2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
leposima

2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja leposima »

Meni etuiskareita vaihdellessa toiselta puolelta toinen pinnapultti poikki, jolla iskarin alapäätä pitelevä korvake tulee kiinni.

Mitä kannattaa tehdä, yhdellä mutterilla tuskin uskaltaa ajella? Pitääkö alatukivarsi irroittaa ja porata pinnapultin jämät irti, laittaa pultti ja hitsata se kiinni?
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eipä siinä muukaan auta ellei uutta hanki.
Ei mikään mukavin korjattava kun pitää rälläköidä hitsin kohta vielä tasaiseksi ettei jousi katkea. Itse en ole joutunut tekemään mutta taitaa olla vielä melko kapea väli rälläköidä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja AI »

Aika hankala sitä pulttia on sieltä jousen altakin pois porata:
http://lada1970.1g.fi/kuvat/samsung/alatukivarsi.jpg
Joku kertoi joskus poranneensa alapuolelta sen kokoisen reiän että mahtui pultin kanta sinne ja hitsanneensa sen paikoilleen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja virtain »

Ota alatukivasri irti,ja poraat siihen esim 8,5mm reiän sen alkuperäisen pinnapultin kohtaan,ja sitten katkaiset 8mm pultista sen lenkkiavainkannan pois ja laitat sen pultin siihen reikään,jonka jälkeen sitten hitsaat sen sieltä tukivarren sisältä kiinni...Ei tarvitse miettiä,että mahtuuko se jousen kanssa olemaan siellä...koska se mahtuu olemaan siellä 8)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja AI »

Sieltä tukivarren sisäpuolelta vaan ei paljon hitsaamaan mahdu kun sen alkuperäisen pultin päälle on tuo jousikuppi hitsattu. Kuvassa yläpuolelta vähän se alkuperäisen pultin kanta pilkottaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja jta »

Ite porasin alapuolelta muistaakseni 12mm reiän ja hioin 8mm pultin kannan siten että mahtui tuohon reikään ja ohensin kantaa myöskin sen verran että upposi hieman syvemmälle kuin tukivarren pinta ja hitsillä täräytin kiinni. Saa paremmin hitsattua kun jää vähän rakoa pultin ja alatukivarren väliin ja samalla sai myös samalle tasolle tuon tukivarren kans sen hitsin. Hionta, hiekkapuhallus ja maalaus niin ei edes näe päällepäin että pultti on vaihdettu kun näitähän ei vissiin saisi mennä hitsaileen. Tuon tein kerran paikoillaan olevaan alatukivarteen niin onhan se vähän tuusaamista. Kahteen irtaallaan olevaan alatukivarteen tein tuon saman operaation ja samalla tuli vaihdettua ne kallistuksenvakaajan pultitkin. Helpommalla tosin selviäis kun ostais suosiolla uudet kun eivät maksakkaan juuri mitään. Sattui kuitenkin hyllyssä oleen muuten hyvä kuntoiset tukivarret niin tuli tuo operaatio tehtyä kun piti nappikseen vaihtaa tukivarret kun oli jo reikä tullut vanhoihin ja katsastus miehen ketale meni siihen puuttumaan. :lol:
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
kapa
Viestit: 1203
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja kapa »

Itse kun tukivarret kunnostin niin irrotin nuo jousikupit tukivarsista (pistehitseillä kiinni). Sitten hitsasin uudet pultit tukivarsiin ja heppailin jousikupit takaisin paikoilleen.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Johonki tullu tehtyä vaan niin että poikkimenneiden tilalle hitsaa vaan pultit suoraan kannoistaan tukivarsiin kiinni. Toimii, eikä tarvitse purkaa mitään ;)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
leposima

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja leposima »

Kiitos paljon vinkeistä, on kiva kun täällä autetaan miestä mäessä :)

Nyt sain tukivarren irti. pallonivelen alapultit ja kallistuksen vakaajan pinnapultitkin katkesi mukavasti. Pallonivelen ulospainajakin halkesi, kangella sai onneksi pallonivelen tukivarresta irti. Saako mistään uusia tukivarsia sopuhintaan? Tuota kun pitää kunnostaa jo ihan liian paljon..

Lisäksi mistä saisi soivan työkalun jousien puristukseen? Mulla oli jotkut vähä modatut puristimet, mutta ne ei mahtuneet puristamaan tarpeeksi. Tuli tukivarsi aika voimalla tonttiin, kun sain sen irroitettua :D
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mansemotorsilta saa Ladaan tarkoitetun jousipuristimen ja uusia tukivarsiakin. Sillein itse tehnyt jousipuristimen kanssa pelatessa, että iskari irti ja ylätukivarren pitkä pultti irti. Silloin ainoastaan iskarin pultit on mahdollisia katkeamisen paikkoja. Ei tietenkään auta sinun tapauksessa kun tukivarsi pitää vaihtaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja jta »

Lyhennetyillä jousipuristimila saa kohtuudella nuo etujouset pois mutta eipä se kallis ole tuo mitä mansemotors myy ja ovat varmasti turvallisemmat. Ite tehnyt siten että puristan jousen kasaan noilla normi puristimilla ja löysään alatukivarren puslien mutterit niin pääsee tukivarsi liikkuun helposti alas ja jousen saa nätisti luiskautettua pois. Tunkkia hyvä käyttää tuossa vaiheessa hillitseen ettei alatukivarsi lähde vauhdilla alaspäin. Vaatii vaan että auto pitää olla nostettuna aika korkealle.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Itse olen moneen otteeseen hitsannut noita alatukivarsia, mutta jos on sellainen yksilö että alkaa kaikki pinnapultit katkeamaan, niin kallistuksen vakaajan kuin iskarin kiinnityksestäkin, on Ladan alatukivarsi yleensä niin tiensä päässä että kohta voi tukivarsi revetä jo pallonivelen kohdalta liian ruosteen takia. Eihän noita tukivarsia kauheasti vissiin saa paikata, mutta poraamalla reiän ja hitsaamalla pinnapultin/ normaalin pultin katkenneen tilalle, sillein niitä on kyllä saanut elvytettyä ja kestämään vielä muutaman vuoden lisää. Ladan saa purettua aina helposti mutta etujousen takaisin laitto onkin vähän haastavampi homma, alusta rakenne on sillein vähän jännä että sinne väliin ei mahdu oikein mikään jousipuristin kun aina ottaa tukivarsiin kiinni, itse olen tehnyt aina niin että olen lattialla vääntänyt jousipuristimilla jousen kasaan ja asettanut rautaisella reikänauhalla pari pantaa tiukalle, sen jälkeen ottanut jousipuristimet pois. Rautainen reikänauha jaksaa pitää jousen kasassa, kannattaa mieluummin laittaa 3 pantaa kuin 2 ja jousen on hyvä olla kasaan puristettuna alle 30cm lyhyt, silloin se menee aika vaivatta paikoilleen, pikkuisen tunkilla alatukivarresta nostaen saa paketin kasattua aika kevyesti, kun kaikki on kiinni, iskarit ja muut mitä remontissa on otettu irti, antaa vaan niiden reikänauhojen olla viimeiseen asti paikoillaan ja sen jälkeen kun kaikki on kasattu, ihan viimeiseksi katkaisee ne reikänauhat peltisaksilla, jokainen tekee tyylillään mutta itse olen havainnut tämän erittäin hyväksi tavaksi toimia 8)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja jta »

Itekkin joskus miettiny vastaavaa että sitoisi jousen läjään jollain mutta tieto siitä että millä voimalla se jousi lähtee jos sattuukin patentti pettään niin on ainakin vielä toistaiseksi estäny mua tekemästä patentteja. Nähnyt mitä jälkeä tekee kun osuu viistosti poskipäähän ja myöskin sen että montako kertaa se jousi käy sellaisen 7m korkean hallin katossa kun lähtee puristuksesta. Hirvittää välillä noilla jousipuristimillakin touhuilu.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

mansemotorsilta tuo erittäin edullinen jousipuristin niin ei tarvi mitään säätää, jousen vaihto on juhlaa tuolla... :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

^Oletko tehnyt samanlailla kuin mitä yllä selostin vai onko vielä helpompikin tapa?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin