Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Olen pikku hiljaa ostellut Ladaani osaa. Nyt on vaihdettu tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän asennon tunnistin ja viikon päästä tulee ilmamäärän mittari. Tulpanjohdot on myös ostettu. Oire on tyhjäkäynnin heikkous, ikään kuin saisi aivan liikaa soppaa. Kun kaasuttaa, kulkee tosi hyvin ja kiihtyy mukavasti. Jos olen oikein ymmärtänyt, ei tämän jälkeen ole uusimatta kuin lambda-anturi.
Missä se sijaitsee Bosch-samarassa? Ilmeisesti vain auton alta pääsee vaihtamaan. Joissakin autoissa pääsee yläkauttakin siihen käsiksi. Ei kai ne ole tätäkin onnistuneet muuttamaan huonommaksi kuin GM-samarassa? Tosi harmi, kun muutettiin toimivaa systeemiä päästömääräyksien takia. Sitten on vielä se imusarjan ilmavuoto mahdollisuus, mutta ainakin nyt alkaa olla melkein kaikki vaihdettu.
Voi olla myös ruiskusuutin vika, mutta sen pitäisi näkyä sytytystulpissa, nyt ne ovat ajon jälkeen valkoiset, ei merkkiä liiasta polttoaineesta. Olisin lukenut vikakoodeja, mutta se ei suostu näyttämään. Tulee uusi vikakoodinlukijakin Ebaysta, sen väitetään lukevan kaiken mahdollisen. Puristukset moottorissa ovat erittäin hyvät ja tasaiset.
Veikkaan, että ilmamäärän anturin ja tulpanjohtojen vaihtamisen jälkeen se vika on edelleen, että lambdahommiin sitä joutuu.
Onko jollain kokemusta Lambda viasta, miten se ilmenee?

Avatar
pressa
Viestit: 9330
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko moottorin lämpötila anturin johdot tarkistettu ja itse anturi?? Eli puretaan sitä kangas aukkaa johtojen päältä 20 cm matkalta ja tarkistetaan ettei ole johto poikki tai eristeet murentuneet...

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Jos ei olisi justiin katsastuksen hyväksymisen jälkeen ostettu, niin tämä olisi varma Lambda-vika. Se saa silloin liikaa polttoainetta, kun auton tietokone ohittaa lambdan antamat tiedot. Voi olla kokonaan johto irti, jolloin seurauksena on tämä liian rikas seos.
Pitää tarkistaa nuo johdot, kerran ooppelissani oli kokonaan lambdajohto irti, ettei se mahdotonta ole. Tässä kerran vikaa ihmetellessäni aloin ihmetellä auton imusarjan tienoilta kuuluvaa sähköisen rätinän ääntä. Se viittaisi siihen huonoon kontaktiin, mutta onko se lambda niin ylhäällä Ladassa? Fiat Stilo 1.6 autossa 1. lambda on tosi kätevästi esillä ylhäällä, ei mitään vaikeutta löytää sitä. Nyt on vaan motskari kansiremontti kesken, kun lähettivät vääriä osia Kiinasta, ettei saa Ladaa talliin mahtumaan. Kun pyörä on korjattu, Ladan säätö alkaa tosissaan ja lambda ruuvataan irti, kyllä se jostain löytyy. Harmittaa, että pitää ostaa joka ainoa osa, mikä asiaan liittyy, ennenkuin tyhjäkäynti korjaantuu. Tätä ennen kaikki 4 samaraani olivat aivan moottorin ohjaus viattomia eikä lämmityslaitteessakaan niissä ollut mitään vikaa. Karmea pommi tämä Bosch-samara.

Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10007
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko venttiilit säädetty, miten jakopään vaihto, ettei ole ajoitus pielessä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Jakohihna vaihdetaan keväällä, kun sen iästä ja kilometreistä ei ole mitään tietoa. Samalla katson ne venttiilinvälykset, vaikka ne puristukset ovat erinomaiset. Saa sillä ainakin nätimmän käyntiäänen, jos sieltä löytyy liikaa välystä. Työkalu palojen vaihtoon on varastossa ja palojakin löytyy. Lämpötila-anturi pitää myös vaihtaa, kun flekti huutaa aina auton sammuttamisen jälkeen.
Ilmamassamittari tulee tällä viikolla, joten sen vaihdan ja samalla ne tulpan johdot. Lämpötila-anturin vaihdossa pitää päästää jäähdytinnesteestä osa pihalle, ettei nesteet tule siitä reiästä tallin lattialle. Kiinalaiset vitkuttevat osien kanssa, ettei tallia saa käyttöön. Pitää jatkossa välttää moottoripyörän osien tilaamista, hirveää scheissea tullut viimeksi. Skootterin osat toimitetaan sieltä tarkemmin. Ehkä termostaattikin pitää uusia, mutta katsotaan nyt tuo anturin vaikutus. mittari näyttää sataa astetta, mikä on liikaa.
Olisihan se jakohihnan ajoitusvikakin mahdollista, mutta kun kone kulkee ja kiihtyy pirun hyvin. Katsoin viikonloppuna Vox.de Seatin tyhjäkäyntivian korjauksen. Auto käyttäytyi just samalla tavalla kuin tämä. Moottori sammuu risteyksissä, kun kaasun päästää ja veivaa kierroksia ylös ja alas miten sattuu, jos ei sammu kokonaan. Siinä Seatissa vika oli joku pakokaasun takaisinkierrätyksen kumikalvo rikki ja sen uusimalla alkoi toimia. Ladassa ei taida sellaista vehjettä olla lainkaan?

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Taas on rahaa mätetty tähän kulkineeseen. Uutta vikakoodinlukijaa kokeiltu, Ei tietenkään lue mitään. Uusi ilmamassa-anturi laitettu ja uudet tulpanjohdot ovat myös paikoillaan. Ei mitään vaikutusta. Näköyhteys lambda-anturiin saatu. Siellä se on alhaalla pakoputken alkupäässä. Aika hankalassa paikassa, ei sitä ilman rasvamonttua saa pois, ne on yleensä pahasti jumissa kierteissään. Olisivat laittaneet ylös pakosarjaan sen, niin olisi ollut kätevä vaihtaa.
Levätköön nyt pari kuukautta tämä tyhjäkäynnin heikkouden probleema.
Kokeilin irrottaa tänään lämmityslaitteen vipu 8 vaijeristaan ja vedin sitä vipua taaksepäin, ei tietenkään lämmintä tullut. Täytyy tehdä se jonkun suosittelema reikä hansikaskoteloon, on ilmeisesti tuo vipu 3 on kiinni. Jos pääsisi sitä kautta kokeilemaan, onko se säätövaijeri edes paikoillaan. Pirun kuumaa tulee kojelaudan suuttimista, että kyllä tämä lämmitin on hengissä. Tämä on kuitenkin mekaaninen vika, ei mitään anturia sotkemassa, joten katsotaan miten onnistuu.
Keväällä tehdään sitten oikein spurtti Samaran säädössä, jakohihna ja vesipumppu vaihtoon ja uudet jäähdytysnesteet ja se nesteen anturi. Ja tietenkin lambda-anturi vaihtoon samalla. Tuo ritinä imusarjan tienoilla laittaa miettimään, olisko joku suutin aukijumissa? Pitäisi sen kyllä näkyä tulpan värissä, harmikseni kaikki tulpat ovat kauniita. :?

Avatar
pressa
Viestit: 9330
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko niitä lämpötila-anturin johtoja katsottu? ja miten tuo fiiatti ja seatti liittyy tähän? Itse korjasin tänään kahta mersua ja tarkistin nestee viidestätoista sähköautosta. Silti nekään ei liity tähän samaraan mitenkään...

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lämpötila-anturia ei ole vielä katsottu, koska se on parempi vaihtaa sitten kun jäähdytysnesteet vaihtuu remmin vaihdon yhteydessä. Seat tuli mainittua siksi, että siinä ollut vika on täsmälleen samanlainen kuin tässä samarassa.
Tänäänkin testailtiin tuota vikakoodinluku ongelmaa. Löysin Ilmeisesti GM-Samaran 12-piikkisen johtokytkennän väreineen, eli musta, vihreä, punainen ja pinkki.
Harmi vaan tässä Bosch-Samarassa on:
ruskea, maa
keltamusta, 12V
vihreä, jossa diodi ja sulake, myös 12V
pinkki, taisi siinäkin olla 12V
Mikähän näistä olisi se K-linja? diodilla varustettu vihreä vai pinkki? Vai olisiko joku säätäjä lisännyt piruuttaan tuon diodin, se diodin stop-viiva oli pistokkeen puolella, mutta virtaa 12V tuli diodiin molemmille puolille.
Epäilin jo tuota vikakoodinlukijaa rikkinäiseksi, kun se ei toiminut Rellussakaan. Sitten kokeilin relluun sellaista on-line ajotietokonetta ja se toimi ja näytti vikakoodit. Huomenna kokeilen sitä online-tietokonetta Samaraan. Ehdin repimään Ladan diagnoosipistokkeesta kaikki johdot irti ja siksi olisi hyvä tietää minkä johdon laitan K-linjaan. Ne on helppo tökkiä uudestaan paikoilleen.
Yön yli nukuttuani pääsin johtopäätökseen, että vihreä diodi johto on se K-linja. Diodi ei päästä virtaa auton tietokoneeseen päin, näinhän sen on oltava, se on diodilla suojattu meikäläisen räpläykseltä, ettei pysty vahingossa kytkemään maihin koko tsydeemiä. Alkeellinen itse tehdyn näköinen kytkentä tämä kuitenkin on, ei uskoisi millään tehtaan tekemäksi.
02.11 Lisätty
Kyllä se Bosch-Samaran vihreä diodi/sulakejohto on kuitenkin virran syöttö, ruskea on maa ja keltamusta K-linja. Piste.
Viimeksi muokannut samaraxx, 2.11.2019 18:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
pressa
Viestit: 9330
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tänään korjasin esimerkiksi yhden transiitin eberin. Siinä oli johdot hapettuneet ja murentuneet liittimeltä. Mainitsen tämän siksi kun edelleen kehotan katsomaan ne lämpöanturin johdot, ei tavitse vaihtaa jakopäätä eikä nesteitä jos ne johdot tarkistaa...

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Okei, haen kaupungista stetoskoopin ja kuuntelen sitä imusarjan ritinää. Se kuuluu jonkin aikaa sen jälkeen kun on virrat sammutettu avaimesta.
Lambda se ei ainakaan rätise, kun se on kaukana. Tökin sillä stetoskoopin anturilla kaikki suuttimet. Samalla voi katsoa sitä lämpöanturin johtoa, eihän sitä tiedä vaikka se on juuri se syy. Ladassa on kaksi anturia se pieni termostaattikotelon lähellä ylhäällä ja isompi ruuvattuna lohkon päätyyn termostaatin alla.
Varmaankin se on iso, alempi, jossa se johtovika voi olla? Flekti huutaa aina sammuttamisen jälkeen vähän aikaa. Mittari kuitenkin toimii, mutta jää näyttämään sitä sataa astetta, kun moottori on lämmennyt.

Avatar
pressa
Viestit: 9330
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Viimeksi muokannut samaraxx päivämäärä 2.11.2019 9:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Miksi näitä viestejä pitää muutella jälkeenpäin? Ja sen jälkeen kun joku on jo vastannut? Vastaukset näyttävät pian hölmöiltä kun kysymystä vaihdetaan ja se saa helposti vastaajat vähenemään. Kannataa kirjoittaa sellaista, minkä takana on selvinkin päin.

Lattarauta
Viestit: 3370
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Olisit ostanut Toyotan. 8)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Joskus ei viitsi muuttaa koko tekstiä, jos saa uuden ajatuksen. Laitan uuden neronleimauksen sinne loppuun.
Tänään huomasin yhden tosi oudon ominaisuuden. Se iso punainen GM-Samaran vikavalo, joka syttyy, kun laittaa liikaa etanolia, puuttuu tykkänään.
Varmaankin se jossain on, esim. kojetaulussa. Kovasti syynäsin, mutta ei löytynyt. Harmi, kun ei ole kuin se GM-Samaran käyttöohje.
Ajoneston käyttöohjeen sain 110 Ladan ohjekirjasta, niin tiedän miten se piipittää milloinkin.
Piru kun satoi koko päivän, niin remontti ei ole tänään edistynyt yhtään.

Avatar
samaraxx
Viestit: 89
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lattarauta kirjoitti:Olisit ostanut Toyotan. 8)
Ei tule milloinkaan niin viatonta automerkkiä meikäläisen tontille. Miten sitä Toyotaa voi harrastaa, kun ei ole vikoja?

KFH-893
Viestit: 29
Liittynyt: 24.3.2014 15:10

Re: Samara vm. 2000 bosch lambdavian oireet

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Tojota ukko mänkköön Tojota foorumille kommentoimaan,eikä tänne!

Vastaa Viestiin