Mitähän bensaa?
Mitähän bensaa?
Yritin hakea foorumilta mutta ei onnistunut, joten sori jos tämä on jo käsitelty aiemmin.
Sain 2107 vm-89.
Mitähän bensaa tuo käyttää? Ohjekirjassa sanotaan että vähintään 93.
95:lla kiihdytys oli nykivää ja bensaakin kului 1l enemmän satasella.
98:lla kulkee tyydyttävästi, pikkasen on kiihdyttäessä sellaista hetkittäistä tehon häviämistä.
Pitäskö toi kulkea 95:lla? Mikä se oktaaniluvun säätö on, joka ohjekirjassa mainitaan? Ja miten sitä käytetään?
Kun auto vietiin katsastukseen 3 vuoden tallissa seisomisen jälkeen joutu katsastusmies vääntämään päästöt kohdalleen. Oli Konelan entinen autoasentaja ja tykkäs kun sai Ladan asiakkaakseen
Sano että voi joutua käyttään säädöissä. Oliskohan noi nykimiset kaasarin väärästä säädöstä?
Ei taida ilman mittareita onnistua tollaisen kaasarin säätö?
Lisäksi aina välillä tulee bensan hajua hyttiin. Tulviiko siellä kaasari vai kammio? Mitäs sille vois tehdä?
Yks heppu sano että Sierran kaasari kävis Ladaan? En tiedä onko hyötyä lähteä vaihtamaan kaasaria.
Sain 2107 vm-89.
Mitähän bensaa tuo käyttää? Ohjekirjassa sanotaan että vähintään 93.
95:lla kiihdytys oli nykivää ja bensaakin kului 1l enemmän satasella.
98:lla kulkee tyydyttävästi, pikkasen on kiihdyttäessä sellaista hetkittäistä tehon häviämistä.
Pitäskö toi kulkea 95:lla? Mikä se oktaaniluvun säätö on, joka ohjekirjassa mainitaan? Ja miten sitä käytetään?
Kun auto vietiin katsastukseen 3 vuoden tallissa seisomisen jälkeen joutu katsastusmies vääntämään päästöt kohdalleen. Oli Konelan entinen autoasentaja ja tykkäs kun sai Ladan asiakkaakseen
Sano että voi joutua käyttään säädöissä. Oliskohan noi nykimiset kaasarin väärästä säädöstä?
Ei taida ilman mittareita onnistua tollaisen kaasarin säätö?
Lisäksi aina välillä tulee bensan hajua hyttiin. Tulviiko siellä kaasari vai kammio? Mitäs sille vois tehdä?
Yks heppu sano että Sierran kaasari kävis Ladaan? En tiedä onko hyötyä lähteä vaihtamaan kaasaria.
Re: Mitähän bensaa?
Niin ja siis tuohan vie n. 10l/100km. Onko se paljon? Minusta on.
Re: Mitähän bensaa?
98 käy mainiosti bensaksi. Minusta 10 litraa huntilla on liikaa maatieajossa, seka-ajossa se on aika normisettiä. Varsinkin raskaammalla kaasujalalla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Mitähän bensaa?
Sama kysymys mulla polttoaineen osalta ja lada nykii tai nytkähtää tietyllä vääntöalueella. Kiihdytettäessä vähän tehoton ja nytkähtää ja lähtee vetämään jne. ei jaksa Tankkaan muuten Shelliltä V-Poweria ja kai se paremmin toimii sillä? 2107 vm-89 mullakin siis ja 1.3, loistopeli, rakastan sitä autoa.
Re: Mitähän bensaa?
Maksanko muuten turhaan v-powerista? 98oktaaninen ajaa kai asiansa näissä vanhemmissa autoissa ihan hyvin tä?
Re: Mitähän bensaa?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =ehj%C3%A4Ladamborghini kirjoitti:Yritin hakea foorumilta mutta ei onnistunut
eli vieläkään ehjä lada ei ysikasia kaipaa...
Re: Mitähän bensaa?
Niin no millä ton nytkähtelyn saa pois? Vai onko Lada epä-ehjä jos nytkähtelee 95:lla?
Toi keskustelu bensasta ei nyt yhtään valaissut minua. Kaikilla on vahvat mielipiteet mikä on oikea bensa, osa perusteli sen osa ei.
Mutta jos lähtis siitä olettamasta että 95 pitäisi päästä hyvin kulkemaan, niin mikä tohon nykimiseen on syy? Onko Lada niin herkkä oktaanin vaihtelulle että se pitää säätää aina erikseen jos bensaa vaihdetaan. Tätä ongelmaa minulla ei ole ranskalaisissa autoissa koskaan ollut.
Toi keskustelu bensasta ei nyt yhtään valaissut minua. Kaikilla on vahvat mielipiteet mikä on oikea bensa, osa perusteli sen osa ei.
Mutta jos lähtis siitä olettamasta että 95 pitäisi päästä hyvin kulkemaan, niin mikä tohon nykimiseen on syy? Onko Lada niin herkkä oktaanin vaihtelulle että se pitää säätää aina erikseen jos bensaa vaihdetaan. Tätä ongelmaa minulla ei ole ranskalaisissa autoissa koskaan ollut.
Re: Mitähän bensaa?
Sanotaan nyt niin, että takaveto toimi vanhalla 95:llakin moitteetta. Siinä kun vaan on nykyään sitä viinaa 10 pros, joten en tiedä miten laitteisto kestää sitä. Oma 2104 toimi tuolla 95E10:lläkin täydellisesti. Se on tosin vähäpäästöinen sähkökaasarilla. V-poweria ei tarvita. Se oktaaniluvun säätö on siinä virranjakajassa oleva asteikko, josta voi säätää ajoituksen uudelleen jos oktaaniluku vaihtuu.
Tuo nykiminen viittaisi imuvuotoihiin tai kaasarin tukkoisuuteen. Siihen oktaanisäätöön ei ole tarve koskea jos bensaa vaihdetaan, jos sitä säätöä ei ole aikaisemmin käpälöity.
Tuo nykiminen viittaisi imuvuotoihiin tai kaasarin tukkoisuuteen. Siihen oktaanisäätöön ei ole tarve koskea jos bensaa vaihdetaan, jos sitä säätöä ei ole aikaisemmin käpälöity.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Mitähän bensaa?
Itsellä 1200 pätkittikanssa tietyn kierrosalueen lävitse kiivdyttäessä voimakkaasti. Virranjakaja vaihdettu ja asia korjaantui. 95e10 tankkaan aina eikä mitään ongelmia.
Re: Mitähän bensaa?
Käy ensin sytytyslaitteet kunnolla läpi. Osat kun ei juuri mitään maksa, niin vaihda kärjet, kondensaattori, vj-kansi, tulpanjohdot, pyörijä ja tulpat. Kärjet säädä kosketuskulma-mittarilla, ei rakotulkilla. Sytytys tietysti lampun kanssa. Olikohan se 5 astetta tehtaan ilmoittama? Kuitenkin, muutaman asteen voi laittaa aikaisemmallekin tehtaan ilmoittamasta. Tarkista jakajasta myös keskipakoissäädin ja voitele sen huopa pyörijän alta.
Kevyessä vedossa jos on reilumpaa nytkytystä, niin tarkista joutokäynnin-venttiili oikeasta sisälokasuojasta. Alunperin siihen tulee kaksi alipaineletkua kaasuttimelta/imusarjasta ja pari sähköjohtoa. Jos alipaineletkut on vielä paikoillaan, niin osa on toiminnassa. Yleensä se venttiili on ohitettu. Hajotessaan osa laittaa kenguruita tankkiin. Osan virallista nimeä en tiedä, mutta joku sen varmaan kohta kertoo.
Kaasuttimelle voisi pieni huolto tehdä hyvää. Hanki kannen alle uusi tiiviste ja foorumin hakua käyttäen tai kysymällä selvitä 1,3 koneeseen sopivimmat suutinkoot. Itsekin olen 1,3:n kaasuttimeen pääsuuttimen vaihtanut ensiökurkkuun ja sen suuttimen koko löytyy myös haulla jostakin foorumilta. Mutta oli asiaan paremminkin perehtyneitä, jotka olivat ne parhaat säädöt hakeneet. Tuo minun laittamani pelkkä pääsuutin, se poisti kaasari-Ladojen syntymävian, laihalla käynnin kevyellä kaasulla ajettaessa ja kone toimi kyllä erinomaisesti sillä, mutta säätöjä ei oltu hifisteltyä viimeisen päälle kohdilleen, kun itselleni oli ihan sama, jos auto vei 0,1 litraa enemmän 100km kuin jos säädöt olisi ollut just eikä melkein kohdillaan. Pienemmällä se taisi mennä silti kuin alkuperäisellä suuttimella. Siksi että ryypyn tarve väheni, eikä konetta tarvitse enää polkea niin reippaasti, kun vääntöä tulee alakierroksille lisää.
Ja viimeisenä, tankkaa vain 98:a. Jos tuon aiemman linkin luit, niin tiedoksi, että tietääkseni Jokarikin kääntyi 98:n käyttäjäksi myöhemmin.
Kevyessä vedossa jos on reilumpaa nytkytystä, niin tarkista joutokäynnin-venttiili oikeasta sisälokasuojasta. Alunperin siihen tulee kaksi alipaineletkua kaasuttimelta/imusarjasta ja pari sähköjohtoa. Jos alipaineletkut on vielä paikoillaan, niin osa on toiminnassa. Yleensä se venttiili on ohitettu. Hajotessaan osa laittaa kenguruita tankkiin. Osan virallista nimeä en tiedä, mutta joku sen varmaan kohta kertoo.
Kaasuttimelle voisi pieni huolto tehdä hyvää. Hanki kannen alle uusi tiiviste ja foorumin hakua käyttäen tai kysymällä selvitä 1,3 koneeseen sopivimmat suutinkoot. Itsekin olen 1,3:n kaasuttimeen pääsuuttimen vaihtanut ensiökurkkuun ja sen suuttimen koko löytyy myös haulla jostakin foorumilta. Mutta oli asiaan paremminkin perehtyneitä, jotka olivat ne parhaat säädöt hakeneet. Tuo minun laittamani pelkkä pääsuutin, se poisti kaasari-Ladojen syntymävian, laihalla käynnin kevyellä kaasulla ajettaessa ja kone toimi kyllä erinomaisesti sillä, mutta säätöjä ei oltu hifisteltyä viimeisen päälle kohdilleen, kun itselleni oli ihan sama, jos auto vei 0,1 litraa enemmän 100km kuin jos säädöt olisi ollut just eikä melkein kohdillaan. Pienemmällä se taisi mennä silti kuin alkuperäisellä suuttimella. Siksi että ryypyn tarve väheni, eikä konetta tarvitse enää polkea niin reippaasti, kun vääntöä tulee alakierroksille lisää.
Ja viimeisenä, tankkaa vain 98:a. Jos tuon aiemman linkin luit, niin tiedoksi, että tietääkseni Jokarikin kääntyi 98:n käyttäjäksi myöhemmin.
Re: Mitähän bensaa?
Itse en tankkaa mihinkään vehkeeseeni 98:a, vaan aina menee tankkiin 95e10. Ikinä ei ole toimintahäiriöitä bensan takia ollut. En kelpuuta itselleni paikasta toiseen siirtymisvälineeksi ajoneuvoa, joka toimii väärin jos polttoaineen oktaaniluku vaihtuu kolme yksikköä.
Ja Ladat eivät ole mitään nirsoja bensan suhteen. Pitäisi toimia molemmilla mitä Suomesta saa.
Ja Ladat eivät ole mitään nirsoja bensan suhteen. Pitäisi toimia molemmilla mitä Suomesta saa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Mitähän bensaa?
Kysehän ei ole siitä, että esimerkiksi toisten 2105-moottori vaatisi 98:a ja toisten kulkisi samalla tavalla 95:lla, vaan kyse on erosta perstuntumassa. Toisilla on herkempi hanuri kuin toisilla.
Ja Ladan nirsouteen bensan suhteen, niin se että auto kulkee vaikka millä sotkulla ei tarkoita kuitenkaan sitä, että se kulkisi kaikilla litkuilla samalla tavalla. Siinä mielessä kaasari-Lada on hyvinkin tarkka käytetyn bensiinin laadusta, kun Ladan kaasuttimessa on tehtaan jäljiltä väärää kokoa olevia suuttimia, jos ajatellaan parasta mahdollista moottorin toimintaa. Eli tehdassäädöissään se ei toimi kunnolla millään suomessa myynnissä olevalla bensiinilaadulla.
Ja Ladan nirsouteen bensan suhteen, niin se että auto kulkee vaikka millä sotkulla ei tarkoita kuitenkaan sitä, että se kulkisi kaikilla litkuilla samalla tavalla. Siinä mielessä kaasari-Lada on hyvinkin tarkka käytetyn bensiinin laadusta, kun Ladan kaasuttimessa on tehtaan jäljiltä väärää kokoa olevia suuttimia, jos ajatellaan parasta mahdollista moottorin toimintaa. Eli tehdassäädöissään se ei toimi kunnolla millään suomessa myynnissä olevalla bensiinilaadulla.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Mitähän bensaa?
nesteen 98:lla sai enemän tehoa ja vääntöä 3-4 vuotta sitte ku muiten bensoilla. en oo nyt tämän päivän bensoja tutkinut mitä ne antaa.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Mitähän bensaa?
Mitä puhuit v-powerista? Itse tiedän, että se ei kovin moneen laitteeseen käy. Useammassa moottoriajoneuvossa tullut kokeiltua, ja jokaisessa sai pahaa häikkää aikaiseksi. Milloin ei käynyt ollenkaan, milloin hyvin heikosti.
Sinuna tosiaan heittäisin puhdasta ysikasia tankkiin, säätäisin kaasuttimen sekä sytytyksen ja tarkistaisin ilmansaannin sekä vuodot.
Sinuna tosiaan heittäisin puhdasta ysikasia tankkiin, säätäisin kaasuttimen sekä sytytyksen ja tarkistaisin ilmansaannin sekä vuodot.
Re: Mitähän bensaa?
Vaihdoin Ladaan sytytysjohdot ja -tulpat. Kulutus pieneni ainakin 2 litraa. Eli nyt se on noin 7,5l/100km.
Eli jotain vikaa oli johdoissa.
Vielä tuota nykimistä kiihdyttäessä esiintyy. Mutta vien sen kuukauden päästä kaasarin säätöön. Katotaan auttaako se. Toisaalta vois vielä kurkata sinne bensakammioon missä on se koho, että onko se hyvä.
Miltähän sen kohon pitäis näyttää, ja paljonko sitä bensaa siellä kammiossa pitäis olla?
Eli jotain vikaa oli johdoissa.
Vielä tuota nykimistä kiihdyttäessä esiintyy. Mutta vien sen kuukauden päästä kaasarin säätöön. Katotaan auttaako se. Toisaalta vois vielä kurkata sinne bensakammioon missä on se koho, että onko se hyvä.
Miltähän sen kohon pitäis näyttää, ja paljonko sitä bensaa siellä kammiossa pitäis olla?