Nivan lataus
Nivan lataus
Niva vm 2007. Laturin valo palaa taulussa todella himmeästi, tuskin edes näkyy päivänvalossa. Täydellä akulla ajelee sen 50-100km ja sitten ei enää starttaa. on vaihdettu laturia ja akkuja mutta ei apua. Mistäs vikaa voisi etsiä?
Re: Nivan lataus
Mittariston piirilevy kannattaa tarkistaa hyvällä suurennuslasilla, ja korjata kaikki huonon näköiset juotokset ja mahdolliset foliokatkokset. Omassa saman ikäisessä oli kylmä juotos juuri latauksen heräte piirissä.
Aina on selvitty!!!
Re: Nivan lataus
Onko laturi uusi joka on vaihdettu? Lataako laturi? Paljonko on lataus jännite? Tuleeko laturille herätevirta? Toimiiko kaikki sähkölaitteet muuten?
- toppahattu
- Viestit: 53
- Liittynyt: 9.8.2020 20:14
- Paikkakunta: Puolanka
- Viesti:
Re: Nivan lataus
Laturin johto voi myös olla löysällä, jolloin kontakti on huono. Niin ja hiilet voivat olla lopussa laturissa. Latausjännitteen pitäisi olla noin 14 volttia auton käydessä ja 12,7 volttia kun auto ei ole käynnissä noin yleensä ottaen, mutta sama pätee varmasti ladaankin.
Muokkaus: Koska laturi ja akku on jo vaihdettu, niin silloin jossain täytyy olla virtavuoto, jonka voi tarkistaa vaikka virtakynällä irroittamalla toisen akun navan ja laittamalla virtakynän akun navan ja irroitetun kaapelin väliin. Miinusnapa täytyy irroittaa aina ensin.
Muokkaus 2: Koska Niva on vuosimallia 2007, niin tuo virtakynällä suoritettava virtavuototarkastus voi olla vaaraksi autolle, koska autossa on kaikenmaailman ajotietokoneet, yms, joten jätä toimenpide tekemättä.
Muokkaus: Koska laturi ja akku on jo vaihdettu, niin silloin jossain täytyy olla virtavuoto, jonka voi tarkistaa vaikka virtakynällä irroittamalla toisen akun navan ja laittamalla virtakynän akun navan ja irroitetun kaapelin väliin. Miinusnapa täytyy irroittaa aina ensin.
Muokkaus 2: Koska Niva on vuosimallia 2007, niin tuo virtakynällä suoritettava virtavuototarkastus voi olla vaaraksi autolle, koska autossa on kaikenmaailman ajotietokoneet, yms, joten jätä toimenpide tekemättä.
Se liikkuu sittenkin!
Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Nivan lataus
Jos latausvalo palaa himmeästi, se on merkki siitä että laturissa on toista jännite kuin akussa. Jäännitteen erotuksen syöttää pienen virran latausvalon läpi, joka palaan hiekoksi. Se voi olla laturissa palannut diodi, joka vuotaa virtaa latausvalon läpi. Epätodennäköistä olisi että kahdessa laturissa löytyy palanutta diodia. Todennäköisempää olisi huono yhdiste jossain, joka ei antaa laturia syöttää virtaa sähköjärjestelmään. Laturin korkeampi jännite syöttää pienen virran latausmerkkivalon läpi. Kaikki sähkönkuluttajat ottavat silloin virtaa akusta, joka pikkuhiljaa tyhjenee.
Sitten minulla on sellainen muistikuva, että jossain Ladoissa on erillinen latausmerkivalorele. Jos sellaista on sinun Nivassasi, niin kaikki minun ajatukset eivät täsmää.
Eli paras olisi mitata täysladatun akun jännitteettä. Se voisi olla 12 - 12,5 volttia, ja kun moottori käy niin jännite pitäisi noustaa vähintään 13 volttin taikka jopa 15 volttiin. Jos akun jännite ei nousee moottorin käydessä kierrroksella, voidaan jatkaa mitata laturin jännitettä, varmistaaksen sen toimivuuden.
Sitten minulla on sellainen muistikuva, että jossain Ladoissa on erillinen latausmerkivalorele. Jos sellaista on sinun Nivassasi, niin kaikki minun ajatukset eivät täsmää.
Eli paras olisi mitata täysladatun akun jännitteettä. Se voisi olla 12 - 12,5 volttia, ja kun moottori käy niin jännite pitäisi noustaa vähintään 13 volttin taikka jopa 15 volttiin. Jos akun jännite ei nousee moottorin käydessä kierrroksella, voidaan jatkaa mitata laturin jännitettä, varmistaaksen sen toimivuuden.