Vikakoodi 54

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Poikani halusi harrasteautoksi takavetoisen Ladan. Tuli ostettua 2107 vm. 1996 1700i. Tarkoitus oli osta kaasarimallia, mutta 19 vuoden vanhan auton ilman ruostetta, ei voidaan jättää ostamatta. Tinkisimme 100 euroa happisondin hinnan verran, kun "Chech Engine" valo paloi.

Kävin verstassa hienolla suurella tietokoneilla, mutta puolin tunnin räpäillyn jälkeen yhteyttä ei saatu. Ja sain kuulla miten vaikea ja huono Ladan ruiskutusjärjestelmä on, ja vaikeata löytää varaosia. Samaralla on kyllä parempi. Voitaisiin mitata kaikki anturit ja etsiä arvot, mutta kestäisi pitkää aikaa.

Pojan kanssa etsiskelimme happitunnistimia. Löisimme moottorille 21214:lle, mutta ladassa on 21073 moottorityyppiä. Sitten luin tunnin verran tässä foruumissa, ja löisin ihmeellisen ratkaisun.

Tänään kokeilimme venäläisen tietokoneen. Siis rautalanganpätkä OBD:ssä. Vikakoodit 12, 12, 12 ja 54, 54 , 54 ja taas 12:siä.

SUURET KIITOKSET! Pelastitte huippuyksilön romuttamolta!

Nyt olen tunnin verran etsinyt sitä oktaanisäädintä, mutta musta potikka keltaisella hatulla ei ole löydetty. Sulakerasian edessä olen löytänyt muutamat johdot, muttei mikään harmaa tai vihreää.

Siellä on lyhyt musta, lyhyt kaksihaarainen harmaa/punainen, pitkä oranssi sekä pitkä harmaa/punainen. Olisko joku näistä siihen oktaanitunnistimen varten?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja pressa »

Oktaanisäätimelle meneen musta ja vihreä johto kuten tuosta kaviosta näet: http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/gmruisku3.jpg
Ja ukk osiosta kaikkien ladojen kaikki ohjeet ja sieltä kun etenee niin päätyy tälläiseen.
Kuva
ja suoraan kääntäjällä
Octane potentiometri (kuva. 10-16) asennetaan moottoritilaan puolella laatikko ja vozduhopritoka on muuttuva vastus. Se tarjoaa elektroninen ohjausyksikkö signaalin korjaus sytytyksen ajoitus. Oktaani-säätö potentiometrin suoritetaan vain huoltamon käyttöön diagnostisia laitteita.
No kuitenkin tuossa johdotuskaaviossa johdon väri näyttää pahasti siniseltä (säädin on numero 5).
http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg

Muistini mukan löytyy siitä apukuskinpuolelta lokasuojaan kiinitettynä (todella kauan kun olen 1-pisteruutan pellin alle mitään tehnyt).
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Säädinmötikkä on edestä katsottuna moottoritilan vasemmassa laidassa hivenen keskiviivan takapuolella. Siinä tosiaankin on KELTAINEN "korkki". Kun lähdetään tulemaan (edestä katsottuna) sulakerasian vasemmasta kulmasta eteenpäin moottoritilan vasenta sivuseinää niin oktaanisäädin on ensimmäinen "laite", joka on moottoritilan seinämässä kiinni. Sen jälkeen tulee rele (en muista mikä rele tämä on), jne.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Mitenkä muistan että olisi ollut oikealla puolen konehuonetta?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

tsikul

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja tsikul »

Oikeallahan se on..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä varmaan kukin kuitenkin tarkoittaa samaa puolta autossa?

Apukuskin puoli on edestä katsottuna vasemmalla, kuskin penkiltä katsottuna se on taas oikealla puolella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja pressa »

Auton puoli ilmoitetaan aina keulaanpäin katsoen ja voi olla ettei oktaanisäätimessä ole enää keltaista korkkia tallella.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuka sen määrää mitenpäin se ilmoitetaan? Jos seisot auton edessä tekemässä remonttia niin sen voi aivan hyvin ilmoittaa noin. Kai nyt sentään tekstiä pitää ton verran ymmärtää lukea, että osaa erottaa vasemman oikeasta? Se on eri asia jos tilataan varaosia, niin silloin auton suunta katsotaan takaa.

Ja sulle on esitetty kysymys täällä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 80#p390051
Puidaanpas nyt tämä juttu selväksi.
pressa kirjoitti:Eikö voi kirjoittaa sellaista että pystyy kirjoituksensa takana "seisomaan" myöhemminkin?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Säädinmötikkä on edestä katsottuna moottoritilan vasemmassa laidassa hivenen keskiviivan takapuolella. Siinä tosiaankin on KELTAINEN "korkki". Kun lähdetään tulemaan (edestä katsottuna) sulakerasian vasemmasta kulmasta eteenpäin moottoritilan vasenta sivuseinää niin oktaanisäädin on ensimmäinen "laite", joka on moottoritilan seinämässä kiinni. Sen jälkeen tulee rele (en muista mikä rele tämä on), jne.
Näin toisen ladan myyntikuvassa oktaanisäädintä keltaisella hatulla, siellä missä se on selostettu.
http://image.nettiauto.com/extra/carimg ... ed7871.jpg
Sellaista ei meidän autossa ole. Sen paikalla on minulle tuntematon rele neljällä johtimeella lähin sulakerasia. Releessä lukee numerot 30, 85, 86 ja 87. Seuraavaksi tulee hitsatun pultti, mihin oktaanisäädin sopisi olla kiinnitettynä. Siihen on "punaisen valopylvän" laitettu myytävässä ladassa. Ja sen alla meillä on tyhjä reikä peltiruuville.
Viimeksi muokannut Warre 1000, 22.8.2015 8:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja pressa »

Seuraavaksi lähdet sitten seuraamaan johtoja
Kuva 10-28. Kytkentäkaavio injektio: 1 - sähköinen tuuletin moottori 2 - asennus yksikkö; 3 - valvonta tyhjäkäynnillä; 4 - elektroninen ohjausyksikkö; 5 - oktaani-potin; 6 - sytytystulpat; 7 - sytytys moduuli; 8 - kampiakselin asentoanturin; 9 - elektrobenzonasos polttoaineen tason anturi; 10 - kierroslukumittari; 11 - merkkivalo "CHECK ENGINE"; 12 - virtalukko auton; 13 - nopeusmittari; 14 - Block diagnostiikka; 15 - suutin; 16 - säiliö tyhjennysventtiili; 17, 18, ​​19 - sulakkeet ruiskutusjärjestelmä; 20 - virta rele polttoaineen ruiskutus järjestelmä; 21 - rele osallisuutta elektrobenzonasosa; 22 - rele sähkökiuas tuloputken; 23 - sähkökiuas tuloputken; 24 - Sulake lämmitin tuloputken; 25 - ulottuma hapen pitoisuus; 26 - lämpötuntopää; 27 - kaasuläpän asentoanturin; 28 - ilman lämpötila-anturi; 29 - absoluuttinen paineanturi; - Terminaali "plus" akun; B - liittimeen "15" virtalukon; P4 - rele sisällyttämisen tuuletinmoottorin

http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

samarai kirjoitti:Kuka sen määrää mitenpäin se ilmoitetaan? Jos seisot auton edessä tekemässä remonttia niin sen voi aivan hyvin ilmoittaa noin. Kai nyt sentään tekstiä pitää ton verran ymmärtää lukea, että osaa erottaa

Niin pitäähän sitä nyt keravalaisen (sentään lähes Helsinkiläinen) textistä sen verran ymmärtää että jos kirjoittaa "zingo" niin se tarkoittaa Hesan slangilla sinkoa! Mutta kuitenkin ei voi millään tietää missä päin autoa se kirjoittaja on sitä autoa seisoskellut? Eli autossa on oikea ja vasen puoli niin kuin on etu ja taka pääkin, uskoakseni myös keravalla?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eikö Kawamies pysty ymmärtämään kirjoitettua tekstlä? Jos kirjoitetaan "edestä päin katsottuna» - niin mitä sillä tarkoitetaan? Kannattaa varmaan ensin se opetella ennen kuin lähtee arpomaan omia neuvojaan.

Ja sinähän et tiennyt edes sitä "sinkoa".Siitähän oli jo silloin ensimmäisellä kerralla juttua, ja jätkä oli aivan pihalla tästä "singosta".On siinä varsinainen "Kawamies" :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

samarai kirjoitti: Ja sinähän et tiennyt edes sitä "sinkoa".Siitähän oli jo silloin ensimmäisellä kerralla juttua, ja jätkä oli aivan pihalla tästä "singosta".On siinä varsinainen "Kawamies" :lol:
Missähän tilanteessa tällainen on tapahtunut? Nyt kyllä stadin kundi ( ai niin keravaltahan sitä vaan oltiin?) koittaa isotella maalaistollolle jolla on muka mootoripyörä ollut.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin ja mitäpä sitä omista vekottimista mitään katsomaan ja neuvomaan niitä tämän kautta kenellekään kun kaikenhan löytää jo muutenkin netistä.

Sanotaan vaikka niin että GM 1pisteruiskujärjestelmän oktaanisäädin saattaa olla auton moottoritilassa. Tämähän ei ole mitenkään varmaa, kuten kysyjä on meille kertonut.

Ai niin ja jos kyseessä olisi A Vectra niin se säädinhän saattaisi olla vaikka takakontissa tai kartturin jalkatilassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vikakoodi 54

Viesti Kirjoittaja samarai »

toktornivako kirjoitti:
samarai kirjoitti: Ja sinähän et tiennyt edes sitä "sinkoa".Siitähän oli jo silloin ensimmäisellä kerralla juttua, ja jätkä oli aivan pihalla tästä "singosta".On siinä varsinainen "Kawamies" :lol:
Missähän tilanteessa tällainen on tapahtunut? Nyt kyllä stadin kundi ( ai niin keravaltahan sitä vaan oltiin?) koittaa isotella maalaistollolle jolla on muka mootoripyörä ollut.
Sehän oli aikaisemmin kun oli puhetta tästä H2 Kawasta, en nyt muista enää missä yhteydessä se oli, kyllä se varmaan tämän vuoden sisällä oli. Siitähän mä muistinkin, että kerroit sellaisen itselläsi olleen. Yritän löytää sen vielä, mutta koska täällä ei ole hakua, se on hankalampaa.

Ei tässä mitään isottelua ollut, minä vaan ihmettelin jo silloin että olit pihalla tästä "Zingosta", silloinhan myös keskusteltiin mistä tämä nimi ollut tullut, niin vastasin että ilmeisesti "singosta". Sinä vaan itsepäisesti vänkäsit, että sellaista ei ole ollutkaan. Niin kuin vänkäsit tälläkin kertaa. Nyt varmaan sentään olet tietoinen, että ainakin "Sinko"- nimeä on tuosta Kawasta käytetty.

Nyt kyllä ymmärrän, että olit siitä pihalla, koska ostit sen vasta -83, tämänhän jo kerroinkin. Tämä olisi pitänyt minun heti kysyä, sen virheen tein, se täytyy kyllä myöntää.

Ja minä olen kyllä syntyisin "stadin kundi", vaikka asunkin nyt Keravalla. Ensimmäisen kerran aukaisin silmäni vanhalla Kätilö-opistolla Neitsytpolulla. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin