2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

-84 2107. Besamittari joskus herää toimimaan, useimmiten ei. Eli näyttää yleensä aina täyttä (ylitte, mittarin oikeaa laitaa vasten neula)

Otin mittariston irti täällä olleiden ohjeiden mukaan ja vaihdoin palaneita hehkuja. Samalla putsasin sähköhammasharjalla ja bräkleenillä ne 3 liitintä. Ja painelin johdon pään liittimiä vähän enemmän littiin, jotta kontakti olisi hyvä. Laitoin mittariston takaisin, ei vaikutusta, edelleen näyttää pensamittari täysin täyttä.

Kokeilin irroittaa oikean puoleisen mittariston liittimen virrat päällä. Pensamittari putoaa 0. Liitin takaisin, ampaisee täysille. Sitten otin pensatankista toisen johdon irti. Ei vaikutusta, näyttää edelleen täyttä. Tuo toinen johto on lienee pensavalolle (pitäisikö syttyä kun virray laittaa päälle?). No laitoin johdon takaisin ja toisen irti. Virrat päälle -> mittari näyttää nollaa. Tästä voinemme päätellä että itse mittari on kunnossa ja johto. Onko siis kyseessä rikkinäinen tankin anturi? Kuinka hankala se on irroittaa ja voiko sitä korjata?

Edit. Otin tuon mittarin johdon irti anturilta ja laitoin yleismittarin maan ja anturin mittarin lähtöön. Ajettu 100 km kaupunkia täydestä tankista. Näyttää 122 ohmia.

Mitä sen anturin pitäisi näyttää, mitkä taja arvot 0-täysi tankki?

Kokeilin anturin toisen johdon maadoittaa suoraan runkoon. Bensavalo syttyy mittaristossa. Siinä ei siis liene vikaa, kunhan anturi vain toimii.

Käsijarruvaloon uusi hehku, ei toimi. Katsoim sitä käsijarrun kytkintä, se on koko ajan pohjassa, oli käsijarru päällä tai ei. Väänsin pienellä talttapäämeisselillö kytkimen nupikan irti, nyt se liikkuu, tosin jokin jousi vissin puuttuu kun pitää vetää se ylös, olin voimin ei nouse. Virrat päälle, ei käsijarruvaloa. Mikä voisi olla seuraava vikakohde?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko se tankin maadoitusjohto kiinni sinne takavalon ruuville ja puhdas.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja jta »

PA-anturin arvot:

Tyhjä: 315-345ohm
Täysi: 0-7ohm.
Tuo 122ohm menis noin puolen tankin arvoihin.

Jos käsijarruvalo ei pala ollenkaan jos tuon kahvan alla olevan johdon maadoittaa niin siellähän on mittariston takana johtosarjassa nipussa kolminapainen ns. vilkkurele joka voi olla viallinen. Tuo merkkivalon kytkin on muistaakseni sama kuin ovivalokytkin eli löytynee helposti uusikin niin ei tarvi vanhan kanssa tapella.

Tuo rele on pyöreä alumiinikuorinen motikka. Tuo ei varsinaisesti ole tarpeellinen, se vain vilkuttaa merkkivaloa.
Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

jta kirjoitti: 11.3.2021 19:28 PA-anturin arvot:

Tyhjä: 315-345ohm
Täysi: 0-7ohm.
Tuo 122ohm menis noin puolen tankin arvoihin.

Jos käsijarruvalo ei pala ollenkaan jos tuon kahvan alla olevan johdon maadoittaa niin siellähän on mittariston takana johtosarjassa nipussa kolminapainen ns. vilkkurele joka voi olla viallinen. Tuo merkkivalon kytkin on muistaakseni sama kuin ovivalokytkin eli löytynee helposti uusikin niin ei tarvi vanhan kanssa tapella.

Tuo rele on pyöreä alumiinikuorinen motikka. Tuo ei varsinaisesti ole tarpeellinen, se vain vilkuttaa merkkivaloa.
Kuva
Et pystys omasta releestä kahtomaan mitkä on johtojen oikeat paikat? Epäilen että ovat väärillä paikoilla. Niissä navoissa lukee releen alla L - +. Itse releen käytin auki ja hiomapaperilla niitä nastoja hioin, alkoi ainakin testi jännitelähteellä toimimaan, katkoo virtaa. Mutta kun laitoin paikalleen, ei toimi. Samalla jos tietäs mikä noista 3 johdosta on se jonka pitäisi maadoittua kun käsijarrua nostaa, voisi senkin mitata.

Bensamittari alkoi vissin toikiaan. Kiristelin ne pienet ruuvit mittariston takana ja tein testipenkin 10v virtalähteestä ja 125 ohmin vastuksesta. Näyttää puoliväliä. Nyt kun on paikallaan mittari, pensatankki mäyttää pikkusta vajaa puoli. ( Täydestä tankista 130 km, mielestäni kova kulutus)
Liitteet
20210312_130051.jpg
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Voihan sitä ottaa mittariston irti ja kiristää ne mittareiden takana olevat pienet mutterit.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja jta »

L = Vaaleanpunanen. Merkkivalo eli johto menee mittaristolle.
+ = Ruskea. Käsijarruvalon katkasijalle.
- = Oranssi. +12V.

Siellä voi olla myöskin keskikonsolin oikealla puolen ylhäällä sellainen muovikotelo teipattuna johtosarjaan kiinni missä on diodi sisällä eli sekin on vielä yksi vikapaikka jos ei katkasijalle asti tule virta. En ole varma että onko vanhemmissa tuota kun kaikki kytkikset ei tuota tunne. Omassa -94 mallissa tuo löytyi minkä poistin tarpeettomana kun sähköjä muokkasin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Mittasin nuo.
Oranssiin (2 johtoa liittimessä) tulee sytytysvirta.
Musta tai ruskea tulee kytkimeltä, on koko ajan yhteydessä maahan ,oli kytkimen asento mikä tahansa.
Pinkki menee mittariston liittimeen

Mittariston lamppu on ehejä. Kytkin noin niikuin sanoit.
Ja valo ei syty. Voiko tuon releen ohittaa jotenkin niin että valo ei vilku, palaa vain koko ajan? Siis silloin kun käsijarru on ylhäällä
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

144 km, 20 litraa kulutus. Ajo töihin ja takas 5 km. Onko kulutus ok?
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Kovin on korkea kulutus.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eihän tuo mikään korkea kulutus ole, jos on ajettu vain tuota 5km pätkää pihalta kylmästä lähtien. Ja onko tämä nyt sama auto joka ei muutenkaan toimi kunnolla.
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Tämä on siis sama jossa ei kylmä käynnistys meinaa onnistua (pakkasella, nyt 5 asteen ilmassa käynnistyy heti) ja puolen kaasun jälkeen nytkäyttää. Kaasarin korjaussarja on ostettu, pitäisi vain osaajalta saaha aikaa.

Miten tuo muuten pitää lämpimänä käynnistää? Meinaa olla vähän hankala ja röpöttää aluksi.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

pressa kirjoitti: 13.3.2021 15:42 Eihän tuo mikään korkea kulutus ole, jos on ajettu vain tuota 5km pätkää pihalta kylmästä lähtien.

Kaikki on suhteellista. 13,89 l/100 km on minusta aikas paljon.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja pressa »

On paljon mutta ei tuohon ajoon mitenkään poikkeava. Mikä tahansa vanhempi auto kuluttaa kaksinkertaisen määrän polttoainetta kylmänä käynnistettäessä. jäistä autoa pidetään paikallaan tyhjäkäynnillä vielä että lasit sulaisi, polttoainetta kuluu paljon vaikkei niitä kilometrejä tule. Tässä autossa on lisäksi vielä vikaa, eli siihen perustan tuomioni että ei paha. Kesällä tippuu alle kymmenen...
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja jta »

Jep. Aika normaalit lukemat talvella noin lyhyelle matkalle. Vaihteisto ja perä vielä kankea kun ei kerkeä öljyt lämmetä ja riippuen miten nopeasti lähtee liikkeelle niin ei välttämättä kerkeä edes ryyppyä saamaan pois päältä tuolla matkalla jos pakkasta on enemmän.
ladaismi kirjoitti: 13.3.2021 13:41 Mittasin nuo.
Oranssiin (2 johtoa liittimessä) tulee sytytysvirta.
Musta tai ruskea tulee kytkimeltä, on koko ajan yhteydessä maahan ,oli kytkimen asento mikä tahansa.
Pinkki menee mittariston liittimeen

Mittariston lamppu on ehejä. Kytkin noin niikuin sanoit.
Ja valo ei syty. Voiko tuon releen ohittaa jotenkin niin että valo ei vilku, palaa vain koko ajan? Siis silloin kun käsijarru on ylhäällä
Eikös tuo pitäisi onnistua ohittaa kun laittaa pinkin ja ruskean yhteen eli ohittaa releen kärjet. Jos ei tuolla pelaa niin sitten alkaisin jo epäileen polttimon kontaktia piirilevyyn. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olisi noissa huono kontakti.

Katsoitko muuten sillon kun releen aukasit että olivatko kärjet varmasti kiinni? Esim. tihkureleessähän usein käy että tuo bimetallijousi ajansaatossa taipuu siten että kärjet jää auki. Saattanut hetkellisesti ottaa kontaktin kun olet sitä käsissä pyöritellyt.

Ja tietenkin vielä vaihda se katkasija sieltä kahvan alta sellaiseen mikä varmasti pelaa ettei maadoita kokoaikaa. Hätätilassahan voit ottaa sen ovivalokytkimen vaikka jostain taka-ovesta ja teipata johto siksi aikaa ettei sisävalot syty omia aikojaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2107 bensamittari ja käsijarruvalo rikki

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

jta kirjoitti: 14.3.2021 22:44 Jep. Aika normaalit lukemat talvella noin lyhyelle matkalle. Vaihteisto ja perä vielä kankea kun ei kerkeä öljyt lämmetä ja riippuen miten nopeasti lähtee liikkeelle niin ei välttämättä kerkeä edes ryyppyä saamaan pois päältä tuolla matkalla jos pakkasta on
Ei ole kyllä ollut tuollaisia ongelmia. Itselläni kaasarikone toimi näin: Startatessa ryyppy täysillä. Käynnistymisen jälkeen ryyppyä hienan pienemmälle. Ajoa mutkaisen kotitien verran (250 m). Ryyppy pois ja ajo kylille. Siellä oli ensimmäinen risteys n. 2 km ajon jälkeen. Silloin jo auto kävi normaalisti, ei tarvinnut ryyppyä kun risteyksestä kääntyi liikennevirran mukaan.
Vastaa Viestiin