Nivan tankin tilavuus
Nivan tankin tilavuus
Terve! Mikä mahtaa olla vanhan mallisen Nivan tankin tarkka tilavuus.
Re: Nivan tankin tilavuus
40 tienoolla muistaakseni. On aika hankala saada ihan täyteen, sylkee käsille aika helposti. 38-42 vertailtiin just tänään Villähteellä ruiskun ja kaasari version eroja. Tankki kun on takapenkin alla samassa paikassa niin ei luulis et olis paljon eroja.
Re: Nivan tankin tilavuus
Joo huomasin itekkin ton sylkemisen, jos kovalla paineella pistää täyteen tankatessa. Jatkossa muistaa laittaa viimeset litrat varovasti. Siinä justiin 40 litran tietämillä huiteli.
Re: Nivan tankin tilavuus
Tankin koko on 45 litraa. Varoitusvalo kun syttyy, niin jäljellä on n. 5 litraa ja ainakin itselläni kun mittari näyttää tyhjää, niin tankki on oikeasti tyhjä. Mittari näyttää täyttä pitkään ja sitten nopeasti alkaa vajoamaan. Myös jänniteen määrä vaikuttaa mitä mittari näyttää. Heti käynnistyksen jälkeen polttoainemittari näyttää vähemmän kuin hetken päästä. Tietenkin myös kallistukset ym. heiluttelevat anturia reippaasti ja kaikki liike näkyy mittarista.
Nivan tankkia ei kannata polkea täyteen, vaan lopettaa tankkaaminen kun polttoainapistooli ensimmäisen kerran katkaisee tankkauksen. Maanalaisissa säiliöissä polttoaina on viileää ja auton tankissa se lämpenee ja laajenee. Polttoaine vuotaa pois tankinkorkin kautta ja nykyiset maalit eivät kestä polttoaineita vaan kuoriutuvat pois. Alkuperäinen maali on parempaa. Maalikauppiaat jotain kaksikomponenttimaalia kehuivat korkin alapuolelle auton kylkeen, mutta ihan yhtä huonoa sekin oli. Nivan tankki on erityisen herkkä valuttamaan ylimääräisen polttoaineen pitkin auton kylkeä. Ilmeisesti tankin muoto on sellainen että sen pystyy helposti tankkaamaan täydemmäksi kuin muut eikä paisumisvaraa jää yhtään. Muissa autoissa (mitä olen tutkinut) myös huohotin lykkää polttoaineen maahan, Nivassahan huohotin kiertää ylempää kuin tankinkorkki. Jätetään kukkura suosiolla huoltoaseman tankkiin.
Nivan tankkia ei kannata polkea täyteen, vaan lopettaa tankkaaminen kun polttoainapistooli ensimmäisen kerran katkaisee tankkauksen. Maanalaisissa säiliöissä polttoaina on viileää ja auton tankissa se lämpenee ja laajenee. Polttoaine vuotaa pois tankinkorkin kautta ja nykyiset maalit eivät kestä polttoaineita vaan kuoriutuvat pois. Alkuperäinen maali on parempaa. Maalikauppiaat jotain kaksikomponenttimaalia kehuivat korkin alapuolelle auton kylkeen, mutta ihan yhtä huonoa sekin oli. Nivan tankki on erityisen herkkä valuttamaan ylimääräisen polttoaineen pitkin auton kylkeä. Ilmeisesti tankin muoto on sellainen että sen pystyy helposti tankkaamaan täydemmäksi kuin muut eikä paisumisvaraa jää yhtään. Muissa autoissa (mitä olen tutkinut) myös huohotin lykkää polttoaineen maahan, Nivassahan huohotin kiertää ylempää kuin tankinkorkki. Jätetään kukkura suosiolla huoltoaseman tankkiin.