2002 Samara käyntivikaa.
2002 Samara käyntivikaa.
Potilas, vm. 2002 Samara, moottori 2111, Bosch Euro2 näyttäis olevan.
Oire, käy kolmella sylinterillä, OBD antaa vikakoodin P0303, 3 cylinder misfire.
Ko. sylinterin tulpanjohdon irrottaminen ei muuta käyntiä. Kipinä tulee ja kokeiltu jo uudella puolapaketilla ja tulpanjohdoilla.
Voimaton, väännötön kone, vika paheni asteittain mutta nopeasti.
3 kilometriä ajetut uudet tulpat aivan mustat, paitsi kyseinen kolmosen tulppa, oletan liikaa polttoainetta tulleen muille.
Kärkiväli 1,0mm, Ladan tulpat A17, vanhat oli kai Densot.
Puristukset kaikissa sylintereissä noin 12,5 bar, tosin ykkösessä vain 11,5.
Suuttimille tuleva virta kaikissa tasainen 12.88V (jännite akunnavoista 12.90V).
Suuttimien vastusarvo suht tasainen 12,4-12,5 ohmia kaikissa.
Lämpötila-anturia, polttoainesuodatinta ym en ole vielä vaihtanut kun vika on näin selkeästi vain kolmospytyssä.
Vinkkejä mistä tutkia seuraavaksi? Kai se suutinkin voi olla jumissa vaikka vastusarvo olisi oikein?
Oire, käy kolmella sylinterillä, OBD antaa vikakoodin P0303, 3 cylinder misfire.
Ko. sylinterin tulpanjohdon irrottaminen ei muuta käyntiä. Kipinä tulee ja kokeiltu jo uudella puolapaketilla ja tulpanjohdoilla.
Voimaton, väännötön kone, vika paheni asteittain mutta nopeasti.
3 kilometriä ajetut uudet tulpat aivan mustat, paitsi kyseinen kolmosen tulppa, oletan liikaa polttoainetta tulleen muille.
Kärkiväli 1,0mm, Ladan tulpat A17, vanhat oli kai Densot.
Puristukset kaikissa sylintereissä noin 12,5 bar, tosin ykkösessä vain 11,5.
Suuttimille tuleva virta kaikissa tasainen 12.88V (jännite akunnavoista 12.90V).
Suuttimien vastusarvo suht tasainen 12,4-12,5 ohmia kaikissa.
Lämpötila-anturia, polttoainesuodatinta ym en ole vielä vaihtanut kun vika on näin selkeästi vain kolmospytyssä.
Vinkkejä mistä tutkia seuraavaksi? Kai se suutinkin voi olla jumissa vaikka vastusarvo olisi oikein?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Helpoin on vaihtaa suutin toiseen paikkaa, ja kokeilla siirtyykö vika. Johtosarjan hankauma ja siten tapahtuva maadoittaminen avaa suuttimen ja katkos taas pitää kiinni.
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Kyllä vaan, sitä en tänään tosin tehnyt ja siihen on syykin... Onneksi erittäin hyvin on suojattu se johtosarja. Valitettavasti taas auton pitkäaikainen käyttämättömyys tekee omanlaisia vikoja, nyt oli bensakisko ja suuttimet aivan täynnä ruosteenpunaista moskaa, kolmosen suutin tukossa kiinteästä sk*idasta.
Suuttimet ja kisko UÄ-pesuriin, jos ei sillä tokene niin uudet on jo matkalla, ovat sitten varalla. Yritän myös paineilmalla ja liuottimilla putsata koko systeemin tankilta asti, onhan siinä taas hommaa.
Suuttimet ja kisko UÄ-pesuriin, jos ei sillä tokene niin uudet on jo matkalla, ovat sitten varalla. Yritän myös paineilmalla ja liuottimilla putsata koko systeemin tankilta asti, onhan siinä taas hommaa.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Suodatin ennen kiskoa keräisi sonnan?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
mites venttiilien säätö?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Pitäis olla todella pielessä että aiheuttais tällaista vikaa. Ja äänet oli toimiessa ihan kohdallaan. Pelko oli että sieltä olis sittenkin kuitenkin joku vika löytynyt, mutta puristukset oli erinomaiset. Kuten tietysti 24.000 kilometriä ajetulta autolta saattais odottaakin...Lada-Jussi kirjoitti:mites venttiilien säätö?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Voisiko tämän siirtää sinne "Omat autot" -osioon?
Tämä alkuperänen kysymyshän ratkesi, tosiaan suuttimet olivat jumissa kuten aiemmin jo todettu. Paljon muutakin sai tehdä kuin suuttimet pestä.
Valmistauduin tankin pesemiseen mutta se osoittautui niin hankalaksi hommaksi koti-oloissa että kävin hakemassa uuden tankin Baltkamista, sekä samalla uuden tankkilaitteen ja pumpun. Bensalinjan pesin liuottimella ja paineilmalla. Monta kertaa, ennen kuin tuli hyvä.
Jonkin verran kerkesin autolla koeajaa ja oli aika lähteä katsastukseen. Samara osoittautui täysin viattomaksi, päästöt erinomaiset, HC 6, CO2 14.10, CO 0.00, O2 0.01 ja lambda tasan 1.000
Lokakuun paikallismiittiin taisin olla lähdössä sitten - vai töihin ennen sitä - ei Samara halunnutkaan käynnistyä. Oli vähän kiire niin lähdin toisella Samaralla.
Päivän parin päästä jaksoin alkaa tutkia mikä vaivaa hopeanuolta. En muista ehdinkö edes OBD:stä katsoa kun mieltä painoi kampuran asentoanturi... Olikohan niin että rundarin neula ei hypännyt lainkaan startatessa.
Senhän vaihtaa minuutissa ja taas mentiin. Pari kertaa olen tainnut tällä paikallismiitissä käydä, en nyt liikaa kilsoja halua tässä vaiheessa kun on muitakin autoja käytettävissä, varsinkin talvisin.
Myyjän puheet auton jatkuvasta liikuttelusta ja tallisäilytyksestä antoivat mulle vähän turhan optimistisen kuvan auton teknisestä kunnosta
Ylimääräisen perinteisen karkeasuodattimen sijoitusta konetilaan ainakin itse miettisin kaksi kertaa (ja kaksi kertaa vastaus ei), ruiskumallin ollessa kyseessä.
Tämä alkuperänen kysymyshän ratkesi, tosiaan suuttimet olivat jumissa kuten aiemmin jo todettu. Paljon muutakin sai tehdä kuin suuttimet pestä.
Valmistauduin tankin pesemiseen mutta se osoittautui niin hankalaksi hommaksi koti-oloissa että kävin hakemassa uuden tankin Baltkamista, sekä samalla uuden tankkilaitteen ja pumpun. Bensalinjan pesin liuottimella ja paineilmalla. Monta kertaa, ennen kuin tuli hyvä.
Jonkin verran kerkesin autolla koeajaa ja oli aika lähteä katsastukseen. Samara osoittautui täysin viattomaksi, päästöt erinomaiset, HC 6, CO2 14.10, CO 0.00, O2 0.01 ja lambda tasan 1.000
Lokakuun paikallismiittiin taisin olla lähdössä sitten - vai töihin ennen sitä - ei Samara halunnutkaan käynnistyä. Oli vähän kiire niin lähdin toisella Samaralla.
Päivän parin päästä jaksoin alkaa tutkia mikä vaivaa hopeanuolta. En muista ehdinkö edes OBD:stä katsoa kun mieltä painoi kampuran asentoanturi... Olikohan niin että rundarin neula ei hypännyt lainkaan startatessa.
Senhän vaihtaa minuutissa ja taas mentiin. Pari kertaa olen tainnut tällä paikallismiitissä käydä, en nyt liikaa kilsoja halua tässä vaiheessa kun on muitakin autoja käytettävissä, varsinkin talvisin.
Ihan totta, toki varsinainen suodatin hoitaa sen homman tankin vieressä ihan hyvin, mutta auto kun oli seissyt ilmeisesti 99% ajasta edelliset 12 vuotta niin polttoainejämien rehevöityminen oli totaalista ja kaikkialla.Lattarauta kirjoitti:Suodatin ennen kiskoa keräisi sonnan?
Myyjän puheet auton jatkuvasta liikuttelusta ja tallisäilytyksestä antoivat mulle vähän turhan optimistisen kuvan auton teknisestä kunnosta
Ylimääräisen perinteisen karkeasuodattimen sijoitusta konetilaan ainakin itse miettisin kaksi kertaa (ja kaksi kertaa vastaus ei), ruiskumallin ollessa kyseessä.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Tuohon on periaatteessa valmis sarja, eli 1700i konetilassa on sopivat letkut ja suodatin telineineen. Vaihdetaan vain alkuperäisen tuloletkun tilalle.raul kirjoitti:Ylimääräisen perinteisen karkeasuodattimen sijoitusta konetilaan ainakin itse miettisin kaksi kertaa (ja kaksi kertaa vastaus ei), ruiskumallin ollessa kyseessä.
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Ja se suodatin on varmaankin metallia?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Polttoainelinjat ovat painekestävää kudos letkua/metalli putkea ja suodatin metallia, sama polttoainepaine oli jo Gm ruiskuissa, kuten on nykyisissä bosch ruiskuissa.
https://cdn.nettiauto.com/live/10773703 ... -large.jpg
https://cdn.nettiauto.com/live/10773703 ... -large.jpg
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Suodatinhan on sama näissä ruiskuissa takaveto/samara/110. Sijoitus vain eri. http://www.mansemotors.fi/polttoainesuo ... nnalla-org
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Juu sama suodatin, mutta jos polttoainelinjasta irtoaa likaa ,niin silloin suodatin on paras olla juuri ennen suutinkiskoa. Polttoaineputkissa on sama jenka, joten tuon 1700i suodatintelineen ja liitosletkujen avulla helpoin toteuttaa.
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Sillä vain mainittin kun tuossa aiemmin oli pientä epävarmuutta tuon suodattimen lisäämisestä konehuoneen puolelle.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Puhun tietysti läpiä päähän..Minusta on ihan sama missä suodatin on jos esimerkiksi suodatin ruostuu puhki tai muuten laskee paskat läpi. Tuossa on jokunen tapaus ollut missä suotimen sisäkaluista on kokkareet painuneet suuttimille asti..ps muistaakseni 2009 nivassa on suodatin konehuoneessa.
Re: 2002 Samara käyntivikaa.
Juu, silloin ei ole väliä jos päästää paskat läpi, mutta silloin on jos linjoista irtoaa likaa. Nythän kyse on siitä että, linjasta irtoava lika/ruoste otetaan kiinni ennen suuttimia.t tulppu kirjoitti:Minusta on ihan sama missä suodatin on jos esimerkiksi suodatin ruostuu puhki tai muuten laskee paskat läpi...