Nivan katsastus

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Pietsi
Viestit: 11
Liittynyt: 29.11.2018 12:45

Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Pietsi »

Terve kyselisin että miten teiltä on katsastuksessa testattu nivan jarrut
Hannes 1979
Viestit: 19
Liittynyt: 24.10.2016 17:52

Re: Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Hannes 1979 »

Moi,

katsastusmies on vain jarrutellut katsastusaseman pihassa, ei ole ajettu siis mihinkään jarrutesteriin.

t. Hannu
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Ihan normaalisti jarrutesterissä. Ei mitään ongelmaa.
Pietsi
Viestit: 11
Liittynyt: 29.11.2018 12:45

Re: Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Pietsi »

Tuli vaan mieleen että onko mahdollista hajottaa jotain jos ei kytke vapaalle sitä hitaan ja nopean keppiä
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Mitään ei hajoa. Hitaan/nopeanpuolen kepin asennolla ei ole mitään väliä. Se vaikuttaa ainoastaan voimansiirron pyörimisnopeuteen, mutta ei siihen miten voima jaetaan eri pyörille. Nivassa on kolme tasauspyörästöä. Niistä keskimmäinen sallii etu- ja taka-akselin pyöriä eri nopeutta eli toinen pää voi olla vaikka jarrudynamometrillä tai jäätiköllä lukossa ilman että sillä on mitään vaikutusta toisenpää pyörimisnopeuteen. Mutkassakin joka autossa täytyy jokaisen pyörän päästä pyörimään hiukan eri nopeutta. Myös etu- ja takapään välillä on nopeuseroa mutkan tiukkuudesta riippuen. Nopeudella ei ole mitään merkitystä siihen. Asian voi havaita ehkä helpoiten katsomalla miten monta renkaan jälkeä jää lumeen kun kurvaa parkkiruutuun. Niitä on neljä eli jokainen pyörä kulkee mutkassa eri säteellä.

Pahassa paikassa Nivan keskitasauspyörästön voi lukita, jolloin etu- ja takapään välillä ei pääse enää olemaan nopeuseroa. Samalla akselilla olevien pyörien välillä voi olla edelleen nopeuseroa paljonkin. Keskitasauspyörästön lukko ei vaikuta mitenkään akseleilla oleviin tasauspyörästöihin. Kunhan ei lukitse keskitasauspyörästöä jarrudynamometrille mennessä, niin mitään ongelmia ei tule. Jos keskitasauspyörästö ei toimi lukon päällä olon takia, niin silloin auton etupää ruopii auton pois jarrudynamolta tai kuopii samaan tahtiin kuin takapyörät pyörii.

Jakolaatikon kepit kun pidät samassa asennossa kuin maantiellä ajettaessakin, niin mikään ei haittaa jarrudynamometrillä eikä järkytä katsastusmiehen mielenrauhaa.

Perinteisellä kytkettävällä nelivedolla olevissa autoissa, esimerkiksi japsi avolavat, on yksi tasauspyörästö vähemmän ja periaatteessa niissä ei pitäisi olla nopeaa nelivetoa ollenkaan. Ei ainakaan maantiellä sitä pidä käyttää. Ihme että siten toteutettua nelivetotekniikkaa on edes hyväksytty tieliikenteeseen. Niissä neliveto pakottaa auton aina mutkissa hiukan luistelemaan nopeudesta riippumatta ja estää ABS:n kunnollisen toiminnan. Samoin kuin jos Nivalla ajaisi lukko päällä maantiellä tai hitsaisi ainoan tasauspyörästön kiinni teini-corollasta.
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: Nivan katsastus

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Hannes 1979 kirjoitti:Moi,

katsastusmies on vain jarrutellut katsastusaseman pihassa, ei ole ajettu siis mihinkään jarrutesteriin.

t. Hannu
Minusta kuulosta paremmalta kun katsastusmies jarruttelee pihassa. Takapyörät luistavat helpommin ja yhden huonon takajarrun ei ole niin helppoa tunnistella. Minulle se on joskus tullut yllätyksenä, kun jarrutesterissa on huomattu huonot takajarrut, vaikka olen kokeillut jarrut maantiellä ennen katsastukseen menoa.

Mutta kyllä Nivalla voi ajaa jarrutesteriin, kun vaan ei tasauspyörästön lukko ole päälle.
Vastaa Viestiin