Venttiiliohjainten kumit

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Terve, kyseessä siis 1600:sen Nivan ohjurin kumien vaihto. Auto kuluttaa melkoisesti öljyä, joten hommasin kumit valmiiksi. Olisiko mahdollista saada vaihe vaiheelta ohjeet tuohon hommaan. Ajoituksen kohdillaan pysyminen konetta pyörittäessä arvelluttaa eniten.

kiitokset, terv. Benjami
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli meinat vaihtaa kumit paikallaan olevaan kanteen? Pidätkö venttiilin ilmalla vai millä ettei tipu pyttyyn?
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Terve! Meinaan joo vaihtaa kumit sillain, että kansi on paikallaan. Sileän nylon-narun avulla meinasin puristaa venttiilit pysymään ylhäällä.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja pressa »

Etsi ajoitus merkit ja puhdista ne.
Kuva

Pyöritä moottori niin että merkit ovat kohdillaan.
Merkit kohtaa joka toisella kammen kierroksella.
Sen jälkeen irrota nokka akseli niin kaikki venttiilit ovat kiinni.
Täytä haluamasi pytty narulla ja nosta mäntää.
Vaihda kumit.
(ei olenkaan niin helppoa mitä ajattelisi kun ei meinaa saada sokkia irti...)
Lakse mäntää ja poista naru.
Toista muihibn pyttyihin.
Nyt sitten kampi samalle kohtaa mista aloitit
ja nokka samaan paikkaan takaisin.
Eli kun aloita purkamaan merkeissä ja kokoat merkkeihin niin ollaan lähellä onnistumista.
Mitään ei saa vääntää väkisin ja jos joku ahdistaa niin tutki enne kuin voimalla rikot.
Ja ennen käynnistustä pyöritä käsin vähintään kaksi kierrosta kammesta.
Jos pyörii niin sitten voit kokeilla käynnistää.
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Isot kiitokset ohjeista! Tällaisilla ohjeilla selviän varmasti.
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Nokka-akselin hammasratas

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Terve! Tehdessäni venttiiliohjurien kumien vaihtoa jätin nokka-akselin hammasrattaan riippumaan narulla, jotta jakopään ajoitus pysyisi kohdillaan. Homman tehtyäni ongelmana on nyt se, että en saa hammasratasta enää millään nokka-akselin päähän, kun ketju on niin kireällä, vaikka irroitin ketjun kiristimen. Myöskään en ole enää varma siitä, miten nokka-akselin pitäisi olla suhteessa ketjupyörään, koska nokka-akseli on ilmeisesti päässyt liikkumaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nokka-akselin hammasratas

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli et tehnyt etkä katsonut mitään merkkejä kun rattaan irroitit nokka-akselista?? Miten pidit ketjua ylhäällä kun pyöritit moottoria? Ilmeisesti ketju on alarattaalla ns. rypyillä. Nyt pitää nokka akslei ottaa taas pois ja pitää ketjua ylöspäin kiristettyna, pyörittää mottoria kierros tai kaksi eteenpäin ja sitten laittaa nokka-akseli takaisin. Kiristin kun on löyhällä niin ketju ulettuu varmasti, ja sitten katsot sen nokka-akselin päästä miten se ratas siinä on ollut.
ja taas vaikea laittaa havainnekuvaa kun ei tiedä millä moottorilla on. Taas uusi topikki ilman mitään tietoja?? Toki vähällä tiedolla vähennetään vastaajia ja arvailijatkin lopettaa vastaamisen...
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Itsellä ei ole kokemusta, mutta olen jostain lukenut yhdestä tempusta. Sytytystulppaan sijaan laitetaan paineilmanipan ja pidetään ventiilit ylhäällä paineilmalla.

Minusta kannattaa asentaa kampiakselin niin, että mäntä on alakohdassa ettei paineilma yllättäen painaa männän alas. Niitä ventiilin pikkukiilat saattaa olla vaikea saada irroitettuja, enkä tiedä riittääkö paineilman voimaa siihen.

Kyllä tempun narulla kuulostaa varmempana tapana.
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Venttiiliohjurien kumien jälkimurheet

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Terve taas. Kumit sain vaihdettua '84 Nivaan ja homman viimeistelyäni kokeilin käynnistää. Autoa sai sahata runsaasti, kunnes lähti jotenkin käyntiin ja kävi vajaasti. Ohella kuului myös karmivaa kahisemista/ korkeaa vinkumista. Sitten auto sammui itsestään hetken kuluttua. Pelkästään käytin tyhjäkäynnillä.

Jako on ilmeisesti mennyt sekaisin remontin aikana ja nyt täytyisi mokoma tarkistaa. Onko järkevintä irroittaa koko pannu ja tehdä homma pöydän ääressä vai irroittaa kansi koneen ollessa paikallaan ja tarkistaa venttiilikoneiston kunto ja sitten yrittää laittaa jako kohdilleen.

Miten myöskin nokka-akselin asento suhteessa nokkapyörään laitetaan kohdilleen, kun en kumien vaihto hommassa muistanut merkitä tussilla viivaa hammasrattaasta nokka-akseliin (ei alumiinikoteloon).

Terv. vasta ajokortin saanut ja Ladoihin perehtyvä

Ps. Kuinka välttämätöntä on kannen tasohionta, kun sen ottaa pois.

edit. en huomannut kuin vasta nyt pressan vastausta edellisessä topicissani, jossa kysyin nokka-akselin asennon suhdetta rattaaseen nähden

edit. en huomannut pressan vastausta aiemmassa topicissani, missä kysyin nokka-akselin asentoa suhteessa rattaaseen.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiiliohjurien kumien jälkimurheet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Miksi taas uusi topikki?
eikö voi jatkaa siihen ensimmäiseen missä auton tiedotkin näkyy. Nyt en enää viitsi vastata, vaikka jollekin juuri kuvien kanssa samaa asiaa käytiin läpi.
Tekemällä vastaamisesta hankalaa, saa vähemmän vastuksia.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viestiketjut yhdistetty.
Jatkossa sitten kaikki Benjamin venttiiliohjurikumien vaihtoon liittyvät viestit tähän ketjuun eikä aina aloiteta uusia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Haluan kysyä vielä yhden asian liittyen 1600:sen Nivan ajoitukseen.

Miksi nokkapyörässä on tapin reiän lisäksi myös toinen melkein samankokoinen, mutta pienempi reikä? Aluksi luulin, että pienempi rei'istä olisi esim. 1200:sen nokka-akselin tapin kohta, mutta navetan vintiltä löytämäni 1200 L:n nokka-akselin avulla voin todeta, että ei ole. Ja reikien välillä on kuitenkin noin 100 astetta eroa. (olisin laittanut havainnollistavan kuvan, mutta en osannut)

Ja olen pahoillani, kun aloitin niin monta uutta turinointia samasta tarinasta :D, mutta meikäläinen on vähän yksinkertainen tietokonneidenkin kanssa.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Tuossa ylempänä olevaa Pressan laittamaa kuvaa kun vilkaisee, niin näyttäisi että nokkapyörän kiinnittävän pultin löystyminen on estetty lukkolevyllä, jonka yksi reuna menee nokkapyörässä olevaan koloon/reikään. Olisiko siitä kyse?
Benjami
Viestit: 15
Liittynyt: 17.3.2019 23:35

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Benjami »

Aivan joo, lukkolevyä kun tarkastelin, niin siinähän onkin semmonen pienempi taitettava kohta, joka mennee siihen pienempään reikään aika somasti. Kiitoksia
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiiliohjainten kumit

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mikä tilanne tällä hetkellä?
Itsehän tarkastaisin ennen uudelleen purkamista, että onko se jako oikeasti sekaisin vai kuuluuko ääni jostain muualta, vaikka huonolta kyllä kuullostaa.
Ja pyörititkö konetta ollenkaan paria kierrosta käsin vai suoraan avaimesta käyntiin?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin