Nappiksen kaasarihomma

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
RiPo2511
Viestit: 31
Liittynyt: 9.11.2020 9:39

Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja RiPo2511 »

Nyt kun olen kysellyt nappiksesta (vm82) vaikka mitä, niin tuli mieleen seuraavaa. Onkos se vanhan mallin mekaaninen kaasari parempi kuin tuo alipainepeli. Huollon varmaan ja tilkkeet vaatii varmaan tuo nykyinenkin.. Käykö vanhan mallin kaasari suoraan, esim vivuston ja venttiilikopan suhteen. Sytkästä kyselin aiemmin, sen tutkiminen vaiheessa, kun ajattelin, että jos tuon kaasarihomman ensin kuntoon.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voit muuttaa tuo alipaineohjatun mekaaniseksi jos haluat. Vivustoon vain yksi "viiksi" lisää joka työntää kakkosen auki ja alipainekello pois tai veto pohjaan. Onko kaasuttimessa joku ongelma vai miksi muutos?
RiPo2511
Viestit: 31
Liittynyt: 9.11.2020 9:39

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja RiPo2511 »

Eipä kai siinä sen kummempia ongelmia. Luin vaan jostakin, että vanhan mallin kaasari olisi yleisesti parempi ja yksinkertaisempi. Se alipainesysteemi vissiin aika usein vajaatoiminen tai ei toimi ollenkaan 🤔
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ja lähde oli luotettava kun kirjoittajalla ei ollut itsellä takavetoista Ladaa, näin yleensä on parhaissa tiedoissa. Suurin osa tämänkin kerhon jäsenten takavetoisista Ladoista (siis tieliikenteessä olevista) kulkee ihan omalla alipaine ohajatulla kaasuttimella, eikä silti tämä palsta ole täyttynyt alipaine ongelmiin...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Onhan se vanhempi yksinkertaisempi, mutta ei niin paljon että sillä olisi mitään käytännön merkitystä, muutenhan se menee melkein heittämällä paikalleen, mutta jalkaosan vedenkierto on toteutettu eritavalla ja vanhassa ei ole alipainelähtöä virranjakajan alipainesäätimelle. Vanhan mallin kaasuttimia ei saa kaupasta uutena ja käytetyt ovat enemmän tai vähemmän kuluneita, joten pysyisin ihan alkuperäisessä mallissa ja jos se on jo loppuun kulunut niin tota Ozon kaasutinta saa vielä vielä uuttakin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tuossa mekaanisesti avautuvassahan on myöskin eri suuttimet ja kurkut ovat paljon pienemmät kuin näissä uudemmissa.

Nuo mahdolliset ongelmat kakkoskurkun avautumisessa suurimmaksi osaksi johtuu huolloin puutteesta eli vivustot alkaa jumittaan kun niitä ei puhdisteta ja rasvata. Todella harvinaista että muita vikoja noissa on.

Jos vivustot liikkuu herkästi niin tuon kakkoskurkun saa käytännössä mekaaniseksi jo sillä että kiilaa tuon alipainekellon yläasentoon niin avautuu jousivoimalla sitämukaa kun ykköskurkku avautuu. Vivustohan sitten pakottaa tuon läpän sulkeutumaan kun kaasun löysää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
RiPo2511
Viestit: 31
Liittynyt: 9.11.2020 9:39

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja RiPo2511 »

Kiitos taas 😊 Elikkä pysyn tuossa kaasarissa, jonka Irina on alunperin laittanut. Putsailen sen, kun hiton pitkään seisonut (10v) Vois varmaan olla hyväksi, jos laittaisi yksin tein huoltosatsin samalla. En usko, että kaasari on juurikaan kulunut, kun vanhapiika tätini ajoi sillä aikoinaan 70 tkm.. Siinä kaikki kilometrit tuolla Larpalla. Mikäs se olikaan seosruuvin kierrokset perussäätöön.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja jta »

Sellanen perussäätö millä auto ainakin käy on sellainen 2,5-3 kierrosta auki. Sama sitten myöskin joutokäyntisäädölle. Noista hyvä lähteä sitten hieroon se tarkempi säätö.

Tarkemman säädön saa seokselle kun hakee seosruuvilla ääripäät milloin alkaa selvästi käynti huononeen ja siitä se keskikohta eli siis kääntää ruuvia kiinnipäin niin kauan että käynti huononee ja samanlailla aukipäin niin kauan että käynti huononee ja niiden kahden pisteen puoliväliin niin on aika hyvä.

Ja luonnollisesti joutokäynti säädetään tarvittaessa siihen noin 800rpm jos muuttuu tuossa seossäädön aikana.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
RiPo2511
Viestit: 31
Liittynyt: 9.11.2020 9:39

Re: Nappiksen kaasarihomma

Viesti Kirjoittaja RiPo2511 »

Ok, kyllä tämä tästä. Samalla tullee tututuksi kampe 😁 Viimevuosina enempi rassaillu moottoripyöriä..
Vastaa Viestiin