Eturenkaat kuluneet ulkosyrjästä. Eli etupyörät auraa. Miten kotikonstein saa säädettyä riittävän lähelle ja miten säätö tehdään.?
Mansemotors myy termostaatin sisäelementtiä, mahtaako se sopia mun 1.5 16v termostaattikoteloon.?
Etupyörät auraa 111.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Etupyörät auraa 111.
Itse tullut säädettyä 1'x1' rimalla mihin on päihin ruuvattu cyproc-ruuvit. Rima sen verran "lyhyt", että ruuveja auki kiertämällä voi hakea tarkkaa mittaa vanteiden välissä. Sillä sitten niin ylhäältä vanteesta kuin alustasta pääsee hakee "samaa/sopivaa mittaa" vanteiden etu-/ takareunasta. Itse säätö suoritetaan raidetangoista, ensin pitää saada lukitusmutterit auki (mikä ei mm. onnistunut paikallisessa TB-huollossa veljen 110 Ladassa, johon piti tehdä nelipyörämittaus) ja sitten holkkia kiertämällä itse säätö.
Ratin saaminen keskiasentoon aurauksen säädössä vaatii kärsivällisyyttä ja kokeilemista, eikä sekään ainakaan ennen onnistunut kaikissa niitä tekeviltä huoltoasemiltakaan. Ts. auraus kyllä saatiin säädettyä, mutta ratti oli "vinossa" suoraan ajettaessa.
e. Vähän tarkastelin, niin katalogin mukaan 110:ssä olisi kierrepala välissä millä säädetään ja pantalukitus.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0
Kyllä tuossa veljen 110:ssä (vm. 2002 16V sedan) oli ainakin tällaiset holkit kuten Samarassakin. Muistan sen siitä, että otin siitä isolla leveäleukaiselle jakarilla nuo lukitusmutterit irti mitä huoltoasemalla ei saatu tehtyä.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0
Termostaatin sisäelementti on ilmeisesti tämä 21082-1306010-10?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti- ... aelementti
Se ilmeisemmin sopii vain tähän 21082-1306010 termostaattikoteloon?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti--21082-2110-vm
Sivulla olevassa infossa sen yhteydessä puhutaan vain 8V mallista.
16V moottoriin tarjotaan tätä:
http://www.mansemotors.fi/termostaatti-2110-um
Ratin saaminen keskiasentoon aurauksen säädössä vaatii kärsivällisyyttä ja kokeilemista, eikä sekään ainakaan ennen onnistunut kaikissa niitä tekeviltä huoltoasemiltakaan. Ts. auraus kyllä saatiin säädettyä, mutta ratti oli "vinossa" suoraan ajettaessa.
e. Vähän tarkastelin, niin katalogin mukaan 110:ssä olisi kierrepala välissä millä säädetään ja pantalukitus.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0
Kyllä tuossa veljen 110:ssä (vm. 2002 16V sedan) oli ainakin tällaiset holkit kuten Samarassakin. Muistan sen siitä, että otin siitä isolla leveäleukaiselle jakarilla nuo lukitusmutterit irti mitä huoltoasemalla ei saatu tehtyä.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0
Termostaatin sisäelementti on ilmeisesti tämä 21082-1306010-10?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti- ... aelementti
Se ilmeisemmin sopii vain tähän 21082-1306010 termostaattikoteloon?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti--21082-2110-vm
Sivulla olevassa infossa sen yhteydessä puhutaan vain 8V mallista.
16V moottoriin tarjotaan tätä:
http://www.mansemotors.fi/termostaatti-2110-um
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Etupyörät auraa 111.
Aurausta pitää säätää molemmista puoista jos ratti on nyt suorassa. Ja Ladasa säätö on todella tarkka (nopea) kun kaksi jenkaa likkuu yhtäaikaa, monissa autoissa on vain yksi jenka joka likkuu niin säätö on helpompaa. Itse olen renkaan kulutuspintaan tehnyt merkin ja ensin etupuolelta mitannut rullamitalla ja sitten lykännyt autoa (kovalla alustalla) että merkit takana, näin mitattuna noin 1 mm aurausta riittää (koska et pääse oikeaa täyttä arvoa mittaamaan kun kori on tiellä).
Jos taas ratti on vinossa niin esim. vasemmalle, niin vähennät aurausta vasemmalta niin ratti suoristuu.
Jos taas ratti on vinossa niin esim. vasemmalle, niin vähennät aurausta vasemmalta niin ratti suoristuu.
Re: Etupyörät auraa 111.
Jos termostaatti on avattava, eli tuon näköinen mitä samarain kuvissa, niin sisus on vaihdettavissa ja sopii. Jos se on mallia "peltipurkki", kuten takavetoisessa, niin sitten ei sovi. Peltipurkkia ei kai pitäisi olla kuin vanhimmissa, mutta on niitä löytynyt vähän uudemmistakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Etupyörät auraa 111.
Kiitos taas hyvistä neuvoista. Tänään aurinko paistaa ja jotain +10 iltapäivästä. Joten tuota aurausta säätämään. Katsoin Ladani termostaattikoteloa, on kolmella kuusio pultilla kansi kiinni.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Etupyörät auraa 111.
Aurauksen säätö ei onnistunut yksin toivomalla tavalla. Tänään pitkällä laudalla pojan kanssa otettiin takapyörästä suunta ja näin etupyörät saatiin karkeasti lähelle. Sitten mitattiin niinkuin on neuvottu eturenkaiden etupuolelle teipinpalat ja mittaus. Sitten työnnettiin autoa senverran, että teipit oli noin samassa kohtaa renkaiden toisella puolella. Sitten uusi säätö ja lautaa käytettiin myös apuna. Koeajonaikana tuntuma hyvä. Lauantaina aikaa perehtyä termostaattiin.