Nivan huono käynti
Nivan huono käynti
Vähän jo edellisessä aiheessa asiasta mainitsinkin, mutta aattelin ny pistää uuden topicin kuitenkin aiheelle. Niva -78, suurilla kierroksilla käy hyvin, mutta alle 1500 kierroksilla käynti on katkonaista ja meinaa välillä sammua.
Tähän mennessä tehty:
Kaasarin puhdistus uä-pesussa ja tiivistesarjan vaihto.
Uudet tulpat, johdot, puola, vj kansi, pyörijä, kärjet, ilmansuodatin, öljynsuodatin, öljyt.
Jako oli yhden hampaan väärässä, se korjattu.
Venttiilit säädetty ja sytytys säädetty ajoituslampulla.
Puristuspaineen mittaus.
Mitä kannattais kattoa seuraavaksi? Videossa kuvaus käynnistä, juuri ennen videon loppua putoaa oikein kunnolla kierrokset.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=1_heCSHM0t4
Kiitokset vinkiistä jo etukäteen.
Tähän mennessä tehty:
Kaasarin puhdistus uä-pesussa ja tiivistesarjan vaihto.
Uudet tulpat, johdot, puola, vj kansi, pyörijä, kärjet, ilmansuodatin, öljynsuodatin, öljyt.
Jako oli yhden hampaan väärässä, se korjattu.
Venttiilit säädetty ja sytytys säädetty ajoituslampulla.
Puristuspaineen mittaus.
Mitä kannattais kattoa seuraavaksi? Videossa kuvaus käynnistä, juuri ennen videon loppua putoaa oikein kunnolla kierrokset.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=1_heCSHM0t4
Kiitokset vinkiistä jo etukäteen.
Viimeksi muokannut osaeero, 28.3.2016 1:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Nivan huono käynti
Mittaappa puristukset?
Onko käynti ollut aina näin huonoa. Oliko vanhat tulpat minkä näköisiä?
Onko käynti ollut aina näin huonoa. Oliko vanhat tulpat minkä näköisiä?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Nivan huono käynti
Tuli puristuspaineet mitattua:
1. syl: 11,4 bar
2. syl: 11,3 bar
3. syl: 11,3 bar
4. syl: 11,1 bar
Aika samaan haarukkaan tuntuu mahtuvan.
Ostin auton heräteostoksena Virosta viime syksynä. Historiasta en enempää tiedä, mutta oli ensimmäiseltä omistajalta:D Virossa olivat säätäneet kaasarin niin että ryypyn vaijeri jäi vähän "kantamaan", eli ryyppy oli lievästi koko ajan päällä ja kierrokset tuossa 1500 tietämillä ja kone kuulosti hyvältä.
Tulpat oli aika onnettomat, 1 syl tulppa oli ainot vähän asiallisemman näköinen, muut oli eri valmistajan ja melko huonon näköiset. Kuva alla:
1. syl: 11,4 bar
2. syl: 11,3 bar
3. syl: 11,3 bar
4. syl: 11,1 bar
Aika samaan haarukkaan tuntuu mahtuvan.
Ostin auton heräteostoksena Virosta viime syksynä. Historiasta en enempää tiedä, mutta oli ensimmäiseltä omistajalta:D Virossa olivat säätäneet kaasarin niin että ryypyn vaijeri jäi vähän "kantamaan", eli ryyppy oli lievästi koko ajan päällä ja kierrokset tuossa 1500 tietämillä ja kone kuulosti hyvältä.
Tulpat oli aika onnettomat, 1 syl tulppa oli ainot vähän asiallisemman näköinen, muut oli eri valmistajan ja melko huonon näköiset. Kuva alla:
Re: Nivan huono käynti
Virranjakajan alipainekalvo ehjä?
Imuvuoto? (alipaineletkut ehjät/paikoillaan, imusarjan tiiviste)
Jarrutehostimen kalvo ehjä?
Tässä muutama arvaus lisää...
Imuvuoto? (alipaineletkut ehjät/paikoillaan, imusarjan tiiviste)
Jarrutehostimen kalvo ehjä?
Tässä muutama arvaus lisää...
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Nivan huono käynti
Meilläkin 1978 Nivan ja ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Välillä se toimii ja välillä ei toimii. Liikkeessä lähtiessä se tuntuu voimatonta ja sammuu helposti. Moottoria savua myös tyhjäkäynnissä. Edellinen omistaja on vaihtanut kaikki kaasarin suuttimet. Enemmällä kaasulla kaikki näyttää toimivan.
Aluksi vaihdoin sähköventtiiliä, muttei auttanut.
Sitten avasimme kaasarin ja se oli täynnä moskaa. Yhden suutin oli tukossa, muttei sen aukaiseminen auttoi. Suuttimien koko on korjausoppaan mukaisesti. Ja ei tunnu oleva väliä miten tyhjäkäyntikaasarin kahdet säätöruuvit ruuvataan. Toisen kerran kaasarin aukaisua ja puhdistusta ei auttanut.
Ensiöläpän aukaisu auttoi moottoria sammuttamatta, mutta tyhjäkäynti saattaa vaihdella 1000 rpm ja 2500 rpm välillä, eli ei sitäkään olisi ratkaisua.
Tyhjäkäyntikaasarin membraani on ehjä eikä vuotaa. Nivan korjausopassa ei erillistä tyhjäkäyntikaasaria on edes esitelty. Muissa Ladan korjausoppaissa on, ja on todettava että Nivassa puuttuu sekä mikrokytkintä että alipaineventtiilia. Yhden letkun pää on tukittu ruuvilla mutta putki, mihin letku menee, ei tunnu oleva merkitystä.
Onko mahdollista että kaasari on vaihdettu ja väärin asennettu?
Aluksi vaihdoin sähköventtiiliä, muttei auttanut.
Sitten avasimme kaasarin ja se oli täynnä moskaa. Yhden suutin oli tukossa, muttei sen aukaiseminen auttoi. Suuttimien koko on korjausoppaan mukaisesti. Ja ei tunnu oleva väliä miten tyhjäkäyntikaasarin kahdet säätöruuvit ruuvataan. Toisen kerran kaasarin aukaisua ja puhdistusta ei auttanut.
Ensiöläpän aukaisu auttoi moottoria sammuttamatta, mutta tyhjäkäynti saattaa vaihdella 1000 rpm ja 2500 rpm välillä, eli ei sitäkään olisi ratkaisua.
Tyhjäkäyntikaasarin membraani on ehjä eikä vuotaa. Nivan korjausopassa ei erillistä tyhjäkäyntikaasaria on edes esitelty. Muissa Ladan korjausoppaissa on, ja on todettava että Nivassa puuttuu sekä mikrokytkintä että alipaineventtiilia. Yhden letkun pää on tukittu ruuvilla mutta putki, mihin letku menee, ei tunnu oleva merkitystä.
Onko mahdollista että kaasari on vaihdettu ja väärin asennettu?
Re: Nivan huono käynti
Kokeiles Suihke öljyllä ruiskia koneen käydessä läppäakselit veteleekö ilmoja sieltä välistä.
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Nivan huono käynti
Keinojen loppuessa teimme vähän villeimpiä ratkaisuja. Tyhjäkäyntikaasarin membraaniin alle kierrettin jousen, että se varmasti pysyisi auki. No ei sitäkään auttanut. Tukkisimme letku joka menne jarruservolle, eikä auttanut. Otimme pois sähkösolenoidi ja tukkisimme auki jäävän reiän, mutta helpotuksia ei tullut. Kokeilin laittaa imusarjasta menevän letkun tulppattuun putkeen, muttei sitäkään auttanut. Mutta huomasin että moottorin kierrosluvut nousi letku ollessa auki ja kierrosluvut laski kun tukin imusarjaan menevään letkun.
Ilmasuodatin kotelon alla löytyy putkenpätkän. Se oli tukossa, mutta saimme sen auki. Siihen liitimme letku imusarjasta. Nyt pysyy moottori tyhjäkäynnissä, ja kierroluku pystyy nyt hyvin säätämään tyhjäkäyntikaasarin säätöruuvilla. Polttoaineseosruuvin kiertämistä edelleen ei tunnu vaikuttuvansa.
Laitoimme takaisin sähkösolenoidi ja silloin kierroluku pieneni. Tyhjäkäyntikaasarin säätöruuvia aukaisemaalla saatiin kierroluku sopivaksi.
Eli tuskin moottori varastaa ilmaa, koska tyhjäkäynti paranee kun sille annetaan ilmaa ilman bensaa. Todennäköisempää on että se sai liikaa bensaa tyhjäkäydessä.
Olenko väärin ymmärtänyt tyhjäkäyntikaasarin toimintaa?
Ilmasuodatin kotelon alla löytyy putkenpätkän. Se oli tukossa, mutta saimme sen auki. Siihen liitimme letku imusarjasta. Nyt pysyy moottori tyhjäkäynnissä, ja kierroluku pystyy nyt hyvin säätämään tyhjäkäyntikaasarin säätöruuvilla. Polttoaineseosruuvin kiertämistä edelleen ei tunnu vaikuttuvansa.
Laitoimme takaisin sähkösolenoidi ja silloin kierroluku pieneni. Tyhjäkäyntikaasarin säätöruuvia aukaisemaalla saatiin kierroluku sopivaksi.
Eli tuskin moottori varastaa ilmaa, koska tyhjäkäynti paranee kun sille annetaan ilmaa ilman bensaa. Todennäköisempää on että se sai liikaa bensaa tyhjäkäydessä.
Olenko väärin ymmärtänyt tyhjäkäyntikaasarin toimintaa?
Re: Nivan huono käynti
Nyt on kyllä pakko pyytää täsmennystä että mikä on tämä tyhjäkäyntikaasari?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Nivan huono käynti
Minä en enää viitsi kysyä ihme ilmaisujen tarkoitusta kun joka paikkakunnalla ja joka toisella sepällä on asioille omat nimikkeet, sen lisäksi jotkut käyttävät vielä jotain latinalaisia tai muita ulkomaalaisia ilmauksia. Minä voin todella tunnustaa olevani tyhmä kun en sekavia selostuksia ymmärrä.jta kirjoitti:Nyt on kyllä pakko pyytää täsmennystä että...
Re: Nivan huono käynti
No nii taitaa olla taas mielensäpahottajat liikkeellä. Onkohan foorumin viralliset kielet Suomi, Englanti ja Venäjä kuten etusivulta antaa ymmärtää. Toisaalla foorumilla on myös valitettu pilkku ja piste virheistä. Asiaan, asun ns. rantaruotsalaisten naapurikunnassa ja heikäläisiä kuuluu myös työkaverihin ja tiedän että heillä on vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävästi suomeksi ja iso kynnys esim. tänne. He kumminkin haluavat auttaa taikka tarvitsevat apua niin on Minun mielestä turha alkaa saivartelemaan tällä foorumilla.
Re: Nivan huono käynti
Taitaa taas olla toisten puolesta huolestujat olla asialla. Jos rantahurrit eivät osaa suomea niin on heidän häpeänsä. Ja nyt kun olet tietäjä niin kerro mikä on tyhjäkäyntikaasutin ja miksi kalvosta pitää membraani sanaa käyttää!! Onko silloin muka jotenkin fiksumpi, kun tavalliset perus suomalaiset valtaväestöön kuuluvat autoasentajat ei ymmärrä.
Re: Nivan huono käynti
Sori vaan mutta meitä vaan on niin moneen lähtöön. Meikäläinen on ollu tässä remontti hommissa 30 vuotta ja on pitänyt tulla juttuun niin svedujen ryssien polakkien sakujen kanssa niin jotenkin on tullu selvittyä. Enempään en ala tätä setvimään.
Re: Nivan huono käynti
Eli et osaa näitä ihme ilmaisuja selventää etkä teknistä tietämystä tähän asiaan antaa, mutta minun kirjoitusta kylklä osasit tulla kommentoimaan.
Re: Nivan huono käynti
Voitaisiinko pitää kielipolitiikka Ladaboardin ulkopuolella? Kyllä täällä on tilaa kaikille Lada-harrastajille äidinkielestä riippumatta.
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91
Бывший студент Финско-русской школы
Бывший студент Финско-русской школы