P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kokemuksissa -osiossa kirjoittelinkin jo Kalinan ongelmasta, mutta laitetaan tähän erikseen, jos joku ei kokemusosiota seuraa, mutta osaisi ongelmassa auttaa.

Eli moottori käynnistyy aika ajoin huonosti, saa startata pitkään ja sen jälkeen Mil-valo syttyy antaen P0343 vikakoodin. Välillä moottori käynnistyy myös välittömästi, jolloin koodia ei tule. Itsestäänhän koodi ei muistista häviä eikä valo sammo, vaan vaatii aina koodin poiston testerillä. Vaihdoin asentotunnistimen uuteen, mutta se ei poistanut vikaa. Konetilasta ja moottorinohjaimen yhteydestä johdot tarkistettu, ei näkyviä vaurioita päällisin puolin, eikä johtojen heiluttelu vaikuta vikavolon syttymiseen, eikä myöskään aiheuta käyntihäiriöitä. Välillä ajossa vian ollessa päällä moottori saattaa myös nykiä. Moottorinohjain on myös kuiva, jäähdytysnestettä ei ole sen päälle vuotanut.

Google antaa yleisohjeena, että koodi tulee yleensä joko viallisesta tunnistimesta tai viallisista johdoista. Pieni mahdollisuus on myös vikaan itse moottorinohjaimessa. Jostain syystä oli mainittu mahdolliseksi vian aiheuttajaksi myös viallinen starttimoottori - mitenhän se on mahdollista?

Alkavat itseltä keinot loppua kesken, auto on menossa ManseMotorsille tutkittavaksi, mutta vapaita aikoja oli vasta heinäkuun puolella. Aika siis varattu, mutta katselen, jos vielä vikaa löytäisi itse... Ja auton käytin myös pakokaasuanalysaattorin perässä ja päästöarvot erinomaiset.

Sitä mietin myös, että voisin koettaa vetää tunnistimelta uudet johdot moottorinohaimelle, mutta ongelmana, että johtojen väri ilmeisesti muuttuu matkalla. Löytysiköhän keltään tietoa, minne asentotunnistimen johdot tulisi ohjaimen päässä kytkeä?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olikos tuo anturi kaksinapaisella liittimellä? Ja johdot vihreä ja valkoinen? on matkalla koaksiaalityyppinen eli siinä on suojavaippa päällä, omassa autossani tähän oli sisähaaran reikää poratessa osuttu ja huono(suojaamaton) jatkos antoi häiriötä. Muistini mukaan ohjainlaitteen nasta 34 on vihreä ja nasta 15 valkoinen. Ja tietysti kannataa tarkistaa myös kammen anturi, koska siihen nokkaa verrataan...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Muistin, että olin joskus iPadille ladannut nimimerkiltä mush saadun valmistajan virallisen korjaamokäsikirjan vuodelta 2006 (MOOTTORINOHJAINJÄRJESTELMÄT VAZ-21114 (1,6 L 8 V) VAZ-21124 (1,6 L 16 V) VAZ-21214 (1,7 L 8 V), monipisteruiskutus Euro-3 ja Euro-4 päästönormit, LADA-110, LADA 11183, LADA 4x4). Ei siis koske virallisesti Kalinan 1,4l 16v konetta, kun ei vielä 2006 ole ollut käytössä, mutta tuskinpa kuitenkaan merkittävää eroa diagnosoinnissa on. Kirjoitanpa siis pikaisen suomennoksen tähän muillekin vianetsinnän avuksi.

Kytkennät:
tunnistimen A-nasta-> maatto 2
tunnistimen B-nasta-> moottorinohjain nasta 79 (vastuksen kautta +12 v) sensorin sisääntulo
tunnistimen C-nasta-> moottorinohjain nasta 45 sensorin ulostulo
(liittimen lukitus ylöspäin nastajärjestys on A,B,C)

Vikakoodi P0343 tulee seuraavissa olosuhteissa
- moottoria pyöritetään ja moottorinohjaimen nastan 79 jännite on jatkuvasti +12 v
MiL-valo syttyy, jos vika on läsnä kahden ajosyklin aikana.

Testausohje (viittaa testikaavion, joka seuraavalla sivulla)
1. testataan, onko vikakoodi läsnä
2. testataan tunnistimen signaali-, virransyöttö- ja maavirtapiirit
3. testataan, onko itse tunnistin viallinen muistiin tulevien vikakoodien perusteella

Satunnaisesti esiintyvä vika voi johtua seuraavista syistä:
- huono kontakti tunnistimen tai moottorinohjaimen liittimissä (tarkista liittimet vaurioiden varalta, onko maatto kunnossa, ovatko liitinten lukitukset kunnossa)
- väärä tunnistimen johtojen reitti, tarkista, etteivät tunnistimen johdot kulje liian läheltä suurjännitejohtoja
- vaurioitunut johtosarja, tarkista johtosarja vaurioiden varalta, tarkkaile testerin lukemia, kun johtoja liikutellaan
- viallinen tunnistin, vaihda tunnistimen tilalle varmasti ehjä tunnistin ja testaa, ilmaantuuko vikakoodia uudelleen

VIANETSINTÄKAAVIO
1. Käynnistä moottori ja kytke testeri. Tarkista, onko vikakoodi päällä juuri tällä hetkellä. EI = vika on satunnainen, mikäli muistissa ei vikakoodeja, ks. ohjeet edellä KYLLÄ = siirry kohtaan 2

2. Sammuta moottori. Irroita tunnistimen liitin. Kytke sytytysvirta päälle. Tarkista yleismittarilla jännitteet liittimeltä. Jännitteiden tulisi olla seuraavat: A-nastalla 0 volttia, B-nastalla akkujännite (n. 12 volttia), C-nastalla 2-3 volttia alle akkujännitteen. Ovatko jännitteet ok? EI = korjaa avoin tai viallinen virtapiiri. Jos johdot ovat kunnossa, vaihda moottorinohjain. KYLLÄ = siirry kohtaan 3

3. Irroita tunnistin. Kytke liitin tunnistimeen. Käynnistä moottori. Tyhjennä vikakoodit muistista. Tuo kuljeta metallista esinettä tunnistimen ohi useita kertoja. Mitä vikakoodeja jää muistin? P0343 = vaihda viallinen tunnistin P3042 = kampiakselipyörän kehältä on hammas poikki

Eli ei tässä montaa vaihtoehtoa ole. Joko viallinen johdotus, tai pressan ehdotus, että johtoihin pääsee indusoitumaan häiriöjännite ulkopuolisesta kohteesta syystä tai toisesta, uusikin tunnistin on rikki tai moottorinohjain on rikki. Täytyy tehdä nämä testit huomenna. Aiemmin laitoinkin jo ManseMotorsille kyselyn, onko heillä toimivaa moottorinohjainta tähän autoon hyllyssä. Luin venäläiseltä foorumilta, että moottorinohjaimissakin Kalinassa ja Priorassa on esiintynyt kylmiä juotoksia, joista vikakoodi voi johtua. Ainakaan silmämääräisesti ei kampiakselin pyörältä mielestäni puuttunut hampaita, virallinen ohje ei syystä tai toisesta pyydä tarkistamaan nokka-akselin tunnistinta. Sen verran toki jo aiemmin sitä katsoin, että vähän ikävässä paikassa, ei tullut siksi liitintä eikä tunnistinta irroitettua.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

NOLO juttu!!!

Camshaft on suomeksi NOKKA-AKSELI, eikä kampiakseli! Eli nokka-akselin tunnustinhan tässä sökö on!

Rupesin nyt vasta miettimään, että hetkinen, eihän kampiakselin tunnistimessa ole kolmea johtoa! Tätä se kielimuuri teettä, kampiakseli on tietysti crankshaft. Kun cam tuo suomalaisen mieleen kammen, nin en tätä ajatellut.

Eli nyt kiireellä oikea tunnistin tilaukseen ja vaihtoon...No, tulipahan kirjoitettua ohjeet nimenomaan tämän tunnistimet vianetsinnästä, niin voinhan vielä mittaamalla todeta tunnistimen viallisuuden....
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli nokka akselin asento tunnistinta et ole vaihtanut?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: P0343 Camshaft Position Sensor A – Circuit High Input

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

En ole nokka-akselin tunnistimeen koskenut. Nyt hain ManseMotorsilta uuden tunnistimen. Illalla tai huomenna paikoilleen - hyvin todennäköisesti vika on sillä korjattu, kun koodi siihen koko ajan on viitannutkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin