Subbari kotelo ladaan

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Triple T

Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Triple T »

olisi tarkoitus lisätä poppi vehkeet mun käyttö autoon, menis noi työmatka mukvammin (työmatka 60km päivässä). Tallin hyllyltä löytys 6 kanavainen vahvistin 2x 10 tuuman subbaria ja pari 6x9 ja pyöreät 6 tuumaset ja 5 tuumaset 2tie kaijutimet. Millaisia kotelota olette rakentanu takakonttiin subbareille? olisko kuvia.
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja jaasu »

mulla oli iha normaali kotelo ladan kontis ja 12 tuumane subi.
autoton.. vielä
Triple T

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Triple T »

mulla on jonkin lainen kotelo, kokeilin niin soi paremmin auton ulkopuolelle kuin sisään, missä vika. auton sisäällä kuulosta ihan naapurin mummolta (radio rockia kuunnelleet tietää mitä tarkoitan)
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja jaasu »

sehä on selvä että ääni muuttuu ku laitetaan suljettuun tilaan.sääjät vahvarin hyvin ja laitat jotku 6x9 ta 6.5 kajarit hattu hyllylle ni hyvä tulee :)
autoton.. vielä
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Triple T kirjoitti:mulla on jonkin lainen kotelo, kokeilin niin soi paremmin auton ulkopuolelle kuin sisään, missä vika.
Reikkee hattuhyllyyn, nii piässöö ääni ohjaamon puolelle...

Tollasen kotelon minä väsäsin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =617&pos=6
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
thecrazed

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Juu ja sit siellä takapenkin takana on se vanerilevy, tai mitä ainetta onkaan, niin sen ku ottaa pois niin kuuluu varmaan paremmin, tosin sitte kuuluu myös muukin melu paremmin - mutta sehän korjaantuu laittamalla musiikkia isommalle, kuten kaikki sivuäänet. 8) :lol:
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itsellä oli kotelo sovitettu että meni siihen takakontin korotukseen ja ja etureuna tuli kontin pohjalla, leveyttä koko kontin mitta, kotellossa kiinni 1 12" nyttemmin taitaa jäädä kokot takapenkki ja humppalaiteet pois, sääli kun ei enää ole kuvaa.. soi ihan hyvin sisälle ja ulos
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mulla on tuollanen (http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 169&pos=15) kotelo taka-akselin päälle soviteltuna ja siinä 1 kymmenen tuumainen lanzari! :D
Ei vie tuollein asennettuna ees hirveesti tilaa kontista!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Kesälada

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Triple T kirjoitti:mulla on jonkin lainen kotelo, kokeilin niin soi paremmin auton ulkopuolelle kuin sisään, missä vika. auton sisäällä kuulosta ihan naapurin mummolta (radio rockia kuunnelleet tietää mitä tarkoitan)
Laita elementti puhaltamaan matkustamoon päin. Poista toki ensin turhat esteet takapenkin selkänojan takaa. Täältä näet kuvia, miten itse tein asennukset. Basso kuuluu hyvin sisään eikä takakontti resonoi basson tahtiin. http://www.freewebs.com/terda/hifiladaan.htm
SuomiLada

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja SuomiLada »

Meikällä on Peltsikan takakontis 300 w vahvarin kans kaverin 12" subbari koteloineen, pysyy paikallaan alustamassapurkin avulla, joka puristaa laatikkoa paikalleen, pysyny hyvin vaikka sisällä kaikki valittaa ku päät osuu kattoon! xD
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja KTC »

Kesälada kirjoitti:
Triple T kirjoitti:mulla on jonkin lainen kotelo, kokeilin niin soi paremmin auton ulkopuolelle kuin sisään, missä vika. auton sisäällä kuulosta ihan naapurin mummolta (radio rockia kuunnelleet tietää mitä tarkoitan)
Laita elementti puhaltamaan matkustamoon päin. Poista toki ensin turhat esteet takapenkin selkänojan takaa. Täältä näet kuvia, miten itse tein asennukset. Basso kuuluu hyvin sisään eikä takakontti resonoi basson tahtiin. http://www.freewebs.com/terda/hifiladaan.htm
omasta kokemuksesta ei soi ollenkaan jos menosuuntaan kohti kalvo. (ex autos subaru impreza ja spl dynamics pro12" suljetus kotelos) käänsin taakse päin niin äänen laatu parani huomattavasti 8)
arto hietakangas
Avatar
edviina
Viestit: 142
Liittynyt: 5.5.2006 14:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja edviina »

KTC kirjoitti:
Kesälada kirjoitti:
Triple T kirjoitti:mulla on jonkin lainen kotelo, kokeilin niin soi paremmin auton ulkopuolelle kuin sisään, missä vika. auton sisäällä kuulosta ihan naapurin mummolta (radio rockia kuunnelleet tietää mitä tarkoitan)
Laita elementti puhaltamaan matkustamoon päin. Poista toki ensin turhat esteet takapenkin selkänojan takaa. Täältä näet kuvia, miten itse tein asennukset. Basso kuuluu hyvin sisään eikä takakontti resonoi basson tahtiin. http://www.freewebs.com/terda/hifiladaan.htm
omasta kokemuksesta ei soi ollenkaan jos menosuuntaan kohti kalvo. (ex autos subaru impreza ja spl dynamics pro12" suljetus kotelos) käänsin taakse päin niin äänen laatu parani huomattavasti 8)
Sinällään kumpikin on oikeassa. Subbari poispäin matkustamosta, eli soi paremmin jos elementti on koteluun ruuvattu "oikein" päin. Mut jos elementti on ruuvattu koteloon "väärin" päin niin et puhekelat on ulospäin niin silloin on parasta laittaa se puhaltamaan kabiiniä kohti. Asiaan vaikuttaa myös paljon et onko kotelossa refleksi putkea jne.
8) pientä hifistelyä...
Kesälada

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

edviina kirjoitti: Sinällään kumpikin on oikeassa. Subbari poispäin matkustamosta, eli soi paremmin jos elementti on koteluun ruuvattu "oikein" päin. Mut jos elementti on ruuvattu koteloon "väärin" päin niin et puhekelat on ulospäin niin silloin on parasta laittaa se puhaltamaan kabiiniä kohti. Asiaan vaikuttaa myös paljon et onko kotelossa refleksi putkea jne.
8) pientä hifistelyä...
Eikös tuo sama asia hoidu ihan perinteisellä vaiheenkäännöllä. Eli vaihtaa subbarista plussa ja miinusjohdon paikat keskenään, ei tartte koko elementtiä kääntää. Tai vielä helpommalla kääntele samaisia johtoja vahvarin päästä, niin ei tartte elementtiä irrottaa. Eri autoissa on erilainen akustiikka, joten ei varmaan voi sanoa ihan suoraan, että tietty asennustapa olisi kaikissa tapauksissa paras. Elementtihän ei tiedä kuinka päin se on kotelossa, olennaista on kuinka päin ne johdot ovat. Tietty kotelon nettotilavuus on hieman isompi, kun magneettipuoli on kotelon ulkopuolella, mutta ainakaan suljetussa kotelossa semmonen litran parin ero ei paljoo toistoon vaikuta.
ShamrocK2107

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja ShamrocK2107 »

Mulla oli vuosi sitten paksissa peerlessin 10" bandpasskotelossa. pistin putken tulemaan siintä takapenkin takana olevasta vanerilevystä läpi. Tällä selvittiin muutamasta "ongelmasta". 1) ääni tuli puhtaasti ohjaamoon vaimentumatta lainkaan. 2) ei rämissy paksi/rekkari ja 3)kotelon tilavuuksia ei tarvinu käydä säätelemään putken tilavuuden mukaan kun putki jäi kotelon ulkopuolelle. :)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Subbari kotelo ladaan

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kun Tappari oli viime viikolla äijäohjelmassa Subilla, niin onko se Subbari ?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin