Madallus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

Joo no esim. mulla on tossa omassa latuskassa kaikki nuo ylätukivarsien muokkaukset ja iskareiden madalluspalikat sun muut. Ja etupohjaanlyöntikumien kiinnikkeet kokonaan rälläköity pois. Tuota taka kardaanitunnelin korotusta ei ole iha noin ammattimaisest tehty, siinä on tällä hetkellä vaan neliön mallinen reikä ja onnistuin katkaisemaan bensalinjankin siinä rälläköidessä.
Edessä on siis uudet Ladan vakioiskarit ja takana 240-sarjalaisen volvon iskarit. Edessä on Ladan vakiojouset n. puolestavälistä poikkastuna. Takana on sit 900 Saabin etujouset, nekin aika lyhyet. Takana on myös noita iskareiden alapäitä laskettu, aikalailla samalla periaatteella kun etupäässäkin. Eli palikkaa väliin että alapään kiinnike on alempana. Voisin vaikka ottaa kuvia joku päivä kun ehdin, vaikka ei noi modaukset sovi ehkä kaikkein heikkohermoisimmille.
Ja ei tuolla 165/55R13 rengastuksella viitsi enää edestä ainakaan madaltaa lisää kun etupalkin kohdalta oli n.2cm maavaraa ja silleen. Öljypohja on kyllä aika kestävää tekoa näissä, onneksi. Ja tällä alustakokoonpanolla on kyllä oikeasti yllättävän mukava ajella. Ei ole todellakaan mikää kivireki.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Sehän rupee olee oikeilla korkeuksilla :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

No joo, peräsin on vielä vähän ylhäällä, eli pientä etukenoa on havaittavissa mutta ihan hyvä se on nyt kun pääsee vielä suht hyvin joka paikkaan ajamaan.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Jep tuli laitettua ne peräkärrin iskarit taakse. Sopii kyllä hyvin paikoilleen, ehkä sitä puslan holkkia vois vähän lyhentää. Vois parantua vähän, vaikka ihan hyvä nyttenkin. Samalla tuli laitetua 3,5 kierrosta lyhyemmät takajouset sinne. Tippu sopivalle korkeudelle, mutta joustoa sais olla enempi kuin 2cm. Vaikka edessä sama vika(ehkä 3cm).

Pitää ottaa kuva huomenna siitä
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

En nyt tähän hätään jaksanut mennä auton alle mönkimään(eikä sinne mahtuisikaan) joten laitan nyt vaan tällaisen yleiskuvan http://i1108.photobucket.com/albums/h40 ... atuska.jpg. Tällä hetkellä siis kone hajalla kun veivit tuli lohkosta läpi yms. jännää.
Sotis

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Sotis »

Kaverin 2107skasta napattiin 2 kiekkaa jousista pois ja tuskin huomaa tontitusta. Joko oon tottunu oikeesti madallettuihin autoihin, tai sitten se on vaan yksinkertasesti liian vähän.

E: Juu, kaverin mersusta kiskottiin se 2 kiekkaa pois niin tipahti heti 8-9cm...
Viimeksi muokannut Sotis, 9.12.2012 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

Eihän se 2 kiekkaa riitä mihinkää kun näissä on vakiona n.5m maavaraa. Itsellä on edessä esim. vakiojouset puolesta välistä poikkastuna.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere!

Miksi noita autoja pitää madaltaa?
Mitä hyötyä on auton madaltamisesta?
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

Jokari kirjoitti:Tavallisilla itsemurhapuristimilla ei tee kyllä mitään takavetoisen ladan etujousien kanssa, niitä ei saa yksinkertaisesti asetettua mitenkään järkevästi.
Jousi täytyy tosiaan irrottaa varovasti tunkilla alatukivartta laskien. Takaisinlaitto onkin jo hiukan haastellisempaa, suosittelen lämpimästi rautakankea jousen väliin + kaveri pitämään siitä kiinni ettei jousi pääse pullahtamaan ulospäin.
Silti saa olla erittäin varovainen.

Venäjältä saa jousen sisään tulevaa puristinta jolla jousen irrotus ja kiinnitys on lastenleikkiä. Sellaisen voi tehdä itsekkin...
Itse tuli vedettyä etujouset lattialla kasaan puristimilla, sitten x määrä jekkulankaa ympäri. Ripustukset takasin kasaan, ja langat poikki. Aika kivuton asennus vaihe oli tolla taktiikalla.

Langat voi sitten kaivaa pihdeillä välistä pois, ihan oman maun mukaan. Sarja oli Plaza sportin -50mm
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Hannnu kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Tavallisilla itsemurhapuristimilla ei tee kyllä mitään takavetoisen ladan etujousien kanssa, niitä ei saa yksinkertaisesti asetettua mitenkään järkevästi.
Jousi täytyy tosiaan irrottaa varovasti tunkilla alatukivartta laskien. Takaisinlaitto onkin jo hiukan haastellisempaa, suosittelen lämpimästi rautakankea jousen väliin + kaveri pitämään siitä kiinni ettei jousi pääse pullahtamaan ulospäin.
Silti saa olla erittäin varovainen.

Venäjältä saa jousen sisään tulevaa puristinta jolla jousen irrotus ja kiinnitys on lastenleikkiä. Sellaisen voi tehdä itsekkin...
Itse tuli vedettyä etujouset lattialla kasaan puristimilla, sitten x määrä jekkulankaa ympäri. Ripustukset takasin kasaan, ja langat poikki. Aika kivuton asennus vaihe oli tolla taktiikalla.

Langat voi sitten kaivaa pihdeillä välistä pois, ihan oman maun mukaan. Sarja oli Plaza sportin -50mm
Mersun jousipuristin vois olla kanssa aika hyvä työkalu noihin ladan etujousiin...
http://www.google.fi/imgres?q=mersun+jo ... ,s:0,i:104

On aika hinnakas työkalu mutta ehdoton jos mersuihin jousia joutuu vaihtelemaan. Biltemastakin saa tuota sarjaa edullisemmin.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Pekka

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Itsekin olen ladassa käyttänyt tuota MB puristinta, kun se löytyy työmaalta. On kyllä pätevä kampe!
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Latikka kirjoitti:Tere!

Miksi noita autoja pitää madaltaa?
Mitä hyötyä on auton madaltamisesta?
Ulkonäkö paranee OMASTA mielestäni, ja lada on OIKEASTI korkealla vakiona. Eli 5cm madallus, niin pääsee normaalin euroauton korkeuteen.
Hyötyjä on esim aerodynamiikka paranee hieman, kun auton alle ei pääse ilmaa ajossa -> teoriassa tämän PITÄISI tiputtaa polttoaineen kulutusta. alusta vakavoituu pienellä madalluksella. Sekä jossain määrin madaltaminen parantaa alustan toimivuutta esim. tukivarsien asennon suhteen joustossa...

Mutta kun kerran madallat autoa, pidät siitä -> pitää päästä koko ajan alemmas :lol: En itsekkään uskonut madaltavani ladaani NIIN paljon, että joustovaraa ei oikeastaan ole vaikka pohjaanlyöntikumeja on leikattu paljon... :shock:
Näin kävi kuitenkin....

Sama pätee auton tehoon....aina pitää saada lisäää :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

Mitäköhän mahtaa setä katsastussetä sanoa sellaisesta virityksestä jos tekisi tuolle pakoputkelle tilaa tuolla edessä. Eli tekisi runkoon sellaisen loven/kourun mistä putki mahtuu menemään kun muuten se on koko ajan jokapaikassa ottamassa ensimmäisenä maahan kiinni. Onko millään tavalla laillista tehdä tuollaista lovea runkoon?

Vai mites se olikaan saako tuon putkean alkuosan menemään noiden ohjaussysteemien välistä jotenki järkevästi? Sekin helpottais jo kummasti.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja veli samara »

saa sen loven sinne tehdä. Eikä ole edes kovin vaikea homma. Yhteen bemariin olen jalkatilaan loven tehnyt. Niinkuin näin ->

http://aijaa.com/oq7iLI
pelkääjän jalkatilasta

http://aijaa.com/lQwthR
Toinen kuva pelkääjän jalkatilasta. Tuo on penkin alla oleva kohta

http://aijaa.com/6IcJAX
Alapuolelta, taaksepäin kuvattuna.

Tuo toteutus on tehty siis sellain, että putki ei voi osua maahan. Kun sitä ennen kolahtaa koko pohja. Lovi ulottuu pelkääjän puolen jalkatilasta(alkaa kojetaulun alta jo) taka-akselille josta se kääntyi helman taakse ja kyljestä pihalle ennen takarengasta. Tuon tekemiseen meni noin 5h.
Tuon ansiosta koko putkiston pituus turbolta ulostulolle asti oli noin 3m. Ja putkiston saa laitettua yhdessä osassa paikoilleen/pois.

Siinä pieni romaani putkitunnelin teosta.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja joumään »

Tuota lovea ei varmaan voi kokonaan samalla kertaa tehdä eli siis laikata siivua lattiasta pois koko matkalta kun eikös siinä saata koko auton koppa vähän mennä vinksalleen. Vai kuvittelenko vaan. Ja onko tuo auto vielä katsastettu tuolla tekeleellä?
Vastaa Viestiin