Vaihdelaatikkojen erot?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Vehvis

Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Vehvis »

Nyt tuli ihmetystä 1700i -96 vaihdelaatikon vaihdon kanssa. Sain hyvin edullisesti vaihdelaatikon särkyneen tilalle mutta: uusi laatikko on nelivaihteinen. Ja lisäksi löytyy pari muutakin eroavaisuutta. Peruutusvalon liitintä ei löydy lainkaan, voisko olla niin vanha laatikko? Ja miksi tuossa 1700i: ssä nopeusmittarin vaijerin kanssa menee joku sähköjohto liitoksen sisään?

Eli, kaikkien takavetoisten laatikoiden pitäisi käydä, mutta...
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2570
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Se johto mötiköineen siinä nopeusmittarinvaijerin perässä on ruiskun nopeudentunnistin. Ilman sitä se rupeaa polttamaan CE-valoa. Lähtee kyllä kiertämällä irti ja voi siirtää siihen toiseen laatikkoon.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
speedy
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2010 13:14
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja speedy »

Eli tähän aiheseen liittyen,onko kukaan vertaillut noitten 4 ja 5 vaiheisten laatikoiden eroja,tiedossa on että kinnitys on sama mutta onko "sisuksissa"minkälaisia mittaeroja?,kun ei tähän hätään ole itselläkään molempia tuossa irrallaan.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 169
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

https://www.ladakerho.fi/info/muut/voimansiirto.htm#001

Vaihteistoja on neljää erilaista, mutta ei niissä isoja eroja ole. Nämä muistaakseni:

Kytkinakselia on 17,18 ja 19 hampaista. 18 hampaisesta on sekä neljä- että viisivaihteinen versio. Siinä on muistaakseni myös eroa ainakin ykkösen rattaiden välityksessä. Viides vaihde on rakennettu pakkirattaan kanssa isompaan koteloon vaihteiston takaosaan ja sen ilmeisesti pystyy pulttaamaan mihin tahansa nelivaihteisen sivuaksilaan (viisivaihteisen kuoriin). Lisäksi nopeusmittarinanturan käyttöpyörä on erilainen riippuen mille peränvälitykselle vaihteisto on tarkoitettu. Neli- ja viisivaihteisen vaihteiston takapään kiinnityskumi on erilainen, mutta sopivat samaan kiinnitysrautaan. Nivassa nopeusmittarinantura sijaitsee jakolaatikossa ja sen paikka päävaihteistossa on peitetty.

Kytkinakselissa on harjanteita tms. ja maalimerkki, josta näkee helposti mistä vaihteistosta on kyse. En nyt vaan löytänyt haullakaan tunnistusohjeita. Olikohan ne sitten jollakin muulla foorumilla? Muistaako joku muu ne ulkoa tai löytää jostakin? Jostakin on tullut myös rattaiden hammaslukuja vastaan, mutta niitäkään en nyt löytänyt. Olikohan muita eroja vaihteistoissa?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10061
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nopeusmittarin käyttölaite on osavaihteistoa ja sen malli on perävälityksen mukaan ja käyttölaite pitäisi olla värikoodattu
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nivaismi
Viestit: 169
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Tutkin hiukan vaihdelaatikkojen eroja lisää ja päädyin tekemään alla olevia johtopäätöksiä. Ne eivät välttämättä ole oikeita, joten olisi hyvä jos joku ne voisi tarkistaa kun vaihteisto on irti autosta ja varsinkin jos sitä purkaa. Joitain hammaslukuja olen netistä jostakin aikoinaan löytänyt ja nyt laskin niiden ja Ladainfossa ilmoitettujen välityssuhteiden avulla muiden vaihteistojen mahdollisia hammaslukuja. Yhtä monta hammasta sisältäviä rattaita on myyty eri varaosanumeroilla ja sivuakselista on myös (02) loppuinen versio. Luultavasti rattaiden halkaisijoissa on silloin eroja.

VAZ-2106 vaihteiston kakkosvaihteen välityssuhteeksi on Ladainfossa ilmoitettu 1,98, mutta ranskankielisessä Nivan korjausoppaassa 1,989 ja sen sain myös laskuissa. Silloin myös kaikki muut sen vaihteiston välityssuhteet osuvat ilmoitettuihin arvoihin. Lisäsin taulukkoon myös tiedot millaisen välityksen saisi, jos kokoaisi viisivaihteisen vaihteiston käyttäen eri nelivaihteisten osia. Toivottavasti kukaan ei hämäänny siitä. Kytkinakselin tunnistusmerkkejä ei näe ilman kytkinkotelon irrottamista.

VAZ-2101 vaihteisto:
Kytkinakseli on netistä löytyneen kuvan perusteella ehkä sileä ja siinä on sininen maalitäplä.

--------------Hammasluvut--Välityssuhde
Kytkinakseli–17--29
Ykkönen------33--15--------------3,753
Kakkonen-----27--20--------------2,303
Kolmonen-----21--24--------------1,493
Nelonen-----------------------------1,000
Viitonen**-----20--38--------------0,898 **Vain 21074 vaihteistossa vakiona! Sovitettavissa?
Pakki-----------34--15--------------3,867


VAZ-2105 (4 vaiht.) ja VAZ-21074 (5 vaiht.):
Kytkinakselissa kaksi harjannetta ja punainen maalimerkki

-------------Hammasluvut-----Välityssuhde
Kytkinakseli–18--28
Ykkönen------33--14------------3,667
Kakkonen-----27--20------------2,100
Kolmonen-----21--24------------1,361
Nelonen---------------------------1,000
Viitonen**-----20--38-------------0,819**Vain 21074 vaihteistossa!
Pakki-----------34--15------------3,526


VAZ-2106 vaihteisto:

Kytkinakselissa yksi harjanne ja vihreä maalimerkki

-------------Hammasluvut-----Välityssuhde
Kytkinakseli–19--28
Ykkönen------33--15-------------3,242
Kakkonen-----27--20-------------1,989
Kolmonen-----21--24-------------1,289
Nelonen----------------------------1,000
Viitonen**-----20--38--------------0,776** Vain 21074 vaihteistossa vakiona! Sovitettavissa?
Pakki-----------34--15-------------3,340
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Vaihdelaatikkojen erot?

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

4 vaihteisia laatikoitahan on kolmea erilaista: 2101, 2105 sekä 2106 vaihteisto, joissa on eri välitykset kaikissa. 5 vaihteista laatikkoa on ollut olemassa aina ja vain yhtä ja samaa, toki nopeusmittarinpyörittäjä vaihtelee ja voi olla 4.1 tai 3.9 perälle tarkoitettu, tai sitä ei välttämättä ole ollenkaan (Niva).

Ladan laatikon välitykset ovat keskenään vaihtokelpoiset, 2101 ja 2106 laatikoista voi ottaa välitykset ja laittaa 5 vaihteisen kuoriin, mutta yhden ainoan muutoksen joutuu tekemään. Sivuakselin peräpäähän täytyy porata reikä ja tehdä kierre jotta siihen saa kiinnitettyä pakin/5 vaihteen akselin, 4 vaihteisessa laatikossa kun pakin ratas on lukkosokalla sivuakselin päässä kiinni, niin sempä takia niihin ei ole sitä reikää työstetty.

Mutta tosi helpolla pikku jutulla pystyy tekemään 5 vaihteisen laatikon normaalia lyhyemmillä välityksillä, tai sitten normaalia raskaammilla.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin