Termostaatti.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kyseessä Lada 111 16v koneinen. Onko mistään saatavilla oikeaa talvitermostaattia, jotain 90-92 asteista. Vaihdoin(ostin Mansemotorista) uuden termostaatin 87 asteisen viimevuoden puolella. Lämmintä kyllä tulee, mutta ei niinpaljon, että voisi hanskaat ottaa kädestä, vaikka työmatkaa on yhteensuuntaan 30 kilsaa. Lämpömittarin neula kyllä nousee 90 kohdalle.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä silloin jo lämmimtä pitäisi tulla, kiertääkö vesi kunnolla kennossa? Itse puhdistaisin järjstelmän ja jos vaiva on pienillä kierroksilla/tyhjäkäynnillä niin sähköinen lisäkiertovesipumppu kennon letkuun.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jotkut lämpömittarit kyllä näyttävät esim. sitä 90 ast. tai ovat puolessa välissä asteikkoa, mutta ei se silti tarkoita, että lämoötila olisi se 90 ast., se voi olla esim. jotain 80-100 asteen väliltä...

Tälle taisi olla joku nimityskin... Tarkemman lämpötilatiedon saanee ajotietokoneen kautta..

Pahvia tms. voi laittaa myös keulaan, mutta kattoo sitten lämpömittariin, ettei peittänyt liikaa.. :)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lattarauta kirjoitti:Jotkut lämpömittarit kyllä näyttävät esim. sitä 90 ast. tai ovat puolessa välissä asteikkoa, mutta ei se silti tarkoita, että lämoötila olisi se 90 ast., se voi olla esim. jotain 80-100 asteen väliltä...
Näin toimii lämpömittari useissa saksalaisissa kuten BMW, mutta nyt puhutaan ladasta jossa lämpömittari näyttää lämpötilaa.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ennen termostaatin vaihtoa, niin vanha termostaatti oli 85 asteinen ja lämpömittarin neula näytti hiukan alle 90. Termostaatin vaihdolla (87) niin alkoi enempi lämmintä tulemaan ja neula nousi 90 kohdalle. Taannoin kun ulkona 0 niin lämpöä tulee mielestäni riittävästi. Peitin rekisterikilven alapuolella olevan aukon ja pohjalevyyn laitoin muovilevyn kiinni öljypohjan suojaksi. Näin öljypohjaan ei tule suoraan pakkasviimaa. Kävin Raisiossa ja tuntyi, että lämmintä tulee vähän enemmin, tai sit vaan tuntui. Tyhjäkäynnillä lämmön tulo hiukan laskee, mää ajan pääsääntöisesti maantieajoa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja pressa »

2/3 osaa voi syyläriä peittää talveksi. Kannatttaisi huuhdella tuo lämppärin kenno, eli kennolle menevät letkut irti, tuloletkuun laitat seinästä vesiletkun, sisäänmenoon letku jonka laitat johonkin saaviin, sitten suurella vedenpaineella kuumaa vettä läpi, saaviin katsoo tuleeko sakkaa. Joskus on ollut paljonkin sakkaa joka on irroonnut näin pelkällä takaperin huuhtelulla, toki sitten on noita jotka laittaa happoa tai pesuainetta ja antaa liueta kivettyneen lian irti. Toinen mahdollisuus on koko järjestelmäm pesu, eli pesuaine sisään ja ajoa ja sitten kaksi huuhtelua ja uudet nesteet.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitos neuvoista. Odotan, kun tuo pakkanen hiukan hellittää, niin tarkenee tehdä. Routa nostanut senverran maata, ettei autotalliin ovet aukene kuin pienenmatkaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös tää termostaattien kausivaihtaminen ollut tarpeellista jossain 50-luvun autoissa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Ei kai tässä kukaan kausivaihtamassa ole?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös tässä etsitty talvitermostaattia, sen vastakohta on kesätermostaatti, tietty jos sitten kesälläkin pitää sen talvitermostaatin onhan suomen kesä melkein kuin talvi :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Mulla ollut monen merkkisiä autoja ja autoilun aloitin 1981. Ekat autot olivat 60 luvulta ja myöhemmin 70 luvulta. Esim. Oli Corolla Sprintteri -69 mihin talveksi vaihdoin 92 asteisen termostaatin. Kuumaa tuli lämmityslaitteesta. Kuten myös Datsun 100A:ssa. Myös ilmansuodatin kotelosta siirrettiin vipu ennen pakkasia Winter asentoon. Kyllä vielä -80 luvullakin vaihdettiin näitä termostaatteja. Volvossa sai olla -20 asteen pakkasessa T.paita päällä. Oli juttua vanhassa TM talvitestissä(-80 luvulla) Ranskan autoissa oli monasti 80- 82 asteinen termari, no etelän autoja. Niinsanotusti nykyisemmissä autoissa on yleisesti termostaatit 85-88 asteisia ja niillä mennään ympärivuoden. Takaveto Ladaani vaihdoin 90 asteisen ja kuumaa tuli, toki takaveto Ladoissa oli lämmityslaitteen kenno reilunkokoinen ja vastaavasti Fiat Unossa puolet pienempi. Nyky Dieselit eivät taas lämpene ollenkaan, vaan tarvitaan Webasto, jotta tarkenee ohjaamossa. Palataan asiaan. Koko keulan laitoin umpeen ja auttoi et lämpömittari nousee nopeammin. Neula ei kuitenkaan nouse, kuin noin millinverran mittarin 90 yläpuolelle 30km matkalla. Ladani lämmityslaitteen säätöpyörä, onko se sähköisesti ohjattu ja kaiketi on jossain hana.? Onhan sekin mahdollista, että tämä hana, tai läppä ei aukea tarpeeksi. Tänään lauantaina aikaa tutkia.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Lada-Jussi kirjoitti:eikös tässä etsitty talvitermostaattia, sen vastakohta on kesätermostaatti, tietty jos sitten kesälläkin pitää sen talvitermostaatin onhan suomen kesä melkein kuin talvi :lol:
No, näin mä sen olin tainnut ajatella.. :)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Termostaatti.

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Minulla oli myös lämmitysongelmaa. Lämmityskennon vaihto auttoi. Se kenno nyt vaan tukkeutuu joskus.
Vastaa Viestiin