Pyörännapa taka vasen
Pyörännapa taka vasen
Mistäköhän mahtaisi saada uuden navan? Olisi vuoden 1995 1500s lada.
Re: Pyörännapa taka vasen
Tarkoitatko mitä osaa takapyörän navasta?
Re: Pyörännapa taka vasen
Sitä joka on rummun alla, jossa on ne kierteet renkaan pulteille. Siitä on mennyt kierteet "särki"
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Pyörännapa taka vasen
Eikös silloin näissä TakaPotkuissa ole kyse Vetoakselista? Vai miten sen pelkän laipan irroittaa ellei halua kulmahiomakonetta käyttää?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Pyörännapa taka vasen
Eli tarvit siis koko vetoakselin....tämä osa jossa on ne kierteet,niin se on vetoakselinpää (ei erikseen vaihdettava osa,koska on kiinteänä vetoakselissa)
Re: Pyörännapa taka vasen
Paras vaihtoehto on uusia vasemman puolen vetoakseli ja sen jälkeen käyttää oikean pituisia pultteja ja oikealla jaolla olevia vanteita että kierteet myös säilyy hyvinä. Pultti on silloin oikean pituinen kun tulee kierteellisestä laipasta läpi muttei vastaa jarruhiluihin. Esim. alumiinivanteita käytettäessä ei alkuperäinen pultti välttämättä ole riittävän pitkä.
Muita vaihtoehtoja joista tekijä on itse vastuussa:
- Porata vanhojen kierrereikien viereen uudet 10,5mm:n reiät jos ainevahvuutta on laipassa tarpeeksi sillä kohtaa ja tehdä niihin 12*1.25 kierre. Tällöin ei voida käyttää jarrurumpujen kiinnitysruuveja, muttei ne välttämättömät olekaan.
- Porata vanhat kierrereiät 12,5 mm:n terällä ja tehdä niihin 14*1.5 kierre ja käyttää esim. Audin pyöränpultteja. Tällöin myös jarrurummun reiät joutuu isontamaan 14 millisiksi. Ja ehkä vanteestakin hieman reikiä avartamaan.
- Hommata esim. Saab 900:n pyörän pinnapultteja 4 kpl, sekä niihin pyöränmutterit. Ja porata navassa olevat reiät tiukasti sopivaksi ja asentaa pinnapultit muttereilla vetämällä paikalleen.
Muita vaihtoehtoja joista tekijä on itse vastuussa:
- Porata vanhojen kierrereikien viereen uudet 10,5mm:n reiät jos ainevahvuutta on laipassa tarpeeksi sillä kohtaa ja tehdä niihin 12*1.25 kierre. Tällöin ei voida käyttää jarrurumpujen kiinnitysruuveja, muttei ne välttämättömät olekaan.
- Porata vanhat kierrereiät 12,5 mm:n terällä ja tehdä niihin 14*1.5 kierre ja käyttää esim. Audin pyöränpultteja. Tällöin myös jarrurummun reiät joutuu isontamaan 14 millisiksi. Ja ehkä vanteestakin hieman reikiä avartamaan.
- Hommata esim. Saab 900:n pyörän pinnapultteja 4 kpl, sekä niihin pyöränmutterit. Ja porata navassa olevat reiät tiukasti sopivaksi ja asentaa pinnapultit muttereilla vetämällä paikalleen.
Re: Pyörännapa taka vasen
Yks korjaus konsti on sit vielä helicoil kierre, mutta en ite välttämättä luottaisi siihen jos joka reijästä on kierteet menny. Jos sulla on vaan yhdestä tai kahdesta reijästä mennyt kierteet niin helicoil vois olla ihan toimiva ratkaisu. Jos sulla on joka reijästä kierteet sekaisin niin toimivimmat ratkaisut voisi olla edellä mainitut isompi kierre tai pinnapultit. Ja sit pulttien kiristyksessä muistettava että niitä ei mennä mutterimyllyllä paukuttaa tai avaimella kiristetä kaikella sillä voimalla mitä kropasta löytyy, jos on momentti avain ni käytä sitä.
Jos olet sitä mieltä ettei niitä kierteitä kannata korjata, niin sit ainoa vaihtoehto taitaa olla etsiä käytettynä koko vetari, uutta voi olla hankala löytää tai on ainakin kallis. Käytettynä voisi löytää edullisestikin, jopa koko perän.
Jos olet sitä mieltä ettei niitä kierteitä kannata korjata, niin sit ainoa vaihtoehto taitaa olla etsiä käytettynä koko vetari, uutta voi olla hankala löytää tai on ainakin kallis. Käytettynä voisi löytää edullisestikin, jopa koko perän.
Re: Pyörännapa taka vasen
Helicoil kestää paremmin kuin alkuperäiset kierteet, että luulisi riittävän.
Re: Pyörännapa taka vasen
Helicoil kyllä kestää, kunhan laittaa sen kiinni napaan tehtyyn kierteeseen kierrelukitteella (esim. Loctite). Muuten se pyörii aina pultin matkassa pois / karkaa edellä jarrurummun sisälle.
Tuollaisia helicoileja käytetäänkin paljon teollisuudessa alkuperäisen kierteen suojaamiseksi.
Tuollaisia helicoileja käytetäänkin paljon teollisuudessa alkuperäisen kierteen suojaamiseksi.