Tyhjäkäyntimoottorista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
letkaa ja jenkkaa
Viestit: 43
Liittynyt: 19.4.2014 23:11
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Tyhjäkäyntimoottorista

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

Sehän on pian talvi käsillä, ja tietyt autolijan hankaluudet edessä. Vettä ei kaiketi kaasariin tai ruiskuun nykyään suuremmin pääse, koska bensan sekaan on laitettu etanolia, mutta kuitenkin pakkasyöt tahtoo tehdä jäynää liikenteeseen lähtijälle.
1700i lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta sitten hetken kuluttua tyhjäkäynti käy sitkaaksi, ja kone tahtoo sammua, ellei pidä kaasujalkaa kevyesti päällä. Tämä tietty niin kauan, kunnes moottori on lämmennyt kunnolla.
Olen ajatellut sellaista, että kun olen lukenut näitä takavetoisten ryhmän juttuja, voisi vika löytyä tyhjäkäyntimoottorista, jota mun tietääkseni tässä ajokissa ei ole koskaan puhdistettu. Näin ollen toivoisin, että joku laittaisi kuvan tai kaavion siitä, missä paikassa tämä vekotin on. Senkin olen lukenut, että se sijaitsee ilmanpuhdistajan alla, ja vielä siten, että ylempänä on kaasuläpän asentotunnistin ja alempana tämä tyhjäkäyntiä säätelevä laite.
Joten jos jollakin olisi visuaalista dokumenttia asiasta, olisin erittäin kiitollinen. Itse hyvin vähän "rassaan" tuota ajopeliä, ja ajattelin että ehkä keväällä perushuollon yhteydessä antaisin ammattimiehen tehtäväksi tämän laitteen putsauksen. Ja koska täälläpäin kunnon ladahuoltoja on harvassa, tällainen dokumentti olisi hyväksi. Toivottavasti asenteeni ei häiritse vannoutuneita tee-se-itse-miehiä. ;)
Ai niin, tämä ajokki on ollut allekirjoittaneella kahdeksan vuotta, eikä kertaakaan ole tien päällä temppuillut saati jättänyt tien varteen. Viimeiset neljä katsastusta ovat menneet heittämällä läpi. Sellainen auto on Lada!
Siis jos joku kuva tai kaavio? Kiitän ja kumarran :)