Samaran kytkimen vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Jostain syystä kun ostaa auton, jonka joku aikaisemmista omistajista on omannut raskaan kytkinjalan, niin auton kytkin voi olla vaihtokunnossa jo sadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Lada samara on siitä veikeä auto, että kytkimen kunnosta voi saada jonkinlaisen käsityksen polkimen korkeudesta, mutta varsinaisesti kytkimen toiminnan voi todeta seuraavalla tavalla:

1. Ajaa kytkimen ensin lämpimäksi ottamalla muutamia reippaita liikkellelähtöjä, jotta kytkin lämpenee ja lämpölaajeneminen laajentaa kytkinkoteloa , jonka seurauksena kytkin luistaa helpommin.

2. Etsii mahdollisimman suuren mäen, kuten leipivaaran mäki puolangalla, ja ajaa kaasu pohjassa suurimmalla vaihteella suurimmalla vääntöalueella, eli samaran tapauksessa noin 3500 kierrosta minuutissa.

Jos kytkin ei luista tällöin, niin silloin kytkin on ok, mutta jos luistaa, niin kytkimen vaihtoa kannattaa harkita.

KYTKIMEN ASENNUS:

Kytkimen voi asentaa varmasti monella eri tavalla, muuta itse tein sen seuraavalla tavalla:

1. Konepellin irroitus.

2. Auton etupään nosto pölkkyjen päälle ja renkaiden irroitus.

3. Akun, starttimoottorin, ilmanputsarin ja muiden osien ja suojapeltien irroitus, sekä vaihdelaatikkon menevien johtojen irroitus, joista toinen on hyvin piilossa imusarjan takana ja toinen vaihdelaatikon päädyssä.

4. Kettingin asettaminen laatikon takimmaiseen korvakkeeseen ja toinen pää vaihdelaatikon ympäri.

5. Vakaajatangon, alatukivarsien ja etutuennan irroitus.

6. Vaihdelaatikon kiinnityskorvallisen irroitus, jotta vaihdelaatikko mahtuisi tulemaan pois jarruputkia särkemättä (tilaa on todella niukasti).

7. Vaihteensiirtäjän irroitus ja vaihdelaatikon takimmmaisen tuen irroitus.

8. Vaihdelaatikon pulttien ja mutterin avaaminen (4 isoa ja 1 pienempi). Takimmainen mutteri aukeaa vetoakselin puolelta.

9. Kun kaikki pultit on avattu, niin laatikon pitäisi irrota kohtuullisen helposti. Vaihdelaatikkoa täytyy laskea hieman, jotta se mahtuisi tulemaan pois. Moottorin täytyy myös kallistua hieman.

10. Jos kaikki on mennyt niin kuin strömssöössä, niin laatikon voi laskea alas ja kytkimen voi vaihtaa. Kytkimen halkaisia on 190 mm, ja samaraan on kyllä tarjolla 200 millistäkin kytkintä, mutta se ei ole sopiva ainakaan 2002 vuosimallin samaraan. Kun kytkinlevyn asettaa kytkinasetelmaan, niin kytkin täytyy keskittää sopivan tapin avulla.

11. Kun vaihteisto laitetaan takaisin paikalleen, niin takimmainen pultti kannattaa asettaa ensin kohdilleen, niin sitten kaikki muutkin pultit menevät kohtuullisen helposti paikalleen, kunhan kytkinlevy on keskitetty oikein. Jos kaikki on oikein paikoillaan, niin osat menevät paikoilleen ilman voimankäyttöä. Muutenkin pulteilla vedätystä kannattaa välttää, sillä rikkoutumisen riski on silloin huomattavan suuri.

12. Sitten vain kaikki irroitetut osat paikoilleen ja kytkimen säätö. Vaihdelaatikkoon menevän anturin johto on todella lyhyt, mutta asennuksen helpottamiseksi johto kannattaa pujotella suoraksi letkujen ja kaapeleiden seasta, jonka jälkeen takaisin laitto on paljon helpompaa. Ensimmäinen käynnistys kannattaa tehdä kytkin pohjassa, vaihteen ollessa päällä, jotta kytkinlevy asettuu aivan oikealle paikalle.

HUOMIOITA:

Kytkimen asennus kannattaa tehdä ammattimaisessa autokorjaamossa jos vähänkin epäilee omaa osaamista tai työvälineitä. Esimerkiksi monet pultit ovat todella tiukassa, ja autonosturin puute voi aiheuttaa vaararatilanteita, sillä pölkkyasennuksissa on aina suuri riski auton putoamisesta, yms.

Uudet autot ovat myös aina vain hankalempia huoltaa ja korjata, ja väittäisin, että samaran kytkimen asennus on vaikeusasteikon yläpäässä. Minulla ei tosin ole kokemusta kytkimen asennuksesta kuin Datsun 120 AF2:sta, Mazda 323:sta ja Lada Samarasta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Edelleen väitän että kaikki alatukivarsien purkamiset ovat turhaa. samaraan vaihtuu kytkin samoin kuin satakymppiin josta ohjeet lehteenkin kirjoitin. Vaihdelaatikkoa ei tarvitse saada pois konetilasta vaan siitä 10 cm raosta mahtuu levyn ja asetelman vaihtamaan. Eikä edelleenkään tarvitse häävisti keskittää kun jättää asetelman sormikireyteen. Kun laatikko on paikalla niin sitten asetelma kiristetään ja on täysin kohdallaan.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

No tällaisen minun kaltaisen amatöörin ja ammattilaisen ero on siinä, että näin amatöörinä sitä purkaa puoli autoa, vaikka ei tarviskaan. :lol:
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jta »

Kytkyttimen vaihto olisi itselläkin edessä samaraan. Tuossa oli muutamia hyviä kohtia muistin virkistämiseksi mitä kaikkea pitääkään irroitella. Vien tässä tapauksessa vielä hieman pidemmälle purkamisen kun olisi tarkoitus nostaa koko moottori vaihdelaatikoineen yhtenä pakettina pois kun vaihtuu jakopääkin samalla ja nuo moottorintukikumit sun muut. Helppo myöskin vaihdella ajovalojen korkeudensäädin jne...
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jta »

Näin btw niin eipä tunnu mahtuvan moottori ja vaihdelaatikko tulemaan yläkautta pois yhtenä pakettina. Ehkä sitten jos olisi purkanut jarrupääsylinterin tehostimineen ja sen hiilipöntön pois. Jäi nyt remontit tekemättä tukikumien vaihtoa lukuunottamatta ajan loppumisen vuoksi vaan uusi yritys sitten myöhemmässä ajankohdassa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Samaran kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Tehtaalla ovat laittaneet alakautta, joten moottori-vaihdelaatikkopaketin vaihto on melko vaikeaa jos ei ole autonosturia käytössä. :?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Vastaa Viestiin