89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jouhaniz
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2018 18:56

89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja jouhaniz »

Sellaista kyselisin että onko kuinka normaalia kun suoraan ajosta avaa öljy korkin niin sieltä nousee harmahtava savu ja öljytikun reiästä myös?
Lykkää myös öljyä tikun reiästä vaikka tikun kumi olisi uusi, huohotin ei ole tukossa koska on suora letku joka menee maahan.
Voiko bensapumppu vuotaa bensaa öljytilaan??
Kone rengastettu ja stefat uudet mukaanlukien venavarren kumit.
Weberi kaasari on kiinni ja paineet säädetty oikeaksi weberin kanssa huono lähtemään käyntiin kylmänä?
Voisikohan pääsuutin olla liian iso että lykkää liikaa bensaa koneeseen? suuttimet ovat foorumin ohjeidenmukaan laitettu.
Sitten toinen kysymys kun mitataan puristuspaineet niin mistä tietää falskaako venttiilit vai männän renkaat?
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

En usko vähän ylimääräistä benssa saa kampikammioon harmaata savua.

Tuleeko suorasta huohotinputkesta mitään savua? Putki voi olla auki, mutta ennen putkea löytyy jonkunlaista labyrinttia, jonka tehtävä on erottaa öljyä takaisin öljpohjaan. Sitä labyrinttia saattaa olla tukossa.

Toinen mahdollisuus olisi vuotavaa kannentiivistettä. Pysyykö jäähdytysnestettä sisällä vai onko sitä lisättävä tietyllä välillä?

Puristuspaineen mittamaalla ei helpolla saa selvää mikä vuotaa. Ja siitä muutenkin ei saa paljon selvää, paitsi jos löytyy vain puolen ventiilinlautanen tai reikä männässä. On olemassa vähän harvinaisemman mittausmenetelmän, jolla asetetaan mäntä yläkuolokohdassa ja mitataan kuinka paljon paineilmaa vuotaa läpi. Ja sillä kuulee tuleeko ilmaa kampikammiosta tai ventiileistä.
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja pressa »

jouhaniz kirjoitti:Voiko bensapumppu vuotaa bensaa öljytilaan???
Tarvike pumppu voi vuotaa öljytilaan, alkuperäisen pitäisi päästää suoraan ulos pumpun välikammion reiästä. Toki bensan pitäisi haista jos sitä öljyn joukkoon pääsee. Lisääntyykö öljy? Mitä öljyä autossa on ja koska öljyt on vaihdettu?
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Joku vanha keino selvittää mistä puristuspaine karkaa oli kaataa öljyä männän päälle (ei liikaa). Jos seuraavassa mittauksessa puristuspaine nousi huomattavasti, niin vuotoa oli männän ja sylinterin välistä. Öljy tiivistää vuodon hetkeksi. Keino tosin taitaa sopia paremmin pienehköille koneille. Ehjän autonmoottorin puristuspaineitten pitäisi olla jossain 10 ja 14 barin välillä, lämpimällä koneella kaasu pohjassa startaten.
jouhaniz
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2018 18:56

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja jouhaniz »

Öljynä käytän mobil 3000 superia ja on tominut hyvin, eikä vaihdosta ole kuin 3000km ja sen aikana lisätty muutama desi.
Nesteet tuntuvat pysyvän paikoillaan.
kun huohotus putken ottaa pois ja kylmänä käynnistää niin huohottimesta nousee heti harmaata savua
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

jouhaniz kirjoitti:....Nesteet tuntuvat pysyvän paikoillaan.
kun huohotus putken ottaa pois ja kylmänä käynnistää niin huohottimesta nousee heti harmaata savua
En usko kannentiivistettä vuotavan, kun nesteet pysyvät paikalla. Ja jos jäähdytysnestettä olisi öljyn seassa, niin ei se kylmänä pitäisi heti haihtua pois.

En myöskään usko labyrintti huohutinjärjestelmä olisi tukossa, kun se heti kylmänä syöttää harmaa savua. Minkä takia se lykkää öljyä öljytikun reiästä en pysty selittämään.
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Vähän sekava juttu. No koitetaan jotakin.

Kuuman koneen harmahtava haituva avatusta öljykorkista selittyy kuumilla öljyillä yms. haihtumistuotteilla (mm. kosteus). Mutta mitään kunnon sakeaa usvaa ei saa tulla. Väljä kone huohottaa huohottimesta samantapaista hussakkaa. Moottorin lämmöt?

Bensiinin kyllä pitäisi haihtua melko pian kuumasta koneesta pois öljyn seasta ellei sitä nyt aivan holvaamalla sinne joudu. Joskus toki bensapumppu voi vuotaa sen verran railakkaasti oljyn sekaan ettei se ehdi kunnolla haihtua lyhyessä ajossa.

Öljyn määrä. Tarkastappa oikein kunnolla, ettei öljyä ole ylimääräistä moottorissa. Onko tikku varmasti oikean mittainen ja tikun putki kunnolla lohkossa paikoillaan? Liika öljy kyllä huohottuu.

Vesi öljyn seassa. Onko öljykorkissa tai -tikussa havaittavissa harmahtavaa "kermavaahtoa"? Vettä kertyy öljyn sekaan etenkin kylmällä koneella ja lyhyttä ajoa tehtäessä. Toiset öljyt tuntuvat kestävän tuota vettä paremmin kuin toiset.

Koneremontti. Tuliko sylinterit hoonattua vai vaihdettiinko pelkät männänrenkaat? Miten männänrenkaiden katkoskohdat tulivatko ne tasaisesti jaettua männän eri puolille? Oliko männänrenkaat oikean mittaiset? Olisiko kone porattu jossakinvaiheessa? Yms...

Weber ja käyntiinlähteminen. Toimiiko ryyppy kunnolla? Kohon korkeus. Saako riittävästi bensiiniä eli toimiiko bensapumppu tehokkaasti? Liian suuri kaasari huonontaa käyntiä, koska moottorin imemä ilmamäärä ei saa riittävää "nopeutta" isoissa kaasarin kurkuissa. Kaasarin liitos imusarjaan, onko lämpötiivistettä? Kuuma kone kiehuttaa bensan pois kaasarista ja seuraava käynnistys vaikea kun kaasarissa liian vähän bensaa. Ilmavuodot, erityisesti se kuuluisa imusarjan ja jarrutehostimen letku. Kangaspäällinen alkuperäinen letku on vaikea kun ei näy haperuus päällepäin.

Tuollaisia tuli mieleen. Eiköhän se siitä, jossakinvaiheessa...
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
jouhaniz
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2018 18:56

Re: 89 1200s 1,5 mylyllä savuttaa ja paineet

Viesti Kirjoittaja jouhaniz »

Lohkossa ei ole öljytikulle putkea koska on vanhamalli.
Korkissa on ajoittain valkoista töhnää mutta se on näin talvisin ollut normaalia.
Moottorin kunnostus tapahtui seuraavasti: vähän ajettu lohko sai kevyen hoonauksen, uudet määnät ja veivit(tasapainoitetut)mänän katkoskohdat mitattu ja asennettu oikein.
Weberissä on ihan boardin suositellut suuttimet ja asennettu kera lämpäeriste tiivisteen(bakeliitti paperien kera).
Kuuma käynnistys weberillä on ihan sama kuin vakio ozonilla ehkä hieman parempi, ryyppy ei weberissä uutena toiminut kunolla, väänsin hiukan ryypyn ja kaasuläpän tankoa ja ryyppy toimi jo vähän paremmin, tukehtuu kyllä jos täysille vetäsee.
imusarjan ja tehostimen putki on ihan uusi, jäykkää muovia oleva joten siinä ei ongelmaa.
Tarkoituksena on napata kansi irti ja tarkistaa sen kunto, vaihtaa kansinahka toki.
Sytytysjärjestelmä on kärjetön ja lampulla katottu kohdilleen 7-8astetta.
Ja vielä kun katsoo weberin kurkkuun kun kaasuttaa niin näyttäisi että ruiskii puolet enemmän ainetta kuin ozoni?vetoja tuntui silti olevan reilusti ja 2 kuukautta toimi kohtuu hyvin.
Vastaa Viestiin