Kondensaattori hässäkkä (2121)
Kondensaattori hässäkkä (2121)
Terve. Sähläsin ilmeisesti kondensaattorin vaihdon kanssa. Ennen vaihtoa auto lähti hyvin käyntiin ja kävi kohtalaisen hyvin, mutta nyt jos yrittää käyntiin niin putkessa paukkuu kauheesti muttei lähde käyntiin. Puolalta tulee keltaista mutta kuitenkin säännöllistä kipinää. Mikä neuvoksi? Voiko konkan asennuksessa tapahtua pahempia mokia?
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Irrotitko virranjakajan kun kondensaattorin vaihdoit? Kuulostaisi siltä että sytytyksen ajoitus on pielessä. Miksi kondensaattori piti vaihtaa?
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Lähdin vaihtamaan konkan kun lämpillä koneella tasakaasulla teki tienpäällä satunnaisesti kovia nykäyksiä. Alootin vianmäärityksen siitä. Virranjakajan asentoa en muuttanut.
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Käytitkö tulpanjohtoja kokonaan irti tai edes toisesta päästä kaikki yhtä aikaa irti? Itselläni oli varaosa-auto, jossa virranjakaja oli 90 astetta väärässä asennossa (joo, 90 astetta, ei 180). Asiaa en tiennyt, mutta kun putsailin epämääräiset tulpanjohdot ja ne normaaliin "oikeaan" järjestykseen takaisin laitoin, niin eihän se käynyt. Joku oli tulpanjohtojen järjestyksellä virranjakajan väärän asennon korjannut. Yleisempää ollee että sytytys on 180 astetta pielessä. Joutuu raoittamaan venttiilikopan kantta että saa moottorista merkit kohdalleen, jos haluaa tarkistaa asian.
Jos kondersaattorin asennuksessa jotain sattuu, niin veikkaisin että johto menisi väärään paikkaan kiinni. Ei kai siinä oikein muuta voi tapahtua (jos uusi osa on ehjä). Enempi viallisten johtojen ja letkujen heiluttelusta johtuvia oideiden pahentumia varmaan tapahtuu.
Jos kondersaattorin asennuksessa jotain sattuu, niin veikkaisin että johto menisi väärään paikkaan kiinni. Ei kai siinä oikein muuta voi tapahtua (jos uusi osa on ehjä). Enempi viallisten johtojen ja letkujen heiluttelusta johtuvia oideiden pahentumia varmaan tapahtuu.
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Päivitystä asiaan. Siis kondensaattorin vaihdon yhteydessä kokeilin parempi kuntoisempaa virranjakajan kantta ja tulpan johtoja. Uudet tulpanjohdot kytkin sillain että virranjakajan kannessa oleva luku vastaa sylinterin järjestyslukua. Eli sytytysjärjestys oli 1234. Vaihdoin sitten johtojen paikat järjestykseen 1342, eli 1.johto 1.sylinteriin, 2.johto 4.sylinteriin, 3.johto 2.sylinteriin ja 4.johto 3.sylinteriin. Näin lähti jo hakemaan käynnistymistä mutta ampuu liekkiä kaasuttimesta.
Vaihdoin vanhan virranjakajan kannen ja säädin sytytyksen ajotuksen sillai että sormella tunnusteli ykkösen puristustahtia ja sitten merkki noin 3-4 asteen ennakkoon. Sitten nostin virranjakajan ja pyörijä ykköspytyn kohalle. Virtakynän kanssa katoin sitten, että kärjet avautuvat tässä kohdin.
Näillä toimen piteillä auto pysyi käynnissä kun piti kaasun pohjassa. Tyhjäkäynti tosi matala ja kävi sillai vajaasti. Sitten ampu liekkiä kaasarista ja sammu. Ja kärjet avautuu sen 0,40 mm
Onkahan sytytys siis aivan liian suurella ennakolla vieläkin?
Vaihdoin vanhan virranjakajan kannen ja säädin sytytyksen ajotuksen sillai että sormella tunnusteli ykkösen puristustahtia ja sitten merkki noin 3-4 asteen ennakkoon. Sitten nostin virranjakajan ja pyörijä ykköspytyn kohalle. Virtakynän kanssa katoin sitten, että kärjet avautuvat tässä kohdin.
Näillä toimen piteillä auto pysyi käynnissä kun piti kaasun pohjassa. Tyhjäkäynti tosi matala ja kävi sillai vajaasti. Sitten ampu liekkiä kaasarista ja sammu. Ja kärjet avautuu sen 0,40 mm
Onkahan sytytys siis aivan liian suurella ennakolla vieläkin?
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Jos ampuu kaasarista liekkiä= Sytytys liian aikaisella.......Jos paukuttaa putkessa=Sytytys liian myöhäisellä
Re: Kondensaattori hässäkkä (2121)
Terve taas! Homma selkis eli tulpanjohdot olivat vain väärässä järjestyksessä. Nyt ne menevät virranjakajan kannen osoittamista paikoista numeroa vastaavaan pyttyyn. Kiitokset vastanneille