohjaimen meinaat vaihtaa, niin tarvitset myös ajoneston boksin ja pampulat samaa sarjaa ohjaimen kanssa. Varaosanumero löytyy siitä boksin tarrasta -> 2111-1411020-?? Kaksi viimeistä numeroa riippuu nyt pitkälti siitä minkä ikäinen tämä auto oli.
110:stä löytyy samaa boksia 8v-versioissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
Kiitoksia mush,
Lukija jokatapauksessa saa yhteyden, mutta siitä syvemmälle ei pääse.
Eli boxia boxin perään. Alankin metästään moisia laitteita.
Lukija jokatapauksessa saa yhteyden, mutta siitä syvemmälle ei pääse.
Eli boxia boxin perään. Alankin metästään moisia laitteita.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samara 1,5 tyhjäkäynti nousee korkealle
tuli mieleen tätä lukiessa yksi juttu, minkä taannoin bongasin....
asentaessa tuota tyhjäkäyntimoottoria, venttiilin kärjen etäisyys säätimen rungosta tulee asentaessa olla vähemmän kuin 28 mm:ä. Venttiiliä ei saa painaa takaisin sisäänpäin, vaan se on ajettava erikoistyökalulla (J 39763), eikä sitä saa koekäyttää 12 voltin jännitteellä.
olihan noi otettu huomioon osaa vaihtaessa?
asentaessa tuota tyhjäkäyntimoottoria, venttiilin kärjen etäisyys säätimen rungosta tulee asentaessa olla vähemmän kuin 28 mm:ä. Venttiiliä ei saa painaa takaisin sisäänpäin, vaan se on ajettava erikoistyökalulla (J 39763), eikä sitä saa koekäyttää 12 voltin jännitteellä.
olihan noi otettu huomioon osaa vaihtaessa?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)