FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio
Lähetetty: 17.6.2021 21:19
Moi!
Aihetta ei ole käsitelty näitten kiinan kaasarikopioitten osalta, ostin tuollaisen weberin kopion, ja asensin sen nivaan.
huomioita:
laatu hyvä, vertailin 1200s paikoillaan olevaan alkuperäiseen Weber DGV:hen, alumiinivalun laatu on erinomaista. FAJS kaasareista kokemusta myös FAJS 45mm DCOE tuplista, myös näissä laatu erinomaista, valut alkuperäistä weberiä parempaa, koneistuksissa ei pahaa sanomista. Vivustot myös laadukkaita, ei turhia välyksiä.
koho muovia, vaatii säädön koska tehdasasetukset olivat mitä olivat. LINKKI oikeaa korkeuteen:
http://www.poustusa.com/weber_carb_page ... loat_1.jpg
Ilman suodatin
vanhempaan weberiin verrattuna vaatii paksumman väli palikan jos sovittaa alkuperäistä suodatin koteloa, koska kaasarin ryyppy järjestelmä tulee kaasuttimen suodattimen kiinnitys pinnan yläpuolelle. itse tein 6mm kuorma-auton roiskeläpästä kiekot alle, joilloin tiiveys on hyvä ja kumi on helppo muokata. Toisin kuin alkuperäisessä Weberissä, pinnapulttienm reiät 6mm, joka tervetullut uudistus, tavan 6 kulma pultit menevät takaa läpi nätisti (ei enää korkanneita putsarin pinnapultin kierteitä)
Jos muokkaat alkuperäisestä suodattimesta omaan autoosi sopivaa, varaudu hitsaamaan ja muokkaamaan alkuperäistä koteloa, tämä vaatii metallin työstö taitoja ja on varattu osaaville kavereille, jos et osaa tehdä = osta valmis aftermarket suodatin tai koroutus jalka weberiin (kallis 90e)
Muokkaaninen imusarjaan
kaasuttimen pulttijako on sama, joten tälät osin homma on helppo
kaasarin alle meni paksumpi bakelitti eriste (13mm), tämä koska paksumpi lämpöeriste mahdollistaa suoran kaasuvivun kaasuttimen ja kaasuvivun kulman välillä. Paksumpi bakeliitti eriste antaa myös suojaa johtuvaa kuumuutta vastaan, yhdessä alkuperäisen kohokammioita suojaavan pellin kanssa. Paksu bakeliitti eriste antaa myös mahdollisuuden muokata jouhevaksi jatkumon kaasuttimen kurkun ja imurjan välillä, terävät kulmat kun irroittava virtauksen ja aikaan saavat voimakasta pyörteilyä. kaasuttimen alla imusarjassa. Itse asennin pidemmät pinnapultit imusarjaan. paksumman bakeliitti eristeen kanssa pääset viilamaan tai pirralla sovittamaan kerrasta paikat kohdilleen...eli tältä osin on töitä hieman luvassa.
Ryyppi vivusto
Ryyppy systeemit, FAJS kaasaria saa sähköisellä, vesi ja manuaali ryypyllä, jäljestä ajatellen joko sähkö tai vesi ryypy olisi ollut parempi valinta, helpompi asentaa ja ei tarvitse pohtia jääkö päälle. alkuperäinen kaasarin jalan vesileämmitys ohitettiin 10mm kumiletkulla lämppärin alkuperäiseen liittimeen ja kytkettiin suoraan imusarjan nestelähtöön.
Jos kaasariksi valitsee mekaanisella ryyppyvaijerilla varustettu malli, voi tarpeen mukaan soveltaa pidemmäksi vaijeriksi esim virtakytkimen / sammutus järjestelmän vaijerin.
https://www.finjector.com/fin/vaijeri_v ... n-p-731640
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDE ... 1234&lang=
Vivusto yleisesti,
Tarvitset pätkän M5 kierretankoa ja alkuperäiset nivelien muoviset nivelkupit, uusi pätkä M5 tankoa vivuston kolmion mallisen kulman ja kaasuttimen viuston väliin ja homma tällä selvä. jos sinulla on erimallinen kaasuttimen vivusto FAJS:ssa kuin ladassa, katso voitko hyödyntää vanhaa ladan kaasarin läppä akselin osaa...ainakin omassa ladan weberin osa meni mukisematta paikoilleen kiinan kopioon.
niveliksi valikoitui omiin autoihin Bilteman M5 kuula nivelet, jolloin kuluneena pois pomppivat kaasarin nivel kupit ovat historiaa: osanumero: 87-244
https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000020137
Suuttimista
Ensiöpuolen tyhjäkäynti suutin poikkeaa alkuperäisestä weberin suuttimesta (on fyysisesti paksumpi), osta samalla 55-60 koot kun ostat kaasarin ja toisio puolelle suoraan 80 kokoinen. näillä pärjäät sekä pikkukoneen ja aina iso lohkoon saakka hyvin.
Suutin politiikka on hyvin pitkälle samanlaista, kuin palstan kokenut weber asiantuntia on maininnut, menin suoraan hänen suosituksilla eikä ole tarvinnut harmitella.
Niva 1600 vakio kone
seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 150 / 150 (laitoin itse toisioon 160, varmuuden vuoksi)
ilmat. 170 / 190
tyhjäkäynti. 60 / 80
Pikkulohko 1200S vakio kone
seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 130 / 140
ilmat. 170 / 180
tyhjäkäynti. 60 / 80
Huomaa että tyhjäkäynti suutin on sama molemmissa koneissa. Jos olisin rakentamassa viritettyä isolohko konetta jossa on avarretut imusarjat, kansi ja isoventtiilikansi ja alle 300 ast nokka-akseli menisin suoraan 38/38 DGES malliin, jouhevamman toiminnan takia.
tyhjäkäynnit 60 / 60
pääsuuttimet isolohkoon 150/170 molemmin puolin
tässäpä muutamia huomioita WEBERIN korvaus kaasarin kiinan kopiosta FAJS 32/36 kaasuttimesta. Kaasutin maksoi puolet alkuperäisen weberin hinnasta (200e vuonna 2021)
Katsastus ja päästöt
Kaasuttimen säätö ennen katsastusta oli helppoa, se tapahtui puhtaasti tyhjäkäynti neula suutinta säätämällä, 60 kokoinen suutin osoittautui oikeaksi valinnaksi kaasuttimeen ensiöpuolelle. Säätämistä helpotti toki kärjetön sytytys, tehokkaalla puolalla varustettuna, sekä itse tehdyillä kupari johdin tulpan johdoilla. (biltemasta tarvikkeet, itse kasaaminen)
Aihetta ei ole käsitelty näitten kiinan kaasarikopioitten osalta, ostin tuollaisen weberin kopion, ja asensin sen nivaan.
huomioita:
laatu hyvä, vertailin 1200s paikoillaan olevaan alkuperäiseen Weber DGV:hen, alumiinivalun laatu on erinomaista. FAJS kaasareista kokemusta myös FAJS 45mm DCOE tuplista, myös näissä laatu erinomaista, valut alkuperäistä weberiä parempaa, koneistuksissa ei pahaa sanomista. Vivustot myös laadukkaita, ei turhia välyksiä.
koho muovia, vaatii säädön koska tehdasasetukset olivat mitä olivat. LINKKI oikeaa korkeuteen:
http://www.poustusa.com/weber_carb_page ... loat_1.jpg
Ilman suodatin
vanhempaan weberiin verrattuna vaatii paksumman väli palikan jos sovittaa alkuperäistä suodatin koteloa, koska kaasarin ryyppy järjestelmä tulee kaasuttimen suodattimen kiinnitys pinnan yläpuolelle. itse tein 6mm kuorma-auton roiskeläpästä kiekot alle, joilloin tiiveys on hyvä ja kumi on helppo muokata. Toisin kuin alkuperäisessä Weberissä, pinnapulttienm reiät 6mm, joka tervetullut uudistus, tavan 6 kulma pultit menevät takaa läpi nätisti (ei enää korkanneita putsarin pinnapultin kierteitä)
Jos muokkaat alkuperäisestä suodattimesta omaan autoosi sopivaa, varaudu hitsaamaan ja muokkaamaan alkuperäistä koteloa, tämä vaatii metallin työstö taitoja ja on varattu osaaville kavereille, jos et osaa tehdä = osta valmis aftermarket suodatin tai koroutus jalka weberiin (kallis 90e)
Muokkaaninen imusarjaan
kaasuttimen pulttijako on sama, joten tälät osin homma on helppo
kaasarin alle meni paksumpi bakelitti eriste (13mm), tämä koska paksumpi lämpöeriste mahdollistaa suoran kaasuvivun kaasuttimen ja kaasuvivun kulman välillä. Paksumpi bakeliitti eriste antaa myös suojaa johtuvaa kuumuutta vastaan, yhdessä alkuperäisen kohokammioita suojaavan pellin kanssa. Paksu bakeliitti eriste antaa myös mahdollisuuden muokata jouhevaksi jatkumon kaasuttimen kurkun ja imurjan välillä, terävät kulmat kun irroittava virtauksen ja aikaan saavat voimakasta pyörteilyä. kaasuttimen alla imusarjassa. Itse asennin pidemmät pinnapultit imusarjaan. paksumman bakeliitti eristeen kanssa pääset viilamaan tai pirralla sovittamaan kerrasta paikat kohdilleen...eli tältä osin on töitä hieman luvassa.
Ryyppi vivusto
Ryyppy systeemit, FAJS kaasaria saa sähköisellä, vesi ja manuaali ryypyllä, jäljestä ajatellen joko sähkö tai vesi ryypy olisi ollut parempi valinta, helpompi asentaa ja ei tarvitse pohtia jääkö päälle. alkuperäinen kaasarin jalan vesileämmitys ohitettiin 10mm kumiletkulla lämppärin alkuperäiseen liittimeen ja kytkettiin suoraan imusarjan nestelähtöön.
Jos kaasariksi valitsee mekaanisella ryyppyvaijerilla varustettu malli, voi tarpeen mukaan soveltaa pidemmäksi vaijeriksi esim virtakytkimen / sammutus järjestelmän vaijerin.
https://www.finjector.com/fin/vaijeri_v ... n-p-731640
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDE ... 1234&lang=
Vivusto yleisesti,
Tarvitset pätkän M5 kierretankoa ja alkuperäiset nivelien muoviset nivelkupit, uusi pätkä M5 tankoa vivuston kolmion mallisen kulman ja kaasuttimen viuston väliin ja homma tällä selvä. jos sinulla on erimallinen kaasuttimen vivusto FAJS:ssa kuin ladassa, katso voitko hyödyntää vanhaa ladan kaasarin läppä akselin osaa...ainakin omassa ladan weberin osa meni mukisematta paikoilleen kiinan kopioon.
niveliksi valikoitui omiin autoihin Bilteman M5 kuula nivelet, jolloin kuluneena pois pomppivat kaasarin nivel kupit ovat historiaa: osanumero: 87-244
https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000020137
Suuttimista
Ensiöpuolen tyhjäkäynti suutin poikkeaa alkuperäisestä weberin suuttimesta (on fyysisesti paksumpi), osta samalla 55-60 koot kun ostat kaasarin ja toisio puolelle suoraan 80 kokoinen. näillä pärjäät sekä pikkukoneen ja aina iso lohkoon saakka hyvin.
Suutin politiikka on hyvin pitkälle samanlaista, kuin palstan kokenut weber asiantuntia on maininnut, menin suoraan hänen suosituksilla eikä ole tarvinnut harmitella.
Niva 1600 vakio kone
seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 150 / 150 (laitoin itse toisioon 160, varmuuden vuoksi)
ilmat. 170 / 190
tyhjäkäynti. 60 / 80
Pikkulohko 1200S vakio kone
seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 130 / 140
ilmat. 170 / 180
tyhjäkäynti. 60 / 80
Huomaa että tyhjäkäynti suutin on sama molemmissa koneissa. Jos olisin rakentamassa viritettyä isolohko konetta jossa on avarretut imusarjat, kansi ja isoventtiilikansi ja alle 300 ast nokka-akseli menisin suoraan 38/38 DGES malliin, jouhevamman toiminnan takia.
tyhjäkäynnit 60 / 60
pääsuuttimet isolohkoon 150/170 molemmin puolin
tässäpä muutamia huomioita WEBERIN korvaus kaasarin kiinan kopiosta FAJS 32/36 kaasuttimesta. Kaasutin maksoi puolet alkuperäisen weberin hinnasta (200e vuonna 2021)
Katsastus ja päästöt
Kaasuttimen säätö ennen katsastusta oli helppoa, se tapahtui puhtaasti tyhjäkäynti neula suutinta säätämällä, 60 kokoinen suutin osoittautui oikeaksi valinnaksi kaasuttimeen ensiöpuolelle. Säätämistä helpotti toki kärjetön sytytys, tehokkaalla puolalla varustettuna, sekä itse tehdyillä kupari johdin tulpan johdoilla. (biltemasta tarvikkeet, itse kasaaminen)