Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Luulin notta jäähdytysjärjestelmä on "vain" ruosteessa edellisen omistajan jäljiltä ja sitä epätoivoisesti huuhdellut useita kertoja ja aina lässähtää ruskeaksi.
Nyt varmistuin että jäähdytinnesteen seassa on öljyä... Öljyssä ei ole jäähdytinnestettä ja vedot tallella. Tyhjäkäynti kylmänä hyvä, lämpimänä hieman rytkyttävää, mutta ei polta vikavaloa ja putkesta tulee tervettä pakokaasua. Onko tästä tosiaan kannentiiviste voinut niin mennä, että vuotaa vain öljyä jäähdytinnesteeseen? Lähinnä kysyn etten turhaan lähde kannentiivistettä vaihtamaan, että voiko lähde olla jossain muualla? (Aikaisemmin mennyt kansipahvi opel astra F'stä mutta se sotki kyllä öljyt ja jäähdytinnesteet keskenään. Vuosi enemmän jäähdytinnestettä öljyyn kuin öljyä jäähdytinnesteeseen...)
Muoks. Unohtui mainita että edellinen omistaja puheli vesipumpun vaihtaneensa. Oli kuulemma vuotanut.
Ostaessa oli 77tkm nyt mittarissa on 79tkm.
Nyt varmistuin että jäähdytinnesteen seassa on öljyä... Öljyssä ei ole jäähdytinnestettä ja vedot tallella. Tyhjäkäynti kylmänä hyvä, lämpimänä hieman rytkyttävää, mutta ei polta vikavaloa ja putkesta tulee tervettä pakokaasua. Onko tästä tosiaan kannentiiviste voinut niin mennä, että vuotaa vain öljyä jäähdytinnesteeseen? Lähinnä kysyn etten turhaan lähde kannentiivistettä vaihtamaan, että voiko lähde olla jossain muualla? (Aikaisemmin mennyt kansipahvi opel astra F'stä mutta se sotki kyllä öljyt ja jäähdytinnesteet keskenään. Vuosi enemmän jäähdytinnestettä öljyyn kuin öljyä jäähdytinnesteeseen...)
Muoks. Unohtui mainita että edellinen omistaja puheli vesipumpun vaihtaneensa. Oli kuulemma vuotanut.
Ostaessa oli 77tkm nyt mittarissa on 79tkm.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Kuvia jäähdytinnestenäytteestä:
Pulloon jääneet jämät:
https://i.imgur.com/7Mrhkho.jpg
Neste:
https://i.imgur.com/wceX4dn.jpg
Neste:
https://i.imgur.com/QGNg2gQ.jpg
Pulloon jääneet jämät:
https://i.imgur.com/7Mrhkho.jpg
Neste:
https://i.imgur.com/wceX4dn.jpg
Neste:
https://i.imgur.com/QGNg2gQ.jpg
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Kuinka olet järjestelmän huuhdellut ja puhdistanut?? Näyttää että on ruskeaa ruostesakkaa tuossa näytteessä. Itse laitoin puhdistus ainaan ja ajelin pari päivää. Sitten käytin autoa melkein tunnin niin että lämmityslaitteen paluuletku oli irti ja sen koneeseen menevään päähän puutarhalettkusta puhdasta vettä verkostopaineella. Välillä aina puutaha letku irti ja paluu paikalle että kävi suljetussa piirissä. Jäähdyttäjän tyhjäsin ensin kahdesti alavesiletkulta. Näin tehtyä vielä kuukauden jälkeen oli pieni värimuutos ja vaihdoin kirkkaisiin nesteisiin ja ne pysyi kirkkaana. Eli ruostesakkaa täynnä olevan järjestelmän puhdistaminen on työlästä jos ei vettä virtaa riittävästi...
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Ensimmäinen puhdistus oli että edellinen omistaja laittoi puutarhaletkusta vedet koneeseen ja ajoin hämeenlinnasta treelle. Laskin vedet heti moottorin jäähdyttyä pihalle ja pistin jäähdytinnesteet sisään. Toinen elikkä varsinainen puhdistus oli, että jäähdytinnesteet pois ja laitoin tilalle vettä ja motoxin jäähdytysjärjestelmänpuhdistusainetta, puolituntia huristelin ja laskin pihalle ja uudet jäähdytinnesteet sisään. Kolmas ja se joka alkoi kunnolla tehota mansemotorsilta jäähdytysjärjestelmänpuhdistusainetta ja kuvan näyte on kun se oli ollut viikon koneessa pyörimässä jäähdytinnesteen kanssa. Tänään laskin pihalle ja huuhtelin ja laitoin uudet jäähdytinnesteet. Saa mun puolesta olla talven yli nyt.pressa kirjoitti:Kuinka olet järjestelmän huuhdellut ja puhdistanut?? Näyttää että on ruskeaa ruostesakkaa tuossa näytteessä. Itse laitoin puhdistus ainaan ja ajelin pari päivää. Sitten käytin autoa melkein tunnin niin että lämmityslaitteen paluuletku oli irti ja sen koneeseen menevään päähän puutarhalettkusta puhdasta vettä verkostopaineella. Välillä aina puutaha letku irti ja paluu paikalle että kävi suljetussa piirissä. Jäähdyttäjän tyhjäsin ensin kahdesti alavesiletkulta. Näin tehtyä vielä kuukauden jälkeen oli pieni värimuutos ja vaihdoin kirkkaisiin nesteisiin ja ne pysyi kirkkaana. Eli ruostesakkaa täynnä olevan järjestelmän puhdistaminen on työlästä jos ei vettä virtaa riittävästi...
'Juoksevalla vedellä putsaamiseen ei ole itselläni mahdollisuutta, mutta olen ämpärillisen ottanut huuhteluvettä matkaan ja jokaisen vaihdon yhteydessä hulauttanut ämpärällisen paisarista sisälle kun syylärin pultti ollut auki. Ruskeeksi se vetää vieläkin... Mutta selkiytyi kyllä itsellekin että ruostettahan tuo. pullossakin alkoi laskeutua pohjalle pikkuhiljaa ja kirkastua päältä.
Mittasin ohimennen myös puristuspaineet
1. 11bar 2. 9bar 3. 12bar 4. 12.5bar
Kansipahvi lienee ehjä...
Ps. Venttiilien säätöön varattuna aika. Mitä luultavammin puristuspaine erot siitä kun ei ole kertaakaan venttiilivälyksiä säädetty.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Jäähdytys järjestelmä on "sokkeloinen" eli jos nesteet lasketaan vaikka jäähdyttäjän alavesiletkusta niin lohkoon ja lämmityslaitteen letkun mutkiin jää vanhaa nestettä ja sakkaa, määränä huuhteluun yksi sangollinen (nykyään eu:n myötä 8 litraa) ei ole paljoa.
Ota vielä se lämppärin paluu letku irti, auto käyntiin ja edes neljä sangollista kaadat paisuntasäiliön kautta lisää että huuhtelee sitä vanhaa sakkaa pois ja siksi auto käynnissä niin neste liikkuu ja sakka sen mukana (sehän aina laskeutuu paikalleen kun nestevirtaus lakkaa ja ei välttämättä liiku mihinkään kun alavesiletkun avaa nesteiden poistamiseksi).
Ota vielä se lämppärin paluu letku irti, auto käyntiin ja edes neljä sangollista kaadat paisuntasäiliön kautta lisää että huuhtelee sitä vanhaa sakkaa pois ja siksi auto käynnissä niin neste liikkuu ja sakka sen mukana (sehän aina laskeutuu paikalleen kun nestevirtaus lakkaa ja ei välttämättä liiku mihinkään kun alavesiletkun avaa nesteiden poistamiseksi).
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Sangot ovat ennen EU aikaa ostettuja 10L. Vähänhän se on kyllä silti. Nyt olen moottorin kannattimissa ja pakoputkessa menossa projektissa. Katselen varmaan syksymmällä tilannetta uudestaan, jos jostain vaikka keksisi vesiletkun pään. On siellä nyt kuitenkin kaiken kaikkiaan viidet uudet nesteet ollu kierrossa, joista kaksi puhdistusaineella. Mikä muuten on järjestelmän tilavuus kun en nyt ulkoa muista? Tasan 5L on joka kerta mennyt.pressa kirjoitti:Jäähdytys järjestelmä on "sokkeloinen" eli jos nesteet lasketaan vaikka jäähdyttäjän alavesiletkusta niin lohkoon ja lämmityslaitteen letkun mutkiin jää vanhaa nestettä ja sakkaa, määränä huuhteluun yksi sangollinen (nykyään eu:n myötä 8 litraa) ei ole paljoa.
Ota vielä se lämppärin paluu letku irti, auto käyntiin ja edes neljä sangollista kaadat paisuntasäiliön kautta lisää että huuhtelee sitä vanhaa sakkaa pois ja siksi auto käynnissä niin neste liikkuu ja sakka sen mukana (sehän aina laskeutuu paikalleen kun nestevirtaus lakkaa ja ei välttämättä liiku mihinkään kun alavesiletkun avaa nesteiden poistamiseksi).
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Kokoknaistilavuus on muistaakseni 8 litraa eli 5 litraa on vain 60%, joten kyllä sakkaa jää paljon mutkiin.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Moi,
Minulla ainakin tuon jäähdytysnesteen ruostumisen aiheutti Ladan alkuperäinen paisuntasäiliön korkki. Ensimmäiset 15 vuotta kaikki sujui normaalisti. Sitten sieltä korkin metallisen levyn alta alkoi rapisemaan ruostetta, sitä rapisi pieninä kiteinä ja jauhona. En saanut sitä enää loppumaan vaikka kuinka ravistelin. No, sehän sitten värjäsi jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön ruskeaksi ja sai useampaan kertaan vaihtaa nesteitä ennen kuin kirkastui. Alkuperäisen korkin heitin pois ja tilalle venäläinen keltainen korkki
Minulla ainakin tuon jäähdytysnesteen ruostumisen aiheutti Ladan alkuperäinen paisuntasäiliön korkki. Ensimmäiset 15 vuotta kaikki sujui normaalisti. Sitten sieltä korkin metallisen levyn alta alkoi rapisemaan ruostetta, sitä rapisi pieninä kiteinä ja jauhona. En saanut sitä enää loppumaan vaikka kuinka ravistelin. No, sehän sitten värjäsi jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön ruskeaksi ja sai useampaan kertaan vaihtaa nesteitä ennen kuin kirkastui. Alkuperäisen korkin heitin pois ja tilalle venäläinen keltainen korkki
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Moottorissa on oma tyhjennys tulppa sytytyspuolan takana, suotta jättää 3l vanhaa nestettä kiertoon ja laittaa uusia tilalle sotkeutumaan vaan tyhjää edes sen lohkon myös huuhteluiden yhteydessä.
Njet problem, normal katastroof
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Kiitokset neuvoista, neste on lähestulkoon terveen väristä ja auto on katsastettu moitteitta pienen mutkan kautta. Leimalla halkesi jarruletku, mutta kävin sen vaihtamassa katsastusaseman pihassa ja sanoin notta jälkitarkastetaan. Lähti punanen tarra lasista vauhdikkaasti pois suuren ihmetyksen kera. Flexfuel muutoskatsastus jäi P1617 vikakoodista ja klemmari liitoksesta kiinni, koodi on aivan selvästi jäänyt siitä kun muutosta asentelin niin konehuoneen murikasta ollut johdot irti useita kertoja ja letkun nyt äkkiä vaihtaa asianmukaisella liittimellä olevaan. Menee jälkitarkastuksella käyttövoimaksi flexfuel. Päästöt ok, muutos muuten ok.
Ps. tästä tulee pitkäaikainen kaveri. Niin äärettömän helpot huollot ja korjaukset, että aikaisemmasta syksy arviosta sai siirtää muutaman päivän päähän.
Ps. tästä tulee pitkäaikainen kaveri. Niin äärettömän helpot huollot ja korjaukset, että aikaisemmasta syksy arviosta sai siirtää muutaman päivän päähän.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Vieläkin epäilen kansipahvia niin kiristin kannen pultteja 90 astetta. Uudet puristuspaine mittaukset kaikki tulpat irti 12.5, 10, 12, 12.5 ja paisarissa pulputtaa nyt tyhjäkäynnillä. Käynnistyminen on myös alkanut yhtäkkiä ottaa 2-3 starttia ja rytkyen lähtee käyntiin. Edelleen pakokaasu ja öljy tervettä. Taino pakokaasuun ilmestynyt ehkä hivenen rikkaalla käyvän löyhkä, mutta täysin näkymätöntä edelleen. Kansipahvi lienee kuitenkin mennyt??
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Paljon on tässä välissä tapahtunut. Luultu hajonneeksi ja ehjäksi. Jäähdytinnestettä vuoteli vähän sieltä sun täältä niin junttasin vuotavat letkut oikein kunnolla kiinni. Tänä aamuna oli odottamassa yllätys että oli mossahtanut vuotamaan käytännössä jokaisesta letkuliitännästä paitsi niistä mitkä kiristin. Kokeilin käynnistää niin hyvin rytkytellen ja pomppien lähti käyntiin ja vihdoin se vikavalokin sieltä syttyi. Lämppärin kennolta tulee nestettä ihan virtaamalla. Millainen homma tuo on purkaa?
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Jäähdyttäjän korkkia ei ilmeisesti ole vaihdettu?? ja saattaa siksi kertyä liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään. Ja kasivettiilisen kannentiivisteen vaihto on helppo eli vaihda jos epäilet (toki kannattaa käydä hiottamassa tasaus siivu pois). Niin ja olikop venttiilivälyksissä sanomista? Paljonko välykset ennen ja jälkeen säädön? Vuosimallia en löytänyt?
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Ennen:pressa kirjoitti:Jäähdyttäjän korkkia ei ilmeisesti ole vaihdettu?? ja saattaa siksi kertyä liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään. Ja kasivettiilisen kannentiivisteen vaihto on helppo eli vaihda jos epäilet (toki kannattaa käydä hiottamassa tasaus siivu pois). Niin ja olikop venttiilivälyksissä sanomista? Paljonko välykset ennen ja jälkeen säädön? Vuosimallia en löytänyt?
Jakopäästä katsottuna -> 1. 11bar 2. 9bar 3. 12bar 4. 12.5bar
Jälkeen:
Jakopäästä katsottuna -> 1. 13.5bar 2. 10bar 3. 13.75bar 4.13.75bar
Välyksiä ei nyt ole juuri tässä kun papru tuolla parkkipaikalla, mutta oli ja paljon näin lyhyesti sanottuna.
Korkki on vaihdettu kyllä kertaalleen... ilmaa tuntuu jostain tekevän järjestelmään. Pitää tässä se himskatin kansipahvi vaihtaa parkkipaikka työnä. Letkut kiristin kaikki mihin työkaluilla käsiksi pääsin niin jäi kennolta vähän vuotamaan, toivottavasti ei ole halki, pitää sekin purkaa sen verran esille pahvin vaihdon yhteydessä että saa senkin letkut kiristettyä. Rytkyen käyminen johtui kummakyllä tulpista, kaksi mustaa ja kaksi vaaleeta ja yhteen pyttyyn ei sytyttänyt. Tulpat putsaamalla käy taas melko normisti. Lämpömittari lakkasi taas toimimasta, tällä kertaa junttaantu maksimiin ja jos johdon nyppää irti niin näyttää minimiä, anturi on uusi.
Vuosimalli 2003 ja on mm. vanhemmalla puhallin/kenno systeemillä, ei raitisilmasuodattimen paikkaa.
Re: Lada 110 HB (112) 1.5i 8V Kansipahvi?
Mitkä tulpat+ Jos 1-4 tai 2-3 niin voi olla puolassa vikaa, siinähän sytty kulkee pareittain ja tulpat puhdistamlla saataa hetken antaa paremman kipinän, vaikka puola heikko.