Etupyörät auraa 111.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Eturenkaat kuluneet ulkosyrjästä. Eli etupyörät auraa. Miten kotikonstein saa säädettyä riittävän lähelle ja miten säätö tehdään.?
Mansemotors myy termostaatin sisäelementtiä, mahtaako se sopia mun 1.5 16v termostaattikoteloon.?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse tullut säädettyä 1'x1' rimalla mihin on päihin ruuvattu cyproc-ruuvit. Rima sen verran "lyhyt", että ruuveja auki kiertämällä voi hakea tarkkaa mittaa vanteiden välissä. Sillä sitten niin ylhäältä vanteesta kuin alustasta pääsee hakee "samaa/sopivaa mittaa" vanteiden etu-/ takareunasta. Itse säätö suoritetaan raidetangoista, ensin pitää saada lukitusmutterit auki (mikä ei mm. onnistunut paikallisessa TB-huollossa veljen 110 Ladassa, johon piti tehdä nelipyörämittaus) ja sitten holkkia kiertämällä itse säätö.

Ratin saaminen keskiasentoon aurauksen säädössä vaatii kärsivällisyyttä ja kokeilemista, eikä sekään ainakaan ennen onnistunut kaikissa niitä tekeviltä huoltoasemiltakaan. Ts. auraus kyllä saatiin säädettyä, mutta ratti oli "vinossa" suoraan ajettaessa.


e. Vähän tarkastelin, niin katalogin mukaan 110:ssä olisi kierrepala välissä millä säädetään ja pantalukitus.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0

Kyllä tuossa veljen 110:ssä (vm. 2002 16V sedan) oli ainakin tällaiset holkit kuten Samarassakin. Muistan sen siitä, että otin siitä isolla leveäleukaiselle jakarilla nuo lukitusmutterit irti mitä huoltoasemalla ei saatu tehtyä.

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0


Termostaatin sisäelementti on ilmeisesti tämä 21082-1306010-10?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti- ... aelementti

Se ilmeisemmin sopii vain tähän 21082-1306010 termostaattikoteloon?
http://www.mansemotors.fi/termostaatti--21082-2110-vm

Sivulla olevassa infossa sen yhteydessä puhutaan vain 8V mallista.

16V moottoriin tarjotaan tätä:
http://www.mansemotors.fi/termostaatti-2110-um
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Aurausta pitää säätää molemmista puoista jos ratti on nyt suorassa. Ja Ladasa säätö on todella tarkka (nopea) kun kaksi jenkaa likkuu yhtäaikaa, monissa autoissa on vain yksi jenka joka likkuu niin säätö on helpompaa. Itse olen renkaan kulutuspintaan tehnyt merkin ja ensin etupuolelta mitannut rullamitalla ja sitten lykännyt autoa (kovalla alustalla) että merkit takana, näin mitattuna noin 1 mm aurausta riittää (koska et pääse oikeaa täyttä arvoa mittaamaan kun kori on tiellä).
Jos taas ratti on vinossa niin esim. vasemmalle, niin vähennät aurausta vasemmalta niin ratti suoristuu.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos termostaatti on avattava, eli tuon näköinen mitä samarain kuvissa, niin sisus on vaihdettavissa ja sopii. Jos se on mallia "peltipurkki", kuten takavetoisessa, niin sitten ei sovi. Peltipurkkia ei kai pitäisi olla kuin vanhimmissa, mutta on niitä löytynyt vähän uudemmistakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitos taas hyvistä neuvoista. Tänään aurinko paistaa ja jotain +10 iltapäivästä. Joten tuota aurausta säätämään. Katsoin Ladani termostaattikoteloa, on kolmella kuusio pultilla kansi kiinni.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Etupyörät auraa 111.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Aurauksen säätö ei onnistunut yksin toivomalla tavalla. Tänään pitkällä laudalla pojan kanssa otettiin takapyörästä suunta ja näin etupyörät saatiin karkeasti lähelle. Sitten mitattiin niinkuin on neuvottu eturenkaiden etupuolelle teipinpalat ja mittaus. Sitten työnnettiin autoa senverran, että teipit oli noin samassa kohtaa renkaiden toisella puolella. Sitten uusi säätö ja lautaa käytettiin myös apuna. Koeajonaikana tuntuma hyvä. Lauantaina aikaa perehtyä termostaattiin.
Vastaa Viestiin