Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Elikkäs autona Lada 112 HB 16V, vm. 2001. Ajettu n. 165 tkm. Ja ongelma seuraavanlainen:
Ilman mitään aiempia ennakko-oireita erään käynnistyksen jälkeen alkoi välittömästi moottorin vikavalo vilkkua ja auto nykiä. Siitä muutama hetki ja vikavalo paloi koko ajan. Vikakoodit luin ja ne ovat seuraavat:
P0137 Happitunnistin 2, alhainen jännite
P0327 Nakutustunnistin, alhainen signaali
P0300 Sytytyskatkoksia havaittu, eri sylintereissä
P0302 Sylinterissä 2, sytytyskatkoksia havaittu
Kuittasin viat pois ja lähdin ajamaan. N. 10 min ajon jälkeen auto alkaa taas nykiä ja vikavalo syttyy. Sen jälkeen kun vikavalo palaa, auto nykii alle 2000 kierroksilla vauhdista viis sekä yli 80 km/h vauhdissa kierroksista viis. Yli 2000 kierroksilla vauhdin ollessa alle 80 km/h ei nyi ollenkaan. Tyhjäkäynnissä ei muuta ongelmaa kuin että satunnaisesti tiputtaa kierroksia liian alas, muuten pysyy hyvin käynnissä mutta tosiaan yllättäen kierrokset tippuu sekunniksi "puoleen" normaalista.
Mikäs aiheuttaa että kaikki nuo tulevat kerralla? Voisiko syy olla hajonnut lambda? Sattumoisin minulla on yksi uusi lambda, jossa on ihan samat liittimet kuin autossa kiinni olevassa mutta mallinumero ei ole sama. Mitä tapahtuu, jos Ladaan laittaa kiinni väärän lambdan?
Ilman mitään aiempia ennakko-oireita erään käynnistyksen jälkeen alkoi välittömästi moottorin vikavalo vilkkua ja auto nykiä. Siitä muutama hetki ja vikavalo paloi koko ajan. Vikakoodit luin ja ne ovat seuraavat:
P0137 Happitunnistin 2, alhainen jännite
P0327 Nakutustunnistin, alhainen signaali
P0300 Sytytyskatkoksia havaittu, eri sylintereissä
P0302 Sylinterissä 2, sytytyskatkoksia havaittu
Kuittasin viat pois ja lähdin ajamaan. N. 10 min ajon jälkeen auto alkaa taas nykiä ja vikavalo syttyy. Sen jälkeen kun vikavalo palaa, auto nykii alle 2000 kierroksilla vauhdista viis sekä yli 80 km/h vauhdissa kierroksista viis. Yli 2000 kierroksilla vauhdin ollessa alle 80 km/h ei nyi ollenkaan. Tyhjäkäynnissä ei muuta ongelmaa kuin että satunnaisesti tiputtaa kierroksia liian alas, muuten pysyy hyvin käynnissä mutta tosiaan yllättäen kierrokset tippuu sekunniksi "puoleen" normaalista.
Mikäs aiheuttaa että kaikki nuo tulevat kerralla? Voisiko syy olla hajonnut lambda? Sattumoisin minulla on yksi uusi lambda, jossa on ihan samat liittimet kuin autossa kiinni olevassa mutta mallinumero ei ole sama. Mitä tapahtuu, jos Ladaan laittaa kiinni väärän lambdan?
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Lambda kun ei anna riittävää signaali, ohjainlaite rikastaa ja liian rikas seos ei tahdo syttyä. Näin minä päättelisin. Voit kokeilla väärää lambdaa mutta melko varmasti vikavalo palaa kokoajan kun herjaa lämmityspiiriä. Mutta jos sillä auto toimii (kun on ajanut noin 15 km sekalaista ajoa että ohjainlaite sopeutuu) niin ostaa ja laittaa oikean.
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Kun auto oli seisonut yön yli, niin käynnistäessä ei enää vikavalo palanut ja auto toimi ok. Ajelin motonetiin 40 km ostamaan vastaisuuden varalle oman obd-lukijan. Motonetista lähtiessä n. 5 min päästä rupesi taas nykimään ja vikavalo syttyi. Ei muuta kuin kotiin tutkimaan.
Latasin ohjelmiston puhelimeen ja sen mukaan samat vikakoodit kuin aiemmin. Live-analyysistä huomasin että takimmainen lambda eli lambda 2 on mykkä. Tarkemmin sanottuna seoskorjausarvoa ei saa mitattua (lambda 1 saa) ja jännite on koko ajan 0,45 V. Lambda 1 jännite vaihtelee ok.
Minulla varastossa ollut lambda oli etummainen lambda. Pätkäisin siitä liittimen irti ja otin rikki menneestä oikean liittimen, yhdistin ne ja laitoin kiinni. Se katalysaattoriin tuleva pää on vähän erilainen myös mutta kun kierteet sattuu kohdilleen niin ajattelin testata onneani.
No eihän se toimi niin. Vikavalo syttyy nopeaan, Lambda 2 on edelleen mykkä, seoskorjausarvoa ei saa ja jännite on vakio, joskin nyt se on 0,64 V. Eli ei auttanut tuo patentti, uutta lambdaa ostamaan vaan.
Latasin ohjelmiston puhelimeen ja sen mukaan samat vikakoodit kuin aiemmin. Live-analyysistä huomasin että takimmainen lambda eli lambda 2 on mykkä. Tarkemmin sanottuna seoskorjausarvoa ei saa mitattua (lambda 1 saa) ja jännite on koko ajan 0,45 V. Lambda 1 jännite vaihtelee ok.
Minulla varastossa ollut lambda oli etummainen lambda. Pätkäisin siitä liittimen irti ja otin rikki menneestä oikean liittimen, yhdistin ne ja laitoin kiinni. Se katalysaattoriin tuleva pää on vähän erilainen myös mutta kun kierteet sattuu kohdilleen niin ajattelin testata onneani.
No eihän se toimi niin. Vikavalo syttyy nopeaan, Lambda 2 on edelleen mykkä, seoskorjausarvoa ei saa ja jännite on vakio, joskin nyt se on 0,64 V. Eli ei auttanut tuo patentti, uutta lambdaa ostamaan vaan.
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Kakkoslambda on katalysaattorin valvonta-anturi, eikä sillä ole tekemistä seoksen säädön tai käynnin kanssa. Jännite 0,64v tienoilla kuulostaa ihan oikein toimivalta anturilta.
Sytytspuolelta nyt ensiksi lähtisin perkaamaan, puola, johdot, tulpat.
Sytytspuolelta nyt ensiksi lähtisin perkaamaan, puola, johdot, tulpat.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Okei, mutta onko 2 lambdan jännite vakio? Siis että se ei vaihtele ollenkaan, kun 1 lambdan jännitehän seilaa 0-1 väliä koko ajan?mush kirjoitti:Kakkoslambda on katalysaattorin valvonta-anturi, eikä sillä ole tekemistä seoksen säädön tai käynnin kanssa. Jännite 0,64v tienoilla kuulostaa ihan oikein toimivalta anturilta.
Sytytspuolelta nyt ensiksi lähtisin perkaamaan, puola, johdot, tulpat.
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Jaahas, tänään töihin lähtiessä kuittasin viat pois. Ei päässyt kuin kilometrin niin taas vikavalo syttyy ja nykii matalilla kierroksilla, siis alle 2000 kierroksilla. Laitoin livedatan päälle puhelimeen bluetooth-obd-lukijan kautta niin sen mukaan molempien lambdojen jännite oli 0,01-0,02 V (15 km ajon aikana ei muuttuneet mihinkään) ja seoskorjausarvoja ei saanut ollenkaan ykköslambdastakaan.
Työpaikan pihaan päästessä sammutin auton ja luin vikakoodit:
P0300
P0302
P0141 (tätä ei ole ollut aiemmin)
En kuitannut vikoja vaan käynnistin auton tyhjäkäynnille niin nyt taas lambdojen arvot olivat samat kuin toisessa ketjun viestissä. Tai no, 2 lambdan jännite pysyi 0,58 V mutta kuitenkin.
Onko siis mahdollista että koska lambda 2 ei ole oikea/viallinen, se sekoittaa myös lambda 1 toiminnan aina välillä ja vikakoodit syttyy? Kohtalaisen hintava osa ostaa oikea lambda ja ihan vaan kokeilla, jos se on siitä kiinni...
Työpaikan pihaan päästessä sammutin auton ja luin vikakoodit:
P0300
P0302
P0141 (tätä ei ole ollut aiemmin)
En kuitannut vikoja vaan käynnistin auton tyhjäkäynnille niin nyt taas lambdojen arvot olivat samat kuin toisessa ketjun viestissä. Tai no, 2 lambdan jännite pysyi 0,58 V mutta kuitenkin.
Onko siis mahdollista että koska lambda 2 ei ole oikea/viallinen, se sekoittaa myös lambda 1 toiminnan aina välillä ja vikakoodit syttyy? Kohtalaisen hintava osa ostaa oikea lambda ja ihan vaan kokeilla, jos se on siitä kiinni...
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
ambalaida kirjoitti:P0300
P0302
P0141 (tätä ei ole ollut aiemmin)
Onko nykiminen terävää että pyttyjä jää välillä pois? Kuinka huoltohistoria? Tulpat? Ja tietysti perus liittimien tarkistus ettei ole missään hapettumaa (siis moottorin/ohjainlaitteen johtosarjan liittimissä).pressa kirjoitti:Voit kokeilla väärää lambdaa mutta melko varmasti vikavalo palaa kokoajan kun herjaa lämmityspiiriä...
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Ostin auton viime syksynä venäläiseltä naiselta, joka on huollot merkinnyt ruutuvihkoon. Ei ole syytä epäillä merkintöjä kun kuittejakin löytyy. Jakopää remontoitu 125 tkm, kytkin 150 tkm, öljyt vaihdettu säännöllisesti. Lämppärissä ollut häikkää kun lämmönsäädöt ei oikein toimi, siksi olen varannut läjän osia sitä operaatiota varten mutta en ole vielä tehnyt.pressa kirjoitti:ambalaida kirjoitti:P0300
P0302
P0141 (tätä ei ole ollut aiemmin)Onko nykiminen terävää että pyttyjä jää välillä pois? Kuinka huoltohistoria? Tulpat? Ja tietysti perus liittimien tarkistus ettei ole missään hapettumaa (siis moottorin/ohjainlaitteen johtosarjan liittimissä).pressa kirjoitti:Voit kokeilla väärää lambdaa mutta melko varmasti vikavalo palaa kokoajan kun herjaa lämmityspiiriä...
Vetokoukku on jälkiasennettu Venäjällä vastikään, voisiko mitenkään liittyä siihen? Joku myöhäinen sähkövika asennuksista johtuen tms?
Tulpat voisi tietty vaihtaa, siinä ei paljoa häviä vaikka vika ei olisikaan niissä.
Nykiminen ei ole terävää vaan ennemminkin semmonen että bensansyöttö lievästi pätkisi ja tosiaan pääsääntöisesti alle 2000 kierroksella nykii ja varsinkin kakkosvaihteella se tuntuu selvimmin.
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Jos kakkoslambdan jännite alkaa hyppiä samaan tyyliin 0-1v kuin ykkösen, on katalysaattori rikki. Ehjän kakkosanturin jännite pysyttelee välillä 0.59-0.75v.
Minä epäilen kyllä vähän että lambdat on ok, mutta seos menee pieleen jostain muusta syystä. Joko mainittu sytytysvika, kuolemaa tekevä bensapumppu tms... mutta kun niin selkeästi kertoo että kakkospyttyyn sattuu, niin katse sinne päin, sen tulppa ja tulpan johto ekana syyniin.
Minä epäilen kyllä vähän että lambdat on ok, mutta seos menee pieleen jostain muusta syystä. Joko mainittu sytytysvika, kuolemaa tekevä bensapumppu tms... mutta kun niin selkeästi kertoo että kakkospyttyyn sattuu, niin katse sinne päin, sen tulppa ja tulpan johto ekana syyniin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Tänään töihin lähtiessä auto alkoi selkeästi röpöttää. Röpötys loppuu kun kierrokset nostaa tyhjäkäynnillä sinne kahteen tonniin. Polttoainesuodatin on vaihdettu muuten tammikuussa, unohdin mainita sen aiemmin.
Motonetista ostin uudet tulpat, ei vaikutusta mainittuihin oireisiin. Kakkossylinterin tulppa oli huomattavan öljyinen alaosastaan, ei kuitenkaan sinne valkoiseen osaan asti. Muut oli normaalin kuivia.
En muuten löytänyt mistään että mikä on Ladassa oikea kiristysmomentti tulpissa? Laitoin 35 Nm, onko pahasti pielessä?
Mittasin tulpanjohtojen vastukset, ne olivat seuraavat:
1: 10,8
2: 7,7
3: 7,5
4: 7,1
Noitakaan arvoja en löytänyt, mitkä niiden pitäisi olla mutta tuo ykkönen pisti silmään. Ei kai yhden pitäisi erota noin paljon muista?
Kuitenkin kun vikakoodina herjaa kakkospyttyä, niin kuittasin viat, vaihdoin kakkosen ja nelosen tulpanjohdot päittäin ja ajoin pienen lenkin. Vikavalo syttyi taas ja tällä kertaa herjaakin nelospyttyä eli sitä, mihin vaihdoin kakkosen johdon.
Huomenna Motonetista uusi johtosarja, toivottavasti sillä korjaantuu.
Motonetista ostin uudet tulpat, ei vaikutusta mainittuihin oireisiin. Kakkossylinterin tulppa oli huomattavan öljyinen alaosastaan, ei kuitenkaan sinne valkoiseen osaan asti. Muut oli normaalin kuivia.
En muuten löytänyt mistään että mikä on Ladassa oikea kiristysmomentti tulpissa? Laitoin 35 Nm, onko pahasti pielessä?
Mittasin tulpanjohtojen vastukset, ne olivat seuraavat:
1: 10,8
2: 7,7
3: 7,5
4: 7,1
Noitakaan arvoja en löytänyt, mitkä niiden pitäisi olla mutta tuo ykkönen pisti silmään. Ei kai yhden pitäisi erota noin paljon muista?
Kuitenkin kun vikakoodina herjaa kakkospyttyä, niin kuittasin viat, vaihdoin kakkosen ja nelosen tulpanjohdot päittäin ja ajoin pienen lenkin. Vikavalo syttyi taas ja tällä kertaa herjaakin nelospyttyä eli sitä, mihin vaihdoin kakkosen johdon.
Huomenna Motonetista uusi johtosarja, toivottavasti sillä korjaantuu.
Re: Lada 112 vikakoodeja/käyntihäiriö
Tulpanjohdot vaihdettu, ongelmat hävisivät. Mittasin uusien johtojen vastukset, olivat kaikki välillä 3,3 - 4,3.