-84 2107 kaasari ongelmia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Video lorinasta ja ilmakuplista: https://youtu.be/sl32RhnQV6Y
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuva Tässä mittaus ohje. Ja tuossa nurkassa on kiihdytyspumpulle menevä kanava. Lämmetessään bensa laajenee ja siksi voi mennä kurkkuun jossa höyryää. Tuolla kohon säädöllä bensapinta aivan liian korkea ja siksi voi tulvia.
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Tuo kuva ei näy :(

Edit lataamalla kuva sain näkyviin. Vaikuttaako mittaan se että on tiiviste paikallaan? Riittääkö että kaasarin kansi on pöydällä ylösalaisin, ja koho lepää omalla painollaan, vai pitääkö sitä nostaa/painaa kun tuota mittaa tarkistetaan?

Millä sitä kohon liparetta kannattaa vääntää että ei väännä tai riko mitään?
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Koitin parhaani mukaan järkeillä, nyt se on mielestäni 6.5 mm. Liitteenä kuva uudesta mitasta, työntömitta on säädetty 6.5mm.

Laitoin kannen paikalleen ja käytin ilman ilmanputsaria. Käy tosi huonoa tyhjäkäyntiä ja kun kaasua painaa aivastaa ja lyö liekkiä kaasarista. Koko kone muutenkin täristää paljon enemmän.

Video käymisestä: https://youtu.be/R8nd5boRad8

Kokeilin irroittaa jakajan alipaine letkun, käynti tipahtaa tyhjäköynnillä heti alas ja noisee heti ylös kun letkun laittaa takaisin, joten lienee alipaineaäätö kunnossa. Toki onko nyt sitten sytytyksessä vikaa? Mulla olisi säätölamppu, mutta en ole sitä ikinä käyttäny, miten säätö tapahtuu?
Liitteet
20210322_193631.jpg
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mä oon joiltain kuullut, että noi korjaussarjojen mukana tulevat suuttimet on vähän sinnepäin tehtyjä, niinkuin näkyy. Eli parempi olisi hankkia jostain kaasutinnettikaupasta oikeankokoisia suuttimia, tietty käy kalliiksi kun oikeaa kokoa ei tiedä ja joutuu useamman ostamaan. Itsellä ollut onneksi tuttuja joilta saanut suuttimia lainaksi kokeilua varten.
Kohon säätö pitäisi tehdä pystyasennossa Pressan kuvan mukaisesti eikä tuollein pöydällä. Joskin itsekin ennen säädin tollein pöydällä enkä nyt suurta eroa ole huomannut. Joskin oma kaasutintietämys niin heikkoa että parempi olisi kun ei neuvoisi ollenkaan.
Kohonsäätö tiivisteen ja kohon välistä mitattuna 6,5mm+-0,25mm. Tai moottorista riippuen voi olla 7,5mm.

Omissa autoissa en ole eroa huomannut kun jakajan alipaineletkun irrottaa tyhjäkäynnillä. Ei putoa tyhjäkäynti. Viisaammat sanokoot, kumman auto toimii oikein?? :D Ja senpä takia olen ihmetellytkin miksi se alipaineletku täytyy irrottaa sytytyksen ajoituksen ajaksi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä nuo korjaussarjan suuttimet (ainakin itsellä) on oikean kokoisia. Toki voihan ne karkeasti tarkistaa mittaamalla, 107 on siis 1,07mm jolloin millinen poranterä menee hivenen "hölskyen" ja mutta 1,5 ei, ja se 162 on siis 1,62mm jolloin 1,5mm pora menee hölskyen mutta 2mm ei. Se että nuo merkinnät on stanssattu huonosti ei tee suuttimesta huonoa.
Alipaineletku ei vaikuta sytytykseen paljoa tai ei ollenkaan kun auto käy normaalia tyhjäkäyntiä ( letku pitää tukkia kun se irrotetaan ettei ota sieltä ilmaa koneeseen). Normaali tyhjäkäynti on jotain 700-800 r/min, jos tyhjäkäynti on korkeampi niin silloin alipaine jo vaikuttaa ajoitukseen.
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Aliin tässä miettimään että jos vika kuitenkin on sytytyksessä. Katsoin jakajan kannesta numerot ja katsoin mihin pyttiyihin menee (jakopäästä katsottuna)

Lada tulpanjohtojen järjestys
Jakaja 1, pytty 2
Jakaja 2, pytty 4
Jakaja 3, pytty 1
Jakaja 4, pytty 3

Laitoin johdot näin:
Jakaja 1, pytty 1
Jakaja 2, pytty 2
Jakaja 3, pytty 3
Jakaja 4, pytty 4

Niin ei käynnisty ollenkaan. Onko tuo järjestys oikia?
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Laitoin johdot alkuperäiseen järjestykseen. Sitten irroitin alipaineletkun ja tulppasin sen. Laitoin strobon 1 pytylle menevään johtoon ja tarkistin ennakon. Merkki oli viivojen alapuolella, ison viivan alla. Säädin sitten jakajaa n. sentin kuskia kohden, niin että merkki on kahden pikkuviivan välissä.

Tulos: lada käy nätisti tyhjäkäynti, ei paukuttele mistään. Mutta tien päällä kun kaasu painee puolivälin ylitte, sama homma, nykäisee vähän. Ja kaasua löysätessä alle puolivälin nykäisee.

Kaasarissa on vielä jokin muukin ongelma. Nyt pitää olla molemmat säätöruuvit kiinni ja ladan kierrokset on 1000-1500 välissä. Jos laittaa 2 kierrosta molempia auki, tyhjäkäynti on 2000. Mitä tuohon vielä keksisi?
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Jaahas, kaasarista löytyi 3 säätöruuvi, sitä ei vain mainita missään. Yköskurkun akselin toisessa päässä, kiihdytyspumpun alla on pikkuinen stoppariruuvi, jolla lienee säädetään paljonko 1 kurkku jää auki kun kaasusta löysätään. Sitä aukaisin vartti kierroksen, kierrokset tipahti 500 korville. Johan alkoi tyhjäkäyntiruuvikin vaikuttamaan. Nyt on 1000 kierrosta tyhjäkäynti valot päällä.

Edelleen se alkuperäinen ongelma, nykäisy kaasun puolivälin yli mentäessä, eli 2 kurkun avautuessa, on vaivana. Mikä suutin pitäisi vaihtaa? 2 kurkun tyhjäkäynti? 2 kurkun pää ja ilma? Ja mitkä suutin koot? Moposportti myy vain yksittäisiä, kysyin jo heiltä. Ei saa siis sarjaa (saako jostain suutinsarjaa enää nykyään)
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mulla ruostui joskus jakajan keskipakosäätö jumiin, eli sen voisi jakajasta katsoa että säätö liikkuu.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Jakaja on uusi. Edellinen omistaja laittanut. En vain ymmärrä miten jakajan pyörijä on tarkoitus irrota. Vedin sitä ylöspäin hampaat irvessä, ei lähtenyt.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Siitä pyöriästä lähtee vain se muuoviosa pois, joka on kahdella ruuvilla. Sitä metalliosaa ei saa irroitettua. Vähän tyhmästihän se on siinä kärkien säädön tiellä
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Niin, olis tuossa uudetkin kärjetkin valmiina, mutta en keksi miten ne pääsee vaihtamaan :(
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Tuossa on merkitty se ruuvi josta kierrokset tipahti, lähellä kiihdytyspumppua, osaako joku venäjää?

Ja mikä tuo toinen ruuvi keskellä kaasaria on? Siinä on omassa mehiläisvaha tai joku tulppa.
Liitteet
Capture.PNG
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

ladaismi kirjoitti: 24.3.2021 11:21 Tuossa on merkitty se ruuvi josta kierrokset tipahti, lähellä kiihdytyspumppua, osaako joku venäjää?

Ja mikä tuo toinen ruuvi keskellä kaasaria on? Siinä on omassa mehiläisvaha tai joku tulppa.
Edit: Löysin jotain venäjästä käännettyä tekstiä tuohon ruuviin liittyen:

The first and simplest but most important carb adjustment is to control the throttle position. Its position directly affects the idle system, and here's why. The carburetor throttle 2105 does not completely block the diffuser, but with a gap of 0.5 millimeters. This is done so that the idle system works stably and autonomously, and the engine transitions from idle mode to low speed mode without failures. The damper is regulated by a screw, which is located on the side of the idle adjustment screws. with this screw, the shutter stroke is limited and it cannot completely block the diffuser, giving the idle system the air necessary for operation.

https://alimoto.ru/en/sistema-pitaniya- ... tor-vases/
Vastaa Viestiin