Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö [ratkaistu tavallaan]

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö [ratkaistu tavallaan]

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Samaran kaasuläpässä näyttää olevan säätöruuvi, mutta jostain syystä se on lukittu punaisella lukkoliimalla, eikä säätöä voi tehdä. Onko ruuvi lukittu jo tehtaalla, vai onko joku lukinnut ruuvin jälkeenpäin?

Tällä hetkellä Samaran tyhjäkäynti on noin 700 rpm, ja tyhjäkäynnin pitäisi olla ohjekirjan mukaan 850 +- 50 rpm.
Viimeksi muokannut toppahattu, 19.8.2020 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ruuvi on lukittu tehtaalla ja ihan normaalilta lämpöisen moottorin tyhjäkäynniltä kuulostaa, eikös se kylmänä käy korkeammilla kierroksilla. Mikä on ongelma?
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Oikeastaan ei ole muuta ongelmaa kuin se, että tyhjäkäynti on oletusarvoa pienempi. Kylmänä tyhjäkäynti on paljon nopeampi.

Muutenkin tässä Samarassa jotkin säädöt eivät ole kovinkaan tarkasti tehtyjä - esimerkiksi kaasuvaijeri oli niin löysä, että kaasu meni puoleen väliin ostohetkellä. Myös kytkin piti säätää, jotta sen käyttö tuntuisi normaalilta.

Näistä ominaisuuksista huolimatta olen erittäin tyytyväinen ostamaani Samaraan. :D
Viimeksi muokannut toppahattu, 20.8.2020 9:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ruiskusamarassa kaikki säädöt tapahtuu automaation ohjaamana, tulppien kärkiväli ja venttiilien välykset taitaa olla ainoat omin käsin tehtävät säädöt olla koneen puolella.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja pressa »

Suunniteltu kylmempiin olosuhteisiin, tietyssä lämpötilassa käy 800r/min, meillä kuumemmassa käy ehkä 700r/min eikä asialla ole mitään merkitystä, "tolerans sano ryssä kun käynnissä pysyy..."
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Niin .... tulis jo pakkaset. :lol: Laitoin kaksi pientä palaa mailateippiä kaasuvipuun, jotta säätöruuvin vastinpinta olisi hieman paksumpi. Nyt tyhjäkäynti on hivenen suurempi.
Viimeksi muokannut toppahattu, 20.8.2020 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö [ratkaistu tavallaan]

Viesti Kirjoittaja pressa »

OK.
Toistatko muuten keskustelussa aina toisen keskustelian sanomiset? Vai miksi aina lainaat vaikka suoraan seuraavana vastaat? Viestin alta vasemmalta löytyy kohta VASTAA VIESTIIN, ei tarvitse käyttää tuota oikean yläreunan vastaa lainaamalla. Vai epäiletkö että muutan kirjoituksiani jälkeenpäin??
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö [ratkaistu tavallaan]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jos kaasuläppää on avattu keinotekoisesti, ei moottori palaa tilaan jossa ecu ohjaa lisäilmaluistia tyhkjäkäyntikierrosnopeuden säätämiseksi. Ecu luulee kaasun olevan auki, koska kaasuläpän asentoanturi antaa signaalin että se on auki. Näin esimeriksi moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö ei katkea. Ota teippi pois läpän ja ruuvin välistä ja puhdista tyhjäkäyntimoottorin pesä ja moottorin kara (läppäkotelon kyljessä, kahdella ruuvilla kiinni, liittimissä neljä johtoa . Näin todennäköisesti tyhjäkäynti nousee hieman.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Ruisku Samaran tyhjäkäynnin säätö [ratkaistu tavallaan]

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

THI-900 kirjoitti: 26.8.2020 20:58 Ecu luulee kaasun olevan auki, koska kaasuläpän asentoanturi antaa signaalin että se on auki. Näin esimeriksi moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö ei katkea.
Mielestäni parin millin kymmenysosan muutos ei vaikuta asentoanturin signaaliin niin paljon, että se vaikuttaisi moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttöön. Kokein moottorijarrutusta, ja moottori jarrutti kyllä sen verran reippaasti, että moottori tuskin antoi liike-energiaa autolle.

Tyhjäkäyntimoottorin pesä oli aivan puhdas.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Vastaa Viestiin